Meer op: http://www.ad.nl/rotterda(...)niet_wil_bidden.htmlquote:ROTTERDAM - De ouders van een Rotterdamse moslimjongen nemen juridische stappen tegen de protestants-christelijke basisschool Pniël.
Zij vinden dat hun 11-jarige zoon op de school onvoldoende ruimte heeft gekregen zijn islamitische geloof te belijden.
De ouders van de scholier van groep 8 eisen dat Pniël, die de jongen zes weken geleden van school stuurde, hun zoon weer terugneemt. Volgens de school heeft het wegsturen van Mohamed Bouchkhachakhe niets te maken met het feit dat hij moslim is. Het schoolbestuur stelt dat er geen plek meer voor de jongen is omdat hij zich stelselmatig zou hebben misdragen. De ouders ontkennen dat: „Onze zoon is alleen verwijderd wegens zijn weigering mee te bidden.’’
De school heeft de ouders geadviseerd Mohamed op een islamitische basisschool te doen.
De ouders hebben een advocaat in de arm genomen om te bemiddelen in het slepende conflict. Zij hebben verder het anti-discriminatiebureau Radar en de landelijke Commissie Gelijke Behandeling ingeschakeld. Beide instanties noemden de zaak gisteren buitengewoon interessant en het onderzoeken meer dan waard.
quote:Volgens de school heeft het wegsturen van Mohamed Bouchkhachakhe niets te maken met het feit dat hij moslim is. Het schoolbestuur stelt dat er geen plek meer voor de jongen is omdat hij zich stelselmatig zou hebben misdragen.
Daar mag een kind zich wel stelselmatig misdragen?quote:De school heeft de ouders geadviseerd Mohamed op een islamitische basisschool te doen.
Een aantal dingen die in het Christendom als een zonde of misdaad worden aangemerkt, worden in de Islam als een deugd gezienquote:Op donderdag 22 januari 2009 15:17 schreef Weltschmerz het volgende:
Daar mag een kind zich wel stelselmatig misdragen?
Ah, daar hebben we weer een afgevaardigde van de verbodsbewegingquote:Op donderdag 22 januari 2009 15:19 schreef Yi-Long het volgende:
Verplicht bidden op scholen zou sowieso per direct verboden moeten worden. De mogelijkheid om er te bidden (tot welke god dan ook...) moet wel gewoon blijven, of indien nodig, ingevoerd worden.
De spijker op zijn kop.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Daar mag een kind zich wel stelselmatig misdragen?
Als dit waar is, ben ik het wel met die ouders eens. Bidden moet nooit verplicht zijn. Dat is een persoonlijke aangelegenheid.quote:„Onze zoon is alleen verwijderd wegens zijn weigering mee te bidden.’’
Zoals?quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:20 schreef buachaille het volgende:
Een aantal dingen die in het Christendom als een zonde of misdaad worden aangemerkt, worden in de Islam als een deugd gezien
Zoals?quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:20 schreef buachaille het volgende:
[..]
Een aantal dingen die in het Christendom als een zonde of misdaad worden aangemerkt, worden in de Islam als een deugd gezien
Allah is volgens de Christenen een valse God, dus ik kan me in eerste instantie al voorstellen dat de schoolleiding het gevaarlijk vindt om kinderen daarmee in aanraking te laten komen. Ik zou dat dus niet zomaar wegvlakken.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Zoals?
Niet bidden tot een ander dan Allah neem ik aan, maar om welke andere misdragingen ging het die wel op een islamitische school passen?
VERPLICHT bidden willen verbieden, is dus mensen een vrijheid schenken om alleen te hoeven bidden als ze daar ZELF behoefte aan hebben. Moeilijk om te begrijpen, he!?quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:21 schreef buachaille het volgende:
[..]
Ah, daar hebben we weer een afgevaardigde van de verbodsbeweging
Als je je kind op een Christelijke basisschool zet, dan lijkt het me logisch dat ze daar ook christelijke gebruiken hanteren. Anders doe je hem maar op een openbare of Islamitische school...quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:22 schreef lightbearer het volgende:
[..]
Als dit waar is, ben ik het wel met die ouders eens. Bidden moet nooit verplicht zijn. Dat is een persoonlijke aangelegenheid.
Hallo, hij zit op een protestants Christelijke basisschool, dan mag je verwachten dat er gebid wordt. Dat kind kan toch gewoon de handen even vouwen en doen alsof hij meedoet. Wil hij dat niet, dan kan hij beter naar een openbare of een Islamitische basiusschool.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:22 schreef lightbearer het volgende:
[..]
Als dit waar is, ben ik het wel met die ouders eens. Bidden moet nooit verplicht zijn. Dat is een persoonlijke aangelegenheid.
Bijzonder onderwijs wat is daar zo moeilijk aan? Als je als ouders het niet eens bent met het verplicht meedoen met bidden of met het vieren van het Paasfeest dan doe je je kinderen op een openbare school, of op een Hindoestaanse, Islamitische, Antroposofische etc. school. Zo gaat dat in Nederland, het model dat jij voorstaat kun je terugvinden in Noord Korea.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:36 schreef Yi-Long het volgende:
VERPLICHT bidden willen verbieden, is dus mensen een vrijheid schenken om alleen te hoeven bidden als ze daar ZELF behoefte aan hebben. Moeilijk om te begrijpen, he!?
quote:
Je relatie met "God" lijkt me een persoonlijke zaak, vallend onder het kopje "gewetensvrijheid". Het lijkt me ook een beetje tegen de geest van het protestantisme ingaan om voor te schrijven wat de invulling is van je gebed.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:42 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Als je je kind op een Christelijke basisschool zet, dan lijkt het me logisch dat ze daar ook christelijke gebruiken hanteren. Anders doe je hem maar op een openbare of Islamitische school...
quote:
Maar de school beweert dus dat het niets met zijn geloof te maken. Dat is dan wel tegenstrijdig met hun advies om hem naar een islamitische school te sturen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:31 schreef buachaille het volgende:
[..]
Allah is volgens de Christenen een valse God, dus ik kan me in eerste instantie al voorstellen dat de schoolleiding het gevaarlijk vindt om kinderen daarmee in aanraking te laten komen. Ik zou dat dus niet zomaar wegvlakken.
Oh gut, geloof je er zelf in?quote:Misdragingen zouden bijvoorbeeld kunnen zijn dat dat jongetje vanuit de religie van zijn ouders heeft meegekregen dat meisjes en vrouwen een gescheiden behandeling zouden moeten krijgen bijvoorbeeld. Of dat hij van zijn ouders een aantal verhalen over de profeet Mohammed heeft meegekregen die hij op zijn eigen kleine manier op school in de praktijk wil brengen.
Volgens de Islam horen moslims in niet-islamitische landen ook respect te hebben voor het gezag in het land waar ze wonen (als ze hun geloof er vrij mogen beleiden). Wat je hier stelt is dus onzin. Maar je had het over een aantal dingen die volgens het Christendom als een zonde beschouwd worden maar in de Islam als een deugd. Welke zijn er nog meer?quote:De ouders van het jong door hun leugenachtig gedrag al zien dat men weinig respect heeft voor het gezag. Respect voor het gezag is iets dat in het Christendom als een deugd wordt gezien.
Op een Christelijke basisschool wordt het Christendom nu eenmaal onderwezen, inclusief de gebruiken die daar bij horen. Als je wil dat een school de relatie tussen God en kind met rust laat, moet je hem dus gewoon niet naar een christelijke basisschool sturen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:47 schreef lightbearer het volgende:
[..]
Je relatie met "God" lijkt me een persoonlijke zaak, vallend onder het kopje "gewetensvrijheid". Het lijkt me ook een beetje tegen de geest van het protestantisme ingaan om voor te schrijven wat de invulling is van je gebed.
Want?quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:22 schreef lightbearer het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |