Ik heb ook in een slagerij gewerkt en en eet alleen maar Filet Americain , twee of drie bakjes van 150 gram in de week heb ik geen moeite mee en ik leef nog steeds.
Ik ben er ook nog nooit ziek van geworden voor zover ik me kan herinneren.
wat ik wel heb gemerkt in de loop der jaren is dat het recept van filet niet vaststaat en dat de samenstelling kan/zal varieren.
Ik heb het dan dus over 'hollandse" filet zoals je die in de super koopt en niet zoals 9/10 recepten die je op inet vind.
In al die recepten mist de smaakmaker van de supermarkt filet: uien
Supermarkt filet is meestal mager rundergehakt (en geen tartaar), mayo,maggi,paprika poeder of concentraat,uien/poeder/concentraat,tabasco oid,mosterd(niet veel) peper,zout,azijn.
het recept van supermarkt filet is nagenoeg onbereikbaar aangezien de grootste toevoeging een kruidenmix is die simpelweg 'filet americain kruiden" heet, de meeste kruidenfabrikanten hebben deze mix maar leveren alleen in grootverpakking aan de industrie.
Slagers gebruiken het ook maar voegen dan doorgaans nog wat extra toe, de werkwijze is als volgt:
1 emmer mayo, 30 gram kruiden per kilo mayo, mengen, klaar
1 kilo vlees+300 gram gemaakte saus, klaar.
slagers wijken hier van af door minder kruiden te gebruiken en zelf het nodige toe te voegen zoals paprikaconcentraat(smaakt beter dan de poeder in de kruiden) worchestersauce(beter dan de maggi/aromat in de kruiden)uien concentraat, nou ja, het idee is wel duidelijk.
Speculaties over de kleur zijn pointless, de kleur komt van de paprika en paprikaconcentraat is knalrood, poeder is oranje, in 9/10 filet die je koopt zit geen tartaar.
En dan de buikpijn: als paprikaconcentraat wordt gebruikt ipv poeder en je eet het niet regelmatig kun je daar een aardige reactie op krijgen.
De allergeen die het veroorzaakt zit niet in poeder en wel in concentraat.
Overigens komt 9/10 filet americain in nederlandse supermarkten van 1 bedrijf: The Filet Company uit Harderwijk, deze hebben verschillende 'kwaliteiten" filet die ze leveren aan nagenoeg alle supermarkten.
Koop maar eens bij verschillende supers en bewaar het label van The Filet Company op de bodem en vergelijk; in de duurdere variant zit paprikaconcentraat en uienconcentraat, meer eigeel(=dus mayo ipv "frietsaus") en zo nog wat meer verschillen.
[ Bericht 2% gewijzigd door robber57 op 28-01-2009 03:39:30 ]