Ik zit in Friesland voor een typische vader-zoon activiteit, de massale halfjaarlijkse opruiming van een regionaal kerkgenootschap of armenopvang of iets soortgelijks. Om 7 uur werd ik gewekt om te ontbijten en daarna naar Zwaagwesteinde te rijden, om daar in de rij te gaan staan bij een loods. Er bleken verkeersregelaars rond te lopen en ik kwam in een klein gangetje terecht, waar al een fries of 20 stond die aan het wachten waren tot we echt naar binnen zouden mogen. Met een paar grote tassen in mijn hand moest ik 20 minuten wachten, terwijl de rij achter ons enorm toenam en ik aan de andere kant van het glas vele tientallen vrijwilligers zag rondlopen met sinaasappelen, koffie, huishuidelijke artikelen en zelfs twee EHBO'ers met verbandtrommels en rode fleecetruien. Af en toe hoorde ik flarden van wervende woorden van iemand die in een microfoon sprak en het vrijwilligerswerk bijzonder prees. Uiteindelijk werd er hardop afgeteld en om klokslag 9 uur deed een bejaarde man de deuren open waarna waarna iedereen zich naar binnen drong en mijn vader snel naar de Afdeling Literatuur rende, (maar op zo'n manier dat je niet overkomt als iemand die rent) en daar bijna alle aanwezige boeken oppakte en snel in zijn tas stopte, onder het motto van 'dat zoeken we straks wel uit'. Licht gegeneerd door zijn kinderlijke enthousiasme en zijn Nederlanderschap deed ik maar mee. En nu ben ik 130 euro armen maar genoeg boeken voor de rest van het jaar rijker.
[ Bericht 0% gewijzigd door I.R.Baboon op 07-02-2009 13:59:59 ]
Het gaat slecht, verder gaat het goed.