Vandaag stond ik met de handen in het haar op opvoedgebied. Aaaaargh! En ik ontdek zomaar dat ik een topic hierover mis in OUD. Een topic waarin je de andere ouders hier specifiek kunt vragen om tips of raad in de opvoeding van je kinderen. Een topic waarin je ontdekt wat je óók had kunnen doen! Of waarin je vooral ervaart dat anderen nét zo hannesen en klooien als jij soms doet.
Kortom: een topic voor al je opvoedkwesties en prangende vragen én juist ook voor al je ervaringen, skills and tricks, die anderen kunnen helpen!TS begint!
Maria (4) speelde hier thuis met een meisje (R) uit haar klas. Ging allemaal goed, tot het moment dat de moeder van R haar weer kwam ophalen. Maria wilde ineens niet meer dat R op haar step een rondje maakte en wilde de tekening die zij voor R gemaakt had, niet meer meegeven. Ik liet het gaan (beslissingsmoment 1), omdat ik wel zag dat ze moe was en niet meer zo veerkrachtig.
Maar R werd er echt verdrietig van dat ze zonder die tekening weg zou gaan. Ze stond te huilen bij de deur.

Ik vond het zielig en vond ook: afspraak is afspraak. Dus ik spoorde Maria nog een paar keer aan (beslissingsmoment 2) om toch de tekening mee te geven, maar ze vertikte echt. R bleef ook verdrietig en wilde niet weggaan. Zucht.
Maria peerde 'm de kamer in, met tekeningen. Ik besloot haar echt streng en met een soort 'straf' in het vooruitzicht tot inkeer te laten komen (beslissingsmoment 3). "Maria, als je nu die tekening niet geeft, zoals je hebt afgesproken, mag er hier geen kindje meer komen spelen. Dus wees maar groot, want ik meen het." (ik werd ook boos nu, dus klonk streng). Maria liep mee naar de deur met de tekeningen. Ik liet haar kiezen welke ze wilde geven en anders zou ik kiezen, zei ik. Ze weigerde en ik besloot (nummer 4!) de tekeningen te pakken en er één aan R te geven. Waarop Maria begon te schreeuwen, gillen, trappen, proberen te slaan. Storm (2) schrok zich rot en begon ook hard te huilen, Maria werd totaal wild en R huilde ook, zich lam geschrokken.

Drámá in de gang.
Toen zat er nog maar één ding op: R en haar moeder een beetje oké te woord staan, sorry zeggen tegen R (ik), omdat ze zo geschrokken was, Storm troosten en ze toch maar zonder tekeningen de deur uit laten gaan.
Meteen erna kon Maria uiteraard op het strafstoeltje gaan zitten om na te denken. Later heb ik met haar nog een gesprekje hierover gevoerd (strekking: afspraak is afspraak, niet onaardig doen en niet schreeuwen, gillen, trappen). En ze heeft sorry gezegd en flink uitgehuild bij me.
Maar voor mij is de vraag: hoe pak je zoiets nu beter aan?
Het verdriet van het vriendinnetje deed me beslissen Maria te dwingen. Was dat al niet slim? Het voelt -achteraf gezien- als een onhaalbare kaart wat ik vroeg van Maria.
Kies je voor het gevoel van je eigen kind of juist voor het gevoel van het andere kind dat te gast is (ook met andere kwesties, zoals kiezen welke beker, welke verkleedjurk...)?
Iets kleins werd nu op de spits gedreven (door mijn beslissingen), maar ik weet niet of een andere keuze ook had gekund, ten opzichte van het andere kind, rechtvaardigheid en het leren je te houden aan een afspraak.
Raad is heel erg welkom! Bedankt alvast.
En nogmaals: gebruik dit topic ook gerust voor je eigen vragen en kwesties!