abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65384824

Protesters demonstrate in London, on January 24, 2009 against the BBC, who have faced intense criticism from the British government and campaigners after refusing to broadcast a charity appeal to raise emergency funds for people in the Gaza Strip, worried that broadcasting the appeal could compromise its impartiality and questions whether aid can be delivered efficiently in Gaza, where Palestinians say over 1,300 people died during Israel’s 22-day offensive
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_65384857

Al Jazeera: Fear and trauma in Gaza’s schools
quote:
“In the morning when I was working among the students, some of them were very frightened,” said Amirah Hamdan, a teacher at Asma who handles the morning attendance call.
“They thought that the war would start again because they were in the school.”
Meer op http://english.aljazeera.(...)200912553199345.html
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_65385014
quote:
Op zondag 25 januari 2009 14:16 schreef damian5700 het volgende:
Arafat claimde zelfs 5.000 doden.
Bronnetje?
quote:
Vast gesteld is dat dit overdrijvingen waren (net zoals dat in Qana ook gebeurde). Het aandikken van slachtofferaantallen is simpelweg onderdeel van de propaganda.
Bronnetje (over: dat het aantal slachtoffers moedwillig werd overdreven om propagandistische redenen?)
pi_65385110
quote:
Op zondag 25 januari 2009 14:16 schreef damian5700 het volgende:
Het aandikken van slachtofferaantallen is simpelweg onderdeel van de propaganda.

Enkel daar heb ik het over gehad en enkel dat punt heb ik gemaakt.
Feit is en blijft dat niemand zeker kan weten of die cijfers kloppen, er was geen toegang tot het gebied .. vandaar dat dit ook zo'n leuke rode lap is, werkt altijd

En dat een underdog overdrijft in de hoop eindelijk eens hulp te krijgen is niet zo gek toch, imho is dat heel erg menselijk .. of het in hun situatie slim is is een ander verhaal, de geschiedenis bewijst dat het slimmer zou zijn geweest om de rauwe feiten voor zich te laten spreken

En het punt dat ik wou maken is dat jij de gedeelten van je bron die je wel goed uitkomen gebruikt als 'bewijs', en de rest doodleuk negeert .. ga daar eens op in, op die oorlogsmisdaden en de mensenrechtenschendingen waar je bron het ook over heeft, ipv te blijven hameren op de Palestijnse propaganda, durf eens toe te geven dat Israël geen heilig boontje is, en kritiek op hun niet per definitie antisemitisme
pleased to meet you
  zondag 25 januari 2009 @ 15:04:21 #255
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_65385710
quote:
Op zondag 25 januari 2009 14:46 schreef moussie het volgende:

[..]

Feit is en blijft dat niemand zeker kan weten of die cijfers kloppen, er was geen toegang tot het gebied .. vandaar dat dit ook zo'n leuke rode lap is, werkt altijd

En dat een underdog overdrijft in de hoop eindelijk eens hulp te krijgen is niet zo gek toch, imho is dat heel erg menselijk .. of het in hun situatie slim is is een ander verhaal, de geschiedenis bewijst dat het slimmer zou zijn geweest om de rauwe feiten voor zich te laten spreken

En het punt dat ik wou maken is dat jij de gedeelten van je bron die je wel goed uitkomen gebruikt als 'bewijs', en de rest doodleuk negeert .. ga daar eens op in, op die oorlogsmisdaden en de mensenrechtenschendingen waar je bron het ook over heeft, ipv te blijven hameren op de Palestijnse propaganda, durf eens toe te geven dat Israël geen heilig boontje is, en kritiek op hun niet per definitie antisemitisme
De rode lap waren de beschuldigingen van een genocide, massamoord en een bloedbad in Jenin dat klakkeloos door de internationale media werd overgenomen (Jenin is vooral bekend geworden door het 'bloedbad' dat daar zou hebben plaatsgevonden) en vertaald werd in een heel negatieve houding en bejegening van Israël, Israëliërs, Joodse objecten en Joodse mensen, terwijl daar geen enkele aanwijzingen voor waren en achteraf ook geen bewijzen voor waren geleverd.
Jij mag dan voor jezelf bepalen dat jij het precieze aantal niet weet. Op het niveau van de V.N. is er bevonden dat de initiële berichtgeving en over Jenin overdreven was.

En nogmaals je kan wel zeggen dat jouw bericht voorgekookt was, dat laat onverlet dat ik specifiek een element eruit haal en daar mijn bezwaren over uit.
Niks meer en niks minder.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  zondag 25 januari 2009 @ 15:06:58 #256
16715 Mylene
*schatje*
pi_65385789
Kritische geluiden vanuit Gaza op Hamas.
quote:
'Who Has Won Here?'

In the Gaza Strip people are returning home -- or to the rubble that was once their home. Many are blaming Hamas for the destruction because the militants hid among civilians and attracted Israeli fire. Yet no one dares to speak out openly.

What is left over when a person is hit by a tank shell. Blood, tissue, bone splinters, splatters on the wall.

And anger.

Mohammed Sadala's rage is aimed at the man, whose remains he found in his bedroom: a Hamas fighter. He and a comrade broke into the home which had long stood empty after the Sadala family fled. The Hamas men shot at the approaching Israelis from the balcony. The soldiers fired back, killing the militants and destroying the house of the 10-strong family in the process.

When Sadala came back to survey the scene he found his property in ruins: the younger children's bedroom was burnt out, while the living room and hallway were strewn with bullet holes and blackened by soot from the fire. In the bedroom lay the corpses: one had bled to death, the other was hit by a tank shell.

Beside the bodies lay the assault rifle which they had used to try to stop the tanks.

"I used to support Hamas because they fought for our country, for Palestine," says Sadala. Hamas stood for a new start, for an end of corruption, which had spread like cancer under the moderate Fatah. In the 2006 elections Hamas won the majority with their message of change, said Sadala, who earned a living in the building business. Gesticulating wildly, the 52-year-old surveyed the ruins of the bedroom: "That is the change that they brought about. We were blasted back 2,000 years."

Through the hole in the wall of his house, Sadala sees a landscape in gray and brown. This is where a neighbourhood had stood, his neighbourhood. Now there is a snake of sand around the bomb crater. It is impossible to tell where the streets once stood. Family houses have turned into piles of debris. People have built refuges using cloth and rubble. They stand alongside dead donkeys and sheep, whose stomachs swell up. No one here has time to remove rotting corpses.

The people from Beit Lahia are starting from zero again: children load wood from broken trees onto their back. Their mothers bend over fires and bake bread. Young women carry water in petrol canisters. Only the men stand around looking numb, smoking, staring blankly. Many people here, like Sandala, had placed their hopes in Hamas -- now they are gazing into nothing, ideologically as well as materially.

Everything Is Lost Now

And it is not just buildings that lie in rubble in the Gaza strip, it is the livelihoods of many thousands of people. In Arabic societies a home is usually everything a family possesses. Often several brothers build a house for the entire family. Living at close quarters has its advantages: when the costs of building the house are paid off, there is more money left over to feed the dozens of family members.

Everything is lost now.

"When Hamas came to power, they came to our aid with packages of groceries," says Abu Abed. The 60-year-old's sons, all of whom are trained hospital nurses, have been without work for years. That is true of many in the Gaza Strip. Now Abu Abed stands before the rumble of the house where he lived with four generations of his family. All that remains are the ground floor pillars. The Israeli navy had its eye on the building from the very beginning of the war. After all, its clear view of Gaza City and the sea would have provided a good base for Hamas.

"I've changed my mind about Hamas," Abu Abed says. "I can't support any party that wages a war that destroys our lives." He is particularly pained by the fact that Hamas is still selling the cease-fire as a victory.

"Who has won here?" he asks and points to the debris that was once his home.

One of his neighbors weighs in: "Many people are now against Hamas but that won't change anything," he says. "Because anyone who stands up to them is killed." Since they took power Hamas has used brutal force against any dissenters in the Gaza Strip. There were news agency reports that during the war they allegedly executed suspected collaborators with Israel. The reign of terror will go on for some time, says the neighbor who doesn't want to give his name. "There will never be a rebellion against Hamas. It would be suicide."

Others swallow their anger. Hail's house is just a few streets away and only suffered light damage. There are a few bullet holes in the living room walls and all of the window panes are broken. Hail also found out after the cease-fire that the militants had used his house as a base for their operations. The door to his house stood open and there were electric cables lying in the hallway. When Hail followed them they led to his neighbor's house which it seems Hamas had mined.

As Hail, in his mid-30s, sat on his porch and thought about what to do a man came by: He was from Hamas and had left something in Hail's home. He let him in and the man then emerged with a bullet proof vest, a rocket launcher and an ammunitions belt. An hour later a fighter with Islamic Jihad called to the door, then disappeared onto the roof and reappeared with a box of ammunition. "The abused civilians' homes for their own purposes. That is not right," Hail says with disgust while trying to remain polite.

In contrast to many of their neighbors the Sadala family is doing comparatively well. They have all survived and the house could theoretically still be repaired. Mohammed Sadala is of another opinion: "There is no way," he says. What happened in his bedroom cannot be covered up just by cleaning. The worst is that he now knows who died in the room. It was Bilal Haj Ali. Sadala knows this because the young mans brothers came to visit a few days ago. They wanted to see the place where Bilal became a martyr. "I did let them in but I hardly spoke a word with them," he says.

The young men took photos of the remains of their brother with their mobile phones. "But they didn't want to clean it up," Sadala says. "I told them not to show their faces here ever again."
bron
pi_65386463
quote:
Op zondag 25 januari 2009 14:43 schreef Monidique het volgende:

[..]

Bronnetje?
[..]

Bronnetje (over: dat het aantal slachtoffers moedwillig werd overdreven om propagandistische redenen?)
Die zijn er niet?
  zondag 25 januari 2009 @ 15:34:18 #258
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_65386662
quote:
Op zondag 25 januari 2009 15:28 schreef Monidique het volgende:

[..]

Die zijn er niet?
Dan moet ik het archief van het NOS-journaal van 2002 gaan uitpluizen enkel om jou te behagen. Bovendien heb ik helemaal geen zin om me voor jou te verantwoorden. Als je mijn verhaal pure onzin vind, is dat prima. Ik zal er niet wakker van liggen.
pi_65386774
Oké, goed. Een ongefundeerde stelling dus, gebaseerd op jouw herinnering. Het zou goed kunnen zijn dat er natuurlijk weer eens niets van klopt, misschien ook wel. Ik weet niet, dat kan. Maar jij hebt geen zin om al die hele beweringen die je doet te gaan uitpluizen om mij te behagen, dat is begrijpelijk.

Het is ook wel gek hoe persoonlijk je je aangevallen lijkt te voelen; en je kunt dat sowieso toch zeggen meteen: ik heb geen bron, maar ik weet gewoon dat het zo is?
  zondag 25 januari 2009 @ 15:48:32 #260
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_65387155
quote:
Op zondag 25 januari 2009 15:38 schreef Monidique het volgende:
Oké, goed. Een ongefundeerde stelling dus, gebaseerd op jouw herinnering. Het zou goed kunnen zijn dat er natuurlijk weer eens niets van klopt, misschien ook wel. Ik weet niet, dat kan. Maar jij hebt geen zin om al die hele beweringen die je doet te gaan uitpluizen om mij te behagen, dat is begrijpelijk.

Het is ook wel gek hoe persoonlijk je je aangevallen lijkt te voelen; en je kunt dat sowieso toch zeggen meteen: ik heb geen bron, maar ik weet gewoon dat het zo is?
Je bedoelt dat er geen enkele bronnen zijn dat de slachtoffer aantallen van Jenin en Qana die initieel geleverd zijn door Palestijnse autoriteiten, het Rode Kruis of Amnesty International en de gebruikte terminologie die de toestand omschrijft in een later stadium overdreven blijken te zijn en naar beneden bijgesteld worden? Want die zijn er volop.
Misschien iets minder dan de krantenkoppen waarin slachtingen, genocide en soortgelijks worden beschreven, maar die zijn er wel.
Het rapport van de V.N. is daar een voorbeeld van.
pi_65387397
Het rapport van de VN zegt dat Arafat zei dat er vijfduizend doden waren? Waar? Het rapport zegt dat de slachtofferaantallen van de aanval op Qana (wat dus uiteindelijk niet zo erg bleek te zijn; er waren maar een dozijn ofzo kinderen vermoord door Israëlische bommen) aanvankelijk werden overdreven voor propaganda? Waar?
  zondag 25 januari 2009 @ 16:03:17 #262
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_65387718
Nee, het rapport zegt niet dat Arafat zei dat er 5.000 doden waren. Het rapport gaat over Jenin, overigens, dat voortkomt uit een onderzoek van de V.N. na beschuldigingen door de Palestijnse Autoriteit dat er duizenden onschuldige burgers door IDF soldaten zouden zijn vermoord.
In het verlengde noem ik ook Qana waarbij op een soortgelijke manier velen hun oordeel al klaar hadden bij de claims van Hezbollah en mensenrechtenorganisaties, waarna achteraf de werkelijkheid anders in elkaar stak.
pi_65387821
quote:
Op zondag 25 januari 2009 16:03 schreef damian5700 het volgende:
In het verlengde noem ik ook Qana waarbij op een soortgelijke manier velen hun oordeel al klaar hadden bij de claims van Hezbollah en mensenrechtenorganisaties, waarna achteraf de werkelijkheid anders in elkaar stak.
Nee. Jij hebt het niet over hoe Velen Hun mening al klaar hadden, jij stelt, vrij duidelijk, dat de aanvankelijke slachtofferaantallen moedwillig zijn overdreven, zijn verzonnen, met als doel propaganda: "Vast gesteld is dat dit overdrijvingen waren (net zoals dat in Qana ook gebeurde). Het aandikken van slachtofferaantallen is simpelweg onderdeel van de propaganda."
  zondag 25 januari 2009 @ 16:09:14 #264
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_65387947
quote:
Op zondag 25 januari 2009 16:05 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nee. Jij hebt het niet over hoe Velen Hun mening al klaar hadden, jij stelt, vrij duidelijk, dat de aanvankelijke slachtofferaantallen moedwillig zijn overdreven, zijn verzonnen, met als doel propaganda: "Vast gesteld is dat dit overdrijvingen waren (net zoals dat in Qana ook gebeurde). Het aandikken van slachtofferaantallen is simpelweg onderdeel van de propaganda."
Ja, ik heb het daar over. En ik heb het ook over het V.N.- rapport over Jenin en niet zoals jij net beweerde een rapport over Qana.
Daarnaast zeg ik ook: Desalniettemin hadden velen naar aanleiding van de berichtgeving in de media over het bloedbad in Jenin hun oordeel al klaar.
Dit terwijl er dus geen aanwijzingen of bewijzen geleverd waren die konden suggereren dat er een genocide had voltrokken of er sprake zou zijn van een bloedbad van tussen de 400-1500 slachtoffers.

Vast gesteld is dat dit overdrijvingen waren (net zoals dat in Qana ook gebeurde).
pi_65388129
Allemaal leuk, maar nog steeds mijn vraag niet: waar kan ik lezen over Arafat die het heeft over vijfduizend doden in Jenin? En waar kan ik lezen dat de slachtofferaantallen van de aanval op Libanese gebouwen en kinderen aanvankelijk moedwillig overdreven werden om er propaganda mee te bedrijven? Want ik lees bijvoorbeeld wel dat de aanvankelijke aantallen te wijten waren aan slordig giswerk van Human Rights Watch, maar niets over dat zij dat deden voor de propaganda. (Ik heb geen flauw idee hoe jij erbij komt dat ik beweer dat een of ander rapport over Qana gaat? Ik ben vrij duidelijk.)
  zondag 25 januari 2009 @ 16:19:04 #266
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65388374
quote:
Op zondag 25 januari 2009 16:13 schreef Monidique het volgende:
Allemaal leuk, maar nog steeds mijn vraag niet: waar kan ik lezen over Arafat die het heeft over vijfduizend doden in Jenin? En waar kan ik lezen dat de slachtofferaantallen van de aanval op Libanese gebouwen en kinderen aanvankelijk moedwillig overdreven werden om er propaganda mee te bedrijven? Want ik lees bijvoorbeeld wel dat de aanvankelijke aantallen te wijten waren aan slordig giswerk van Human Rights Watch, maar niets over dat zij dat deden voor de propaganda. (Ik heb geen flauw idee hoe jij erbij komt dat ik beweer dat een of ander rapport over Qana gaat? Ik ben vrij duidelijk.)
ja, dat het een propaganda versus propaganda oorlog is weten we wel, wat wil je duidelijk maken?
Dasvidanja
  zondag 25 januari 2009 @ 16:29:15 #267
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_65388871
quote:
Op zondag 25 januari 2009 16:13 schreef Monidique het volgende:
Heel erg leuk en aardig heb ik daar al een reactie op gegeven. En jij hebt het over Het rapport zegt dat de slachtofferaantallen van de aanval op Qana (wat dus uiteindelijk niet zo erg bleek te zijn; er waren maar een dozijn ofzo kinderen vermoord door Israëlische bommen) aanvankelijk werden overdreven voor propaganda?
Over welk rapport heb jij het dan? Mag ik daarvan naam en toenaam?
Dat er na dit bombardement een staakt het vuren werd geëist door de Verenigde Staten bij monde van Condaleeza Rice had mede te maken met de berichtgeving hieromtrent en de gehanteerde terminologie om de situatie te omschrijven.
Maar verwacht jij nu werkelijk dat ik ergens een rapportje ga zoeken op het web van een post-it of ander stukje papier waarop precies staat waar propaganda wordt bedreven?
Bestaat er eigenlijk wel zoiets? Ik bedoel is in het verleden al weleens eerder plaatsen aangewezen geweest waar men kan lezen uit een archief dat er op een zekere plek of na een zeker voorval propaganda is gedreven. Een soort propaganda notulen archief?

[ Bericht 0% gewijzigd door damian5700 op 25-01-2009 16:34:16 ]
pi_65389780
quote:
Op zondag 25 januari 2009 16:29 schreef damian5700 het volgende:
Maar verwacht jij nu werkelijk dat ik ergens een rapportje ga zoeken op het web van een post-it of ander stukje papier waarop precies staat waar propaganda wordt bedreven?
Ik verwacht dat je tenminste nog enigszins wat je beweert kunt onderbouwen. Het hoeven geen gedetailleerde notulen te zijn van het Propagandadepartement, gewoon een redelijke onderbouwing. Maar vooralsnog lukt dat niet erg.
  zondag 25 januari 2009 @ 17:00:32 #269
151515 verita
Happy days
pi_65390199
Toch is het gezegd. Niet door Arafat, maar door Saab Erekat, die toen zijn spokesman was. Hij verklaarde dat in een uitzending van Euronews, die ik getaped heb op video. Deze banden heb ik nu helaas niet meer, laat dat even duidelijk zijn. Bij de uitzending van euronews een uur later, zei hij plotseling 500 ipv 5000. Ik weet het nog omdat ik met iemand telefoneerde en het getal 5000 heb genoemd. En me later verbaasde dat hij het naar een tienvoudige verlaagde.
Vanaf de onvoorstelbare aanslag op de Dolphin in Tel Aviv in juni 2001 heb ik me vanuit interesse erg veel bezig gehouden met de situatie daar, en zodra ik tijd had, bijna alles getaped wat ik kon. Ik ben gekomen tot tape nummer 68 (van vier uur), ik ben er mee gestopt in februari 2003.
En nee, ik heb dus geen bewijs... (meer)

[ Bericht 0% gewijzigd door verita op 25-01-2009 17:02:12 (Tiepvaut) ]
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_65390246
Voila, zo moeilijk is het niet.
  zondag 25 januari 2009 @ 17:06:57 #271
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_65390411
Dat je daar dan weer zo gemakkelijk intrapt.
  zondag 25 januari 2009 @ 17:09:01 #272
151515 verita
Happy days
pi_65390482
quote:
Op zondag 25 januari 2009 17:06 schreef damian5700 het volgende:
Dat je daar dan weer zo gemakkelijk intrapt.
Que?
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  zondag 25 januari 2009 @ 17:11:04 #273
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_65390572
quote:
Op zondag 25 januari 2009 17:09 schreef verita het volgende:

[..]

Que?
Practical joke.
pi_65390612
quote:
Op zondag 25 januari 2009 17:09 schreef verita het volgende:

[..]

Que?
Ik snap 'm ook niet helemaal.
pi_65391917
En ik kan eerlijk gezegd nergens vinden dat zelfs Erakat dat gezegd heeft, wel dat hij berichten heeft gehoord over mogelijk 500 Palestijnse doden sinds het Israëlische offensief in de Palestijnse gebieden: "What we're saying, we see an opportunity in the secretary's visit. We want to help in order to insure the success of the secretary's visit, because insuring the success of implementing 1402 means stopping the killing fields out there, and you know as the numbers I am receiving today is that the numbers of killed could reach 500 since the Israeli offensive began. Thousands of wounded."

Het is goed mogelijk dat de Jenin-mythe voor een groot gedeelte zelf een mythe is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')