Uit mijn ervaring is Lloyds niet de makkelijkste. Geen idee hoe HBOS is maar dat is nu inmiddels onderdeel geworden van. Geen idee hoe de regeltjes dan zijnquote:
Was bij HSBC zo gedaan destijds. Ik heb trouwens momenteel rekeningen in 5 landen, ter illustratie.quote:Op dinsdag 14 april 2009 23:28 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Enlighten me! Want de verhalen die ze me hier verteld hebben waren toch echt anders
Ik ga komende maandag wel ff langs. Niet dat ik tot nu toe echt een Engelse rekening heb nodig gehad, maar het is wel handy voor de toekomst. En mij werd verteld als je geen vaste woonplaats hebt (zoals in een hostel, dat wordt puur gezien als vakantie trip) kon je dus geen bank rekening openen.quote:Op woensdag 15 april 2009 01:11 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Was bij HSBC zo gedaan destijds. Ik heb trouwens momenteel rekeningen in 5 landen, ter illustratie.
Volgens mij heb ik hem destijds vanuit Nederland geopend. Er is altijd wel een manier om het te doen, genoeg mensen zonder woonplaats in een bepaald land die er wel een rekening hebben.quote:Op woensdag 15 april 2009 01:20 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik ga komende maandag wel ff langs. Niet dat ik tot nu toe echt een Engelse rekening heb nodig gehad, maar het is wel handy voor de toekomst. En mij werd verteld als je geen vaste woonplaats hebt (zoals in een hostel, dat wordt puur gezien als vakantie trip) kon je dus geen bank rekening openen.
Inderdaad. Ik verdien mijn geld in ponden dus vandaar dat ik een voorkeur heb voor een hogere waarde t.o.v. de euro. Overigens is 80% van mijn spaargeld in euro's en de rest zijn pondenquote:Op donderdag 14 mei 2009 22:20 schreef jmac het volgende:
Tja. Voor de een goed, voor de ander bagger. Zo zal t altijd blijven.
En zo zit ik net andersom. Van mij kan hij niet laag genoeg staanquote:Op donderdag 14 mei 2009 22:22 schreef Alistair het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik verdien mijn geld in ponden dus vandaar dat ik een voorkeur heb voor een hogere waarde t.o.v. de euro. Overigens is 80% van mijn spaargeld in euro's en de rest zijn ponden
Met de huidige kortingen in de winkels moet dat wel lukken.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 14:04 schreef SeLang het volgende:
Ik heb ca 12% van m'n kapitaal in £. Dit is feitelijk een 'hedge' omdat mijn kosten van levensonderhoud in £ zijn. Ook voorkom ik daarmee dat ik geld naar de UK moet halen (en dan belastbaar wordt). Eigenlijk boeit het mij dus niet of de £ daalt of stijgt. Als het goed is daalt het % ponden in de komende jaren omdat ik ze opverbruik.
Ik weet niet exact waar je in londen koopt, maar ik vind het vaak nog vrij prijzigquote:Op vrijdag 15 mei 2009 16:13 schreef shilizous_88 het volgende:
[..]
Met de huidige kortingen in de winkels moet dat wel lukken.
Ik koop me hier in Londen in ieder geval helemaal scheel aan de mooie afgeprijste spulletjes.
Ziet er goed uit voor je, momenteel rond de 1,15quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:56 schreef Ericr het volgende:
Pound trekt nu wel aardig hard aan, blijft natuurlijk historisch gezien nog steeds een lage koers. Boven de 1,16 nu. Over 2 weken naar Londen, hoop dat de koers wel onder de 1,20 blijft.
Onder de 1,20 moet wel gaan lukken inderdaad. Schommelt nu al weken rond de 1,13 t/m 1,16.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 10:30 schreef knep het volgende:
[..]
Ziet er goed uit voor je, momenteel rond de 1,15.
Hij mag nog wel wat meer naar beneden, dat komt goed uit voor mij, en hopelijk haalt hij weer 1 van zijn 2 bodems.quote:Op maandag 28 september 2009 17:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
1,085 inmiddels. Gaat weer de goede kant op.
En weer omhoogquote:Op maandag 28 september 2009 17:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
1,085 inmiddels. Gaat weer de goede kant op.
Een pond kost nu ¤1,10083quote:Op het moment dat er hard wordt gewerkt aan een mogelijk vangnet voor de Griekse overheidsfinanciën, is de aandacht op de valutamarkt maandag verschoven naar een volgende zwakke broeder. Die is niet gevonden in de periferie van de eurozone, maar net daarbuiten. Er is grote zorg of er in het Verenigd Koninkrijk na de verkiezingen wel een regering aantreedt die krachtdadig genoeg is om de overheidsfinanciën op orde te krijgen.
Opiniepeilingen gelden als momentopnames. En zeker als de uitslag niet bevalt, verwijzen politici maar wat graag naar de verkiezingsdag zelf. Dat is de enige factor die bepaalt of er sprake is van electorale winst of verlies. Zelden zal een peiling ook zo veel effect hebben als die van de Britse Times op zondag.
Labour lijkt meer zetels te krijgen dan de Conservatieven, maar te weinig om een meerderheid in het Lagerhuis te vormen. Het vooruitzicht van een zwakke regering was voldoende om de koers van het Britse pond sterk onder druk te zetten. Tegenover de
Amerikaanse dollar kelderde de munt voor het eerst in tien maanden tot onder de $1,50. Op het dieptepunt stond de munt met $1,4781 ruim 3% lager. Tegenover de euro — die ook verzwakte tegenover de dollar — werd de laagste koers van dit jaar genoteerd.
Negatief verhaal
Sinds begin dit jaar heeft het pond al 7,4% aan waarde ingeleverd ten opzichte van de dollar. En ondanks alle zorgen over de euro verloor het pond dit jaar ten opzichte
van de eenheidsmunt 2,5%. ‘Er begint zich een behoorlijk negatief verhaal over het pond
sterling op te bouwen’, stelt valutastrateeg Simon Derrick van Bank of New York Mellon tegenover persbureau Bloomberg. ‘Een “hung parliament” (de Britse term voor een Lagerhuis waar geen van de partijen een meerderheid verkrijgt na de verkiezingen op basis van het districtenstelsel, red.) is nu een erg grote mogelijkheid. De kans dat straks gewerkt wordt aan een snelle reductie van de begrotingstekorten smelt weg.’
Het Britse begrotingstekort is met 12,5% even groot als dat van de Griekse overheid. De Grieken worden door de veel hogere staatsschuld, de tucht van de markt en
Europese regels gedwongen zwaar te bezuinigen op de overheidsuitgaven. De Britse regering wil daar nu nog niets van weten. In 2007 bedroeg de staatsschuld van het VK nog 38% van het bruto binnenlands product. In zijn laatste prognoses gaat het Internationaal Monetair Fonds ervan uit dat dit in 2014 ruim is verdubbeld tot 92% van het bbp.
Stijgende staatsschuld
Ook in de Verenigde Staten is zo’n snelle toename te zien. Daar stijgt de staatsschuld van 42% naar 84% in 2014, volgens het IMF. Daarmee verslechteren
de overheidsfinanciën een stuk sneller dan in de eurozone. Daar startte de staatsschuld in
2007 weliswaar met 66% op een hoger niveau, maar dit loopt volgens ramingen van de Europese Commissie maar met een derde op tot 100% van het bbp in 2014.
Eerder wees president Jean-Claude Trichet van de Europese Centrale Bank er al op dat het begrotingstekort van de eurozone als geheel maar op 6% staat, terwijl dit in landen als de VS en het VK respectievelijk op 10% en 12% ligt.
Speculeren op daling
Vooral de onduidelijkheid of de Britten er tijdig in slagen de snel uitdijende schuld in te tomen, is voor speculanten reden in te zetten op een verdere verzwakking van het pond. Volgens de Amerikaanse toezichthouder op de termijnmarkt stijgt het aantal partijen dat speculeert op een koersdaling sterk. Eind februari waren er netto 63.000 shortposities ingenomen tegen het pond. Dat is een toename van 12% in een week tijd.
Naast de kwakkelende economie en de politieke zorgen is er nog een derde onzekerheid die van invloed is op het pond. De Bank of England is gestopt met het aankopen van £200 mrd aan staatsobligaties, maar houdt de deur open voor nieuwe aankopen, mocht de situatie dat vereisen. Nieuwe operaties zouden de geldhoeveelheid doen toenemen met druk op de munt tot gevolg. Bij het rentebesluit op donderdag wordt echter geen koerswijziging verwacht.
Obligatiemarkt
Ook op de obligatiemarkt werden de gevolgen van de zorgen over de politieke situatie in het VK gevoeld. Dat gold met name voor de tweejarige staatsobligaties van de
Britse overheid. De koersen daalden, terwijl tweejarig papier van andere Europese landen meer waard werd. Het effectief rendement op Brits papier steeg met zeven
basispunten tot 0,99%. Dezelfde trend was in mindere mate te zien bij de tienjarige gilts. Het rendement stond tegen de avond 5 basispunten hoger op 4,07%.
Op basis van de speculatie op een vangnet voor Griekenland stegen de koersen van Grieks papier fors. Het rendement op tweejarige obligaties daalde met 38 basispunten
tot 5,691%.
Het is nu echt specifiek het pond dat omlaag gaat.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 23:18 schreef Drive-r het volgende:
Toch alles al omgezet in euro's![]()
Maar goed, wel ellende als Europa weer zo duur wordt.
Dat begrijp ik, maar ik werk in Engeland. Al mijn bezoekjes aan Nederland zijn dus duurder als de pond minder waard is.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 23:51 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het is nu echt specifiek het pond dat omlaag gaat.
Wat ben je toch een lieverd!quote:Op dinsdag 2 maart 2010 23:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Kom gewoon in Nederland werken, dan hoef je de koers van de Pond niet meer in de gaten zodat je tripje naar huis 11,94 goedkoper is
quote:Op woensdag 3 maart 2010 00:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
In tijden van crisis zijn de beste mogelijkheden
Als de pond onder de 1.00 duikt, beloof ik je nu dat ik mijn centjes weer terug zet naar ponden en van de winst een leuke autootje koop. Dan maar even wachten tot de euro weer omlaag komt.quote:Op woensdag 3 maart 2010 19:54 schreef sitting_elfling het volgende:
Ook al is het niet goed voor Drive-R zn portemonnee. De GBP / EUR mag van mij zo laag mogelijk! De vlag gaat uit als hij onder de 1 gaat
Ik moet al mijn euro's in ponden omwisselenZou nog veel beter zijn als Engeland gewoon de euro gaat nemen (wat nooit gaat gebeuren
)
Ah kijk. Dan maakt het niet uit dat de pond nog even wat verder kan zakkenquote:Op woensdag 3 maart 2010 21:10 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Als de pond onder de 1.00 duikt, beloof ik je nu dat ik mijn centjes weer terug zet naar ponden en van de winst een leuke autootje koop. Dan maar even wachten tot de euro weer omlaag komt.
Hier heb ik trouwens nog nooit van gehoord? Waar zou hij dan geaccepteerd worden?quote:Op maandag 29 maart 2010 05:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Heeft iemand nog een link waarin stond dat de euro ook steeds meer geaccepteerd wordt in londen, ik krijg dat ding nergens meer gevonden.
Idem! Mits iemand goede plekken weet in Londen laat maar horenquote:Op maandag 29 maart 2010 09:39 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Hier heb ik trouwens nog nooit van gehoord? Waar zou hij dan geaccepteerd worden?
Vorige week in London geweest. Nergens gezienquote:Op maandag 29 maart 2010 05:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Heeft iemand nog een link waarin stond dat de euro ook steeds meer geaccepteerd wordt in londen, ik krijg dat ding nergens meer gevonden.
Ik weet wel zeker dat het mogelijk is op plekken waar veel buitenlanders komen. Zelfs in NYC kan het dus er is geen enkele reden om aan te nemen dat het in Londen dan niet kan.quote:Op maandag 29 maart 2010 10:09 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Vorige week in London geweest. Nergens gezien
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |