abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65773674
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 18:00 schreef MaJo het volgende:
Thanks voor de feli's
nog eentje erbij dan: gefeliciteerd!
"I often regret that I have spoken; never that I have been silent." — Publilius Syrus
pi_65773785
quote:
Op maandag 2 februari 2009 20:40 schreef 8. het volgende:
Ah, ik vroeg me al af waarom er niet meer in het andere topic gepost werd. Topic was vol dus.

Hoe dan ook, ik ben nu al een tijdje aan de dexamfetamine en het werkt heel goed. De bijwerkingen zijn wel erg wild. Zo heb ik dagen gehad waarop ik helemaal niks gegeten heb en ben ik ook afgevallen. Ik leer mezelf nu te dwingen om elke dag 's ochtends en 's avonds te eten. Dan kan ik dit medicijn blijven gebruiken zonder dat ik er over een aantal weken uitzie als een anorexiapatiënt.
Dus ja, ben wel tevreden.
Ik heb dit met de concerta ook heel erg gehad (en als ik niet fit ben heb ik t nog steeds) en je oplossing om savonds en sochtends te gaan eten .. dat was bij mij niet de juiste aanpak

voor jou mss anders, maar ik heb met een bevriende dietist kunnen overleggen en het is over t algemeen zo dat je echt de hele dag door beter kleine dingen kan eten! dus af en toe een cracker, dan een broodje, dan een sultana. want je maag snapt er gewoon nisk van als ie de hele dag leeg is

dus sowieso: echt echt echt lunchen!
"I often regret that I have spoken; never that I have been silent." — Publilius Syrus
  Moderator donderdag 5 februari 2009 @ 23:33:35 #78
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65786035
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 04:00 schreef IEAIEI het volgende:Knip
Heb je last van je eventuele ADHD klachten? Als je tegen bepaalde dingen aanloopt die daar eventueel aan te wijten zijn is het misschien nuttig om het te laten onderzoeken.

maar als je er geen last van ondervindt, het je niet belemmert, waarom zou je het etiket dan willen? Ik sluit me bij irrisponsible aan. Alleen het etiket 'voor de naam' is toch helemaal niet boeiend?

het kan je rust geven als je er heel erg mee zit maar het kan ook onrust brengen. De diagnose bracht mij eerst juist in de war. Nu is het bij mij zo dat het mijn leven echt belemmerde en de medicatie me helpt, maar als dat niet zo was geweest had ik ook prima zonder het etiket gekund
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator donderdag 5 februari 2009 @ 23:34:40 #79
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65786066
En ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de dingen zijn waarvan jij denkt dat je mogelijk ADHD hebt
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_65786719
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 10:34 schreef MaJo het volgende:
Vandaag weer het bewijs dat Ritalin voor mij werkt. Heb eindelijk het tentamen gehaald waar ik al een jaar mee zat te worstelen. Steeds niet gehaald maar hoor net dat ik hem nu wel heb gehaald
Gefeliciteerd.

Hoe komt het dat het je de vorige keer niet is gelukt? Ik ben nieuwsgierig omdat studeren bij mij moeilijk gaat. Niet stil kunnen zitten of concentreren, in slaap vallen tijdens lezen, snel afgeleid en zo kan ik nog wel even doorgaan. Over een maand begint bij mij het psychologisch onderzoek. Ik ben benieuwd...
I HATE MUSIC
pi_65787365
Misschien ben ik wat onduidelijk geweest, maar ik had het over (mogelijk) ADD en niet ADHD.
Waar ik vnl last van heb:
gedachten die afdwalen tijdens het lezen, niet in slaap komen door te druk (in het hoofd) en daardoor weer 's ochtends moeilijk mn bed uitkomen, stemmingswisselingen, chaotisch zijn en alles tegelijk willen doen, dingen kwijt raken (nouja niet echt kwijt (dat ik het later wel weer terug vind), maar wel dat ik dan echt niet meer weet waar ik het heb gelaten, of dat ik me rot zoek naar sleutels die voor me neus liggen ), faalangst, perfectionisme enerzijds maar tegelijkertijd weer details over het hoofd gezien, erg slordig in lezen (dingen verkeerd lezen of gewoonweg over het hoofd zien) of andere slordigheidsfouten.
Misschien dat ik iets vergeet. Ik denk ook dat ik kan hyperfocussen.

Wat ik níet heb:
-ik kan prima een planning maken (mbt studie) en een agenda bijhouden
-ik kan ook prima met geld omgaan
-ik kan ook goed alleen zijn
-ik huil bijna nooit. Wel vaak het gevoel dat ik zou willen dat ik kon huilen, maar dat de tranen gewoonweg niet komen

van dit lijstje met kenmerken:
http://www.levente.nl/Levente%202009/kenmerkenADD.htm
heb ik de volgende:
- Emotionele wisselingen
- Chaotisch / Vergeetachtig
- Trekt zich graag terug
- Kan ergens volledig in opgaan
- Grote passie bij interesse
- Een groot voorstellingsvermogen
- Veel creatief talent (tja wat is veel?)
- Assertief maar onzeker over zich zelf
- Heeft Humor (weet ik niet, voor zover ik kan beoordelen niet opvallend) / intelligent
- Blijft op de achtergrond
- Altijd ver vooruit aan het denken
- Staren / Kijkt voor zich uit / Lijkt Afwezig
- Probleem oplossend
- TV of radio staat altijd aan (niet echt, wel muziek bijna altijd, en computer)
- Concentratieproblemen / snel afgeleid
- Te veel gedachten / filiosofisch
- Perfectionistisch in contrast met chaos
- Zit vaak te dagdromen
- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen (ik ben erg eigenwijs: ik moet het altijd eerst op mn eigen manier doen)
- Voelt zich regelmatig overspoeld
- Moeilijkheden bij het afwerken van details
- Problemen bij het langdurig luisteren (gedachten die afdwalen tijdens college)
- Gaat opruim klusjes uit de weg
- Visueel / autodidactisch
- Heeft inzicht, beter in de praktijk dan theorie
- Kan logica waarderen
- Weinig vrienden

Er zit ook ADHD in de familie.

Opzich hoeft dit natuurlijk allemaal niets te zeggen. Maar dit zijn dus de "problemen" waar ik tegenaan loop.
pi_65792393
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 00:27 schreef IEAIEI het volgende:
Wat ik níet heb:
-ik huil bijna nooit. Wel vaak het gevoel dat ik zou willen dat ik kon huilen, maar dat de tranen gewoonweg niet komen
Heb je die dingen alleen tegenwoordig niet meer of heb je dat ook nooit gehad? En dan heb ik het eigenlijk vooral over de eerste.
Bij mij is na een onderzoek dat maanden duurde ADD geconstateerd. Ik kan zelf, net als jij, prima met geld omgaan, omdat ik heel voorzichtig ben. Ik kan ook heel goed alleen zijn, want ik heb nooit zoveel behoefte aan gezelschap en ik vind het prima om met mezelf ergens te zitten. Ik huil ook amper.

Verder is er hier een pdf-bestand te vinden over de verschillen en overeenkomsten tussen ADD en ADHD. Ik zal het lijstje voor je overtypen.

Verschillen

ADD
Laat in reactie
Veel gedachten/blokkerende gedachten
Dagdromen/afwezig
Laag risico crimineel gedrag
Zit vaak stil/observerend
Internaliseert emoties
Zet door/risico burnout
Oog en zorg voor detail
Vervangt onzekerheid door te analyseren
Functioneert op de achtergrond
Komt vaker voor bij vrouwen
Sterk inlevingsvermogen
Lijdt mee
Trekt zich terug
Kijkt de appel uit de boom
Kan moeilijk nee zeggen
Stelt hoge eisen aan vriendschappen

ADHD
Impulsief in reactie
Doet snel zonder denken
Druk/hyperactief
Hoger risico crimineel gedrag
Kan niet stil zitten
Externaliseert emoties
Geeft snel op
Minder aandacht voor detail
Verhult onzekerheid met humor/grappen
Functioneert op de voorgrond
Komt vaker voor bij mannen
Minder inlevingsvermogen
Medeleven
Zoekt afleiding bij anderen
Handelt direct
Zegt gemakkelijk nee
Stelt minder hoge eisen aan vriendschappen

Overeenkomsten

Concentratieproblemen
Snel afgeleid
Vergeetachtigheid
Alles op het laatste moment
Chaotisch
Problemen met plannen
Leerproblemen
Moeilijk de aandacht langdurig kunnen vasthouden
Een inconsequent prestatievermogen
Slaapproblemen/moeite met verdelen energie
Lage zelfwaardering/onzekerheid
Een gevoel van anders zijn dan de rest
Gevoelig voor verslavende middelen
Vatbaar voor burnout/angst/depressie
U kreeg vaak te horen: "Je kan wel, maar je wil niet"
Bij interesse geen concentratieproblemen/creatief
---
Het hoeft niet allemaal bij je te kloppen. Zo heb ik geen gevoel van minderwaardigheid ("Lage zelfwaardering/onzekerheid"). Totaal niet zelfs. Vroeger wel, maar dat is er met de jaren gewoon uitgegroeid. Wel denk ik dat de problemen bij het plannen echt typerend zijn voor mensen met AD(H)D. Als je vrijwel alle kenmerken van AD(H)D hebt, behalve dat, ben je wel een interessant geval.

Zelf heb ik overigens het idee dat ik dit misschien heb:

Vijf vormen van hooggevoeligheid bij hoogbegaafden

3. Intellectueel: intense activiteit van de geest
Verwijst naar de activiteit van de geest. Is niet hetzelfde als intelligentie! Refereert dus niet naar academische successen, maar naar behoefte aan wijsheid. Indien sterk aanwezig: een constante drang naar het vergaren van kennis en op zoek naar de waarheid wat zich kan uiten in onophoudelijk vragen stellen, alles analyseren en tegelijk streven naar synthese. Gepreoccupeerd zijn door logica en theoretische problemen, een scherp observatievermogen, onafhankelijk denken, kritisch zijn, symbolisch denken, ontwikkelen van nieuwe ideeën en concepten, denken over het eigen denken. Het gaat om een intellectuele honger. Nieuwsgierigheid, concentratie, vermogen tot aanhoudende intellectuele inspanning, gretig lezen, scherp observeren, gedetailleerd visueel herinneren, gedetailleerde planning.
• Passie voor vragen stellen en problemen oplossen: op zoek naar waarheid en begrip, vorming van nieuwe begrippen, vasthoudendheid bij problemen oplossen
• Nadenkend: denken over denken, liefde voor theorie en analyse, verdiept in logica, in moreel denken, introspectie (maar zonder oordelen), begripsmatige en intuïtieve integratie, onafhankelijk in denken (zeer kritisch)

Met die tekst zou iemand me namelijk heel goed kunnen beschrijven. Ik ken werkelijk niemand die op die manier te beschrijven is behalve mezelf. Toch wel behoorlijk interessant. Ik denk niet dat ik zin heb om helemaal te onderzoeken of ik dit ook echt heb, want dat zal weer maanden duren.
Ik ben wel erg vroeg 'geestelijk volwassen' geworden. Dat kwam vooral door de sterke behoefte aan wijsheid. Waar ik nu eigenlijk nog het meest in geïnteresseerd ben, zijn andere mensen die het ook hebben, want die heb ik nooit ontmoet. Ik zou vast veel in ze herkennen. Ze lijken me uiterst interessant. Door mij dan met hen te vergelijken zou ik ook met zekerheid kunnen zeggen of ik dit heb.
Het idiote eraan is wel dat dit zo'n afwijking is die vaak wordt verward met ADD. Mensen die dit hebben krijgen dus vaak de misdiagnose ADD. Het was al eerder bekend dat ik tegelijk hoogbegaafd was en ADD had en dat ik ook nog eens DSPS had, terwijl dat ook vaak verward werd met ADD.
Ik ben dus wellicht een heel vreemd geval apart.
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 15:12:22 #83
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65801753
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 23:58 schreef FictionalFenna het volgende:

[..]

Gefeliciteerd.

Hoe komt het dat het je de vorige keer niet is gelukt? Ik ben nieuwsgierig omdat studeren bij mij moeilijk gaat. Niet stil kunnen zitten of concentreren, in slaap vallen tijdens lezen, snel afgeleid en zo kan ik nog wel even doorgaan. Over een maand begint bij mij het psychologisch onderzoek. Ik ben benieuwd...
Dat had ik dus eerst ook Nu met Ritalin kan ik me urenlang concentreren op de saaiste onderwerpen
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 15:14:38 #84
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65801835
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 00:27 schreef IEAIEI het volgende:
Misschien ben ik wat onduidelijk geweest, maar ik had het over (mogelijk) ADD en niet ADHD.
Waar ik vnl last van heb:
gedachten die afdwalen tijdens het lezen, niet in slaap komen door te druk (in het hoofd) en daardoor weer 's ochtends moeilijk mn bed uitkomen, stemmingswisselingen, chaotisch zijn en alles tegelijk willen doen, dingen kwijt raken (nouja niet echt kwijt (dat ik het later wel weer terug vind), maar wel dat ik dan echt niet meer weet waar ik het heb gelaten, of dat ik me rot zoek naar sleutels die voor me neus liggen ), faalangst, perfectionisme enerzijds maar tegelijkertijd weer details over het hoofd gezien, erg slordig in lezen (dingen verkeerd lezen of gewoonweg over het hoofd zien) of andere slordigheidsfouten.
Misschien dat ik iets vergeet. Ik denk ook dat ik kan hyperfocussen.

Wat ik níet heb:

van dit lijstje met kenmerken:
http://www.levente.nl/Levente%202009/kenmerkenADD.htm
heb ik de volgende:
- Emotionele wisselingen
- Chaotisch / Vergeetachtig
- Trekt zich graag terug
- Kan ergens volledig in opgaan
- Grote passie bij interesse
- Een groot voorstellingsvermogen
- Veel creatief talent (tja wat is veel?)
- Assertief maar onzeker over zich zelf
- Heeft Humor (weet ik niet, voor zover ik kan beoordelen niet opvallend) / intelligent
- Blijft op de achtergrond
- Altijd ver vooruit aan het denken
- Staren / Kijkt voor zich uit / Lijkt Afwezig
- Probleem oplossend
- TV of radio staat altijd aan (niet echt, wel muziek bijna altijd, en computer)
- Concentratieproblemen / snel afgeleid
- Te veel gedachten / filiosofisch
- Perfectionistisch in contrast met chaos
- Zit vaak te dagdromen
- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen (ik ben erg eigenwijs: ik moet het altijd eerst op mn eigen manier doen)
- Voelt zich regelmatig overspoeld
- Moeilijkheden bij het afwerken van details
- Problemen bij het langdurig luisteren (gedachten die afdwalen tijdens college)
- Gaat opruim klusjes uit de weg
- Visueel / autodidactisch
- Heeft inzicht, beter in de praktijk dan theorie
- Kan logica waarderen
- Weinig vrienden

Er zit ook ADHD in de familie.

Opzich hoeft dit natuurlijk allemaal niets te zeggen. Maar dit zijn dus de "problemen" waar ik tegenaan loop.
Ik hield eerst ook heel erg vast aan de term ADD (dat heb ik ook) maar aangezien bijna iedereen het toch ADHD noemt (zelfs hulpverleners!) ben ik het maar ADHD gaan noemen. Bovendien zit ik er eigenlijk ook tussenin. Niet kunnen plannen bijvoorbeeld, dat hoort meer bij ADHD dan bij ADD

Maar als ik het zo lees dan heb je inderdaad veel ADD kenmerken Maar je beantwoordt mijn vraag niet. Zijn dit dingen die je dagelijkse leven daadwerkelijk belemmeren?
pi_65808822
Hier ook een adhd'er. Ik heb het gecombineerde type.
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 19:15:24 #86
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65809327
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 18:57 schreef Lychee_ het volgende:
Hier ook een adhd'er. Ik heb het gecombineerde type.
Wat houdt dat in? Dat je beiden hebt of een beetje van beiden? Ik het laatste neig het meest naar ADD maar heb ook een aantal ADHD kenmerken. Zoals slordig en altijd alles kwijt zijn en ontzettend rommelig mijn kamer is nu zo'n zooi dat zelfs ik me er aan begin te ergeren maar weet gewoon niet waar ik moet beginnen
pi_65811505
quote:
Ik hield eerst ook heel erg vast aan de term ADD (dat heb ik ook) maar aangezien bijna iedereen het toch ADHD noemt (zelfs hulpverleners!) ben ik het maar ADHD gaan noemen. Bovendien zit ik er eigenlijk ook tussenin. Niet kunnen plannen bijvoorbeeld, dat hoort meer bij ADHD dan bij ADD
Het gecombineerde type dus
AD/HD

En ik voldoe ook aan alle karakteristieken van hoogbegaafdheid, (afgezien van een goede/motiverende omgeving) maar helaas ben ik in het verleden op het vlak van school, wel echt een onder presteerder geweest. En nu nog steeds eigenlijk. maarja

Binnenkort krijg ik adhd coaching en een soort van groepstherapie en ik hoop dat ik dan nog beter de negatieve kanten van adhd leer te beheersen.

Ik gebruik geen medicatie trouwens
pi_65812618
Ik zou mensen met AD(H)D adviseren te gaan mediteren en het boek "De kracht van het nu" van Eckhart Tolle te lezen. Daarna ben je van mening dat AD(H)D voor het grootste gedeelte een onzin etiketje is ontstaan in de onderontwikkelde Westerse psychologie.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 21:42:18 #89
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_65814889
tvp
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_65820870
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 20:44 schreef frenkck het volgende:
Ik zou mensen met AD(H)D adviseren te gaan mediteren en het boek "De kracht van het nu" van Eckhart Tolle te lezen. Daarna ben je van mening dat AD(H)D voor het grootste gedeelte een onzin etiketje is ontstaan in de onderontwikkelde Westerse psychologie.
Ik gok dat een gemiddelde ADHD'er hier zich echt door heen moet worstelen. Ik kwam er in ieder geval niet doorheen
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
pi_65821896
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 00:41 schreef geppie het volgende:

[..]

Ik gok dat een gemiddelde ADHD'er hier zich echt door heen moet worstelen. Ik kwam er in ieder geval niet doorheen
In één keer is ook niet de bedoeling, alsof je in één keer een 'change over' kan maken. Onmogelijk. Het is bewezen dat je hersenen 3 maanden nodig hebben om een echte verandering in hun systeem te impleteren. Beetje bij beetje is het vooral, maar het belangrijkste is uit de slachtofferrol stappen van: 'owjee, ik heb ADHD'.
Ik heb laatst ook het boek voor de 2e keer gelezen, zoveel anders was dat dan de eerste keer. En de 3e keer gaat zeker ook weer anders worden.

En er zich doorheen worstelen, het boek is redelijk luchtig beschreven. Op een gegeven moment moet je gewoon echt uit die slachtoffer rol stappen en er ook echt wat aan willen doen. Iedereen moet voor alles wat doen. Wat is het wezenlijke verschil tussen niks doen (doelloos internetten) en een stukje uit dat boek lezen af en toe. Dit topic lees je toch ook? Mijn post heb je toch ook gelezen? Dan kan je ook een kleine passage uit dat boek lezen. Je moet niet iedere keer in die slachtofferrol kruipen van: 'ik moet me er doorheen worstelen, want ik word afgeleid door allerlei zaken'. Dat werkt niet, besef dat jij je daarmee niet wilt identificeren en vooruit wilt gaan.

Uiteindelijk moet je toch iets gaan doen en dat moet toch uit jezelf gaan komen. Dit boek gaat juist om de kracht in jezelf te vinden en te gaan gebruiken en de negatieve emoties en gedachten kwijt te raken. Tuurlijk gaat dat niet in 5 minuten, niemand kan dat. Dat moet je ook beseffen. Zo'n boek moet ook niet in 1 dag uitgelezen zijn, daar doe ik ook 2 weken over. Stukje bij beetje iedere keer wat lezen, dan is het het beste te begrijpen.

Tuurlijk voelt het misschien vervelend aan om een boek te gaan lezen, je gedachten zegt 'nee, laten we iets makkelijkers en leukers doen'. Maar daar gaat het boek juist over, om de scheiding tussen je gedachten en je echte zelf te maken. Als je dat verschil eenmaal kent wordt het steeds makkelijker om iets uit te voeren.
  Moderator zaterdag 7 februari 2009 @ 15:44:33 #92
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65829627
Eckhart Tolle wil ik sowieso een keer lezen. Mijn zus heeft me er eens over verteld en klinkt echt super interessant! Probleem bij mij is alleen dat ik weinig tijd heb om te lezen voor mijn plezier, moet zoveel lezen voor mijn studies dat dat even niet gaat. Maar als ik een vrij momentje heb zal ik er zeker aan denken

ik ben het wel met Frenck eens dat het excuus ADHD in dit verband een beetje flauw is. Als iets interessant is gaat het toch prima? Ik verslind sowieso boeken, heb pas moeite als iets me niet interesseert...
pi_65830070
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 01:42 schreef frenkck het volgende:

[..]

In één keer is ook niet de bedoeling, alsof je in één keer een 'change over' kan maken. Onmogelijk. Het is bewezen dat je hersenen 3 maanden nodig hebben om een echte verandering in hun systeem te impleteren. Beetje bij beetje is het vooral, maar het belangrijkste is uit de slachtofferrol stappen van: 'owjee, ik heb ADHD'.
Ik heb laatst ook het boek voor de 2e keer gelezen, zoveel anders was dat dan de eerste keer. En de 3e keer gaat zeker ook weer anders worden.

En er zich doorheen worstelen, het boek is redelijk luchtig beschreven. Op een gegeven moment moet je gewoon echt uit die slachtoffer rol stappen en er ook echt wat aan willen doen. Iedereen moet voor alles wat doen. Wat is het wezenlijke verschil tussen niks doen (doelloos internetten) en een stukje uit dat boek lezen af en toe. Dit topic lees je toch ook? Mijn post heb je toch ook gelezen? Dan kan je ook een kleine passage uit dat boek lezen. Je moet niet iedere keer in die slachtofferrol kruipen van: 'ik moet me er doorheen worstelen, want ik word afgeleid door allerlei zaken'. Dat werkt niet, besef dat jij je daarmee niet wilt identificeren en vooruit wilt gaan.

Uiteindelijk moet je toch iets gaan doen en dat moet toch uit jezelf gaan komen. Dit boek gaat juist om de kracht in jezelf te vinden en te gaan gebruiken en de negatieve emoties en gedachten kwijt te raken. Tuurlijk gaat dat niet in 5 minuten, niemand kan dat. Dat moet je ook beseffen. Zo'n boek moet ook niet in 1 dag uitgelezen zijn, daar doe ik ook 2 weken over. Stukje bij beetje iedere keer wat lezen, dan is het het beste te begrijpen.

Tuurlijk voelt het misschien vervelend aan om een boek te gaan lezen, je gedachten zegt 'nee, laten we iets makkelijkers en leukers doen'. Maar daar gaat het boek juist over, om de scheiding tussen je gedachten en je echte zelf te maken. Als je dat verschil eenmaal kent wordt het steeds makkelijker om iets uit te voeren.

Ik gebruik het niet als excuus, ik kwam er gewoon simpelweg niet doorheen dat kan toch?
Op zich ben ik het met je eens dat het boek niet in een keer uitgelezen hoeft te worden, dus ik denk dat ik je kritiek van harte neem en het boek op de eerstvolgende vakantie meeneem en het stukje bij beetje weer ga proberen
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
  Moderator maandag 9 februari 2009 @ 02:26:38 #94
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_65870212
Ik heb weer eens zo'n 'ik heb geen zin om te gaan slapen terwijl ik omval van de moeheid' bui weet ook niet wat het is maar ik weiger dan gewoon om te gaan slapen ik vind slapen maar saai
pi_65870365
quote:
Op maandag 9 februari 2009 02:26 schreef MaJo het volgende:
Ik heb weer eens zo'n 'ik heb geen zin om te gaan slapen terwijl ik omval van de moeheid' bui weet ook niet wat het is maar ik weiger dan gewoon om te gaan slapen ik vind slapen maar saai
Ik ben verschrikkelijk aan het uitstellen. Ben nog steeds bezig met een essay dat eigenlijk binnen een uur geschreven had kunnen zijn.
I HATE MUSIC
pi_65910426
quote:
Op maandag 9 februari 2009 02:58 schreef FictionalFenna het volgende:

[..]

Ik ben verschrikkelijk aan het uitstellen. Ben nog steeds bezig met een essay dat eigenlijk binnen een uur geschreven had kunnen zijn.
Het uitstellen is voor mij vandaag afgelopen... Heb mijn laatste certificaat voor mijn MCSA gehaald
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_65924582
gefeliciteerd rvlaak_werk2!

@8. : ik herken me wel enigszins in het tekstje over hoogbegaafdheid, maar zover ik weet ben ik niet hoogbegaafd! Hoe dan ook, daarmee verklaar je toch niet het chaotische?
Over de kenmerken die ik niet heb:
-ik kon eigenlijk altijd wel goed met geld omgaan, met net als jij, ben ik daar ook wel heel voorzichtig in. Natuurlijk doe ik wel eens impulsinkopen, maar over het algemeen kan ik best met geld omgaan.
-goed alleen kunnen zijn heb ik geloof ik ook zolang ik me kan heugen. Het is niet zo dat ik altijd alleen ben hoor, daar niet van. Maar echt problemen met alleen te zijn heb ik nooit gehad.
-veel huilen ben ik ook nooit bekend om geweest
-en dan de moeilijkste plannen: tja, dat weet ik eigenlijk niet. Ergens halverwege het vwo ben ik compleet omgeslagen van iemand die vrij weinig doet naar iemand die keihard werkt (terwijl mn cijfers er helemaal niet zoveel beter op werden, ja wel wat, van een onvoldoende naar een 6je maar dat was het ook wel). Wat ik tegenwoordig doe is zodra ik weet wat de leerstof is voor een tentamen van een bepaald vak maak ik gelijk een planning en daar probeer ik me ook zo goed mogelijk aan te houden. Wat meestal wel goed gaat, over het algemeen. Ik stel idd wel eens uit, maar dan meer de dingen buiten studie: afwas bijvoorbeeld (tja wie niet..) of dingen die ik moet regelen, maar niet direct hoeft.

@Majo: ligt eraan wat je verstaat onder belemmeren. Echt belemmeren (in strikte zin) is het natuurlijk niet, want ik ben al 22 jaar zo en ik leef nog steeds en heb (gelukkig!) geen zelfmoordneigingen ofzo:P Ik beschouwde (en eigenlijk nog steeds, hoewel ik nu weet dat het ook kenmerken zijn van ADD) al die kenmerken gewoon als mijn persoonlijkheid. Het is wel zo dat ik graag verbetering zou zien, vnl op gebied van studie (concentratie, faalangst, slordigheid) en ook qua stemmingswisselingen als dat zou kunnen.

Wat ik dus eigenlijk bedoel is dat ik mij afvraag in hoeverre je daar (deels) vanaf kunt komen, aangezien AD(H)D toch een aangeboren afwijking is. Ik zie ook wel in dat alleen een etiketje niet boeiend is. Dat is juist waarom ik dit gepost heb! Ik heb geen zin in maandenlange onderzoeken om vervolgens mn leven lang pillen te moeten slikken (beetje kort door de bocht, I know ). Zijn er hier mensen die ervaring hebben met praatgroepen/therapie/dieet en hier ook wat aan hebben gehad?

[ Bericht 31% gewijzigd door IEAIEI op 10-02-2009 20:07:14 ]
pi_65930433
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 13:15 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Het uitstellen is voor mij vandaag afgelopen... Heb mijn laatste certificaat voor mijn MCSA gehaald
Gefeliciteerd!
I HATE MUSIC
pi_65932774
quote:
Het is wel zo dat ik graag verbetering zou zien, vnl op gebied van studie (concentratie, faalangst, slordigheid) en ook qua stemmingswisselingen als dat zou kunnen.

Wat ik dus eigenlijk bedoel is dat ik mij afvraag in hoeverre je daar (deels) vanaf kunt komen, aangezien AD(H)D toch een aangeboren afwijking is. Ik zie ook wel in dat alleen een etiketje niet boeiend is. Dat is juist waarom ik dit gepost heb! Ik heb geen zin in maandenlange onderzoeken om vervolgens mn leven lang pillen te moeten slikken (beetje kort door de bocht, I know ). Zijn er hier mensen die ervaring hebben met praatgroepen/therapie/dieet en hier ook wat aan hebben gehad?
Echt therapie op dat gebied vind ik vaak maar tegenvallen, enige wat bij mij echt heeft geholpen is meditatie. Maar dat wordt in de Westerse pscyhologie nauwelijks toegepast, het is namelijk veelte zweverig om daar iets zinnigs over te zeggen. Jammer, want het werkt echt.
pi_65937027
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 19:54 schreef IEAIEI het volgende:
@8. : ik herken me wel enigszins in het tekstje over hoogbegaafdheid, maar zover ik weet ben ik niet hoogbegaafd! Hoe dan ook, daarmee verklaar je toch niet het chaotische?
Over de kenmerken die ik niet heb:
-ik kon eigenlijk altijd wel goed met geld omgaan, met net als jij, ben ik daar ook wel heel voorzichtig in. Natuurlijk doe ik wel eens impulsinkopen, maar over het algemeen kan ik best met geld omgaan.
-goed alleen kunnen zijn heb ik geloof ik ook zolang ik me kan heugen. Het is niet zo dat ik altijd alleen ben hoor, daar niet van. Maar echt problemen met alleen te zijn heb ik nooit gehad.
-veel huilen ben ik ook nooit bekend om geweest
-en dan de moeilijkste plannen: tja, dat weet ik eigenlijk niet. Ergens halverwege het vwo ben ik compleet omgeslagen van iemand die vrij weinig doet naar iemand die keihard werkt (terwijl mn cijfers er helemaal niet zoveel beter op werden, ja wel wat, van een onvoldoende naar een 6je maar dat was het ook wel). Wat ik tegenwoordig doe is zodra ik weet wat de leerstof is voor een tentamen van een bepaald vak maak ik gelijk een planning en daar probeer ik me ook zo goed mogelijk aan te houden. Wat meestal wel goed gaat, over het algemeen. Ik stel idd wel eens uit, maar dan meer de dingen buiten studie: afwas bijvoorbeeld (tja wie niet..) of dingen die ik moet regelen, maar niet direct hoeft.
Ah sorry. Dat stukje onderaan mijn post over hooggevoeligheid ging over mezelf.
Dat je je eerste jaren op het vwo niks hebt gedaan, is normaal voor iemand die te slim is voor zijn niveau. En ik denk dat dat bij jou het geval was, want als je in 3vwo probleemloos hebt kunnen niksen, moet je het makkelijk hebben gevonden. Als je het makkelijk vindt, doe je vanzelf minder. Je hoeft er immers niet hard voor te werken.
Nu komt er een hoop gegok:
misschien kreeg je op een gegeven moment toch onvoldoendes, omdat je in het begin van een periode steeds dacht dat je 'alles wel kunt inhalen op het eind, omdat je weet dat je niet zo heel veel hoeft te leren altijd', en op het eind dan alsnog niks inhaalde, omdat je lui was. En dat die luiheid veroorzaakt werd doordat je wist dat je je waarschijnlijk toch niet zou kunnen concentreren. Dus de 'drempel' naar het studeren was groter, doordat je altijd concentratieproblemen had. Dat was de standaard.
Ik gis maar wat. Zo was het bij mij. Waarschijnlijk ging het bij jou anders, maar ik ben wel geïnteresseerd. Ikzelf ging op een gegeven moment ook beter mijn best doen, en kwam toen net als jij tot de conclusie dat huiswerk maken niet zo heel veel hielp bij het halen van hogere cijfers. Uiteindelijk concludeerde ik toch dat ik de hoogste cijfers haalde als ik op het eind ineens aan het werk ging. Tsja.
Maar dat verschilt ook per persoon.

Het zit nu wel goed met het plannen dan bij jou denk ik. Het chaotische is ook niet te verklaren met hoogbegaafdheid.
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 19:54 schreef IEAIEI het volgende:
Ik heb geen zin in maandenlange onderzoeken om vervolgens mn leven lang pillen te moeten slikken (beetje kort door de bocht, I know ). Zijn er hier mensen die ervaring hebben met praatgroepen/therapie/dieet en hier ook wat aan hebben gehad?
Je begrijpt wel dat alles onder jouw persoonlijkheid valt. Er zijn in de maatschappij een hoop mensen met dezelfde opmerkelijke symptomen, met dezelfde problemen. Deze mensen vormen een groep, want de rest van de samenleving heeft geen last van de problemen. In dit geval gaat het dus om de groep ADD'ers.

Als jij denkt dat je binnen die groep valt, omdat je de symptomen ook hebt, dan is het naar mijn mening geen gek idee om te testen of je daar ook echt binnen valt. Er wordt voor deze groep mensen onderzoek gedaan naar oplossingen voor de problemen van ADD. Er zijn bijvoorbeeld medicijnen die kunnen helpen. Als blijkt dat je ADD hebt, zou je deze medicijnen kunnen uitproberen om te kijken of je je er beter mee voelt, en beter functioneert. Zo simpel is het. ADD'ers zijn gewoon een groep mensen met dezelfde kenmerken in hun persoonlijkheid. Veel van die kenmerken brengen problemen met zich mee. Bij deze mensen werken delen in de hersenen anders dan normaal - wellicht op een verkeerde manier, dat mag iedereen zelf beoordelen.

Verder vind ik het dus kortzichtig om te roepen dat AD(H)D gewoon een hype is, want er zijn wel degelijk mensen met zulke problemen, soms heel extreem. AD(H)D is dus geen onzin. Dat is een misverstand.

Maar ik dwaal af. Ik begrijp ook dat je snapt dat het etiketje werkelijk niks boeit. Zo is het ook. Wat therapie betreft: dat werkt waarschijnlijk alleen als je je er 100% voor inzet. Bij ADD'ers schommelt de motivatie vaak nogal, dus je moet zelf bedenken of dat iets voor jou is. Praatgroepen heb ik nooit geprobeerd, maar dat lijkt me ook niks. Een dieet, tsja, dat hangt er ook vanaf hoe je nu eet. Het zou wel wat kunnen helpen.

Overigens heb je het over het moeten slikken van medicijnen, je hele leven lang. Je gaf zelf al aan dat dat nogal een wilde uitspraak was, maar er is natuurlijk helemaal geen sprake van medicijnen moeten slikken. Absoluut niet. Je hebt het zelf in de hand. Als je na een testperiode positief bent over een bepaald medicijn, kun je ervoor kiezen om het nog een maandje te blijven slikken - spreekt voor zich. Je kunt natuurlijk op ieder moment stoppen, of een ander medicijn uittesten, mocht je daar behoefte aan hebben. Als je zo'n ADD-onderzoek hebt gedaan, volgt er niet zomaar een recept voor ritalin. Daar hoef je in principe achteraf pas over na te denken.

Hopelijk heb je je concentratie er een beetje bij kunnen houden tijdens het lezen van deze post.
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:46 schreef Irresponsible het volgende:

[..]

Ik heb dit met de concerta ook heel erg gehad (en als ik niet fit ben heb ik t nog steeds) en je oplossing om savonds en sochtends te gaan eten .. dat was bij mij niet de juiste aanpak

voor jou mss anders, maar ik heb met een bevriende dietist kunnen overleggen en het is over t algemeen zo dat je echt de hele dag door beter kleine dingen kan eten! dus af en toe een cracker, dan een broodje, dan een sultana. want je maag snapt er gewoon nisk van als ie de hele dag leeg is

dus sowieso: echt echt echt lunchen!
Het eten van kleine dingetjes door de dag heen is misschien wel een goed plan inderdaad. Lunchen doe ik nooit, dus dat wordt lastig.
Maar ik doe m'n best. Het gaat nu al wat beter met mijn eetlust trouwens. Hopelijk gaat de eetlust nu weer langzaam omhoog. Dat zou mooi zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')