http://www.volkskrant.nl/(...)ichting_in_synagogenquote:CIDI: brandstichting in synagogen
AMSTERDAM - In de Joodse gemeenschap in Nederland is grote bezorgdheid ontstaan vanwege drie incidenten in de afgelopen week, waar synagogen mogelijk het doelwit waren van brandstichting en vernieling. Dat stelt het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI). Joodse organisaties overleggen met de politie over verscherpte beveiliging van Joodse gebouwen.
Onbekenden probeerden in de nacht van zaterdag op zondag brand te stichten in een bekend veilinghuis in de Amsterdamse Rivierenbuurt. In het pand is tevens een synagoge gevestigd. Getuigen zagen twee mannen wegrijden op een motorfiets. Er was een brandbare vloeistof voor de deur gesprenkeld.
Vorige week werden bij een synagoge in Haaksbergen de ruiten ingegooid, volgens CIDI-directeur Ronny Naftaniel. Ook bij een synagoge in Arnhem probeerden onbekenden brand te stichten.
Het Israëlisch Nationaal Bureau voor Toerisme heeft vroegtijdig de Vakantiebeurs in Utrecht verlaten na dreigementen. Volgens adjunct-directeur Erik Verschoof waren er de hele week al schriftelijke en telefonische bedreigingen wegens de situatie in Gaza.
Poe poe.quote:Onbekenden probeerden in de nacht van zaterdag op zondag brand te stichten in een bekend veilinghuis in de Amsterdamse Rivierenbuurt. In het pand is tevens een synagoge gevestigd. Getuigen zagen twee mannen wegrijden op een motorfiets. Er was een brandbare vloeistof voor de deur gesprenkeld.
Dat einde is allang zoek, al sinds de 7e eeuw n.C.quote:Op maandag 19 januari 2009 07:28 schreef kraaksandaal het volgende:
Genoeg gebouwen aanwezig om wraak te nemen.
Mocht het zo zijn dat bepaalde groepen zich tot zulk niveau verlagen dan is 't einde zoek.
Nee, daar is het CIDI al mee bezigquote:Op maandag 19 januari 2009 07:30 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Uitblazen helpt niet, vaak wakker je het vuur dan juist aan..
Dan is er geen verschil meer en gaan we allemaal ons noodlot tegemoet.quote:Op maandag 19 januari 2009 07:31 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Dat einde is allang zoek, al sinds de 7e eeuw n.C.
Domheid heeft een erg lange adem.quote:Op maandag 19 januari 2009 07:36 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Dan is er geen verschil meer en gaan we allemaal ons noodlot tegemoet.
Misschien een ontevreden jood die niet meer mee mocht doen met de Bar Mitzwaquote:Op maandag 19 januari 2009 07:16 schreef StateOfMind het volgende:
Dit zijn gewoon akties van relbewuste figuren.
Wanneer verandert jouw "poe poe" in een "zo zo"?quote:
Ik zou wel willen weten hoeveel kerken en moskeeën er dit weekend last hebben gehad van brand of vernieling. Volgens mij worden er elk weekend gebouwen vernield namelijk. Om dit meteen te classificeren als "bewijs van groeiende jodenhaat" gaat een beetje ver denk ik, beetje typisch CIDI gedrag zeg maarquote:Op maandag 19 januari 2009 09:24 schreef buachaille het volgende:
[..]
Wanneer verandert jouw "poe poe" in een "zo zo"?
Ik denk dat dit incident (en de andere incidenten in Europa de laatste weken) veel laat zien over de Islam. Die laat zich altijd voorstaan op een correcte behandeling van Christenen en Joden, waarbij men zich niets in de weg laat liggen dat die bevolkingsgroepen in een groot deel van de islamitische landen al zijn uitgeroeid.
Die 'dhimmie'-status is natuurlijk helemaal niet gunstig. Zodra er elders in de wereld onenigheid is tussen Amerika en moslims zijn de christenen 'de lul' in de islamitische landen. Zodra israel een keertje van zich af bijt dan worden joden gedood en hun gebedshuizen vernietigd.
Ik denk dat jouw "poe poe" in een "zo zo" verandert als er een aanslag is op een moskee (niemand hoopt erop uiteraard), sterker nog: dat weet ik wel zeker.
Blijkbaar.quote:Op maandag 19 januari 2009 09:49 schreef Pappie_Culo het volgende:
Het is ondenkbaar dat het Nederlanders waren?
Binnenkort is 't weer Carnaval.quote:Op maandag 19 januari 2009 09:45 schreef marcb1974 het volgende:
Het laat maar weer eens zien dat een deel van de moslims zich niet kan gedragen.
Waarschijnlijk "Nederlanders" van Marokkaanse afkomst.quote:Op maandag 19 januari 2009 09:49 schreef Pappie_Culo het volgende:
Nee, maar het ligt niet voor de hand.quote:Op maandag 19 januari 2009 09:49 schreef Pappie_Culo het volgende:
quote:Hitler populair onder veel Arabieren
door onze correspondent Harald Doornbos
BEIROET - Al voordat het Israëlische leger met Operatie Gegoten Lood begon, kende Führer Hitler al een zekere populariteit in de Arabische wereld. Door de strijd in Gaza is de Hitler-verering alleen maar toegenomen.
Basma, een 22-jarige Libanese studente marketing en communicatie, heeft onlangs haar internetdagboek veranderd. Het onschuldige 'Aan het werk in Beiroet' is vervangen door beduidend minder onschuldige woorden. Basma schrijft nu: 'Hitler zei eens: In het verleden heb ik veel Joden vermoord. Maar ik heb er een paar overgelaten om jullie te laten zien waarom ik ze vermoordde.'
,,Ik ben gewoon woedend over Gaza'', legt Basma uit. ,,Ik moet spontaan huilen van de ellende daar.'' Volgens haar heeft ze niets tegen Joden. ,,Alleen maar tegen zionisten.'' Basma is lang niet de enige in de Arabische wereld die zich pro-Hitler uitlaat. Al voordat het Israëlische leger aan zijn offensief in de Gazastrook begon, kende de voormalige nazileider al een zekere populariteit in de Arabische wereld. Door de oorlog in Gaza is de Hitler-verering gegroeid. Hitlers boek Mein Kampf is overal gewoon te koop. In de Libanese hoofdstad Beiroet staat het anti-Joodse werkje The protocols of the elders of Zion op nummer één in de boeken-toptien. Het boek De Holocaust Industrie doet het trouwens ook goed.
Sfeer van haat
Schoolbuschauffeur Haidar Wehbi (38) zegt: ,,Het is heel duidelijk, Hitler had gewoon gelijk.'' Israël, vindt hij, moet vernietigd worden. ,,De Joden sturen we terug naar Europa, waar ze vandaan kwamen.''
Overal op straat zijn dit soort opmerkingen te horen. Zoals zo vaak is het niet duidelijk of het retoriek is, of echte wil om de Joden fysiek te vernietigen. Het is een klimaat waarin de extremisten van Hamas en Hezbollah in ieder geval heel goed gedijen.
De sfeer van haat wordt verder vergiftigd doordat een aantal Arabische media alle remmen lijkt te hebben losgegooid. Zo zendt de Arabische zender al-Jazeera de hele dag beelden van Gaza uit. Bloederige clips van kinderlijken en dode vrouwen worden eindeloos herhaald. Keer op keer zijn er interviews met mensen die oproepen tot de 'heilige oorlog' tegen Israël.
Op Al Jazeera-live werd op maandag de Egyptische geestelijke Wajdi Ghonaim geïnterviewd. Hij beweerde, gebaseerd op Koranteksten, dat ,,de dood van een moslim veel erger is dan de dood van een jood of een christen''. Ondertussen konden kijkers via hun mobieltje sms-boodschappen sturen naar het programma. 'Bombardeer Joodse scholen in Haifa of Tel Aviv', luidde een sms'je dat groot op het scherm voorbij kwam.
De sjiitische Libanese zender NBN laat tevens de hele dag de meest verschrikkelijke beelden zien. Verbrande burgers, kinderen met gaten in hun ruggen, verminkte Palestijnen, er lijkt geen einde aan te komen. Bij gebrek aan nieuws wordt weer de laatste sjiitische videoclip gedraaid waarin een zanger beweert dat 'Palestina bevrijd gaat worden omdat het Arabisch land is'.
Holocaust
Volgens Al Manar-tv , de zender van de Libanese strijdgroep Hezbollah, staat Hamas in Gaza op het punt de oorlog te winnen. ,,De overwinning is al in hun handen'', aldus Al Manar. De Syrische staatstelevisie Suria meldt om de twee minuten het aantal doden in Gaza als gevolg van, wat zij noemen, de 'Israëlische holocaust'. De woorden 'Israëliërs' of 'Joden' worden niet gebruikt door Suria, de zender spreekt slechts van 'zionistische bezetters'.
,,Ik vind het heel goed dat de tv zoveel aandacht besteedt aan de holocaust in Gaza'', vertelt Ali Harb, een 38-jarige Libanese vrachtwagenchauffeur, vlakbij de door rellenpolitie afgeschermde Egyptische ambassade in Beiroet. Harb mag het woord holocaust dan veelvuldig gebruiken, maar als het geen betrekking heeft op Palestijnen, gelooft hij er niet in. ,,De Joden hebben de Holocaust verzonnen'', meent hij.
Harb is trouwens ook een van de weinigen hier die anti-Hitler is, en gebruikt daarvoor weer een eigen logica. ,,Hitler'', zegt hij, ,,was in dienst van rijke Joden. Samen hebben zij besloten arme Joden af te maken. Hierdoor probeerden ze medelijden op te wekken en konden ze Palestina inpikken.''
Hoe hij dat allemaal weet? ,,Gezien op televisie'', zegt Harb.
quote:Op maandag 19 januari 2009 09:45 schreef marcb1974 het volgende:
Het laat maar weer eens zien dat een deel van de moslims zich niet kan gedragen.
Ah, het was gewoon een wraakactie.quote:Op maandag 19 januari 2009 09:54 schreef Kentoet het volgende:
[..]
![]()
Vorige week is hier om de hoek een ruit van een moskee ingegooid, dit laat weer eens zien dat een deel van de joden zich niet kan gedragen.
Ja, geloof het meteen. Net als een ander deel van de bevolking zich niet kan gedragen.quote:Op maandag 19 januari 2009 09:45 schreef marcb1974 het volgende:
Nee. Wat zouden extreemrechtse groeperingen te winnen kunnen hebben bij de suggestie dat nu die vuige moslims de poot uitsteken naar 'onze joden'.quote:Op maandag 19 januari 2009 09:53 schreef Specularium het volgende:
[..]
Nee, maar het ligt niet voor de hand.
Je weet toch, oog om oog....quote:Op maandag 19 januari 2009 09:55 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ah, het was gewoon een wraakactie.
Opgelost.
Sterke drank? Slaolie? Witte fosfor? Ik mis wat feitelijke informatie omtrent deze aanslag.quote:Getuigen zagen twee mannen wegrijden op een motorfiets. Er was een brandbare vloeistof voor de deur gesprenkeld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |