quote:Op maandag 19 januari 2009 21:03 schreef karoltje het volgende:
De PABO is een vreselijke opleiding (zoals veel HBO's trouwens) maar als je voor de klas wilt is het even doorbijten.
Mij lijkt de stage echt superleuk. En ik kan me voorstellen dat het ook erg veel uitmaakt in wat voor wijk je stage loopt! In de achterstandswijken ben je misschien veel meer bezig met de maatschappelijke kant van het leraar-zijn, in de duurdere wijken heb je misschien weer meer te maken met 2-verdieners/ verwende kinders/ pushende ouders enz. Lijkt mij dan he, zo zou ik het me iig voorstellen.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:33 schreef Jojoortje het volgende:Wat zijn je ervaringen?
De opleiding zelf is gewoon heel saai en ik heb het gevoel dat ik daar niks leer. Je leert juist alles op de stages zelf.Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?
Groep 5/6. We lopen al sinds het 1e jaar stage. Je moet het wel treffen met je stage. Sommige stages laten de studenten alleen maar kopieeren en koffie zettenAndere stagescholen vinden je zo goed, dat ze je alleen voor de klas laten. Dat is dan wel weer leuk
De colleges zijn zo ontzettend verschillend. Het ligt er ook heel erg aan wat voor een leerkracht je treft. Je hebt leerkrachten die alleen maar saai theorie uit het boek vertellen en je hebt leerkrachten die uit eigen ervaring verhalen gaat vertellen en heel veel de interactie met de student zelf zoekt. De leerkracht hoort ook de feedback te geven voor de portfolio's die je moet maken. Bijvoorbeeld bij Aardrijkskunde moeten we zelf een excursie gaan verzinnen en uitvoeren op je stage. Daar komt natuurlijk best wel veel bij kijken. Auto's regelen, ouders vragen, vooraf informatie verzamelen over het onderwerp etc. En dat moet je dan helemaal in een portfolio verwerken en dan moet je toch gauw denken aan 40 pagina's. En dat is dan nog maar 1 vak. Bij je stage moet je dan ook lessen vooraf over het onderwerp zelf geven. (Bij ons was dit jaar 'de bodem' als onderwerp. Dus dan moet je ook over de GS van de bodem van Nederland gaan vertellen. Klinkt heel saai, maar je moet dus proberen om het zo leuk te maken voor jezelf en de leerlingen.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:35 schreef boem-dikkie het volgende:
En kan iemand me vertellen wat ik moet verwachten van bijvoorbeeld colleges en lessen?
Speel zelf al gitaar, basgitaar, en kan een beetje piano spelen dus 'muziek' les zal ook niet zo'n probleem zijn.
Rekenen en taal is nooit een probleem geweest, en kleine kinderen zijn tof en lijken mij 90 % van de gevallen ook tof te vinden.
quote:Op maandag 19 januari 2009 21:43 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
De colleges zijn zo ontzettend verschillend. Het ligt er ook heel erg aan wat voor een leerkracht je treft. Je hebt leerkrachten die alleen maar saai theorie uit het boek vertellen en je hebt leerkrachten die uit eigen ervaring verhalen gaat vertellen en heel veel de interactie met de student zelf zoekt. De leerkracht hoort ook de feedback te geven voor de portfolio's die je moet maken. Bijvoorbeeld bij Aardrijkskunde moeten we zelf een excursie gaan verzinnen en uitvoeren op je stage. Daar komt natuurlijk best wel veel bij kijken. Auto's regelen, ouders vragen, vooraf informatie verzamelen over het onderwerp etc. En dat moet je dan helemaal in een portfolio verwerken en dan moet je toch gauw denken aan 40 pagina's. En dat is dan nog maar 1 vak. Bij je stage moet je dan ook lessen vooraf over het onderwerp zelf geven. (Bij ons was dit jaar 'de bodem' als onderwerp. Dus dan moet je ook over de GS van de bodem van Nederland gaan vertellen. Klinkt heel saai, maar je moet dus proberen om het zo leuk te maken voor jezelf en de leerlingen.
Bijvoorbeeld bij gym ga je kijken naar de leerlijnen van OB/MB/BB. We doen dan zelf ook de oefeningen. (Uiteraard dan wel op ons niveau) en dan ervaren we zelf hoe het is. Stel dat een kind bang is om een koprol te doen, hoe motiveer je diegene dan om het toch te proberen? Nou, dan gaan wij bijvoorbeeld salto's op de trampoline doen en er zijn natuurlijk ook studenten die dat niet durven. Hoe overtuig je zo'n student dan om het toch te proberen? En er komen ook zaken zoals veiligheid enzo bij kijken.
Je hoeft volgens mij niet perse lenig te zijn wil je een juf worden.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:46 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]dit lijkt me dus echt al keileuk
! Volgens mij is het wel heel erg veel. Ben benieuwd hoe dat gaat met de 2-jarige opleiding. Kan me haast niet voorstellen dat ze alles uit 4 jaar voltijd in 2 jaar deeltijd stoppen!
Oh en... het idee dat ik weer een handstand moet oefenen staat me niet echt aan![]()
* KinkyGiraf kan niet eens bijna haar tenen aanraken zonder haar benen te buigen
Die verschillen die ik nu zie ik de stages zijn echt leuk. Ik heb ook stage gelopen op een school die echt in een achterstandswijk stond. Ik had 13 kinderen in de klas en 12 kinderen waren allochtoon hehequote:Op maandag 19 januari 2009 21:35 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]
Mij lijkt de stage echt superleuk. En ik kan me voorstellen dat het ook erg veel uitmaakt in wat voor wijk je stage loopt! In de achterstandswijken ben je misschien veel meer bezig met de maatschappelijke kant van het leraar-zijn, in de duurdere wijken heb je misschien weer meer te maken met 2-verdieners/ verwende kinders/ pushende ouders enz. Lijkt mij dan he, zo zou ik het me iig voorstellen.
quote:Op maandag 19 januari 2009 21:47 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Je hoeft volgens mij niet perse lenig te zijn wil je een juf worden.
Ik moest vorige week nog een handstand doen met gym.. Zo leukquote:Op maandag 19 januari 2009 21:46 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]dit lijkt me dus echt al keileuk
! Volgens mij is het wel heel erg veel. Ben benieuwd hoe dat gaat met de 2-jarige opleiding. Kan me haast niet voorstellen dat ze alles uit 4 jaar voltijd in 2 jaar deeltijd stoppen!
Oh en... het idee dat ik weer een handstand moet oefenen staat me niet echt aan![]()
* KinkyGiraf kan niet eens bijna haar tenen aanraken zonder haar benen te buigen
13 kinderen maar? Ik heb echt het idee dat die klassen allemaal bomvol zijn, 25-30 ofzo... maar dat verschilt natuurlijk ook.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:48 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Die verschillen die ik nu zie ik de stages zijn echt leuk. Ik heb ook stage gelopen op een school die echt in een achterstandswijk stond. Ik had 13 kinderen in de klas en 12 kinderen waren allochtoon heheMaar de sfeer was zo ontzettend goed en de kinderen waren echt heel erg leuk
(Leuk weetje: Ze hadden ook allemaal een taalprobleem
)
En toen moest ik stage lopen op een school in een wat duurdere buurt. In die klas was de sfeer echt baggerKinderen waren verwend en het pestprobleem was echt erg op die school. Vooral in groep 8 was dat een drama. Als je geen G-starbroek had, hoorde je er gewoon niet bij. Dat was echt erg.
Maar wat ik echt erg vond, is dat de leraren er niks tegen deden. Ik als stagiaire kan daar echt weinig van zeggen en die ene dag dat ik daar ben, kan ik geen verschil maken. De ouders van sommige kinderen waren ook erg. Ook net zo verwend, dus dan weet je ook van die de kinderen het hebben
Ja de instroom was toen niet bijster goed, maar ik heb liever een klas van 30 waarvan de sfeer goed is en die wel redelijk zelfstandig kunnen werken, dan een klas van 10 waar van 3 kinderen de sfeer verpestenquote:Op maandag 19 januari 2009 21:53 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]
13 kinderen maar? Ik heb echt het idee dat die klassen allemaal bomvol zijn, 25-30 ofzo... maar dat verschilt natuurlijk ook.
Pesten heb ik ook al over na zitten denken. Ik zou daar echt extra in geschoold willen worden, lijkt me zo moeilijk om dat te doorbreken... wel erg slecht dat leraren daar gewoon helemaal niks aan doen!
Heb dat vaker gehoord! Waarom niet eigenlijk?quote:Op maandag 19 januari 2009 21:59 schreef Ladidadida het volgende:
Ik kan je iig aanraden om niet aan het Windesheim te gaan studeren, want dat is echt 3x niks.
Omdat het onderwijs er vreselijk slecht is. 3 uur college in de week is veel, dan heb je een drukke week. Er is totaal geen enkele stimulans om ook maar iets te doen, want tentamens mag je zo vaak herkansen als je wilt. Tentamens zijn trouwens ook altijd meerkeuze, zonder er een gokkans uit te halen (kortom; ogen dicht en je hebt nog steeds kans het te halen...). Je krijgt les van mensen die totaal incapabel en gewoon DOM zijn, en van je kennisvakken krijg je misschien in je hele schoolloopbaan 4 colleges. Organisatorisch is Windesheim een ramp; wat er fout kan gaan, gaat er ook fout en wat er absoluut niet fout kan en mag gaan, gaat nog erger fout. Er verloopt eigenlijk nooit iets zonder problemen.quote:Op maandag 19 januari 2009 22:03 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Heb dat vaker gehoord! Waarom niet eigenlijk?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |