abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66554315
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 15:43 schreef Jojoortje het volgende:

Maar een fictieve school ontwerpen moest ik ook! Virtuele school heett dat bij ons. Moet je een school ontwikkelingen met je eigen visie en pedagogische insteek. Ook moet je dan een dikke plattegrond maken van hoe je het precies wil hebben. Erg leuk allemaal Wat ik allemaal wel niet bij die school heb ingedaan Een halve kinderboerderij waar kinderen met dieren kunnen spelen. Ze moesten dan ook die beesten voeren en drinken geven iedere dag, zodat ze een verantwoordelijksheidsgevoel krijgen
Toch zouden ze die projecten best mogen schrappen voor wat meer info over o.a. gedragsproblemen, pedagogisch klimaat in je klas verbeteren, handelingsplannen schrijven en uitvoeren en omgang met ouders...

Daar loop je na de PABO namelijk enorm tegenaan .
pi_66554736
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 15:53 schreef karoltje het volgende:

[..]

Toch zouden ze die projecten best mogen schrappen voor wat meer info over o.a. gedragsproblemen, pedagogisch klimaat in je klas verbeteren, handelingsplannen schrijven en uitvoeren en omgang met ouders...

Daar loop je na de PABO namelijk enorm tegenaan .
Omgang met ouders hebben we ook een portfolio voor. We moeten onszelf dan filmen enzo Bijvoorveeld wat je doet met een agressieve ouders of als een ouder het totaal niet met je eens is, of als je ziet dat het kind thuis verwaarloost of mishandeld wordt, wat je dan doet etc... Leuke portfolio was dat wel! Natuurlijk is een echte situatie heel anders. Ik snap je punt ook wel, maar elke leraar pakt zo'n situatie ook anders aan. Het is dan ook meer handelen op gevoel. Wat doe je als je tijdens de gym een kind met veel blauwe plekken ziet? De ene doet dit, de ander doet dat en weer een ander ziet helemaal niks!

In de LIO krijg je hier wel veel mee te maken, maar elke beginnende leerkracht heeft denk ik wel het gevoel alsof hij/zij in het diepe wordt gegooid. Het blijft natuurlijk ook een kwestie van ervaring opbouwen! En fouten maken mag natuurlijk!
Noot noot.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 22:40:42 #78
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_66916592
Aardrijkskunde, wat een bitch.
Wij krijgen het eerste jaar 4 kansen om Aardrijkskunde en Geschiedenis te halen.
Voor Rekenen en Taal krijgen we 3 kansen.

Rekenen, Taal en Geschiedenis heb ik in 1 keer gehaald, geen vuiltje aan de lucht, maar AK...

Je moet een 5,5 halen voor een voldoende.
Eerste keer: 5,4.
Tweede keer: 5,4.
En vandaag WEER: 5,4.

Wat kan er nou zo moeilijk zijn aan topo en kennis, maar op de een of andere manier ligt het me niet.
Zuur.
Dit, dus.
pi_66924633
In augustus begin ik met de avondopleiding Pabo te Arnhem
Iemand die ervaring heeft met deze variant?

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2009 09:00:03 ]
pi_66947949
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 08:59 schreef heaven7 het volgende:
In augustus begin ik met de avondopleiding Pabo te Arnhem
Iemand die ervaring heeft met deze variant?
Weet je al of jij ook voor die subsidieregeling in aanmerking komt?
pi_66948093
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 22:40 schreef Buitendam het volgende:
Aardrijkskunde, wat een bitch.
Wij krijgen het eerste jaar 4 kansen om Aardrijkskunde en Geschiedenis te halen.
Voor Rekenen en Taal krijgen we 3 kansen.

Rekenen, Taal en Geschiedenis heb ik in 1 keer gehaald, geen vuiltje aan de lucht, maar AK...

Je moet een 5,5 halen voor een voldoende.
Eerste keer: 5,4.
Tweede keer: 5,4.
En vandaag WEER: 5,4.

Wat kan er nou zo moeilijk zijn aan topo en kennis, maar op de een of andere manier ligt het me niet.
Zuur.
AK is ook een kutvak
Noot noot.
pi_66948104
Ik heb gemaild met de Pabo maar ze vertelden me dat slechts mensen die geen recht meer hebben op stufi daarvoor in aanmerking komen. Ik ben 23 jaar en ga van MBO naar HBO en heb dus wel recht op stufi Maar ik wilde nog wel gaan mailen hoe het zit als je deeltijd gaat doen.
  donderdag 12 maart 2009 @ 22:04:59 #83
174925 Judeljuud
Vindt, en gij zult meer zoeken
pi_66988153
Dat is klote Buitendam! Bij mijn pabo hebben ze dat soort toetsen helemaal niet...
You were born as an original. Don't die as a copy.
pi_66991207
Ik kreeg een mailtje dat ik een assessment 'cadeau' krijg.
pi_67037828
Hoeveel tijd zijn jullie eigenlijk kwijt met het voorbereiden van de lessen? En hoeveel verschilt dat per groep?

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat groep 7 veel meer voorbereidingstijd vergt dan groep 3, omdat de stof van groep 3 zó eenvoudig is dat je dat haast gewoon ter plekke kunt oppakken.
pi_67039491
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 13:54 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Hoeveel tijd zijn jullie eigenlijk kwijt met het voorbereiden van de lessen? En hoeveel verschilt dat per groep?

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat groep 7 veel meer voorbereidingstijd vergt dan groep 3, omdat de stof van groep 3 zó eenvoudig is dat je dat haast gewoon ter plekke kunt oppakken.
Dat is ook het gevaar wat de meeste stagiaires ervaren als ze bijvoorbeeld een groep 3 hebben. De stof is idd zo ontzettend makkelijk, dus je bent geneigd om 1 oplossingsstrategie aan te bieden. Voor de leerkracht is het makkelijk, maar voor sommige kinderen is het echt nog heel moeilijk. Dus je moet van te voren jezelf allemaal vragen stellen (Bij iedere groep is dat.)

- Wat nou als alle kinderen het na 5 minuten snappen? Heb ik dan een verrijking van de stof?
- Wat nou als de kinderen mijn uitleg niet snappen en zelf met een andere oplossing komen?
- Wat nou als niemand het snapt?
- Wat nou als de helft het snapt?
- Welke kinderen zouden wel eens problemen met bijvoorbeeld opgave 4 hebben?
- Hoe ga ik die kinderen dan helpen?
- Wat nou als er kinderen zijn die opgave 4 met twee vingers in de neus maken? Heb ik dan voor die betreffende opgave wel wat diepere leerstof?
- Wie zet ik wel in een instructiegroepje en wie juist niet?
- Wie hebben er meer aandacht nodig? De zwakkeren of juist de slimmeren? (Die fout wordt heel vaak gemaakt. De slimme kinderen worden vaak 'vergeten')

En vergeet niet: Groep 3 is een hele overgang voor de kinderen. In groep 1 en 2 mogen ze nog veel spelen en veel opstaan van hun stoel om lekker in de poppenhoek ofzo te spelen. In groep 3 moeten ze al best wel lang op een stoel zitten en dat is voor veel kinderen best moeilijk merk ik Vooral voor de wat drukkere kinderen

Natuurlijk ken je na verloop van tijd de kinderen door en door en weet je precies wat elk kind in zijn of haar mars heeft, maar toch is het goed om nog af en toe bij deze vragen stil te staan. Ik zie dat nu ook veel te weinig eerlijk gezegd

Voorbereiding van de lessen is ongeveer een dag van te voren, want dan kun je nog alle materiaal klaarzetten of spulletjes meenemen van huis Vinden de kinderen altijd leuk
Noot noot.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 20:30:11 #87
174925 Judeljuud
pi_67049744
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 14:47 schreef Jojoortje het volgende:
Natuurlijk ken je na verloop van tijd de kinderen door en door en weet je precies wat elk kind in zijn of haar mars heeft, maar toch is het goed om nog af en toe bij deze vragen stil te staan. Ik zie dat nu ook veel te weinig eerlijk gezegd
Hoe kun je nou de kinderen 'door en door' kennen als je hooguit twee dagen per week stage loopt? Ik weet niet hoe dat bij jou zit hoor...misschien heb jij meer stagedagen dan ik?
pi_67049917
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 20:30 schreef Judeljuud het volgende:

[..]

Hoe kun je nou de kinderen 'door en door' kennen als je hooguit twee dagen per week stage loopt? Ik weet niet hoe dat bij jou zit hoor...misschien heb jij meer stagedagen dan ik?
Twee dagen per week, een heel schooljaar lang? Dan ken je na een tijdje de kinderen heus wel door en door. Het is ook maar net hoe geinteresseerd je daar in bent en of je bereid bent om veel te leren van de leerkracht van de groep.
Noot noot.
pi_67051111
# Ben jij een Pabo-student?
Ja, 2e jaars

# Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar?
Voltijd, Hogeschool INholland

# Wat zijn je ervaringen?
Over de opleiding negatief, de stage is echt geweldig!

# Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?
Momenteel loop ik stage in groep 6/7, pittig maar erg leuk

# Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen?
Ik denk dat ik voor de middenbouw ga, dan heb ik meer het gevoel dat ik de kinderen wat leer (anders dan knippen/plakken en dan zijn de kinderen nog niet zo bijdehand.

# Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan?
Gelukkig wel, zoals al eerder gezegd is de taaltoets heel goed te doen, de rekentoets is wat pittiger maar ook wel te doen.
pi_67052546
@ x230: Super dat je nu al een combinatiegroep hebt. Daar leer je ontzettend veel van. Ik ken ook studenten die in hun LIOtijd ineens een combinatieklas kregen en die wisten bij God niet wat er allemaal bij kwam kijken
Noot noot.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 21:58:56 #91
174925 Judeljuud
pi_67052592
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 20:35 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Twee dagen per week, een heel schooljaar lang? Dan ken je na een tijdje de kinderen heus wel door en door. Het is ook maar net hoe geinteresseerd je daar in bent en of je bereid bent om veel te leren van de leerkracht van de groep.
Ho ho! Het was geen aanval ofzo. Ik bedoelde meer dat ik het soms gewoon frustrerend vind om zo weinig stage te lopen. Maar ik wissel dan ook nog eens halverwege het jaar van bouw. Dus dit jaar waren de eerste twee periodes onderbouw en loop ik de rest van het jaar stage in de bovenbouw.
pi_67052773
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 21:58 schreef Judeljuud het volgende:

[..]

Ho ho! Het was geen aanval ofzo. Ik bedoelde meer dat ik het soms gewoon frustrerend vind om zo weinig stage te lopen. Maar ik wissel dan ook nog eens halverwege het jaar van bouw. Dus dit jaar waren de eerste twee periodes onderbouw en loop ik de rest van het jaar stage in de bovenbouw.
Ho ho ho

Ja klopt, dat waren bij ons ook grote frustraties in het 1e en 2e jaar. (Moesten we 3 keer wisselen in een schooljaar ) Begin je de kinderen net een beetje te kennen, moet je alweer wisselen.
Noot noot.
pi_67080358
Ja het is echt super! Ik leer ontzettend veel.
De klas beschikt ook over twee lokalen, verbonden met een schuifwand. Heel vaak neem ik een van de klassen mee naar de andere lokaal en geef daar les terwijl mijn mentor dan de andere groep les geeft in het andere lokaal.
Deze week stageweek! Ik heb er zin in.

Ik wissel ook om het halfjaar van stageklas en dan het liefst ook van bouw. Zelf heb ik hier geen problemen mee, ik kom van de HAVO dus had nul-ervaring. Nu heb ik stage gelopen in groep 2, 4, 5 en nu dus in 6/7.
pi_67254862
Ja, vierdejaars.
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_67255127
Oeh dan ben je bijna klaar!
pi_67469602
Ben jij een Pabo-student?
Ja

Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar?
Ik doe voltijd op WIndesheim.

Wat zijn je ervaringen?
De stages vind ik leuk, de lessen spreken me niet zo aan.
Sommige vakken zijn ontzettend interessant (Pedagogiek, Communicatie) andere vakken vind ik helemaal niks (Beeldende vorming, Muziek)

Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?
Ja, ik heb in groep 4 stage gelopen en loop op dit moment stage in groep 6.

Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen?
Zeker weten de bovenbouw. Kleuters vind ik onwijs schattig, maar niet 30 tegelijk en 6 uur per dag.
Groep 3/4 spreekt de stof me niet zo aan.

Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan?
Ik heb beide in 1x gehaald. Taaltoets was goed te doen, rekentoets vond ik lastiger.
pi_67469633
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 22:14 schreef Svensational het volgende:
Ja, vierdejaars.
Leuke LIOstage?
Noot noot.
pi_67469935
Ik heb geen Lio
pi_67487251
Wrom??
pi_67488436
Gewoon, dat doen ze niet meer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')