hahahaquote:Op maandag 19 januari 2009 15:20 schreef LastRequest het volgende:
Overigens heb ik altijd de neiging Motorbloempje af te korten tot Moblob, gewoon omdat dat lekker klinkt.. maar ik was al bang dat jij bij het woord blob dat soort associaties had dus deed ik het niet
Ik ben maximaal gaan lenen omdat ik het aan het begin van mijn studietijd niet redde zonder. Inmiddels heb ik maar een deel van mijn lening echt nodig, de rest spaar ik.quote:Op maandag 19 januari 2009 15:18 schreef Nielez het volgende:
Maar wat is de reden dan dat je maximaal wilt lenen terwijl je het niet gebruikt?
Het is je eigen keuze, tuurlijk, maar heb je er goede redenen voor?
Aangezien het -voor het deel wat je 'spaart'- op het volgende neerkomt:
-Krijg geld
-Zet het ergens weg en gebruik het niet
-Betaal dat geld dat je gekregen hebt terug.. and then some.
Als je dus naast je studie werkt, moet het toch mogelijk zijn om gewoon zonder lening te leven? Kwestie van prioriteiten enzo?quote:Op maandag 19 januari 2009 15:24 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Ik ben maximaal gaan lenen omdat ik het aan het begin van mijn studietijd niet redde zonder. Inmiddels heb ik maar een deel van mijn lening echt nodig, de rest spaar ik.
Op die spaarrekening gaan verder alle extra's die ik over heb( overschot aan het einde van de maand, belastingteruggave, fooi etc.) Ik gebruik mijn spaarrekening als buffer ( zo ga ik deze maand bijv. verhuizen en moet ik een fornuis, wasmachine en koelkast kopen) en ten tweede spaar ik omdat ik op reis wil na mijn studie. Zonder een lening kan ik niet zo veel sparen om een grote reis te bekostigen wat ik al heel lang heel graag wil.
Je kan vinden dat ik op de zak van een ander teer, en ergens begrijp ik best dat dat in je opkomt. Maar ik werk ernaast en als ik na mijn studie een vaste baan heb betaal ik die lening gewoon terug, mét rente.
Ik begrijp heel goed dat mensen liever geen lening willen, maar zie het probleem niet als iemand dat wel doet.
Maar ik bedoelde het niet zo he, dat je dat weetquote:
Ja, ik zou nu zonder de lening kunnen leven als ik heel erg op mijn centen ga letten.quote:Op maandag 19 januari 2009 15:26 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Als je dus naast je studie werkt, moet het toch mogelijk zijn om gewoon zonder lening te leven? Kwestie van prioriteiten enzo?
Nee hoor. Het is puur eigenbelangquote:Op maandag 19 januari 2009 15:20 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Oh, je doet het voor de maatschappij!Zeg dat dan meteen
Zou eerder verwachten dat je aan het einde van je studietijd niet zou redden zonder, dit in tegenstelling tot in het begin.quote:Op maandag 19 januari 2009 15:24 schreef -Mellow- het volgende:
Ik ben maximaal gaan lenen omdat ik het aan het begin van mijn studietijd niet redde zonder.
Prachtige anekdotequote:Op maandag 19 januari 2009 15:30 schreef Californium het volgende:
hey LR![]()
prima hoor... ben net dik uitgelachen tijdens de lunch
vrijdag in de kroeg had ik met een paar glazen op, de nieuwe student om zijn lengte gevraagd(hij is nogal klein) ... En hoewel dat nie zo onaardig bedoeld was, kwam dat er wel zo uit![]()
![]()
nu schaam ik me een beetje![]()
mey jou?
Dat, moet ik zeggen, vind ik ook matig. Ik spaar ongeveer 240 euro per maand. Van geleend geld, ja, maar sparen doe ik wel.quote:
Nou bij mij was dat dus niet zo door allerlei factoren.quote:Op maandag 19 januari 2009 15:30 schreef -RockYourBody- het volgende:
[..]
Zou eerder verwachten dat je aan het einde van je studietijd niet zou redden zonder, dit in tegenstelling tot in het begin.
wellesquote:
Ja, maar point being, het is niet je eigen geld, dus vind ik hier de term sparen gewoon niet op z'n plaats. Je moet het immers gewoon terug betalen, en je geeft het óf uit (na verloop van tijd) waardoor het dus geen sparen meer is, óf je lost het af, waardoor het nut helemaal weg isquote:Op maandag 19 januari 2009 15:31 schreef Sander het volgende:
[..]
Dat, moet ik zeggen, vind ik ook matig. Ik spaar ongeveer 240 euro per maand. Van geleend geld, ja, maar sparen doe ik wel.
Zet gewoon automatisch x euro per maand/week/whatever weg en je komt een heel eind.
Oh wacht, zo. Dat vind ik ook sparen. Het gaat om de buffer. Sowieso vind ik lenen van de IB bijna geen lenen vanwege de gigantische verschillen met bijvoorbeeld lenen van Frisia. Ik hou ook geld over omdat ik leen van de IB. Ik bouw daar liever een reserve mee op. Toegegeven, ik bouw een heuvel door ergens anders een kuil te graven, maar die kuil hoef ik nu niet op te vullen, terwijl ik de heuvel wel nodig kan hebben (Christ, wat een slechte metafoorquote:Op maandag 19 januari 2009 15:33 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Ja, maar point being, het is niet je eigen geld, dus vind ik hier de term sparen gewoon niet op z'n plaats. Je moet het immers gewoon terug betalen, en je geeft het óf uit (na verloop van tijd) waardoor het dus geen sparen meer is, óf je lost het af, waardoor het nut helemaal weg is
Ik geef geen leningen uit, en al zou ik het doen, zouden ze niet voordeliger zijn dan die van Frisiaquote:Op maandag 19 januari 2009 15:34 schreef Sander het volgende:
Oh wacht, zo. Dat vind ik ook sparen. Het gaat om de buffer. Sowieso vind ik lenen van de IB bijna geen lenen vanwege de gigantische verschillen met bijvoorbeeld lenen van Frisia.
quote:Op maandag 19 januari 2009 15:35 schreef motorbloempje het volgende:
jij hebt laatst anders nog wel van mij geleend IB
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |