Ja hoor. Zie oa Dutroux.quote:Op maandag 26 januari 2009 15:33 schreef MeneerMuis het volgende:
Ik heb zo het vermoeden dat dit monster nooit meer op vrije voeten gaat komen.
Ik mag toch aannemen dat België ook levenslang kan geven?
Of hij krijgt 18 jaar. Staat hij op zijn 38ste weer buiten, en dan? Zit je als maatschapppij daarop te wachten?quote:Op maandag 26 januari 2009 15:33 schreef MeneerMuis het volgende:
Ik heb zo het vermoeden dat dit monster nooit meer op vrije voeten gaat komen.
Ik mag toch aannemen dat België ook levenslang kan geven?
Ja, dat dachten ze van Jozef Fritzl ook. Beetje naief gedacht, vind je niet?quote:Op maandag 26 januari 2009 10:26 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Misschien moeten ze eens naar de pastoor gaan kijken.Lekker, die clichés.
Naar zijn ouders is al gekeken, door ieder actualiteitenprogramma, iedere krant en ongetwijfeld ook de politie. En de berichten over zijn ouders zijn stuk voor stuk dat het zulke nette, normale, respectabele mensen zijn.
Dit is bij jou (getuige je posts in dit topic) wel een belangrijk punt of niet? Het zou me geen reet interesseren of mijn kind succesvol is, als hij maar gelukkig is. Autistisch lijkt me wel moeilijk, maar dan vooral omdat je daar moeilijk contact mee krijgt of een band opbouwt. Maar je hebt gelijk als je zegt dat het voor de ouders van hem een verschrikking moet zijn. Je zult een schuldgevoel krijgen en waarschijnlijk er door veel mensen op worden aangekeken (dat gebeurt zelfs al in dit topic...).quote:Op maandag 26 januari 2009 10:38 schreef Shitney het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor een ouder misschien nog wel erger is om de moeder van de dader te zijn dan de moeder van een slachtoffer. Ik zou het al verschrikkelijk vinden als iemand mijn kind zou beschrijven zoals deze Kim beschreven wordt, als een zonderling, zonder vrienden, een autistisch aandoend raar joch dat maar geen aansluiting vindt. Daar zou ik als moeder al jaren kopzorgen van hebben, je wil toch allemaal dat je kind gelukkig, blij en succesvol in het leven staat? En als hij dan ook nog mensen, babies zelfs, afslacht... Volgens mij ga je echt kapot daaraan, en is het zelfverwijt enorm.
"Succesvol" kan je ook zien als succesvol op sociaal vlak natuurlijk.quote:Op maandag 26 januari 2009 17:04 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Dit is bij jou (getuige je posts in dit topic) wel een belangrijk punt of niet? Het zou me geen reet interesseren of mijn kind succesvol is, als hij maar gelukkig is. Autistisch lijkt me wel moeilijk, maar dan vooral omdat je daar moeilijk contact mee krijgt of een band opbouwt. Maar je hebt gelijk als je zegt dat het voor de ouders van hem een verschrikking moet zijn. Je zult een schuldgevoel krijgen en waarschijnlijk er door veel mensen op worden aangekeken (dat gebeurt zelfs al in dit topic...).
Ontopic: Bizar dit natuurlijk, zeker als blijkt at hij enige tijd daarvoor ook al die oude vrouw omgebracht heeft. Anders kan het nog een gevalletje kortsluiting in de hersenen zijn, maar nu lijkt er een knop omgezet waardoor hij opeens is gaan moorden. Eng.
Hieruit lijkt alsof succesvol alleen maar geldt voor de mensen die door de "grote gemene deler" als succesvol worden gezien...quote:Op maandag 26 januari 2009 17:05 schreef Vivi het volgende:
[..]
"Succesvol" kan je ook zien als succesvol op sociaal vlak natuurlijk.
En die mensen lijken mij op het sociale vlak lang niet altijd succesvol. Ja, binnen de eigen kring wellicht.quote:Ik heb zelf schoolgaande kinderen en ik kan zelfs bij de jongere kinderen al zien wie de haantjes de voorsten zijn, wie de stoere knullen worden, welke jongens later de meisjes van zich af moeten slaan, welke jongens de brommers, voetbal, neuken en bier knullen worden en welke de kneusjes die goed zijn in scheikunde en op hun 21e nog maagd zullen zijn. Deze Kim De Gelder hoort overduidelijk bij de laatste categorie.
Wat bedoel je? Of succes voor mij belangrijk is? Als ouder vind ik het wel erg belangrijk dat mijn kinderen geliefd zijn en goed in de groep liggen, ja. Dat ze vrienden hebben, populair zijn, niet eenzaam, niet gepest worden, edit: zelf ook geen pesters zijn, dat vergat ik bijna maar dat vind ik net zo belangrijk, dat soort dingen. Gelukkig zijn mijn kinderen dat voor zover ik dat kan beoordelen ook. Waarom ik dat succesvol noem is omdat mijn ervaring is, zowel bij mijn kinderen als bij mij en mijn partner toen wij op school zaten, dat goed in de groep liggen op school vaak te maken heeft met een zekere mate van prestatie. De kinderen die het populairst zijn, zijn niet zelden ook de kinderen die bijvoorbeeld goed in sport zijn of heel grappig zijn bijvoorbeeld.quote:Op maandag 26 januari 2009 17:04 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Dit is bij jou (getuige je posts in dit topic) wel een belangrijk punt of niet? Het zou me geen reet interesseren of mijn kind succesvol is, als hij maar gelukkig is. Autistisch lijkt me wel moeilijk, maar dan vooral omdat je daar moeilijk contact mee krijgt of een band opbouwt. Maar je hebt gelijk als je zegt dat het voor de ouders van hem een verschrikking moet zijn. Je zult een schuldgevoel krijgen en waarschijnlijk er door veel mensen op worden aangekeken (dat gebeurt zelfs al in dit topic...).
Ontopic: Bizar dit natuurlijk, zeker als blijkt at hij enige tijd daarvoor ook al die oude vrouw omgebracht heeft. Anders kan het nog een gevalletje kortsluiting in de hersenen zijn, maar nu lijkt er een knop omgezet waardoor hij opeens is gaan moorden. Eng.
Met succesvol bedoelde ik niets anders dan: vrienden hebben, gezonde relaties hebben, liefdesrelaties hebben, werk of studie waar je blij van wordt, goede band met je ouders hebben, later een goede band met je eigen kinderen hebben, het vermogen hebben om plezier te maken in je leven, gewoon iemand die stabiel en gezond in het leven staat dus. Dat is wat ik mijn kinderen toewens en waartoe ik ze probeer op te voeden. En daarom zou ik het verschrikkelijk vinden als mijn kinderen op hun twintigste beschreven zouden worden zoals deze Kim De Gelder beschreven wordt. Want dan is er wat mij betreft in die twintig jaar iets goed mis gegaan.quote:Op maandag 26 januari 2009 17:14 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Hieruit lijkt alsof succesvol alleen maar geldt voor de mensen die door de "grote gemene deler" als succesvol worden gezien...
[..]
En die mensen lijken mij op het sociale vlak lang niet altijd succesvol. Ja, binnen de eigen kring wellicht.
Overigens vind ik op basis van die foto, waar deze discussie mee begon, dat hij juist niet een scheikunde nerd is, maar veel meer een alternatieveling, grunge of metal luisterend en met vrienden in het weekend onbenullig bier drinkend o.i.d. Misschien in een bandje spelen, als we toch gaan stereotyperen...
Nu, ik gun mijn kinderen ook wel een succesvol leven, vanzelfsprekend. Maar het is niet zo dat ik daar alles voor opzij laat zetten en dat ze maar moeten presteren, want anders zijn ze niet succesvol. Ik denk ook dat je op andere manieren gelukkig kunt zijn (Dat klinkt wel heel walgelijk trouwens). Maar goed, we gaan behoorlijk of-topic.quote:Op maandag 26 januari 2009 17:34 schreef Taurus het volgende:
Wat een gehannes om het woord succesvol. Enorm nobel om je kinderen niet per se succes te gunnen maar gelukkig-zijn, maar dat lijkt me vanzelfsprekend. Ik hoop juist wel dat mijn kinderen o.a. succesvol worden, ook op prestatievlak zodat ze niet met tegenzin naar hun werk gaan en ruimschoots betaalt krijgen. Zo, wat een eerlijkheid he?![]()
En als je babies vermoord kun je moeilijk spreken van een succesvol leven, net zo goed als een succesvolle carriere want dat zit er ook niet meer in. Dus ja, waarschijnlijk hoopten die ouders op een succesvol leven voor hun zoon en dat zit er niet in.
Wat zit je dan tegen mij te zeuren, als je dat zelf ook voor je eigen kinderen wil?quote:Op maandag 26 januari 2009 17:38 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Nu, ik gun mijn kinderen ook wel een succesvol leven, vanzelfsprekend. Maar het is niet zo dat ik daar alles voor opzij laat zetten en dat ze maar moeten presteren, want anders zijn ze niet succesvol. Ik denk ook dat je op andere manieren gelukkig kunt zijn (Dat klinkt wel heel walgelijk trouwens). Maar goed, we gaan behoorlijk of-topic.
quote:Op maandag 26 januari 2009 15:14 schreef watchers het volgende:
[..]
Alsof je in twee dagen erachter komt wat een gezinsgeschiedenis is. Over de serie- en maasamoordernaars zelf wordt ook zo'n beetje altijd beweerd dat het zulke 'nette, normale, respectabele' mensen waren. Dat is zo'n enorm cliché inmiddels dat het alleen iets zegt over het vermogen van dubieuze figuren hun duistere kanten en activiteiten verborgen te houden, en het vermogen van de buitenwereld om de andere kant op te kijken als er iets echt niet in de haak is (zie alleen al de duizenden gevallen van ernstige kindermishandeling jaarlijks).
Het ligt overigens verder voor de hand dat niemand te koop gaat lopen met activiteiten die het daglicht niet kunnen verdragen. Er hoeft hier niets aan de hand te zijn met het gezin waar de moordenaar zelf uitkomt, maar het kan net zo goed wel het geval zijn. Kwestie van wat verder onderzoeken dan de cliché's over 'nette, normale, respectabele mensen'.
Ik vind alleen maar dat er wel erg makkelijk, erg snel en vooral erg ongefundeerd naar de ouders gewezen wordt. En je zult bij iedere ouder wel iets kunnen vinden wat niet deugd en ik snap dat het erg geruststellend moet zijn om dit soort dingen gewoon op die domme ouders te schuiven die de opvoeding verpest hebben want dan heb je zelfnamelijk ook in de hand dat jouw kind niet zo wordt maar volgens mij werkt dat niet zo makkelijk.quote:Op maandag 26 januari 2009 16:59 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ja, dat dachten ze van Jozef Fritzl ook. Beetje naief gedacht, vind je niet?
Ik gún het ze, maar zie het níet als leidend iets waar ze ten allen tijde naar moeten streven.quote:Op maandag 26 januari 2009 17:40 schreef Shitney het volgende:
[..]
Wat zit je dan tegen mij te zeuren, als je dat zelf ook voor je eigen kinderen wil?
Waar moeten ze dan wel naar streven? Naar ongezond en instabiel in het leven staan?quote:Op maandag 26 januari 2009 18:04 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Ik gún het ze, maar zie het níet als leidend iets waar ze ten allen tijde naar moeten streven.
quote:Ontopic:
Verwijzingen naar ouders is ook altijd makkelijk. er worden bijvoorbeeld ook kinderen mishandeld/verwaarloosd die geen kindercreche uitmoorden. Ik ben er van overtuigd dat het in een mens kan zitten en dat bepaalde omstandigheden dat naar buiten halen maar het zit volgens mij niet in ieder mens.
Het past wel in het plaatje om dingen te zoeken waardoor de dader niet een gewoon doorsnee-persoon is. Ik denk dat veel mensen daar bang voor zijn, men ziet liever een sociaal onaangepast monster, of eenfreak met ongelukkige jeugd, o.i.d.
Het is niet onmogelijk dat hij op het moment van de feiten ontoerekeningsvatbaar was. Misschien heeft hij een psychose, een hersentumor, ...quote:Op maandag 26 januari 2009 18:40 schreef Shitney het volgende:
[..]
Waar moeten ze dan wel naar streven? Naar ongezond en instabiel in het leven staan?![]()
[..]
![]()
Ik geloof absoluut niet dat babies afslachten en bejaarden omleggen in ieder mens zit. En als jij dat ook niet gelooft, waarom geloof je dan wel dat de dader géén sociaal onaangepast monster is en géén freak is? Zijn daden hebben op zichzelf al bewezen dat hij dat is.
Ik vatte het ook precies zo opquote:Op maandag 26 januari 2009 17:28 schreef Shitney het volgende:
[..]
Met succesvol bedoelde ik niets anders dan: vrienden hebben, gezonde relaties hebben, liefdesrelaties hebben, werk of studie waar je blij van wordt, goede band met je ouders hebben, later een goede band met je eigen kinderen hebben, het vermogen hebben om plezier te maken in je leven, gewoon iemand die stabiel en gezond in het leven staat dus.
Dat laatste lijkt me een goede straf.quote:Op maandag 26 januari 2009 18:57 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
Het is niet onmogelijk dat hij op het moment van de feiten ontoerekeningsvatbaar was. Misschien heeft hij een psychose, een hersentumor, ...
Wel ontzettend stoer dat hij gewoon met zowel voor als achternaam vermeld wordt, die advocaat die de verdediiging op zich neemtquote:Op maandag 26 januari 2009 19:08 schreef RAVW het volgende:
Ouders Kim de G. 'totaal ondersteboven'
DENDERMONDE - De ouders van de jongeman die in een kinderdagverblijf in het Belgische Dendermonde twee baby's en een leidster doodde, zijn totaal ondersteboven van de daad van hun zoon.
''Ze voelen enorm mee met al degenen die er slachtoffer van zijn. Voor hen is het een drama'', zei advocaat Jaak Haentjes van verdachte Kim De G. maandag tegen media.
De ouders hebben de advocaat verteld over het leven van hun zoon. ''De gegevens die ze me hebben verschaft ga ik nog toetsen om te zien of het een verklaring kan zijn voor zijn daad'', zei de advocaat tegen VRT-radio.
Bij de crèche Fabeltjesland, waar de steekpartij vrijdag plaatsvond, is maandagavond nog een rouwmoment. Het stadsbestuur verwacht daar ook de Belgische premier Herman Van Rompuy.
http://www.nu.nl/algemeen(...)l-ondersteboven.html
In de Belgische pers staat een heel mooi artikel over de advocaat van Dutroux, die blij is dat hij niet is gevraagd voor deze zaak. Dat werpt toch wel een wat genuanceerder licht op de zaak, ik zal het er even bijzoeken. Overigens is deze advocaat ook maar gewoon toegewezen door de staat, ik zag hem (advocaat van Kim De Gelder) vanmiddag op televisie en echt van harte doet hij het niet. En vanmiddag gaf hij zelf aan dat het ook hem moeite kost, en dat het hem ook moeite kost om dat gevoel uit te schakelen.quote:Op maandag 26 januari 2009 19:29 schreef charleen het volgende:
[..]
Wel ontzettend stoer dat hij gewoon met zowel voor als achternaam vermeld wordt, die advocaat die de verdediiging op zich neemt. Dat je zo iemand nog kan verdedigen, gaat zoeken naar dingen die hem evt. een strafverlaging op kunnen leveren, zijn belangen behartigen.....
Blijkbaar moet je daar ook een bepaald soort type mens voor zijn, hoor.
quote:Advocaat Dutroux: "Ik ben blij dat ze mij niet gevraagd hebben"
Kim De Gelder heeft maandag in de persoon van Jaak Haentjes een advocaat toegekend gekregen. Begrijpelijk stond niemand te springen om de 20-jarige dader van de gruwelijke steekpartij te verdedigen, zo ook Ronny Baudewyn niet. De voormalige advocaat van Marc Dutroux toont zich erg opgelucht dat hij het niet is geworden.
"Ik ben blij dat ze mij niet gevraagd hebben om Kim De Gelder te verdedigen. Het proces Dutroux heeft mijn weerbaarheid, zeker bij zaken met kinderen, blijkbaar opgebruikt. Ik heb het nu bijvoorbeeld moeilijker met rechtszaken voor de jeugdrechtbank dan met een zware overval. Ik kan er niet meer tegen dat weerloze wezens aangevallen worden."
Vijand
Als de advocaat van Dutroux weet Baudewyn wat het is om plots publieke vijand te worden. "Plots moet je aan iedereen verantwoording afleggen, ook aan je eigen kinderen. Je kweekt ook een gezonde achterdocht. In het begin konden we als verdediging nauwelijks zomaar op publieke plaatsen komen. In de loop van het proces durfden we wel al eens op restaurant gaan, maar we kozen altijd de tafel die het verst van de ingang stond en zaten steeds met onze rug tegen de muur. Zo konden we altijd zien wie op ons af kwam."
Baudewyn kreeg na verloop van tijd toch weer het respect van de mensen terug. "Dat komt omdat ik als enige Nederlandstalige advocaat veel tijd heb gekregen van de media om uit te leggen waarom ik het deed en waarom iedereen recht heeft op verdediging."
Toga
"Toch bleef het altijd opletten voor labiele mensen. Ook je omgeving, zelfs journalisten zijn daar dan mee bezig. Zo viel het tijdens het proces op dat ik plots een gat had in mijn toga. Had iemand met een brandend zuur gegooid? Nee, mijn toga had gewoon teveel over de grond gesleept."
Of dat hij nu spijt heeft dat hij Marc Dutroux verdedigde? "Ik deed het om een confrater, de betreurde Daniel Kahn, te helpen, maar ook en vooral voor de geest van het beroep. Als je overal verkondigt dat iedereen het recht heeft op verdediging, moet je niet weglopen als puntje bij paaltje komt. Ik heb het niet zo met collega's die hun zaken 'selecteren' en hun staart intrekken als het moeilijk wordt."
Reclame
"Ik ga daar niet flauw over doen, je maakt ook reclame voor jezelf door in zo'n grote zaak te stappen. Het is alsof je als voetballer van een modale Belgische eersteklasser plots de finale van het WK mag spelen met de Braziliaanse ploeg."
Baudewyn heeft ook nog een waarschuwend woord over voor zijn collega, Jaak Haentjes. "De zaak leidt nu al zijn eigen leven en daar zal hij niets aan kunnen veranderen. Van objectieve rechtspraak zal geen sprake zijn, want het hele proces zal al in de media gevoerd zijn. Alles zal al gezegd en geschreven zijn over deze zaak."
Mediastorm
Hij adviseert de man uit Lokeren het volgende: "Neem uitgebreid de tijd om uit te leggen waarom je de verdediging van deze man op jou neemt, zodat de mensen het begrijpen. En gebruik de media daarvoor. Want een ding is zeker: je komt terecht in een mediastorm. Iedereen zal op alles commentaar willen."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |