abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 30 januari 2009 @ 13:43:44 #26
236264 crew  capricia
pi_65565081
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:42 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Nee. En de meeste geldverstrekkers hebben de variabele rente ook niet gebaseerd op Euribor rente...

Bij Euribor is het ook niet terug te rekenen omdat je niet weet op basis van welke Euribor tarieven (verschillen per dag) ze de Euribor-rente-variant voor die bepaalde maand vaststellen.

Maar verder is het een hele transparante markt hoor..
Wat ik lees is dat het vooral de Rabo is die extreme opslagen berekend:
link
Nog een link
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65565157
Mijn tussenpersoon vertelde ook de nadelen van zo'n variabele rente, dat die inderdaad hoog kan zijn en gewoon niet vastligt. Hij kan ook naar beneden, maar je weet toch vantevoren als je zo'n constructie neemt, dat het ook wel eens kan tegenvallen.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  vrijdag 30 januari 2009 @ 13:46:20 #28
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65565169
quote:
Dit mailtje van een klant uit Alkmaar is typerend:
Invoerveld gang van zaken:

Variabel aanbod van de Rabobank Alkmaar per 1 februari 5,2%. Reden dat het zo hoog is, zeggen ze, dat het is gebaseerd op een mix van korte en lange rente. Op mijn uitdrukkelijk verzoek, de weging, meting door te geven, wilde zij niet voldoen. Zij wilden geen inzicht geven in de rekenmethode.

In december kreeg ik een aanbod vaste rente 1 jaar van 4,3%, welke geldig was tm 31 december. Na 1 januari wilden zij dit zelfs verhogen naar 4,4%.

Rabo heeft duidelijk gezegd dat zij geen klanten willen op variabele rente.
John W.
Terecht dat ze geen inzage geven in de rekenmethode.
Lang leve mij! *O*
  vrijdag 30 januari 2009 @ 13:46:59 #29
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65565189
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:43 schreef capricia het volgende:

[..]

Wat ik lees is dat het vooral de Rabo is die extreme opslagen berekend:
link
Nog een link
Dan ben je mooi de klos inderdaad...
Lang leve mij! *O*
  Moderator vrijdag 30 januari 2009 @ 13:48:05 #30
236264 crew  capricia
pi_65565225
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:46 schreef Suijk het volgende:
Mijn tussenpersoon vertelde ook de nadelen van zo'n variabele rente, dat die inderdaad hoog kan zijn en gewoon niet vastligt. Hij kan ook naar beneden, maar je weet toch vantevoren als je zo'n constructie neemt, dat het ook wel eens kan tegenvallen.
De discussie gaat hier niet over de 'gewone' rente. Die kan idd omhoog en omlaag. Dat risico is idd de keuze die je maakt als consument.
De discussie gaat hier om allerlei onduidelijke opslagen die er bovenop gelegd worden, en waar je als klant geen inzicht in hebt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65565434
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:48 schreef capricia het volgende:

[..]

De discussie gaat hier niet over de 'gewone' rente. Die kan idd omhoog en omlaag. Dat risico is idd de keuze die je maakt als consument.
De discussie gaat hier om allerlei onduidelijke opslagen die er bovenop gelegd worden, en waar je als klant geen inzicht in hebt.
Maar dat heb ik ook niet als ik mijn brood koop bij de bakker.

Ik snap je punt wel, het gaat om een hoop geld natuurlijk en vooral veranderingen wil je graag onderbouwd zien.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  Moderator vrijdag 30 januari 2009 @ 14:04:46 #32
236264 crew  capricia
pi_65565830
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:54 schreef Suijk het volgende:

[..]

Maar dat heb ik ook niet als ik mijn brood koop bij de bakker.

Ik snap je punt wel, het gaat om een hoop geld natuurlijk en vooral veranderingen wil je graag onderbouwd zien.
Als jij met je bakker afgesproken hebt dat jij voor dat brood de graanprijs + 1 euro betaalt, dan is dat toch een duidelijke afspraak.
Als de graanprijs naar beneden gaat, dan moet die bakker niet opeens met allerlei opslagen gaan lopen rekenen...
En vooral de Rabobank doet dat nu wel.
Normaal voor een variabele rente is Euribor + 1%.
De Euribor is erg gezakt, dus willen mensen dat ook in hun variabele rente terug zien.

Zie dit artikel
quote:
ING
De ING en de Postbank houden zich wel keurig aan de regels: ze heffen gewoon 1 procent bovenop de 1 maands euribor. De rente bij de Oranje Leeuwen is ondertussen al gezakt van 6,2% naar 3,2% voor februari.

[..]
Rabo
De Rabobank is ook traag met verlagen. De Boerenleenbank berekent iedere 3 maanden een nieuw percentage. De variabele rente bij de Rabo staat nu bij de meeste regio's op 5,2%.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 30 januari 2009 @ 14:10:39 #33
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65566097
Variabele rente is vaak gefund door geldmarktrentes die voor particulieren niet of nauwelijks te achterhalen zijn. De variabele hypotheekrente van een bank is wezenlijk anders dan de Euribor hypotheekrente...

[ Bericht 71% gewijzigd door Echo99 op 30-01-2009 14:27:31 ]
Lang leve mij! *O*
  vrijdag 30 januari 2009 @ 14:26:32 #34
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65566752
Bij Rabo zit het iets ingewikkelder. Toen je daar een paar jaar geleden een hypotheek afsloot spiegelde de hypotheekadviseur je voor dat hun variabele rente de marktrente zou volgen, want "zo werkt een variabele rente nu eenmaal". Dit staat echter nergens zwart op wit in de voorwaarden, maar zo is het wel verteld. In feite komt het erop neer dat Rabo kan rekenen wat Rabo zelf wil.

Maar het is natuurlijk wel een kwestie van vertrouwen: als Rabo tegen je zegt dat jouw variabele rente op de marktrente gebaseerd is en dat blijkt gewoon niet het geval te zijn, dan kijk je de volgende keer wel drie keer uit voordat je weer een hypotheek bij de Rabo afsluit. Bovendien ben je dan eerder geneigd je andere producten bij Rabo ook maar te laten voor wat ze zijn.

Zijn de mensen die destijds in dit verkooppraatje van de Rabo getrapt zijn dan dom? Ja, vast, de consument is in het algemeen gewoon best wel dom en vertrouwt iets te vaak op adviseurs. Maar daar kopen die mensen niet zoveel voor, want vanuit hun standpunt bekeken worden ze nu gewoon keihard genaaid.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  vrijdag 30 januari 2009 @ 14:31:00 #35
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65566906
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 14:26 schreef Lemmeb het volgende:
Bij Rabo zit het iets ingewikkelder. Toen je daar een paar jaar geleden een hypotheek afsloot spiegelde de hypotheekadviseur je voor dat hun variabele rente de marktrente zou volgen, want "zo werkt een variabele rente nu eenmaal". Dit staat echter nergens zwart op wit in de voorwaarden, maar zo is het wel verteld. In feite komt het erop neer dat Rabo kan rekenen wat Rabo zelf wil.
Uiteraard kan de Rabo zelf rekenen wat de Rabo wil. De Rabo bepaald namelijk de tarieven van de Rabo...
quote:
Maar het is natuurlijk wel een kwestie van vertrouwen: als Rabo tegen je zegt dat jouw variabele rente op de marktrente gebaseerd is en dat blijkt gewoon niet het geval te zijn, dan kijk je de volgende keer wel drie keer uit voordat je weer een hypotheek bij de Rabo afsluit. Bovendien ben je dan eerder geneigd je andere producten bij Rabo ook maar te laten voor wat ze zijn.
De variabele rente is ook gebaseerd op de marktrente.... Dat er nou aan de opslag gesleuteld wordt is iets anders...
quote:
Zijn de mensen die destijds in dit verkooppraatje van de Rabo getrapt zijn dan dom? Ja, vast, de consument is in het algemeen gewoon best wel dom en vertrouwt iets te vaak op adviseurs. Maar daar kopen die mensen niet zoveel voor, want vanuit hun standpunt bekeken worden ze nu gewoon keihard genaaid.
In feite geef je nu je hypotheekadviseur van destijds er de schuld van dat hij de kredietcrisis niet voorzien had.

Extreme omstandigheden, extreme maatregelen.
Lang leve mij! *O*
  Moderator vrijdag 30 januari 2009 @ 14:33:57 #36
236264 crew  capricia
pi_65567012
Het voordeel van zo'n variabele rente is toch ook dat je geen contract met je bank hoeft uit te dienen? Het staat je vrij om op ieder gewenst moment een andere hypotheekovereenkomst met een andere verstrekker aan te gaan, toch?
Kost je dan wel notariskosten.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 30 januari 2009 @ 14:41:52 #37
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65567251
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 14:31 schreef Echo99 het volgende:
Uiteraard kan de Rabo zelf rekenen wat de Rabo wil. De Rabo bepaald namelijk de tarieven van de Rabo...
Dit is te kort door de bocht. ING/Postbank kan namelijk niet rekenen wat het zelf wil en houdt zich gewoon aan de gedane beloftes op dat vlak. Het grote verschil is dat die beloftes zwart op wit staan.
quote:
De variabele rente is ook gebaseerd op de marktrente.... Dat er nou aan de opslag gesleuteld wordt is iets anders...
Nee, dat is een slinkse manier om de variabele rente kunstmatig te verhogen.
quote:
In feite geef je nu je hypotheekadviseur van destijds er de schuld van dat hij de kredietcrisis niet voorzien had.
Hij is de adviseur, dus hij moet goed adviseren. Onder alle omstandigheden. Anders kan ik daar ook wel gaan zitten en 'adviseren'.
quote:
Extreme omstandigheden, extreme maatregelen.
Lekker makkelijk. De Rabobank wil gewoon geen verlies nemen maar dat afwenden op mensen met een hypotheek met variabele rente. Dat is het hele eiereten.
  Moderator vrijdag 30 januari 2009 @ 14:45:24 #38
236264 crew  capricia
pi_65567356
Ik ben het wel met Lemmeb eens.
De enige les die je hieruit kunt leren is dat je alleen beloftes accepteert die schriftelijk vastliggen.

Lemmeb, heb je een hyp bij de Rabo lopen?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 30 januari 2009 @ 14:46:40 #39
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65567407
quote:
Wel keihard omhoog Ik heb ook een variabele hypotheek bij de Rabo bank. De rente ging keihard omhoog maar naar beneden schijnt nauwelijks te lukken.Terwijl inderdaad de Euribor wel hard naar beneden gaat. Daarom probeer ik nu mijn hypotheek over te brengen naar de postbank/ing. Zij schijnen wel een transparant beleid te voeren (1 maands euribor plus 1 %) Dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Bij de Rabobank heb je het gevoel vreselijk uitgeknepen te worden.

Lubertus
Deze reactie vat het wel een beetje samen. Ik hoop dat het hem lukt z'n hypotheek bij ING/Postbank onder te brengen.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 14:50:23 #40
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65567533
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 14:45 schreef capricia het volgende:
De enige les die je hieruit kunt leren is dat je alleen beloftes accepteert die schriftelijk vastliggen.
Daar komt het wel op neer. Maar ik verwacht dat Rabo hier nog wel op terug gaat komen. Deze 'hetze' gaat hun op deze manier veel klanten kosten.
quote:
Lemmeb, heb je een hyp bij de Rabo lopen?
Je krijgt zo PM.
  Moderator vrijdag 30 januari 2009 @ 14:52:47 #41
236264 crew  capricia
pi_65567624
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 14:50 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Daar komt het wel op neer. Maar ik verwacht dat Rabo hier nog wel op terug gaat komen. Deze 'hetze' gaat hun op deze manier veel klanten kosten.
[..]
Ja, de Rabo ligt wat dit betreft flink onder vuur, en terecht.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65567634
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 14:45 schreef capricia het volgende:
Of je leest gewoon je contract goed door voordat je het tekent.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 15:09:43 #43
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65568313
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 14:41 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Dit is te kort door de bocht. ING/Postbank kan namelijk niet rekenen wat het zelf wil en houdt zich gewoon aan de gedane beloftes op dat vlak. Het grote verschil is dat die beloftes zwart op wit staan.
[..]

Nee, dat is een slinkse manier om de variabele rente kunstmatig te verhogen.
[..]

Hij is de adviseur, dus hij moet goed adviseren. Onder alle omstandigheden. Anders kan ik daar ook wel gaan zitten en 'adviseren'.
[..]

Lekker makkelijk. De Rabobank wil gewoon geen verlies nemen maar dat afwenden op mensen met een hypotheek met variabele rente. Dat is het hele eiereten.
Ik snap wel dat je er van baalt hoor maar ach... Dan ga je toch weg bij de Rabo... Opgelost. Uiteraard wil de Rabo geen verlies nemen en uiteraard verdienen ze dat terug daar waar mogelijk.

De rentes van ING en Postbank zijn overigens ook geen 3% gezakt hoor
Lang leve mij! *O*
  vrijdag 30 januari 2009 @ 15:12:05 #44
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65568413
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 14:50 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

[..]

Je krijgt zo PM.
Hoeveel klanten hebben daadwerkelijk hun Aegon woekerpolissen opgezegd, hoeveel klanten zijn er daadwerkelijk weggegaan omdat de ABN AMRO nogal valuteerde... Hoeveel klanten zijn er daadwerkelijk weggegaan bij Postbank omdat ze niet naar de ING wilde (fusie)

Storm in een glas water allemaal
Lang leve mij! *O*
  vrijdag 30 januari 2009 @ 15:13:39 #45
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65568473
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:09 schreef Echo99 het volgende:
De rentes van ING en Postbank zijn overigens ook geen 3% gezakt hoor
Dat zijn ze wel, de variabele rentes, en dat is nu precies het punt. Die zijn bij ING/Postbank gewoon netjes meegezakt met Euribor, van 6,2 naar 3,2 %.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 15:15:10 #46
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65568548
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:12 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Hoeveel klanten hebben daadwerkelijk hun Aegon woekerpolissen opgezegd, hoeveel klanten zijn er daadwerkelijk weggegaan omdat de ABN AMRO nogal valuteerde... Hoeveel klanten zijn er daadwerkelijk weggegaan bij Postbank omdat ze niet naar de ING wilde (fusie)

Storm in een glas water allemaal
Het aantal mensen dat overstapt zal afhangen van de hoeveelheid geldt dat het scheelt. Dit kan mensen duizenden euro's per jaar schelen, ik zie er dus wel een aantal overstappen.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 15:17:33 #47
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65568642
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:13 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Dat zijn ze wel, de variabele rentes, en dat is nu precies het punt. Die zijn gewoon netjes meegezakt met Euribor.
Correctie: Grotendeels wel inderdaad. Zit nu met de interne rentelijsten voor mijn neus

Toch is de kans reeel aanwezig dat dit keer de Rabo de gebeten hond is en volgend jaar de ING.
Lang leve mij! *O*
  vrijdag 30 januari 2009 @ 15:18:14 #48
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65568667
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:15 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Het aantal mensen dat overstapt zal afhangen van de hoeveelheid geldt dat het scheelt. Dit kan mensen duizenden euro's per jaar schelen, ik zie er dus wel een aantal overstappen.
Ingecalculeerd risico...
Lang leve mij! *O*
  vrijdag 30 januari 2009 @ 15:20:45 #49
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65568762
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:17 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Correctie: Grotendeels wel inderdaad. Zit nu met de interne rentelijsten voor mijn neus
Nee, bij ING/Postbank zijn ze 100% meegestegen en -gezakt met de Euribor, precies zoals in hun contracten staat: Euribor + vaste opslag, en die opslag is ook niet verhoogd.
quote:
Toch is de kans reeel aanwezig dat dit keer de Rabo de gebeten hond is en volgend jaar de ING.
Nou, dan wissel je toch gewoon weer? De banken hebben deze constructies zelf verzonnen. Zou mooi zijn als ze zelf eens de dupe zouden worden van hun inhaligheid.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 15:22:23 #50
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65568835
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:18 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Ingecalculeerd risico...
Blijkbaar. Maar dat neemt niet weg dat er ruchtbaarheid aan gegeven mag worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')