Onze Buren (140C) hebben een winkel onder zich; een afrikaanse cultuur shop.
In die winkel liep zaterdagmiddag alles onder, alsof er een sprinkler uit het plafond kwam. Die dame heeft direct een loodgieter gebeld, welke aangaf dat haar bovenburen, onze buren, contact op moeten nemen met de eigenaar, en dat daar onder de vloer het lek gedicht moet worden. Eerst leek het lek ook opgelost toen bij hun de hoofdkraan dicht was, maar even later begon de stortvloed weer bij de afrikaanse winkel, waarop die vrouw (begrijpelijk) de noodkraan dicht trok op de drukleiding, en nu 8 woningen en 2 winkelpanden zonder water zitten.
Dat was dus zaterdag, het einde van de middag. Begin van de avond stond er politie bij de buren. Ik ben daar naar binnen gelopen, er bij gestaan, om eea. te volgen. Resultaat: Buren geven aan via Vestia te huren, politie belt vestia, die stuurt binnen een uur een loodgieter, en daar moet de vrouw van de afrikaanse winkel ook even op wachten. Mooi, iedereen blij.
Kwart over negen in de avond: Nog geen loodgieter gezien, en de vrouw van de winkel gaat nu toch echt met dr zoontje van drie huiswaarts. We wisselen telefoonnummers uit, en ik ga de stad in.
Twee uur snachts: Ik kom thuis, buren hebben een feestje. En dus geen toilet. Resultaat: Portiek en bomen zijn tot toilet verkozen. En de deur hebben ze geblokkeerd, zodat deze open blijft staan. Hoera, op zuid, deur open, zit je echt op te wachten. Ik heb de deur opslot gedraait en 112 gebeld.
De agenten die er zijn vragen wat ik nu eigenlijk wil. Ja, water, en dat de deur dicht gaat en dicht blijft. Dat laatste kan niet: De neef van de buurman blijft nu als portier bij de deur staan. Water kunnen ze ook niets mee; de politie gaat toch écht niet Vestia bellen, dat doen ze nooit, aldus die agente. Als ik dan zeg dat de agent smiddags wél gebeld heeft, wordt ik eigenlijk voor leugenaar uitgemaakt door de politie
Zondag ochtend, tien uur. Vestia gebeld. Dordtselaan 140C zegt u? Nee, dat is geen woning van ons!
Even de buren wakker kloppen. Waar ze huren. Weet ze niet. Je weet toch wel waar je huurt, wie de eigenaar is? Nee, maar de eigenaar komt maandag

(dus hij komt wel, maar je weet niet wie het is?).
Inmiddels is het maandag; nog geen water, buren doen de deur niet open. De buren zijn eigenlijk te laks om iets te doen: Als die zaterdag gewoon een loodgieter gebeld hadden was er nu weer water geweest. (In plaats van te zeggen dat "die afrikanen van beneden" de noodkraan hadden dichtgetrokken, dat was volgens hen nl. de oorzaak van het probleem

). Het kost ze geeneens geld: het gaat om de drukleiding en de kosten zijn voor de huiseigenaar/verhuurder.
Zijn er stappen die ik kan ondernemen tegen mijn buren? Sowieso bel ik zometeen nog een keer 112, drie dagen geen water is toch een redelijke noodsituatie imho. Geen wc, geen afwas, geen drinkwater, geen douche, geen handenwassen....
Daarnaast ruikt het portiek nog steeds naar het feestje van de buren, icm. een zwelm bleekmiddel die iemand er op gegooit heeft...