abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65222924
Eerdere topics hebben het niet lang uitgehouden, dus ik geef een nieuw topic graag een kans

Dit topic gaat over de studie Pabo, oftewel Pedagogische academie voor het basisonderwijs. Je wordt dus opgeleid tot lera(a)r(es) in het basisonderwijs cq. primair onderwijs.

Goede leraren
Hoe goed onderwijs ook gedefiniëerd wordt, het staat of valt met goede leraren. Dan is vervolgens de vraag wat een goede leraar is. Zo iemand moet in ieder geval heel wat in zijn mars hebben. Dat zie je als je kijkt naar een leraar in actie met zijn klas.

Om te beginnen moet een leraar natuurlijk allerlei vakkennis hebben. Maar dat is niet genoeg: hij moet die kennis ook op een goede manier kunnen inzetten als hij met zijn leerlingen werkt. Daarbij spelen pedagogisch inzicht, didactische vaardigheid en organisatorisch talent een grote rol. Vervolgens is de omgang met leerlingen van cruciaal belang voor zijn werk en ook zal de leraar moeten kunnen samenwerken met collega's. En dan staan er nog gesprekken met ouders en overleg met instanties in zijn agenda. De professionele activiteiten van een leraar bestrijken een groot gebied.

Het werk van een leerkracht in het basisonderwijs is veelzijdig, veelomvattend en veeleisend. Het vraagt inzet, enthousiasme, persoonlijkheid en vermogen tot samenwerking. En het eist de nodige pedagogische, didactische en organisatorische kwaliteiten en capaciteiten, deskundigheid dus!

bron: http://www.fontys.nl/pabo/eindhoven

• Ben jij een Pabo-student?

• Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar?

• Wat zijn je ervaringen?

• Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?

• Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen?

• Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan?

• En nog veel en veel meer dingen kun je hier delen!

Onder het motto "TS begint" het volgende:

Heb nog geen ervaringen die ik kan delen! Ik denk er namelijk sterk over om de Pabo te gaan volgen. Ik ben zo'n 2,5 jaar geleden afgestudeerd aan een andere HBO-studie. Werk ook in dat werkveld maar loop al langer met het idee rond om "ooit" de Pabo te gaan doen. Sinds kort wordt dat idee steeds concreter: waarom nog jaren wachten als het me nu al zo leuk lijkt?

Omdat ik fulltime werk zou ik er niet zo snel voor kiezen om de voltijds, vierjarige opleiding te gaan doen. Ik heb dan ook interesse in het 2-jarige (verkorte) traject. Dit traject is ook gericht op studenten die al een HBO-opleiding achter de rug hebben.

Ik vind het nu nog lastig om te zeggen welke groepen me het meeste aanspreken. De kleuters lijken me schattig maar misschien te weinig uitdagend. In mijn (misschien wel beperkte) beleving is dat toch voornamelijk spelletjes doen, knutselen, zingen etc. Heel leuk, maar misschien gaat het snel vervelen. Het idee om bijvoorbeeld groep 5 Taal te geven, maar ook Rekenen, Aardrijkskunde, Gymnastiek, Biologie, enz. spreekt me misschien nog meer aan!

Oh ja, misschien interessant voor sommigen onder ons:

Tegemoetkoming Leraren.

Misschien kom je er wel voor in aanmerking!

Linkjes:

http://pabo.startpagina.nl/
    http://www.ib-groep.nl/particulier/index.asp
    Spellingstoets en antwoorden
    CAO Primair Onderwijs 2006-2008
    Paboforum

[ Bericht 2% gewijzigd door Rene op 19-06-2009 22:22:11 ]
  • MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
    pi_65223296
    De PABO is een vreselijke opleiding (zoals veel HBO's trouwens) maar als je voor de klas wilt is het even kiezen op elkaar en als je afgestudeerd bent kan het leuke werk beginnen.
    pi_65223341
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:03 schreef karoltje het volgende:
    De PABO is een vreselijke opleiding (zoals veel HBO's trouwens) maar als je voor de klas wilt is het even doorbijten .

Kun je er wat meer over vertellen? Wat je zo vreselijk vond (Drama? Muziekles? Té blije medestudenten?)
    MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    pi_65223387
    Ik doe ook de PABO. Kutopleiding, maar de stages zijn wel leuk. Volgend jaar eindelijk mijn LIOstage in... Ik kan niet wachten
    Noot noot.
    pi_65223428
    # Ben jij een Pabo-student? - nee

# Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar? - nee

# Wat zijn je ervaringen? - alleen de slechte nieuwsberichten

# Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)? - nee, dat zouden de kinders niet overleven

# Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen? - ja, groep pre-geboren

# Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan? - dat mag ik hopen

# En nog veel en veel meer dingen kun je hier delen! - neuh, dit was 't wel

vraag anders offie 'centraal' mag
    Ja doei.
      maandag 19 januari 2009 @ 21:07:56 #6
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_65223492
    Istie al
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      FOK!fotograaf maandag 19 januari 2009 @ 21:10:37 #7
    159915 -Menn0-
    MNO
    pi_65223629
    Ik heb een half jaar de PABO gedaan, ben daarna de ALO gaan doen. Vond de gymles veel leuker de reken/aardrijkskunde/enz lesjes. Geen spijt van de keuze

Heb wel alle toetsen gehaald, allemaal achten en negens. Zelfs de taal en rekentoets ja
    ,,/
      maandag 19 januari 2009 @ 21:29:49 #8
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65224516
    Ik vind die taaltoets niet zoveel voorstellen. Moet je 90 % + halen of is 80 % ook goed, omdat er in het voorblad over 90 % is voldoende gesproken wordt.

Is er ook een voorbeeldje van een rekentoets, ben wel benieuwd. Het lijkt me altijd wel leuk om de PABO te doen maar ik weet niet echt of ik er wel aan moet beginnen.
    Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
    pi_65224698
  • Ben jij een Pabo-student?
    Ja, 3e jaars

• Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar?
    Voltijd op de Hogeschool Edith Stein

De opleiding zelf is gewoon heel saai en ik heb het gevoel dat ik daar niks leer. Je leert juist alles op de stages zelf.

Groep 5/6. We lopen al sinds het 1e jaar stage. Je moet het wel treffen met je stage. Sommige stages laten de studenten alleen maar kopieeren en koffie zetten Andere stagescholen vinden je zo goed, dat ze je alleen voor de klas laten. Dat is dan wel weer leuk

• Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen?
    Wij moeten kiezen voor OB/MB/BB. Heb MB gekozen

• Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan?
    Gelukkig wel
  • Noot noot.
    pi_65224706
    Ik vond de taaltoets echt heel erg simpel. Kwam op 93% uit maar als ik me in de regels had verdiept (met die tussenstreepjes etc.) dan had ik wel tegen de 100% gehaald. Vind het wel zorgwekkend dat zoveel mensen dat niet halen!

De rekentoets had ik ook gevonden:

Rekentoets + antwoorden

Ik zou de staartdelingen weer even moeten oefenen. Verwacht iets meer moeite met hoofdrekenen dan met taal!
      maandag 19 januari 2009 @ 21:35:31 #11
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65224776
    En kan iemand me vertellen wat ik moet verwachten van bijvoorbeeld colleges en lessen?

Speel zelf al gitaar, basgitaar, en kan een beetje piano spelen dus 'muziek' les zal ook niet zo'n probleem zijn.

Rekenen en taal is nooit een probleem geweest, en kleine kinderen zijn tof en lijken mij 90 % van de gevallen ook tof te vinden.
    pi_65224790
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:33 schreef Jojoortje het volgende:

De opleiding zelf is gewoon heel saai en ik heb het gevoel dat ik daar niks leer. Je leert juist alles op de stages zelf.

Groep 5/6. We lopen al sinds het 1e jaar stage. Je moet het wel treffen met je stage. Sommige stages laten de studenten alleen maar kopieeren en koffie zetten Andere stagescholen vinden je zo goed, dat ze je alleen voor de klas laten. Dat is dan wel weer leuk
  • Mij lijkt de stage echt superleuk. En ik kan me voorstellen dat het ook erg veel uitmaakt in wat voor wijk je stage loopt! In de achterstandswijken ben je misschien veel meer bezig met de maatschappelijke kant van het leraar-zijn, in de duurdere wijken heb je misschien weer meer te maken met 2-verdieners/ verwende kinders/ pushende ouders enz. Lijkt mij dan he, zo zou ik het me iig voorstellen.

pi_65225148
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:35 schreef boem-dikkie het volgende:
    En kan iemand me vertellen wat ik moet verwachten van bijvoorbeeld colleges en lessen?

Speel zelf al gitaar, basgitaar, en kan een beetje piano spelen dus 'muziek' les zal ook niet zo'n probleem zijn.

Rekenen en taal is nooit een probleem geweest, en kleine kinderen zijn tof en lijken mij 90 % van de gevallen ook tof te vinden.
    De colleges zijn zo ontzettend verschillend. Het ligt er ook heel erg aan wat voor een leerkracht je treft. Je hebt leerkrachten die alleen maar saai theorie uit het boek vertellen en je hebt leerkrachten die uit eigen ervaring verhalen gaat vertellen en heel veel de interactie met de student zelf zoekt. De leerkracht hoort ook de feedback te geven voor de portfolio's die je moet maken. Bijvoorbeeld bij Aardrijkskunde moeten we zelf een excursie gaan verzinnen en uitvoeren op je stage. Daar komt natuurlijk best wel veel bij kijken. Auto's regelen, ouders vragen, vooraf informatie verzamelen over het onderwerp etc. En dat moet je dan helemaal in een portfolio verwerken en dan moet je toch gauw denken aan 40 pagina's. En dat is dan nog maar 1 vak. Bij je stage moet je dan ook lessen vooraf over het onderwerp zelf geven. (Bij ons was dit jaar 'de bodem' als onderwerp. Dus dan moet je ook over de GS van de bodem van Nederland gaan vertellen. Klinkt heel saai, maar je moet dus proberen om het zo leuk te maken voor jezelf en de leerlingen.

Bijvoorbeeld bij gym ga je kijken naar de leerlijnen van OB/MB/BB. We doen dan zelf ook de oefeningen. (Uiteraard dan wel op ons niveau) en dan ervaren we zelf hoe het is. Stel dat een kind bang is om een koprol te doen, hoe motiveer je diegene dan om het toch te proberen? Nou, dan gaan wij bijvoorbeeld salto's op de trampoline doen en er zijn natuurlijk ook studenten die dat niet durven. Hoe overtuig je zo'n student dan om het toch te proberen? En er komen ook zaken zoals veiligheid enzo bij kijken.
    Noot noot.
      maandag 19 januari 2009 @ 21:44:36 #14
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65225182
    Best tof.
    pi_65225260
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:43 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

De colleges zijn zo ontzettend verschillend. Het ligt er ook heel erg aan wat voor een leerkracht je treft. Je hebt leerkrachten die alleen maar saai theorie uit het boek vertellen en je hebt leerkrachten die uit eigen ervaring verhalen gaat vertellen en heel veel de interactie met de student zelf zoekt. De leerkracht hoort ook de feedback te geven voor de portfolio's die je moet maken. Bijvoorbeeld bij Aardrijkskunde moeten we zelf een excursie gaan verzinnen en uitvoeren op je stage. Daar komt natuurlijk best wel veel bij kijken. Auto's regelen, ouders vragen, vooraf informatie verzamelen over het onderwerp etc. En dat moet je dan helemaal in een portfolio verwerken en dan moet je toch gauw denken aan 40 pagina's. En dat is dan nog maar 1 vak. Bij je stage moet je dan ook lessen vooraf over het onderwerp zelf geven. (Bij ons was dit jaar 'de bodem' als onderwerp. Dus dan moet je ook over de GS van de bodem van Nederland gaan vertellen. Klinkt heel saai, maar je moet dus proberen om het zo leuk te maken voor jezelf en de leerlingen.

Bijvoorbeeld bij gym ga je kijken naar de leerlijnen van OB/MB/BB. We doen dan zelf ook de oefeningen. (Uiteraard dan wel op ons niveau) en dan ervaren we zelf hoe het is. Stel dat een kind bang is om een koprol te doen, hoe motiveer je diegene dan om het toch te proberen? Nou, dan gaan wij bijvoorbeeld salto's op de trampoline doen en er zijn natuurlijk ook studenten die dat niet durven. Hoe overtuig je zo'n student dan om het toch te proberen? En er komen ook zaken zoals veiligheid enzo bij kijken.
    dit lijkt me dus echt al keileuk ! Volgens mij is het wel heel erg veel. Ben benieuwd hoe dat gaat met de 2-jarige opleiding. Kan me haast niet voorstellen dat ze alles uit 4 jaar voltijd in 2 jaar deeltijd stoppen!

Oh en... het idee dat ik weer een handstand moet oefenen staat me niet echt aan

* KinkyGiraf kan niet eens bijna haar tenen aanraken zonder haar benen te buigen
      maandag 19 januari 2009 @ 21:47:03 #16
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65225283
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:46 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

dit lijkt me dus echt al keileuk ! Volgens mij is het wel heel erg veel. Ben benieuwd hoe dat gaat met de 2-jarige opleiding. Kan me haast niet voorstellen dat ze alles uit 4 jaar voltijd in 2 jaar deeltijd stoppen!

* KinkyGiraf kan niet eens bijna haar tenen aanraken zonder haar benen te buigen
    Je hoeft volgens mij niet perse lenig te zijn wil je een juf worden.
    pi_65225346
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:35 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

Mij lijkt de stage echt superleuk. En ik kan me voorstellen dat het ook erg veel uitmaakt in wat voor wijk je stage loopt! In de achterstandswijken ben je misschien veel meer bezig met de maatschappelijke kant van het leraar-zijn, in de duurdere wijken heb je misschien weer meer te maken met 2-verdieners/ verwende kinders/ pushende ouders enz. Lijkt mij dan he, zo zou ik het me iig voorstellen.

Die verschillen die ik nu zie ik de stages zijn echt leuk. Ik heb ook stage gelopen op een school die echt in een achterstandswijk stond. Ik had 13 kinderen in de klas en 12 kinderen waren allochtoon hehe Maar de sfeer was zo ontzettend goed en de kinderen waren echt heel erg leuk (Leuk weetje: Ze hadden ook allemaal een taalprobleem )

En toen moest ik stage lopen op een school in een wat duurdere buurt. In die klas was de sfeer echt bagger Kinderen waren verwend en het pestprobleem was echt erg op die school. Vooral in groep 8 was dat een drama. Als je geen G-starbroek had, hoorde je er gewoon niet bij. Dat was echt erg.
    Maar wat ik echt erg vond, is dat de leraren er niks tegen deden. Ik als stagiaire kan daar echt weinig van zeggen en die ene dag dat ik daar ben, kan ik geen verschil maken. De ouders van sommige kinderen waren ook erg. Ook net zo verwend, dus dan weet je ook van die de kinderen het hebben
    Noot noot.
    pi_65225439
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:47 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Je hoeft volgens mij niet perse lenig te zijn wil je een juf worden.

Volgens mij kan ik heel goed kinderen instructies geven hóe een spagaat te doen, zonder het zelf te kunnen.

Vroeg me ook af: is het moeilijk om al die stof weer op je te nemen? Je moet met name in de bovenbouw toch best een brede kennis hebben, lijkt me. En dan ook nog eens op een didactisch verantwoorde én enthousiaste manier brengen... leuk maar volgens mij moet je dat niet onderschatten
    pi_65225465
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:46 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

Ik moest vorige week nog een handstand doen met gym.. Zo leuk Sommige studenten konden het echt niet, die zakten zo door hun armen heen

En ja.. Het is vrij veel allemaal. Ik kan je wel vertellen dat er heel veel studenten zijn die een portfolio gewoon overnemen van iemand uit een andere klas Dat gaat zo van: "Ik geef jou portfolio Aardrijkskunde, als jij mij portfolio Muziek geeft!"
    Noot noot.
    pi_65225536
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:48 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Die verschillen die ik nu zie ik de stages zijn echt leuk. Ik heb ook stage gelopen op een school die echt in een achterstandswijk stond. Ik had 13 kinderen in de klas en 12 kinderen waren allochtoon hehe Maar de sfeer was zo ontzettend goed en de kinderen waren echt heel erg leuk (Leuk weetje: Ze hadden ook allemaal een taalprobleem )

En toen moest ik stage lopen op een school in een wat duurdere buurt. In die klas was de sfeer echt bagger Kinderen waren verwend en het pestprobleem was echt erg op die school. Vooral in groep 8 was dat een drama. Als je geen G-starbroek had, hoorde je er gewoon niet bij. Dat was echt erg.
    Maar wat ik echt erg vond, is dat de leraren er niks tegen deden. Ik als stagiaire kan daar echt weinig van zeggen en die ene dag dat ik daar ben, kan ik geen verschil maken. De ouders van sommige kinderen waren ook erg. Ook net zo verwend, dus dan weet je ook van die de kinderen het hebben
    13 kinderen maar? Ik heb echt het idee dat die klassen allemaal bomvol zijn, 25-30 ofzo... maar dat verschilt natuurlijk ook.

Pesten heb ik ook al over na zitten denken. Ik zou daar echt extra in geschoold willen worden, lijkt me zo moeilijk om dat te doorbreken... wel erg slecht dat leraren daar gewoon helemaal niks aan doen!
      maandag 19 januari 2009 @ 21:59:56 #21
    163094 Ladidadida
    En zo is het. En niet anders.
    pi_65225850
    Ik kan je iig aanraden om niet aan het Windesheim te gaan studeren, want dat is echt 3x niks.
    Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
    Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
    pi_65225965
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:53 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

13 kinderen maar? Ik heb echt het idee dat die klassen allemaal bomvol zijn, 25-30 ofzo... maar dat verschilt natuurlijk ook.

Pesten heb ik ook al over na zitten denken. Ik zou daar echt extra in geschoold willen worden, lijkt me zo moeilijk om dat te doorbreken... wel erg slecht dat leraren daar gewoon helemaal niks aan doen!
    Ja de instroom was toen niet bijster goed, maar ik heb liever een klas van 30 waarvan de sfeer goed is en die wel redelijk zelfstandig kunnen werken, dan een klas van 10 waar van 3 kinderen de sfeer verpesten

Pesten is ook een lastig iets.. Veel scholen hebben wel een pestprotocol, maar daar is ook alles mee gezegd Ik heb 1 keer een totale rekenles overgeslagen, omdat er in de pauze gepest werd door een aantal jongens in mijn klas. Ik dacht nog: Oh nee, zou mijn mentor (mentor = de echte leerkracht van de klas) het wel goed vinden? Maar heb gewoon 45 minuten over het incident gepraat. Ik vroeg ook aan de kinderen of ze allemaal eens heel eerlijk wilden zijn en wie er wel eens gepest had? Nou, iedereen stak zijn/haar vinger op. Toen vroeg ik wie er wel eens gepest was.. Iedereen stak weer zijn/haar vinger op. Heel veel over gepraat toen met de kinderen. Ook wat ze het beste kunnen doen als ze iemand zien die gepest wordt.

Mijn mentor vond het gelukkig heel goed dat ik die rekenles heb laten zitten en over het pesten ben begonnen Na zo'n gesprek moet je zo'n klas echt supergoed in de gaten houden. Van goed observeren in de pauze krijg je al heel veel te weten. Veel leerkrachten kijken niet goed genoeg naar de kinderen in de pauze. Als je echt gericht kijkt. Dus wie speelt met wie? Wie staat er alleen? Wie kijkt er niet blij? Wat spelen ze eigenlijk?
    Als je je dat allemaal afvraagt, ben je al goed bezig.

Helaas kunnen leerkrachten ook niet alles zien, dus buiten schooltijd hebben wij ook geen 'macht' meer
    Noot noot.
    pi_65225989
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 21:59 schreef Ladidadida het volgende:
    Ik kan je iig aanraden om niet aan het Windesheim te gaan studeren, want dat is echt 3x niks.
    Heb dat vaker gehoord! Waarom niet eigenlijk?
    Noot noot.
    pi_65226285
    Heb jij ook al les gegeven zonder leraar erbij? Dat lijkt mij namelijk fijner omdat je dan niet constant geobserveerd wordt. Of geven jullie samen les, of hoe moet ik me dat voorstellen?
      maandag 19 januari 2009 @ 22:10:02 #25
    163094 Ladidadida
    En zo is het. En niet anders.
    pi_65226290
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 22:03 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Heb dat vaker gehoord! Waarom niet eigenlijk?
    Omdat het onderwijs er vreselijk slecht is. 3 uur college in de week is veel, dan heb je een drukke week. Er is totaal geen enkele stimulans om ook maar iets te doen, want tentamens mag je zo vaak herkansen als je wilt. Tentamens zijn trouwens ook altijd meerkeuze, zonder er een gokkans uit te halen (kortom; ogen dicht en je hebt nog steeds kans het te halen...). Je krijgt les van mensen die totaal incapabel en gewoon DOM zijn, en van je kennisvakken krijg je misschien in je hele schoolloopbaan 4 colleges. Organisatorisch is Windesheim een ramp; wat er fout kan gaan, gaat er ook fout en wat er absoluut niet fout kan en mag gaan, gaat nog erger fout. Er verloopt eigenlijk nooit iets zonder problemen.

Kortom, er is gewoon totaal geen inhoud op geen enkel gebied.
    Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
    Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')