abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 januari 2009 @ 15:11:59 #1
262 Re
Kiss & Swallow
pi_65346448
Even na aanleiding van het hele gebeuren in Belgie waar naar het zich laat aanzien een zwaar psychiatrische patient voor een bloedbad heeft gezorgd en een topic met een wat verkeerde insteek..

Wat moet er gebeuren met psychiatrische patienten

Zijn zulke patienten verantwoordelijk voor hun daden (bijvoorbeeld omdat iemand in een zware psychose zit), wordt er genoeg gedaan in de maatschappij om dit soort excessen te voorkomen. Wat moet er met deze patienten gebeuren, wat als ze volledig gerehabiliteerd zijn en hun daden onder ogen zijn gekomen.

ohhh opmerking over afmaken etc mogen achterwege blijven
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_65346568
tvp. Wanneer ik meer tijd heb kom ik hier even terug.
[b] Unstable. Volatile. Dangerous. [/b]
YES! The rhythm, the rebel.
  Forum Admin vrijdag 23 januari 2009 @ 15:17:10 #3
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_65346582
Er lijkt mij geen standaard aanpak mogelijk. Elke patient is een studie op zich. Daarom lijkt het mij helaas dus ook niet te voorkomen dat er dit soort vreselijke dingen gebeuren.
Het is voornamelijk toch een kwestie van inschatten hoever een patient is en waar hij/zij toe in staat is, daarbij worden uiteraard fouten gemaakt.
pi_65346613
Ik moet eerst even iets afmaken, ik kom hier later op terug.
  vrijdag 23 januari 2009 @ 15:19:59 #5
262 Re
Kiss & Swallow
pi_65346662
bijvoorbeeld:
quote:
12 oktober 2005 - De rechtbank in Rotterdam heeft woensdag tbs met dwangverpleging opgelegd aan een 43-jarige man uit Vlaardingen, die begin dit jaar zijn moeder vermoordde en vilde. De man was ten tijde van de moord volledig ontoerekeningsvatbaar en kreeg daarom geen celstraf. De rechtbank concludeert dat Z. hulp nodig heeft, omdat de kans op herhaling groot is zodra de man weer in een psychose raakt. "Uw misdaad is juridisch gezien te kwalificeren als moord. Maar van enig vermogen tot het maken van een afweging, was geen sprake. U leefde volledig in een religieuze waanwereld", aldus rechtbank-voorzitter K. Bezuijen. De politie trof R.Z. op 4 februari aan toen hij op een kruispunt in Vlaardingen het verkeer stond te regelen. Hij prevelde bijbelteksten en was, naar later bleek, psychotisch. Op het politiebureau ontdekten de agenten dat Z. een jas droeg, gemaakt van de huid van zijn moeder. Later trof de politie in een woning in Vlaardingen-West het stoffelijk overschot van de vrouw aan. Z. verklaarde twee weken geleden voor de rechtbank in Rotterdam dat hij veel van zijn moeder hield, maar wel moest gehoorzamen aan wat hij beschouwde als de opdracht van God om een offer te brengen. Hij koos zijn moeder, juist omdat hij veel van haar hield. "In deze psychose was liefde voor zijn moeder van groot belang. De verdachte moest het liefste offeren wat hij had, zoals God dat met Jezus had gedaan", aldus de officier van justitie. J. van Riet, advocaat van de verdachte, wees erop dat Z. het heel zwaar heeft, nu hij door medicijnen uit zijn waan is en beseft wat hij heeft gedaan. Op het moment zelf voelde Z. ook al weerstand tegen de opdracht van God. "Ik heb haar zo snel mogelijk gedood, zodat ze niet zou lijden. Ik hou van mijn moeder en ik wilde haar niet doden, maar ik moest." In het laatste woord bood Z. zijn excuses aan aan zijn zus en andere nabestaanden van zijn moeder. De verdachte leed aan zogeheten betrekkingswanen. Veel van wat hij hoorde en zag betrok hij op zichzelf. Vlak voor de moord sprak hij met een eveneens verwarde vriend over de jas die hij kwijt was. Die vriend, waarvan Z. dacht dat hij Jezus was, zei hem ook dat "het voor tien uur 's avonds moest gebeuren". Thuisgekomen zette de Vlaardinger een christelijke televisiezender aan. Z. dacht dat de tv direct boodschappen van de Heilige Geest aan hem overbracht. Nadat in het programma gezegd werd; "wie naar de koning gaat, zal hem het mooiste moeten brengen dat hij bezit", concludeerde de Vlaardinger dat hij een offer moest brengen en pakte een tas in met een bahco, messen en een schaar. Daarna vertrok hij naar de woning van zijn moeder.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 23 januari 2009 @ 15:20:31 #6
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65346675
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 15:18 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ik moet eerst even iets afmaken, ik kom hier later op terug.
Nog effe en ik open er een topic over... Reageer dan niet...

Ontopic: Tsja, elk geval apart bekijken lijkt me. Er bestaat (denk ik) niet een model patient..
Lang leve mij! *O*
  vrijdag 23 januari 2009 @ 15:21:50 #7
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_65346708
Wat vindt Tinoz er zelf van ?
zzz
pi_65346723
Een standaard-aanpak is onmogelijk omdat ieder mens verschilt. Maar wat je wel regelmatig ziet, is dat deze mensen te vroeg terugkeren in de maatschappij en daardoor problemen veroorzaken. We nemen te veel risico en de maatschappij wordt dan feitelijk een soort proeftuin. Liever psychiatrische patiënten levenslang opsluiten en de kosten voor lief nemen, dan twijfelachtige gevallen weer vrijlaten in de maatschappij.
pi_65346799
Zou het erg onrealistisch zijn om dat soort klinieken in gebieden te vestigen waar een eventuele ontsnapping een minimale kans op schade oplevert?
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  vrijdag 23 januari 2009 @ 15:26:33 #10
31101 _Led_
pi_65346842
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 15:24 schreef cultheld het volgende:
Zou het erg onrealistisch zijn om dat soort klinieken in gebieden te vestigen waar een eventuele ontsnapping een minimale kans op schade oplevert?
Je bedoelt ze exporteren naar Alaska ofzo ? Binnen Nederland zit je bijna overal op loopafstand van een kleuterschool
zzz
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 23 januari 2009 @ 15:28:16 #11
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65346898
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 15:22 schreef Elfletterig het volgende:
Een standaard-aanpak is onmogelijk omdat ieder mens verschilt. Maar wat je wel regelmatig ziet, is dat deze mensen te vroeg terugkeren in de maatschappij en daardoor problemen veroorzaken. We nemen te veel risico en de maatschappij wordt dan feitelijk een soort proeftuin. Liever psychiatrische patiënten levenslang opsluiten en de kosten voor lief nemen, dan twijfelachtige gevallen weer vrijlaten in de maatschappij.
Dus iedereen over 1 kam scheren??
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 23 januari 2009 @ 15:28:53 #12
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_65346918
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 15:24 schreef cultheld het volgende:
Ze zitten al vaak naast het spoor
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
pi_65346945
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 15:26 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Je bedoelt ze exporteren naar Alaska ofzo ? Binnen Nederland zit je bijna overal op loopafstand van een kleuterschool
Ik dacht aan een maximum security TBS buiten de Nederlandse kustgrenzen.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  vrijdag 23 januari 2009 @ 15:37:17 #14
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65347203
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 15:29 schreef cultheld het volgende:

[..]

Ik dacht aan een maximum security TBS buiten de Nederlandse kustgrenzen.
Terecht. Bij Scheveningen de grens over.

Ontopic: Australie is nu te bevolkt he daarvoor...
Lang leve mij! *O*
pi_65347260
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 15:17 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Er lijkt mij geen standaard aanpak mogelijk. Elke patient is een studie op zich. Daarom lijkt het mij helaas dus ook niet te voorkomen dat er dit soort vreselijke dingen gebeuren.
Het is voornamelijk toch een kwestie van inschatten hoever een patient is en waar hij/zij toe in staat is, daarbij worden uiteraard fouten gemaakt.
Wijze woorden

Kun je idd niet voorkomen . Gekken zullen er altijd zijn . Verder worden psychiatrische patienten al in de gaten gehouden door hun behandelende arts(en) .
Juist mensen die hulp nodig hebben maar niet geregistreerd staan als ziek of geen hulp zoeken zijn een extreem risico.

Waarschijnlijk deze vent zn eerste psychose en zal echt niet meer vrijkomen mja de desastreuze gevolgen draai je er niet mee terug.

Stond hij maar te boek als psychiatrisch patient dan was dit waarschijnlijk niet eens gebeurt
pi_65347343
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 15:22 schreef Elfletterig het volgende:
Het kan jou ook gebeuren. Een pittige depressie . Burnout etc . Krijg je pilletjes voor en gaat het hopelijk voor jou weer over.
Maar misschien moet je wel opgenomen worden . Al is het voor een week of 2 . Even bijkomen.
Dan zou je toch ook als mens behandeld willen worden en niet als uitschot?
  vrijdag 23 januari 2009 @ 15:56:49 #17
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_65347877
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 15:42 schreef Becel het volgende:

[..]

Het kan jou ook gebeuren. Een pittige depressie . Burnout etc . Krijg je pilletjes voor en gaat het hopelijk voor jou weer over.
Maar misschien moet je wel opgenomen worden . Al is het voor een week of 2 . Even bijkomen.
Dan zou je toch ook als mens behandeld willen worden en niet als uitschot?
je kan toch ook wel nagaan dat we het hier niet over mensen met een burn-out hebben.
  vrijdag 23 januari 2009 @ 16:00:39 #18
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65348004
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 15:56 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

je kan toch ook wel nagaan dat we het hier niet over mensen met een burn-out hebben.
Depressie kan je ook rare dingen van doen. Waarom zou je mensen met een geestesziekt anders behandelen dan mensen met een lichamelijk ziekte? Ziek is ziek, dus behandelen...
Lang leve mij! *O*
pi_65348025
ik denk dat alles word versterkt.
als iemand normaal op een schaal van 1-10 een 5 scoort dan in de huidige maatschappij een 7.

ik denk dat we met de industralisatie eigenlijk alleen op het gebied van technologie voorruit zijn gegaan en dat de sociale kant achteruit is gegaan of is achter gebleven.

ja als ik later 80 ben zit ik in een verzorgingstehuis met comfort maar zie ik dan nog mijn kinderen/kleinkinderen of gewoon mensen die oprecht met je begaan zijn?

hoeveel mensen kwijnen niet weg in de deze samenleving?

bijvoorbeeld frankrijk, daar was de familie altijd erg belangrijk. de kinderen zorgen voor de ouderen maar daar is de laatste jaren de sterfte onder ouderen toegenomen door zowel verwaalozing en zelfdoding.
een land als japan die ook bekend stond als een cultuur met sterke familiebanden kent ontzettend veel zelfmoord de laatste tijd.

berichten hier in nederland spreken van veel eenzaamheid onder de jeugd en ga zo maar door.

ff een stereotype beeld van de moderne mens.

je gaat naar de basisschool en middelbare school waar door je leraren, ouders en omgeving erin word gestampt dat carriere belangrijk is. studeren studeren studeren. eenmaal thuis kruipt het kind achter de pc/spelcomputer/tv en eet ongezond omdat de ouders keihard werken om hun luxe leven te betalen.
eenmaal ouder wil je natuurlijk dure merkkleding en gadgets als een iphone omdat tmf dat zo mooi voorspiegelt.
natuurlijk flink neuken want dat hoort er ook bij.
je hele leven werk je voor iets dat je denkt dat geluk is, namelijk een goede baan, leuke auto, leuk huis, leuke inrichting en hoop je dat je het beter doet dan de buurman.
en als je je ff kut voelt dan koop je gewoon weer een nieuwe laptop zodat je denkt dat je gelukkig bent.

ondertussen gaan mensen vreemd, doen elkaar nare dingen aan en andere kutzaken omdat ze niet snappen wat de essentie van het leven is en de mens niet als individu kan leven.

mensen verwisselen genot met geluk en dan draaien mensen door.

waarom zijn bijvoorbeeld thaise/filipijnse mensen de gelukkigste ter wereld....
  vrijdag 23 januari 2009 @ 16:04:06 #20
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65348118
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 16:01 schreef thestoryofus2009 het volgende:
ik denk dat alles word versterkt.
als iemand normaal op een schaal van 1-10 een 5 scoort dan in de huidige maatschappij een 7.

ik denk dat we met de industralisatie eigenlijk alleen op het gebied van technologie voorruit zijn gegaan en dat de sociale kant achteruit is gegaan of is achter gebleven.

ja als ik later 80 ben zit ik in een verzorgingstehuis met comfort maar zie ik dan nog mijn kinderen/kleinkinderen of gewoon mensen die oprecht met je begaan zijn?

hoeveel mensen kwijnen niet weg in de deze samenleving?

bijvoorbeeld frankrijk, daar was de familie altijd erg belangrijk. de kinderen zorgen voor de ouderen maar daar is de laatste jaren de sterfte onder ouderen toegenomen door zowel verwaalozing en zelfdoding.
een land als japan die ook bekend stond als een cultuur met sterke familiebanden kent ontzettend veel zelfmoord de laatste tijd.

berichten hier in nederland spreken van veel eenzaamheid onder de jeugd en ga zo maar door.

ff een stereotype beeld van de moderne mens.

je gaat naar de basisschool en middelbare school waar door je leraren, ouders en omgeving erin word gestampt dat carriere belangrijk is. studeren studeren studeren. eenmaal thuis kruipt het kind achter de pc/spelcomputer/tv en eet ongezond omdat de ouders keihard werken om hun luxe leven te betalen.
eenmaal ouder wil je natuurlijk dure merkkleding en gadgets als een iphone omdat tmf dat zo mooi voorspiegelt.
natuurlijk flink neuken want dat hoort er ook bij.
je hele leven werk je voor iets dat je denkt dat geluk is, namelijk een goede baan, leuke auto, leuk huis, leuke inrichting en hoop je dat je het beter doet dan de buurman.
en als je je ff kut voelt dan koop je gewoon weer een nieuwe laptop zodat je denkt dat je gelukkig bent.

ondertussen gaan mensen vreemd, doen elkaar nare dingen aan en andere kutzaken omdat ze niet snappen wat de essentie van het leven is en de mens niet als individu kan leven.

mensen verwisselen genot met geluk en dan draaien mensen door.

waarom zijn bijvoorbeeld thaise/filipijnse mensen de gelukkigste ter wereld....
Ah, de eerste patient meldt zich. Zwartkijker, niet alles is kommer en kwel hoor. Dat jij nu in de put zit betekend niet dat de hele wereld gek is...
Lang leve mij! *O*
pi_65348329
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 16:04 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Ah, de eerste patient meldt zich. Zwartkijker, niet alles is kommer en kwel hoor. Dat jij nu in de put zit betekend niet dat de hele wereld gek is...
ja ik heb idd problemen, en misschien denk ik nu te zwartwit, maar ik kan een heel positief mens zijn maar in de huidige samenleving heb ik er soms wel problemen mee.

maar goed, ik krijg de ene grote klap na de andere en dan ga je nogal galisch zijn
  vrijdag 23 januari 2009 @ 16:11:43 #22
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65348404
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 16:09 schreef thestoryofus2009 het volgende:

[..]

ja ik heb idd problemen, en misschien denk ik nu te zwartwit, maar ik kan een heel positief mens zijn maar in de huidige samenleving heb ik er soms wel problemen mee.

maar goed, ik krijg de ene grote klap na de andere en dan ga je nogal galisch zijn
Hmmm... Ik was misschien wat te sarcastisch

Maar goed; feit blijft wel dat ik vind dat je nu wel alles en iedereen over 1 kam scheert..
Lang leve mij! *O*
  vrijdag 23 januari 2009 @ 16:12:15 #23
31101 _Led_
pi_65348425
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 16:09 schreef thestoryofus2009 het volgende:

[..]

Yup, dat zei die kerel ook nog tegen die kinderen vanochtend, waarna hij zijn gezicht begon te schminken.
zzz
  vrijdag 23 januari 2009 @ 16:21:14 #24
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_65348670
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 16:00 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Depressie kan je ook rare dingen van doen. Waarom zou je mensen met een geestesziekt anders behandelen dan mensen met een lichamelijk ziekte? Ziek is ziek, dus behandelen...
Het lijkt me een beetje vaag om iemand met een burn-out op te sluiten omdat mensemet een psychose wel eens rare dingen doen.
Het zou het zelfde zijn als mensen met kanker apart zetten omdat een ander lichamelijke ziekte (vogelgriep) heel gevaarlijk en besmettelijk kan zijn.

Ik denk dat deze discussie dan ook niet over dit soort gevallen gaat.
  vrijdag 23 januari 2009 @ 16:27:56 #25
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65348787
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 16:21 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Het lijkt me een beetje vaag om iemand met een burn-out op te sluiten omdat mensemet een psychose wel eens rare dingen doen.
Het zou het zelfde zijn als mensen met kanker apart zetten omdat een ander lichamelijke ziekte (vogelgriep) heel gevaarlijk en besmettelijk kan zijn.

Ik denk dat deze discussie dan ook niet over dit soort gevallen gaat.
Het is mij om het even wat voor aandoening ze hebben, lichamelijk of geestelijk. Als je ziek bent verdien je behandeling..
Lang leve mij! *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')