ADHD is naar mijn mening niet iets om je voor te schamen. Wanneer mensen mij vragen waarom ik zo druk ben (was, sinds concertaquote:Op donderdag 5 maart 2009 22:35 schreef FictionalFenna het volgende:
Vertellen jullie je omgeving dat je AD(H)D hebt? Waarom wel/niet? En zo ja, wie vertel je het dan? En hoe reageert je omgeving er op?
Als er uit zou komen dat ik ADD heb, dan zou ik het aan m'n beste vriendin vertellen (zij is eigenlijk al op de hoogte van het traject waar ik in zit). En natuurlijk zouden m'n ouders het weten.
Ik vertel het directe collega's, mijn baas, vrienden, ouders en familie.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:35 schreef FictionalFenna het volgende:
Vertellen jullie je omgeving dat je AD(H)D hebt? Waarom wel/niet? En zo ja, wie vertel je het dan? En hoe reageert je omgeving er op?
Als er uit zou komen dat ik ADD heb, dan zou ik het aan m'n beste vriendin vertellen (zij is eigenlijk al op de hoogte van het traject waar ik in zit). En natuurlijk zouden m'n ouders het weten.
De depressie is af en toe behoorlijk heftig inderdaadquote:Op donderdag 5 maart 2009 22:28 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Die depressie klinkt goed klote.
Ik heb dat altijd met vlagen. Soms een paar dagen depressief, soms weer een paar dagen manisch.
Vorige week moest ik na een film opeens huilen. Wtf! Ook gewoon echt een huilbui van een kwartier.
Ik huil normaal dus gemiddeld 1x per 2 jaar. Nouja, 't zal wel nodig geweest zijn.
Wat voor behandeling krijg je nu precies voor die depressie? Is het wel handig aan je ADD en depressie tegelijk te werken?
Ik kan me herinneren dat ik ook erg depressief was in de periode dat ik er achter kwam dat ik ADD-er ben.
Toen heb ik een paar maanden vrij genomen, was gestopt met school en ging opnieuw uitvinden wat ik eigenlijk wilde. Kuttijd, maar zie mijn motto: eens is ook dit voorbij.
In die tijd verloor ik ook aardig wat kilo's door de stress en omdat ik geen geld had om fatsoenlijk te vreten,
maar dat zag er eigenlijk wel prima uit. Ik woog toen iets van 80 en ben 1.84 lang.
Als het goed met me gaat kom ik altijd aan en als ik in een dip zit val ik af.
Nu weeg ik iets van 105, dus het zal wel goed met me gaan.
Het kan de AD inderdaad tegenwerken, maar door verhoging van de dosering AD heft dat het effect nu opquote:Op donderdag 5 maart 2009 23:57 schreef Lychee_ het volgende:
MaJo: is het dan wel verstandig om Ritalin te slikken als je depressief bent? Zoals ik mij kan herinneren uit de bijsluiter, moet je juist geen Ritalin slikken als je depressief bent omdat het dan soort van verergerd. Ik was niet depressief, gebruikte Ritalin, maar werd juist depressief. Ik ben blij dat ik nu Strattera gebruik.
Welke medicatie wilde hij voorschrijven dan?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 08:23 schreef Lychee_ het volgende:
Beste heftig AD van horen zeggen. Je hebt dan toch veel minder controle over jezelf?
Sterkte! Ik hoop voor dat gauw beter met je gaat.
Zelf ben ik er niet zo positief over. Mijn arts wilde ook een adhd medicatie + AD voorschrijven, maar ik ben er absoluut tegen. Een medicijn die je depressief maakt en om dat te beperken AD slikken. Het zou mij denk een heel ander persoon maken en dat wil ik absoluut niet. Het gaat bij mij puur om dat ik o.a. wat rustiger en geconcentreerder in mijn hoofd wil zijn.
Ik vertel niet aan iedereen dat ik ADD heb, alleen de mensen die ik vertrouw weten het eigenlijk.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:35 schreef FictionalFenna het volgende:
Dat weet ik niet precies. Iets wat na Ritalin/Concerta komt..quote:Op vrijdag 6 maart 2009 08:54 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Welke medicatie wilde hij voorschrijven dan?
Beste tip die ik kan geven is: eerlijk zijn.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 14:47 schreef boekenwurmpje het volgende:
Even een verkapte tvp!![]()
Ik ben net aan een traject bij PsyQ begonnen vanwege een depressie en tijdens mijn eerste intake gesprek kwam er ook naar voren dat ik nogal wat ADD-kenmerken vertoon... Dus binnenkort maar een test gaan doen, kijken wat er uit komt. Misschien dat de chaos eindelijk wat minder wordt![]()
Heeft er iemand tips oid voor tijdens die test? Ik heb echt geen idee wat ik me er bij moet voorstellen...
Net zo een test gedaan,quote:Op vrijdag 6 maart 2009 14:50 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Beste tip die ik kan geven is: eerlijk zijn.
Dit soort test schijnen makkelijk te sturen te zijn, maar als je geholpen wil worden is eerlijkheid het beste.
Ik vertel het gewoon als dat noodzakelijk is. Als ik iets moet doen waar ik veel concentratie voor nodig heb bijvoorbeeld en denk dat het niet zal lukken. Verder heb ik niet echt de behoefte om het aan anderen te vertellen, maar ik zal het nooit ontkennen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 22:35 schreef FictionalFenna het volgende:
Ik snap dat sturen niet helemaal. Wil dat zeggen dat ik (al dan niet onbewust) op een dusdanige manier vragen beantwoord dat er hoe dan ook ADD uit komt rollen? Dat ik dus (on)bewust wil dat ik ADD heb en antwoorden ga geven waarvan ik denk dat die de diagnose ADD bevestigen?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 15:21 schreef _Ophelia_ het volgende:
Inderdaad, eerlijk zijn. Verder heb je als het goed is mensen bij je die jou goed kennen, dat zorgt al dat je (als het goed is) minder kunt sturen.
Je hebt waarschijnlijk 100% gelijk maar het overdondert me een beetje. Ik ben op dit moment een beetje op het randje van over de zeik gaan, zeker na een week werk.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 20:11 schreef Re het volgende:
ga eerst eens naar je huisarts!
en het is idd een disorder dus en je moet het niet persé zien als een ziekte maar iets wat te controleren valt, want kijk naar je vader en og hij het nou zo prettig heeft gehad de laatste tijd terwijl er dus een meervoud aan oplossingen is die je gewoon normaal doen laten functioneren
Waar ben je bang voor dan?quote:Op vrijdag 6 maart 2009 20:56 schreef Thrackan het volgende:
Ik ga het er eerst eens uitgebreid met vaders over hebben. Aangezien hij mijn belevingswereld ook wel een beetje kan snappen en hij wel ervaring heeft met huisartsen, psychologen en psychiaters is dat misschien het beste om mijn angst daarvoor een beetje weg te krijgen.
Ik ben vooral bang om te erkennen dat er iets mis met me is, hoe onrealistisch die gedachte ook is.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 20:57 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Waar ben je bang voor dan?
Ik ben uiteindelijk gegaan omdat ik bang was dat ik mijn leven nooit op orde zou krijgen zonder hulp.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |