quote:
Feyenoord met moed der wanhoop verder
ROTTERDAM - Met de moed der wanhoop trachtte Feyenoord donderdag over te gaan tot de orde van de dag. Dat viel voor niemand mee in De Kuip.
afbeelding vergroten Leon Vlemmings: ,,Geen grote veranderingen."
Een dag na het spectaculaire vertrek van hoofdtrainer Gertjan Verbeek, technisch directeur Peter Bosz en assistent-coach Wim Jansen was de Rotterdamse volksclub nog in shock.
Algemeen directeur Eric Gudde, die nu zelf zwaar onder vuur ligt, sprak van een leeg gevoel. Aanvoerder Giovanni van Bronckhorst omschreef de stemming in de spelersgroep als zwaar aangeslagen. Interim-coach Leon Vlemmings, die nauw met Verbeek samenwerkte, gaf bij zijn presentatie in de perskamer blijk van dubbele emoties. En het legioen? De fanatieke fans scholden hun favorieten verrot bij het betreden en het verlaten van het trainingsveld.
Voor de harde kern, die Verbeek woensdagavond bij zijn gedwongen afscheid al langdurig toejuichte en een ovationeel applaus bezorgde, zijn met name de spelers verantwoordelijk voor de huidige crisis en chaos in De Kuip. Zij zouden Verbeek bewust hebben tegengewerkt, ook door gevoelige informatie over de karaktertrainer te lekken naar de pers.
,,Dat laatste vind ik ook verschrikkelijk,’’ liet Van Bronckhorst openhartig weten. ,,Maar dat schijnt erbij te horen in de huidige voetballerij. Er valt weinig tot niets tegen te doen. De spelersgroep is echter zeker niet de hoofdschuldige in de kwestie rond Verbeek. Iedereen bij Feyenoord heeft schuld. Maar wij krijgen als spelers nu de zwartepiet toegeschoven, vooral ook door de uitlatingen die Verbeek woensdagavond na zijn ontslag heeft gedaan. Dat vinden wij zeer betreurenswaardig.’’ Verbeek zei woensdagavond in de perskamer van
De Kuip onder meer dat de wil bij de spelers ontbrak om er samen nog iets van te maken bij Feyenoord. Ook miste hij bij zijn selectie een open en eerlijke houding ten opzichte van hem. ,,Dat was niet leuk om te horen, nee,’’ bekende Van Bronckhorst. ,,Dat verhoogt de druk op de spelers nog eens extra. En die druk is al zo hoog. Het roept ook kwade bedoelingen bij de supporters op. Zijn uitspraken hebben ons beschadigd. Dat had ik niet verwacht van Verbeek, omdat we eerder op de dag nog op een goede manier afscheid van elkaar hadden genomen.’’
Interim-coach Vlemmings durfde zo’n beetje als enige Feyenoorder donderdag voorzichtig naar de toekomst te kijken. Hij moest ook wel. Vrijdag al wacht SC Heerenveen in het Abe Lenstra Stadion en dinsdag komt de Friese ploeg naar De Kuip voor de KNVB-beker.
De 38-jarige Brabander liet weten dat hij niet van plan is grote veranderingen aan te brengen in de technische aanpak. ,,Dat zou ook heel raar zijn. Ik ben ten slotte een volwaardig lid geweest van de trainersstaf van Gertjan Verbeek. Het is logisch dat je dan bijvoorbeeld de opstelling niet gelijk omver gooit. Ik zie wel hoe lang deze situatie voortduurt. Ik heb er in elk geval veel vertrouwen in. De spelers en de directie ook. Verbeek staat eveneens achter me. Ik steek nu mijn nek uit in een moeilijke situatie. Maar morgen kan alles bij Feyenoord alweer anders zijn.’’