Zorgen dat je de file van veel verschillende bronnen tegelijk binnen haalt. Zoals met torrents gebeurt.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:50 schreef F04 het volgende:
Zijn er dan geen technieken waarbij je ervoor kan zorgen dat je vanuit A desondanks het grote afstandsverschil deze op volle snelheid kan downloaden?
Ik heb nog nooit gemerkt dat er een verband zou bestaan tussen geografische afstand en downloadsnelheidquote:Op maandag 2 februari 2009 00:42 schreef Tijn het volgende:
TCP/IP is zo ontworpen dat het bij hoge latency de snelheid terugschroeft. Een verbinding over een grote afstand gaat nooit snel.
Toch is het zo. TCP/IP zit zo in elkaar dat het de volgende packet pas verstuurt zodra 'ie weet dat de vorige is aangekomen. Er is gelukkig wel een instelbaar window zodat je niet op elke packet hoeft te wachten, maar uiteindelijk moet er toch af en toe wat handshaking plaatsvinden tussen de client en de server. Als daar veel latency bij komt kijken, is je verbinding gewoon trager ondanks dat alle partijen in het netwerk over voldoende bandbreedte beschikken.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:52 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit gemerkt dat er een verband zou bestaan tussen geografische afstand en downloadsnelheid.
Dan zal het op de maximale snelheid van de traagste schakel gaan.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:55 schreef F04 het volgende:
Ligt het dan aan mijn verbinding, want hoe zit het dan als je bij bewijs van spreken in een datacenter zit, en je download daar een dikke file uit zuid Amerika. Zal dat met full speed gaan als je er vanuit gaat dat die server aldaar weinig belasting heeft?
Dat is totaal niet te voorspellen, omdat dat afhangt van het gehele traject tussen waar jij zit en waar de server staat. Bovendien is dat traject niet altijd hetzelfde, omdat er ontzettend veel redundante lijnen liggen. Dat zorgt er ook voor dat het internet zo stabiel is.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:55 schreef F04 het volgende:
Zal dat met full speed gaan als je er vanuit gaat dat die server aldaar weinig belasting heeft?
Ja. Dat heten "mirrors". Zeker bij grote bestanden als linux ISO files is het gewoonlijk dat dergelijke bestanden op alle continenten aanwezig zijn.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:50 schreef F04 het volgende:
Zijn er dan geen technieken waarbij je ervoor kan zorgen dat je vanuit A desondanks het grote afstandsverschil deze op volle snelheid kan downloaden?
Simpele uitleg van TCP/IP: Elk pakketje dat verzonden wordt, moet worden "aangevraagd" door de host. Dus als jij een bestand download, stuur je een "stuur me het eerste data packet op" verzoekje. Je krijgt het pakketje, en dan doe je het volgende verzoek. Dit gaat uiteraard met honderden verzoeken per seconde (zo niet duizenden) maar als een bestand ver weg is, duur het langer voordat je aanvraag wordt gehonoreerd, wat simpel gezegd aan de client zijde vertaald wordt naar trage downloads.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:52 schreef Riparius het volgende:
Ik heb nog nooit gemerkt dat er een verband zou bestaan tussen geografische afstand en downloadsnelheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |