ja en graniet is nog sterker...quote:Op donderdag 29 januari 2009 17:40 schreef felony het volgende:
Ik weet wel dat beton met bewapening nog een heel stuk sterker is.. En dus meer kan/mag dragen.
quote:Op donderdag 29 januari 2009 19:16 schreef fokkieslim het volgende:
Kalkzandsteenmuren moet je funderen,anders zla de vloer scheuren.
Laat anders een vloerbelasting berekenen,maar bij voorbaat lukt dat niet.
Dat kan ik met alleen deze informatie niet zeggen, zonder extra informatie over diktes, oppervlaktes, grondslag, wanddikte, wandoppervlaktes en de vloeropbouw is er niets zinnigs over te zeggen.quote:Op donderdag 29 januari 2009 17:09 schreef jaapc het volgende:
Wij hebben een oude boerderij die we gaan verbouwen. We willen hierin betonvloeren storten met piepschuimisolatie er onder. Op die betonvloer moeten vervolgens nog enkele niet dragende muren komen van kalkzandsteen. Mijn vraag is of dit mogelijk is, of zo'n betonvloer op zand/solatie hier sterk genoeg voor is en hoe dik de betonlaag dan moet worden.
Alvast bedankt.
Hij vraagt het wel.quote:Op donderdag 29 januari 2009 17:53 schreef Pollewoppie het volgende:
[..]
ja en graniet is nog sterker...dat vraagt ie toch niet....
Dat is niet waar.quote:Op donderdag 5 februari 2009 23:33 schreef EmilioW het volgende:
[..]
Hij vraagt het wel.
beton moet je zoinzo bewapennen!
verder is het afhankelijk van de dikte van de wapening, de dikte van het beton en een beetje van het gewicht van de muur.
Rij er dan maar eens een paar keer met een vrachtwagen overheen.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 08:24 schreef Gurb het volgende:
[..]
Dat is niet waar.
Wanneer jij beton alleen maar op druk gaat belasten, heb jij geen wapening nodig.
Alle betonnen stoeptegels zijn niet gewapend, maar gaan toch niet stuk
Als ze breken, ligt dat niet aan de tegels, maar aan de ondergrond, die het gewicht van de vrachtwagen niet aan kanquote:Op vrijdag 6 februari 2009 10:17 schreef blaatertje het volgende:
[..]
Rij er dan maar eens een paar keer met een vrachtwagen overheen.
normaal gesproken moet een kzs wand van 10 cm dik wel kunnen staan op een vloer van 4 meter overspanning. Houd gewoon de vuistregel aan: 1/25 van de overspanning is de dikte van de vloer.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 16:58 schreef jaapc het volgende:
De langste te plaatsen muur wordt ongeveer vier meter. De lengte van de betonplaat waar deze op komt te staan is ook vier meter. De dikte van de muren bedraagt 10 cm kalkzandsteenblokken. De muren worden kamer hoog, dus zo'n 2,5 meter. De overige muren worden korter en worden ook op een betonplaat van ongeveer 4 meter gezet. De opbouw van de vloer die ik moet gebruiken hoor ik graag van jullie.
Ook al belast je beton alleen maar op druk, er zullen altijd (kleine) trekspannningen ontstaan.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 08:24 schreef Gurb het volgende:
[..]
Dat is niet waar.
Wanneer jij beton alleen maar op druk gaat belasten, heb jij geen wapening nodig.
Alle betonnen stoeptegels zijn niet gewapend, maar gaan toch niet stuk
Leg dat eens uitquote:Op vrijdag 6 februari 2009 10:22 schreef zjroentje het volgende:
Ook al belast je beton alleen maar op druk, er zullen altijd (kleine) trekspannningen ontstaan.
Door het uitwaaiieren van de druktrajectoriën zullen er parallel op die druktrajectoriën trekspanningen moeten ontstaan om evenwicht te creëeren. Die spanningen zijn meestal niet erg groot (meestal kleiner dan de trekcapaciteit van het beton), maar wel aanwezig.quote:
Ik kan je theorieverhaal redelijk snappen met mijn HBO bouwkunde, en waarschijnlijk zal je op microscopisch niveau best gelijk hebben als je de toeslagkorrels (grind dus) individueel gaat bekijken.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 10:44 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Door het uitwaaiieren van de druktrajectoriën zullen er parallel op die druktrajectoriën trekspanningen moeten ontstaan om evenwicht te creëeren. Die spanningen zijn meestal niet erg groot (meestal kleiner dan de trekcapaciteit van het beton), maar wel aanwezig.
Even verduidelijkt met paint () en in het groot. Funderingsblok op palen met een drukkracht F. Met behulp van vakwerkanalogie -> blauw zijn de drukstaven en rood is de trekstaaf. Ter plaatse van de trekstaaf zal dus wapening moeten komen.
[ afbeelding ]
Hetzelfde principe geldt ook in het klein, wanneer drukkrachten door de toeslagkorrels op elkaar moeten worden doorgegeven. Hier ontstaan dus ook kleine trekspanningen en microscheuren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |