abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 januari 2009 @ 08:59:34 #1
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_65272221
Hey mensen,

Had een discussie met een collega. Hij beweerde dat Turks goud veel minder waard is dan Nederlands goud. Een goed argument ervoor had hij niet. Volgens mij is een karaat gewoon universeel en dus overal even veel. Dat de kleur anders is, komt volgens mij door het soort metaal waarmee ze het goud mengen.

24 karaat= puur goud
12 karaat= half goud / half *soort metaal*

Wie heeft er gelijk? Daarnaast; weet iemand de reden dat Turks goud goedkoper is dan Nederlands goud..?
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  Forum Admin woensdag 21 januari 2009 @ 09:07:23 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_65272354
Ik denk dat als er op Turks goud 24 karaat staat het stiekum maar 2 karaat is.
pi_65272356
Verwachte reactie: Het is turks en daarom goedkoper
pi_65272419
In Egypte is goud ook stukken goedkoper. Mijn zusje had daar een wtigouden ketting gekocht, echt spotgoedkoop en later nog bij de juwelier thuis laten kijken of het wel echt witgoud was en of het klopte wat ze ervan zeiden en dat was het geval !
Dat zag er verder ook niet anders uit trouwens .
pi_65272437
En ik denk dat het gewoon is omdat alles in Turkije goedkoper is.
In Egypte betaalden we ook maar 60 cent voor een pakje sigaretten
Iets met wisselkoersen ofzo
  woensdag 21 januari 2009 @ 09:19:06 #6
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_65272597
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 09:12 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
En ik denk dat het gewoon is omdat alles in Turkije goedkoper is.
In Egypte betaalden we ook maar 60 cent voor een pakje sigaretten
Iets met wisselkoersen ofzo
Ik trek jouw antwoord een beetje in twijfel. Goud kán een betaalmiddel zijn en heeft (voor zover ik weet) een waarde die niet grensgebonden is. Het enige logische wat ik me kan bedenken, zijn vervoerskosten.

Dus dat bijvoorbeeld de goudprijs (ff als voorbeeld) 10 cent per gram is

Nederlands goud: 5 gram = 50 cent + 2 euro vervoerskosten
Turks goud: 5 gram = 50 cent + 50 cent vervoerskosten. (volgens mij wordt goud redelijk vlakbij Turkije gedolven)
Leer spaties gebruiken!
pi_65272727
Koper.
  woensdag 21 januari 2009 @ 09:25:21 #8
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_65272731
Mij mijn weten is de uitdrukking " turks goud" enkel en verwijzing naar nep goud
  woensdag 21 januari 2009 @ 09:27:21 #9
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_65272783
Als je turks goud koopt ben je aan het helen denk ik...
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 21 januari 2009 @ 09:29:10 #10
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65272827
Staat me iets bij dat het gaat om het metaal wat gebruikt wordt om door het goud te mengen.
In NL is dat geloof ik anders dan in Egypte, Turkije enzo.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 21 januari 2009 @ 09:29:48 #11
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_65272843
Het metaal waarmee het goud wordt gemengd heeft natuurlijk ook veel invloed op de prijs.
Zilver, koper, tin, 't wordt allemaal gebruikt, maar de prijs verschilt natuurlijk wel, zeker als het percentage toeneemt (zoals met de in het oosten niet ongebruikelijke 8 of 12 karaat).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 21 januari 2009 @ 09:33:12 #12
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_65272929
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 09:29 schreef mvdejong het volgende:
Het metaal waarmee het goud wordt gemengd heeft natuurlijk ook veel invloed op de prijs.
Zilver, koper, tin, 't wordt allemaal gebruikt, maar de prijs verschilt natuurlijk wel, zeker als het percentage toeneemt (zoals met de in het oosten niet ongebruikelijke 8 of 12 karaat).
Ik heb nu een armband en een ketting. Beide zijn 14 Karaats. Zeker voor een armband moet je niet veel hoger gaan, omdat het anders breekt/buigt.

De koperprijs is tegenwoordig ook aardig gestegen. Volgens mij is Turks goud ook wat meer geel. Waar is de juwelier als je hem nodig hebt.. iemand.?
Leer spaties gebruiken!
  woensdag 21 januari 2009 @ 09:51:21 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_65273305
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 09:07 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Ik denk dat als er op Turks goud 24 karaat staat het stiekum maar 2 karaat is.
Je bent dan ook wel een sukkel als je een armband koopt van 24 karaats tenzij je verwacht dat het een beetje rond je pols te kneden is
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_65273673
De karaat is een eenheid welke twee betekenissen kan hebben.

Karaat als massa

De karaat is een eenheid voor massa, die gebruikt wordt voor edelstenen. Het woord is afkomstig van het Griekse woord keration (vrucht van de johannesbroodboom) dat via het Arabisch en Italiaans in het Nederlands kwam. In het verleden hadden verschillende landen hun eigen karaat, die ongeveer overeenkwam met de massa van een johannesbroodboomzaadje, die gebruikt werden op precisieweegschalen vanwege hun constante massa. In 1907 werd de metrische karaat echter vastgesteld op 200 milligram.

Karaat als gehalte

De karaat is ook een eenheid waarin het gehalte aan edelmetalen zoals goud in legeringen wordt aangeduid. Een karaat is dan een 24e deel zuiver edelmetaal voor een hoeveelheid legering. 24 karaat is dus zuiver goud, 12 karaat 50% zuiver goud, enzovoort. 1 Karaat komt dus overeen met 4 1/6 procent.
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  woensdag 21 januari 2009 @ 10:07:32 #15
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_65273728
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:05 schreef SadKingBilly het volgende:
De karaat is een eenheid welke twee betekenissen kan hebben.

Karaat als massa

De karaat is een eenheid voor massa, die gebruikt wordt voor edelstenen. Het woord is afkomstig van het Griekse woord keration (vrucht van de johannesbroodboom) dat via het Arabisch en Italiaans in het Nederlands kwam. In het verleden hadden verschillende landen hun eigen karaat, die ongeveer overeenkwam met de massa van een johannesbroodboomzaadje, die gebruikt werden op precisieweegschalen vanwege hun constante massa. In 1907 werd de metrische karaat echter vastgesteld op 200 milligram.

Karaat als gehalte

De karaat is ook een eenheid waarin het gehalte aan edelmetalen zoals goud in legeringen wordt aangeduid. Een karaat is dan een 24e deel zuiver edelmetaal voor een hoeveelheid legering. 24 karaat is dus zuiver goud, 12 karaat 50% zuiver goud, enzovoort. 1 Karaat komt dus overeen met 4 1/6 procent.
De wikipediawebsite had ik inmiddels ook gevonden. Dat was de vraag ook niet
Leer spaties gebruiken!
pi_65273937
Je vraag was of de karaat universeel was. Ja dus. Je vraag is of Turks goud minder waard is dan Nederlands goud. Nee dus, maar het is WEL goedkoper. Waarom? De voor de hand liggende dingen als verschillen in economische voorspoed, loonkosten etc. En natuurlijk kan het zijn dat de metalen waarmee Turks goud gemengd wordt van inferieure kwaliteit zijn. Slecht gezuiverd koper bijvoorbeeld (het grapje van de groen uitslaande oorringen), of zelfs metalen als lood.

Volgens een verkoper in Turkije wordt bij de meeste sieraden bedoeld voor de toeristenindustrie gebruik gemaakt van geelkoper.
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  woensdag 21 januari 2009 @ 10:41:19 #17
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_65274797
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:14 schreef SadKingBilly het volgende:
Je vraag was of de karaat universeel was. Ja dus. Je vraag is of Turks goud minder waard is dan Nederlands goud. Nee dus, maar het is WEL goedkoper. Waarom? De voor de hand liggende dingen als verschillen in economische voorspoed, loonkosten etc. En natuurlijk kan het zijn dat de metalen waarmee Turks goud gemengd wordt van inferieure kwaliteit zijn. Slecht gezuiverd koper bijvoorbeeld (het grapje van de groen uitslaande oorringen), of zelfs metalen als lood.

Volgens een verkoper in Turkije wordt bij de meeste sieraden bedoeld voor de toeristenindustrie gebruik gemaakt van geelkoper.
Dank je voor de info

Het lullige is natuurlijk ook dat een Turkse verkoper doet wat hij moet doen; verkopen. Dat hij daarbij de waarheid een beetje kán oprekken, maakt ze natuurlijk niet heel betrouwbaar.

Maar goed. Nog 1 ding. De goudprijs is toch wereldwijd hetzelfde? Deze staat dan toch los van de landelijke economische situatie? Loonkosten zullen niet heel erg groot zijn bij het maken van iets. Vaak een slotje en een oogje erop zetten en klaar.

Even de oorzaken op een rijtje:

- het metaal waarmee goud wordt gemengd
- arbeidskosten
- ..?
Leer spaties gebruiken!
pi_65276778
De goudprijs is overal ter wereld hetzelfde, maar dan heb je het over bullion, ofwel goud als geld.

In sieraden kan wel goud zitten, maar betaal je vooral het werk van de goudsmit en de winst van de verkoper en de overheid (BTW). In Turkije is arbeid veel goedkoper dan in NL.

Maar probeer eens een gouden munt - een krugerrand of een maple leaf oid - te kopen in Turkije. Dat zal niet veel schelen met de prijs in NL.
Goud kan je niet bijdrukken
  woensdag 21 januari 2009 @ 12:04:02 #19
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_65277870
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 11:34 schreef Poekieman het volgende:
De goudprijs is overal ter wereld hetzelfde, maar dan heb je het over bullion, ofwel goud als geld.

In sieraden kan wel goud zitten, maar betaal je vooral het werk van de goudsmit en de winst van de verkoper en de overheid (BTW). In Turkije is arbeid veel goedkoper dan in NL.

Maar probeer eens een gouden munt - een krugerrand of een maple leaf oid - te kopen in Turkije. Dat zal niet veel schelen met de prijs in NL.
Dat hoop ik wel als ik een gouden armband koop
Leer spaties gebruiken!
pi_65278326
Heeft de kleur daar ook niet wat mee te maken? Dat Turkse goud is vaak wat roder en ik vind van dat 'rode' geelgoud te lelijk voor woorden dus daar heb ik geen cent voor over.
There is no love sincerer than the love of food.
  woensdag 21 januari 2009 @ 12:27:28 #21
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_65278760
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 12:16 schreef MinderMutsig het volgende:
Heeft de kleur daar ook niet wat mee te maken? Dat Turkse goud is vaak wat roder en ik vind van dat 'rode' geelgoud te lelijk voor woorden dus daar heb ik geen cent voor over.
Rood= koper. Het is natuurlijk verschillend per winkel etc. Mijn goud is wat geler lijkt het wel. (is dat goed geschreven? )

Rood/geel goud ziet er idd niet uit.
Leer spaties gebruiken!
pi_65279804
De goudprijs in Turkije ligt dichter bij de marktwaarde. Vooral omdat de loonkosten lager zijn en er een enorme goudhandel is in het land. Als je in Nederland goud dicht bij de marktwaarde wilt kopen moet je beleggeningsmunten (Troy Ounce Munten) aanschaffen. Een munt staat dan gelijk aan de genoteerde goudprijs.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  woensdag 21 januari 2009 @ 15:27:53 #23
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_65285633
Iemand anders nog wijze woorden..?

Btw, is Egyptisch goud dezelfde kleur als Turks goud? Ik wil iets moois kopen in Egypte, maar het is beetje jammer als het een andere kleurtint is
Leer spaties gebruiken!
pi_65298005
turks goud is nep
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
pi_65304869
Turks goud werkt niet !
Het leven is als een neus, je moet eruit halen wat erin zit !!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')