quote:Joodse leiders hebben er vandaag bij paus Benedictus XVI op aangedrongen de in Engeland geboren Richard Williamson niet te rehabiliteren. Williamson beweert dat in de Tweede Wereldoorlog geen jood in een gaskamer is vergast.
Volgens berichten in de Italiaanse media staat de paus op het punt de excommunicatie van vier bisschoppen op te heffen, die de uiterst behoudende aartsbisschop Marcel Lefebvre in 1988 wijdde tegen de wil van het Vaticaan. Paus Johannes Paulus II zette Lefebvre en de vier vervolgens uit de kerk. Een van de vier wijdelingen was Williamson.
Die zei deze week voor de Zweedse televisie dat er "overweldigende" bewijzen zijn dat er nooit gaskamers hebben bestaan. Weliswaar zijn er volgens hem tussen 200.000 en 300.000 joden in de naziconcentratiekampen gestorven, maar geen enkele kwam om in een gaskamer, zo zei Williamson.
quote:'Hou vast aan excommunicatie ontkenner Holocaust'
(Novum/AP) - De belangrijkste rabbijn van Rome heeft het Vaticaan gevraagd de excommunicatie van bisschop Richard Williamson, die de Holocaust ontkent, niet ongedaan te maken.
Volgens rabbijn Ricardo Di Segni is het 'ondenkbaar' dat paus Benedictus XVI niet op de hoogte zou zijn van de opvattingen van Williamson. Die zegt in een Zweeds televisie-interview dat historisch bewijs 'zeer overtuigend tegenspreekt dat er zes miljoen joden opzettelijk zijn vergast'.
Donderdag meldden twee kranten dat de paus de excommunicatie van Williamson en drie andere bisschoppen wil terugdraaien. De vier werden gewijd door de ultraconservatieve Franse aartsbisschop Marcel Lefèbvre, die zich vanaf de jaren zestig fel verzette tegen kerkhervormingen. Lefèbvre werd later door paus Johannes Paulus II geëxcommuniceerd en ook zijn volgelingen werden door de Heilige Stoel in de ban gedaan.
Het Vaticaan gaf vrijdag nog geen reactie op de oproep van rabbijn Di Segni.
http://nieuws.nl.msn.com/(...)-documentid=13167861
Ik geloof dat er een onderzoek is geweest dat de verklaring van Höss onder marteling en in het Engels, terwijl de man geen Engels sprak, is tot stand gekomen. Rupert Butler, Legions of Death: The Nazi Enslavement of Europe. ( Engeland: 1983)quote:Op vrijdag 23 januari 2009 @ 15:09 schreef Rokossovski het volgende:
Dus deze man heeft voor het tribunaal 'gewoon' een valse verklaring afgelegd...zomaar verzonnen omdat hij zo graag richting de strop wilde.
10.000? Wat zit je nou voor antisemitisme te verkondigen hier met je 'rest in hell'? Ik vind dit niet kunnen wat jij hier zomaar neerschrijft.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 @ 17:48 schreef ABombali het volgende:
De 10.000 joden die zijn gestorven in WO2--> rih
Volgens mij niet. Als nu ook de ontkenning van de Armeense Genocide, van de Holodomor tegen het Oekraïense volk, de koelakken, tegen de kerken en tegen de Kozakkenvolkeren door de Sovjet-Unie van 1931-1935 (meer dan 11 miljoen doden, 7 miljoen systematisch verhongerde en vermoorde Oekraïeners), strafbaar was gesteld, dan was het eerlijk geweest.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 22:48 schreef Boswachtertje het volgende:
Blijft een apart verhaal binnen de geschiedenis. Niet zo zeer om wat er is gebeurd, maar juist datgene wat zich nu nog steeds afspeelt: blijkbaar is er voor een aantal mensen/groeperingen geen consensus mogelijk. Dat het de wereld niet verder helpt, moge duidelijk zijn. Te veel belangen bij de verschillende partijen lijkt het soms wel :S
Ik vroeg me trouwens af: is er buiten Holocaust ontkenning nog iets soortgelijks verboden bij wet?
quote:Op vrijdag 23 januari 2009 23:04 schreef Opus_Iustitiae het volgende:
Volgens mij niet. Als nu ook de ontkenning van de Armeense Genocide, van de Holodomor tegen het Oekraïense volk, de koelakken, tegen de kerken en tegen de Kozakkenvolkeren door de Sovjet-Unie van 1931-1935 (meer dan 11 miljoen doden, 7 miljoen systematisch verhongerde en vermoorde Oekraïeners), strafbaar was gesteld, dan was het eerlijk geweest.
Ik denk overigens niet dat deze rooms-katholieke bisschop (die volgens wikipedia leider van een seminarie in Argentinië is, een bekend toevluchtsoord van nazi's, haha) het kwaad bedoelt tegenover de onschuldige joodse slachtoffers van Himmlers moordbrigades tijdens WO2.
Ik denk ook niet dat iemand die zegt dat er 800.000 i.p.v. 1,7 miljoen Armeniërs in 1915 systematisch zijn vermoord, als "Armenenhater" wordt bestempeld. Zeker niet als hij niet-Turks is maar uit Verweggistan komt.
Overigens heeft de vader van deze omstreden bisschop tijdens de Tweede Wereldoorlog aan de Britse zijde tegen de Duitsers gevochten en is daarbij gewond geraakt. De bisschop zegt denk ik alleen, in dat interview, dat 'Duitsland en de Duitsers een collectief schuldcomplex is aangepraat, waardoor hen door buitenlandse [joodse?] groepen miljarden Deutsche Mark en euro's afhandig werden gemaakt'. Een beetje overdreven gesteld misschien, omdat de Duitsers het vrijwillig betaald hebben, denk ik. Uit schuldgevoel wellicht.
Wel apart is dat er in de jaren '50 en begin jaren '60 nooit in West-Duitsland aan gedacht werd miljarden aan Israël en andere joodse groeperingen te betalen. Waarom toen zo vlak na de oorlog niet, terwijl toch Konrad Adenauer en andere Duitse Westerse leiders van die tijd zelf ook door de nazi's vervolgd waren?
Misschien omdat geschiedenis iets complexer en minder zwart-wit is dan wij denken, en dat je niet het Duitse volk als geheel mag vervolgen voor wat de extremisten onder Hitler hebben gedaan? Dat men toen alle feiten nog zélf uit het hoofd kende en dus immuun was voor aangeprate schuldgevoelens of financiële eisen?
De Sjoa was een verschrikking. Maar niet alleen de joden hebben geleden. Ook onschuldige niet-nazistische Duitsers hebben bij miljoenen geleden (veelal de dood en marteling) bij het oorlogseinde en de jaren na 1945.
quote:Ik ben geen antisemiet! Immers mijn eigen vader is ook omgekomen in Auschwitz. (Hij is van de wachttoren gevallen.)
Holocaus-ontkenning is niet strafbaar op basis van een directe wet, maar van de wetgeving m.b.t. dicriminatie. De hoge raad heeft nl. in het Verbeke arrest gesteld dat ontkenning van de holocaust gelijk stond met dicriminatie (in dat geval, dat betekent dat in andere gevallen het er niet onder hoeft te vallen.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 23:04 schreef Opus_Iustitiae het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Als nu ook de ontkenning van de Armeense Genocide, van de Holodomor tegen het Oekraïense volk, de koelakken, tegen de kerken en tegen de Kozakkenvolkeren door de Sovjet-Unie van 1931-1935 (meer dan 11 miljoen doden, 7 miljoen systematisch verhongerde en vermoorde Oekraïeners), strafbaar was gesteld, dan was het eerlijk geweest.
Dat is toch onzin. Dat bewijst maar dat het willekeur is. Waarom in het ene geval wel, en het andere geval niet?quote:Op zondag 25 januari 2009 08:04 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Holocaus-ontkenning is niet strafbaar op basis van een directe wet, maar van de wetgeving m.b.t. dicriminatie. De hoge raad heeft nl. in het Verbeke arrest gesteld dat ontkenning van de holocaust gelijk stond met dicriminatie (in dat geval, dat betekent dat in andere gevallen het er niet onder hoeft te vallen.
Als je van mening bent dat het ontkennen van de Armeense genocide ook discriminatie is, staat het je vrij om een proces aan te spannen, en als de hoge raad het met je eens is, dan is vervolgens ontkenning van de Armeense genocide ook verboden.
Dus als iemand ontkent dat de aarde om de zon draait, maar tevens het creationisme verwerpt, dan maakt dat z'n eerdergenoemde opvatting minder dom?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 21:53 schreef Opus_Iustitiae het volgende:
Deze bisschop ontkent het bestaan van de gaskamers. Wellicht een domme uitspraak en opvatting van hem. Hij ontkent echter ook het bestaan van zeep uit jodenvet en lampenkappen uit jodenhuid. Deze laatste beweringen en gruwelverhalen zijn inderdaad niet te bewijzen met hard bewijs en worden door historici niet meer serieus genomen.
Zoals al eerder gezegd: de Hoge Raad kan niets strafbaar stellen. Ook is het merkwaardig dat je erover valt dat ''niet elke vorm van genocideontkenning strafbaar werd gesteld''. Je verwacht zeker ook dat tijdens de rechtszaak tegen Holleeder een oordeel wordt geveld over Guus Kouwenhoven.quote:Ik vind juist dat de Hoge Raad in deze zaak discrimineert, door niet direct elke vorm van genocideontkenning strafbaar te stellen.
Holocaustontkenner Ahmadinejad.quote:Op zondag 25 januari 2009 19:50 schreef Opus_Iustitiae het volgende:
. De grootvader van holocaustrelativist Ahmadinejad
Wat zou inhouden dat de Britten indirect ook voor de liquidatie van koelakken streden: onzin, dus.quote:vocht overigens voor de Britten (en dus indirect ook voor de vrijheid van joden) in Perzië
Inderdaad. Gelukkig zijn al onze 110.000 joden na de oorlog ook netjes teruggekomen in den lande. Nu, dan is die 300.000 waarschijnlijk zelfs nog wat overdreven (quote:Op zondag 25 januari 2009 22:49 schreef Sam_Spade het volgende:
Williamson is erg slecht op de hoogte van de geschiedenis. Hij zegt: ''het is niet aannemelijk dat er zes miljoen Joden vergast zijn in gaskamers''. Nu, dat is een geschiedversie die je alleen zult horen van mensen met weinig kennis van zaken.
Ook haalt hij Leuchter aan, wiens onderzoek zeer gebrekkig was.
Ik denk dat deze hulpbisschop met opzet chargeert. Ja, wellicht was dat Fred Leuchter-rapport inderdaad gebrekkig, maar ik denk echt niet, dat er in een Holocaustontkenning-bestraffende staat eerlijk onderzoek naar dit soort (ik geloof waterstofcyanide-)concentraties mogelijk is. Maar dat is een ander verhaal. Ik ben misschien te cynisch.quote:Op zondag 25 januari 2009 22:49 schreef Sam_Spade het volgende:
Williamson is erg slecht op de hoogte van de geschiedenis. Hij zegt: ''het is niet aannemelijk dat er zes miljoen Joden vergast zijn in gaskamers''. Nu, dat is een geschiedversie die je alleen zult horen van mensen met weinig kennis van zaken.
Ook haalt hij Leuchter aan, wiens onderzoek zeer gebrekkig was.
quote:Op zondag 25 januari 2009 22:06 schreef Sam_Spade het volgende:
Ik ben trouwens benieuwd hoe Williamson over Edith Stein denkt.
De controversiële hulpbisschop is lid van deze congregatie, maar heeft er geen leidinggevende positie, voor zover ik het heb kunnen ontdekken.quote:Wikipedia artikel Priesterbroederschap Sint Pius X schreef:
De anti-Talmoedische houding is echter enkel door religieuze motieven en geschillen ingegeven en van racistische haat of afkeer (antisemitisme) is dus geen sprake. De FSSPX heeft immers zelf ook enkele Joodse bekeerlingen onder haar aanhangers en priesters (P. Abrahamowicz, P. Oppenheimer). De verering die in publicaties van de FSSPX uitgesproken wordt voor bijvoorbeeld Joodse bekeerlingen tot het katholicisme als Alphonse Ratisbonne, de gebroeders Lehmann, Israel Zolli en de heiligverklaarde Joodse karmelietes Edith Stein, wordt als bewijs aangehaald dat men er zich niet antisemitisch opstelt. Op haar Amerikaanse website vindt men een lovende pagina die zelfs geheel gewijd is aan de joodse bekeerling en ridder van de Gregoriaanse orde, Dr. David Goldstein. De FSSPX wenst naar eigen zeggen slechts "de bekering van de Joden tot de Messias, die toch allereerst voor hen, Zijn toen nog uitverkoren volk, kwam." Het nieuwe en eeuwige Israël is alléén te vinden in de rooms-katholieke Kerk, zo leert de traditionele FSSPX. (Vgl. Lumen Gentium, par. 9)
De HR is geen wetgever. Dat is waar. Maar wel wetsuitlegger. En geen enkele aanklacht voor veroordeling van anderen wegens genocideontkenning is ingewilligd.quote:Op zondag 25 januari 2009 22:00 schreef Sam_Spade het volgende:
[..]
Zoals al eerder gezegd: de Hoge Raad kan niets strafbaar stellen. Ook is het merkwaardig dat je erover valt dat ''niet elke vorm van genocideontkenning strafbaar werd gesteld''. Je verwacht zeker ook dat tijdens de rechtszaak tegen Holleeder een oordeel wordt geveld over Guus Kouwenhoven.
Volgens mij zegt Ahmadinejad niet dat er geen Sjoa heeft plaatsgevonden. Voor zover ik weet. Hij heeft alleen een conferentie voor discussie met holocaustrelativisten en sommige inderdaad -ontkenners in de Iraanse hoofdstad Teheran georganiseerd. Maar de Neturei-Karta-joden die ook aan deze discussies deelnamen, zijn zelf joden uit de VS en Europa, die voornamelijk uit Hongarije en Polen kwamen, sommige van de rabbijnen hadden zelf in Auschwitz gezeten als dwangarbeiders en anderen werden in Hongarije verscholen gehouden door liefdadigheidsinstellingen en slotkloosters. Zij hebben zelf talrijke familieleden verloren door de nazi-tyrannie. Dat werd toen op de Iraanse tv en in Russische tv-reportages vermeld. Verder zag ik bij CNN zelfs, dat Iran een docu-drama heeft gemaakt over een Perzische diplomaat die duizenden joden voor de deportatie redde.quote:Holocaustontkenner Ahmadinejad.
Wat niet waar is, want de koelakken werden van 1931-1935, en reeds van 1921 tot 1925 vermoord in een massamoord of genocide in de Sovjet-Unie. Toen was Groot-Brittannië absoluut geen bondgenoot van de Sovjet-Unie. Er waren tot 1922 zelfs individuele Britse expedities om de Witte legers van anti-communistische Russen te helpen tegen de communistische bolsjewieken van Lenin en diens Rode Leger. Dus dat is geen vergelijking.quote:Wat zou inhouden dat de Britten indirect ook voor de liquidatie van koelakken streden: onzin, dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |