abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie FP vrijdag 16 januari 2009 @ 00:13:31 #51
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_65093921
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 21:23 schreef IHVK het volgende:

[..]

Bedoel je een buitenaardse killer bactier/virus?
Waar iedereen behoorlijk last van kan hebben ja Doet me denken aan de griep, daar ging men vroeger gewoon dood aan.
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_65094301
TVP
Bodybuilding #1
Hardlopen #2
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 16 januari 2009 @ 03:11:30 #53
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_65096126
zo verrassend is het toch niet? Toen water vrij zeker was op Mars kon je redelijk veilig zeggen dat er ook wel leven zou zijn
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_65096171
Cool. Sluit mooi aan bij de Space Week van Discovery van vorige week.
pi_65096172
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 03:11 schreef rubbereend het volgende:
zo verrassend is het toch niet? Toen water vrij zeker was op Mars kon je redelijk veilig zeggen dat er ook wel leven zou zijn
Dat vond ik toen idd ècht interessant, dit is meer een vervolg op wat iedereen al dacht.
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
  vrijdag 16 januari 2009 @ 03:22:51 #56
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_65096189
tvp
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
pi_65097217
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 00:13 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

Waar iedereen behoorlijk last van kan hebben ja Doet me denken aan de griep, daar ging men vroeger gewoon dood aan.
Ik denk dat dit op zich nog wel mee zal vallen aangezien bacteriën en virussen het feit dat ze schade aan kunnen richten grotendeels te danken hebben aan co-evolutie met gastorganismen en aangezien die op Mars niet aanwezig zijn zal dit wel meevallen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  † In Memoriam † vrijdag 16 januari 2009 @ 08:09:58 #58
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_65097303
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 03:11 schreef rubbereend het volgende:
Nou nee. Ook al zijn alle voorwaarden (voor zover we weten) voor leven aanwezig is het nog de vraag of daaruit volgt dat er dan ook leven zelf aanwezig is.

Ooit dachten we dat water vrij schaars was in het universum. We weten nu dat het omgekeerde het geval is. Idem met koolstofverbindingen. Zelfs hele complexe zijn behoorlijk wijdverspreid.

Dus de voorwaarden zijn vrij algemeen.

Als nu ook nog blijkt dat in één zonnestelsel (het onze) op twee planeten leven voorkomt moet de conclusie wel zijn dat het heeal wemelt van leven.

Dat is imo ook het belangrijke aan de vraag of er leven op Mars is. Ook al is het maar de meest simpele microbe dan heeft dat enorme consequenties voor leven in de rest van het heelal.

Er is dan nog één "maar" die we moeten onderzoeken en dat is of het leven op aarde en mars wellicht dezelfde oorsprong heeft. Dat zou nog een (hele kleine) mogelijkheid kunnen zijn. Mocht dat het geval zijn dan weten we nog niet hoe uniek leven is.
  Moderator vrijdag 16 januari 2009 @ 08:39:02 #59
8781 crew  Frutsel
pi_65097648
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 08:09 schreef NorthernStar het volgende:

[..]
Als nu ook nog blijkt dat in één zonnestelsel (het onze) op twee planeten leven voorkomt moet de conclusie wel zijn dat het heeal wemelt van leven.

Dat is imo ook het belangrijke aan de vraag of er leven op Mars is. Ook al is het maar de meest simpele microbe dan heeft dat enorme consequenties voor leven in de rest van het heelal.

Er is dan nog één "maar" die we moeten onderzoeken en dat is of het leven op aarde en mars wellicht dezelfde oorsprong heeft. Dat zou nog een (hele kleine) mogelijkheid kunnen zijn. Mocht dat het geval zijn dan weten we nog niet hoe uniek leven is.
inderdaad...
Was bang dat de huidige crisis de budgetten van bijv de Nasa terug worden gedraait... al zou dit natuurlijk weer een reden kunnen zijn om ermee door te gaan. (of doen ze het erom? )

en ja, er werd al geopperd dat leven op aarde misschien vanuit Mars kwam... Dat onderzoek wordt cruciaal... maar we moeten haast naar Mars toe om daar een antwoord op te vinden, of hebben we dan genoeg aan nieuw bodemmonsters enzo?
pi_65097786
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 08:39 schreef Frutsel het volgende:

[..]

inderdaad...
Was bang dat de huidige crisis de budgetten van bijv de Nasa terug worden gedraait... al zou dit natuurlijk weer een reden kunnen zijn om ermee door te gaan. (of doen ze het erom? )

en ja, er werd al geopperd dat leven op aarde misschien vanuit Mars kwam... Dat onderzoek wordt cruciaal... maar we moeten haast naar Mars toe om daar een antwoord op te vinden, of hebben we dan genoeg aan nieuw bodemmonsters enzo?
Er zullen toch op zijn minst monsters van Mars hierin meer detail geanalyseerd moeten worden. Die zullen dan gehaald moeten worden (of daar ter plekke worden genanalyseerd). Ik hoop maar dat door deze (mogelijke) ontdekking een bemande reis naar Mars dichterbij komt. Maar goed, eerst maar eens zien of het verhaal standhoudt
  vrijdag 16 januari 2009 @ 08:53:13 #61
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_65097849
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 21:25 schreef IHVK het volgende:
Als dit maar geen leugen is om animo op te wekken om troepen naar Mars te sturen.
Nu zijn het nog microben maar straks evolueren ze nog in boosaardige schepsels die ons willen vernietigen! we moeten een preventieve aanval uitvoeren.

Iets meer OT: Ik zou het geweldig vinden als het waar is, maar ik geloof het niet totdat het op de site van de NASA staat.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  vrijdag 16 januari 2009 @ 08:54:27 #62
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_65097874
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 03:18 schreef Jaytonism het volgende:
Cool. Sluit mooi aan bij de Space Week van Discovery van vorige week.
National Geopgraphic. Discovery doet zulke dingen niet meer, die laten liever zien hoe dikke Duitsers aan auto's knutselen
---
  † In Memoriam † vrijdag 16 januari 2009 @ 09:02:18 #63
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_65098015
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 08:39 schreef Frutsel het volgende:

[..]

inderdaad...

Uiteindelijk zullen we iig bodemmonsters (met microben) in een lab moeten krijgen.

Als je mensen op Mars hebt is het allemaal wat makkelijker want als het ene monster niet geschikt is kun je een nieuwe opscheppen. Maar zo'n missie is zo vreselijk kostbaar dat het alleen daarom al verre toekomstmuziek is.

Het beste alternatief is een sonde sturen die wat grond opschept en daarna terugvliegt. Ook dat is extreem kostbaar (en moeilijk) maar een stuk beter te doen. De techniek daarvoor bestaat al. En dan maar hopen dat het een aantal van die microben bevat natuurlijk zodat we het DNA kunnen analyseren.
pi_65098099
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 09:02 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

. En dan maar hopen dat het een aantal van die microben bevat natuurlijk zodat we het DNA kunnen analyseren.
Misschien hebben die "bacteriën" wel een heel ander systeem in de plaats van DNA. Ik kan me er ook niks anders bij voorstellen maar daarom is het nu juist zo spannend. De vraag of het leven op andere planeten volgens de zelfde mechanismen etc werk zou voor het eerst een klein beetje beantwooord worden.
pi_65098131
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 08:48 schreef attila_de_hun het volgende:

[..]

Er zullen toch op zijn minst monsters van Mars hierin meer detail geanalyseerd moeten worden. Die zullen dan gehaald moeten worden (of daar ter plekke worden genanalyseerd). Ik hoop maar dat door deze (mogelijke) ontdekking een bemande reis naar Mars dichterbij komt. Maar goed, eerst maar eens zien of het verhaal standhoudt
Voorlopig is er alleen nog maar methaan vastgesteld.
Maar als er microorganismen op mars aanwezig zijn, dan zou het een denkbeeldige bemande reis naar mars nog gecompliceerder maken. In elk geval niet dichterbij brengen. En monsters met levende buitenaardse micro organismen wil je niet importeren op aarde. Dat kan een trojan horse zijn. Er kunnen al invasive species problemen onstaan bij het introduceren van aards leven op andere plekken op aarde.

Maar inderdaad, eerst maar even afwachten of het verhaal standhoudt.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  † In Memoriam † vrijdag 16 januari 2009 @ 09:16:48 #66
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_65098304
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 09:06 schreef attila_de_hun het volgende:

[..]

Misschien hebben die "bacteriën" wel een heel ander systeem in de plaats van DNA. Ik kan me er ook niks anders bij voorstellen maar daarom is het nu juist zo spannend. De vraag of het leven op andere planeten volgens de zelfde mechanismen etc werk zou voor het eerst een klein beetje beantwooord worden.
Dat kan. Het kan zelfs silicium-gebasseerd zijn, koolstof is meer voor de hand liggend, maar dan nog kan het geheel verschillend zijn en wellicht geen DNA zoals wij dat kennen bevatten. Hoe dan ook hebben we dan een antwoord of het dezelfde oorsprong heeft als het leven op Aarde.

Het is allemaal nog een grote "als" want tot nu toe zijn er alleen indirecte aanwijzingen voor leven helaas. Je zou willen dat het hele ruimteonderzoek wat meer prioriteit zou krijgen.
  Moderator vrijdag 16 januari 2009 @ 09:19:48 #67
8781 crew  Frutsel
pi_65098377
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 09:02 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Uiteindelijk zullen we iig bodemmonsters (met microben) in een lab moeten krijgen.

Als je mensen op Mars hebt is het allemaal wat makkelijker want als het ene monster niet geschikt is kun je een nieuwe opscheppen. Maar zo'n missie is zo vreselijk kostbaar dat het alleen daarom al verre toekomstmuziek is.

Het beste alternatief is een sonde sturen die wat grond opschept en daarna terugvliegt. Ook dat is extreem kostbaar (en moeilijk) maar een stuk beter te doen. De techniek daarvoor bestaat al. En dan maar hopen dat het een aantal van die microben bevat natuurlijk zodat we het DNA kunnen analyseren.
Die marswagentjes die daar nu rijden dan, die sturen toch ook bodemmonsters terug? (of niet? )
(maar die zitten zeker niet in de buurt vanwaar nu datgene ontdenkt is wat ze denken dat het is ? )
  † In Memoriam † vrijdag 16 januari 2009 @ 09:23:52 #68
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_65098481
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 09:08 schreef barthol het volgende:

[..]

Voorlopig is er alleen nog maar methaan vastgesteld.
Maar als er microorganismen op mars aanwezig zijn, dan zou het een denkbeeldige bemande reis naar mars nog gecompliceerder maken. In elk geval niet dichterbij brengen. En monsters met levende buitenaardse micro organismen wil je niet importeren op aarde. Dat kan een trojan horse zijn. Er kunnen al invasive species problemen onstaan bij het introduceren van aards leven op andere plekken op aarde.

Kleine methaan-fabriekjes die onder de meest extreme omstandigheden kunnen overleven is misschien iets om voorzichtig mee te zijn idd.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 09:25:29 #69
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_65098531
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 09:19 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Die marswagentjes die daar nu rijden dan, die sturen toch ook bodemmonsters terug? (of niet? )
(maar die zitten zeker niet in de buurt vanwaar nu datgene ontdenkt is wat ze denken dat het is ? )
Ze analyseren de grond wel maar of ze er wat van meenemen weet ik niet. Heeft denk ik ook niet zoveel zin want volgens mij is het plan niet om ze op te halen.
---
  † In Memoriam † vrijdag 16 januari 2009 @ 09:31:12 #70
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_65098680
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 09:19 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Nee helaas niet. En die hebben eigenlijk ook voornamelijk optische instrumenten aan boord. Een camera die als soort van microscoop fungeert aan de arm is het enige wat iets had kunnen ontdekken. Hoewel het dan al meercellig leven had moeten zijn. Een klein wormpje bijvoorbeeld.

Er staat een nieuwe rover op het program die iets meer kan (kan kleine experimenten uitvoeren) maar ook die zal niet specifiek naar leven zoeken. En die gaat ook geen monsters terugsturen.

De Beagel sonde die ongeveer tegelijkertijd met de rovers lande 5 jaar terug was specifiek uitgerust om naar leven te zoeken en uitgerekend die hebben we niks meer van gehoord na de landing. Waarschijnlijk gecrashed.
pi_65098692
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 09:16 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Dat kan. Het kan zelfs silicium-gebasseerd zijn, koolstof is meer voor de hand liggend, maar dan nog kan het geheel verschillend zijn en wellicht geen DNA zoals wij dat kennen bevatten. Hoe dan ook hebben we dan een antwoord of het dezelfde oorsprong heeft als het leven op Aarde.

Het is allemaal nog een grote "als" want tot nu toe zijn er alleen indirecte aanwijzingen voor leven helaas. Je zou willen dat het hele ruimteonderzoek wat meer prioriteit zou krijgen.
Hoe dan ook, of het leven is op Mars origineel, of het is verwant aan "ons"; in beide gevallen is het een ontdekking van de bovenste plank.
en inderdaad, ruimteonderzoek zou de hoogste priorteit moeten krijgen (ook al is Mars levenloos).
  vrijdag 16 januari 2009 @ 09:35:35 #72
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_65098786
Voorlopig lopen we elkaar wel weer lekker op te naaien want de aanwezigheid van Methaan hoeft dus niet per definitie te wijzen op een biologische oorsprong.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_65098907
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 09:35 schreef Hanoying het volgende:
Voorlopig lopen we elkaar wel weer lekker op te naaien want de aanwezigheid van Methaan hoeft dus niet per definitie te wijzen op een biologische oorsprong.
spelbreker.... (maar hoe dan ook, ik vind dat ruimteonderzoek meer pioriteit zou moeten krijgen)
  vrijdag 16 januari 2009 @ 10:17:17 #74
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_65100147
Methaan op mars gevonden

Het niveau van de reacties op de Frontpage is er wel weer naar zeg

Het is alleen nog wachten op Paginabeheerder met zijn schoolmeesterposts
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  Moderator vrijdag 16 januari 2009 @ 10:23:31 #75
8781 crew  Frutsel
pi_65100383
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 09:31 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Nee helaas niet. En die hebben eigenlijk ook voornamelijk optische instrumenten aan boord. Een camera die als soort van microscoop fungeert aan de arm is het enige wat iets had kunnen ontdekken. Hoewel het dan al meercellig leven had moeten zijn. Een klein wormpje bijvoorbeeld.

Er staat een nieuwe rover op het program die iets meer kan (kan kleine experimenten uitvoeren) maar ook die zal niet specifiek naar leven zoeken. En die gaat ook geen monsters terugsturen.

De Beagel sonde die ongeveer tegelijkertijd met de rovers lande 5 jaar terug was specifiek uitgerust om naar leven te zoeken en uitgerekend die hebben we niks meer van gehoord na de landing. Waarschijnlijk gecrashed.
Ja klopt, dat was suf... Las vorige week ergens nog iets over de Beagle en wat er mis gegaan zou kunnen zijn. Dus die wagentjes zijn instaat terplekke analyses te doen en onderzoek, vandaar dat ze soms met info/conclusies komen. Ergens had ik toch het idee dat ze een monster naar de aarde hadden gestuurd
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 10:17 schreef Hanoying het volgende:
Methaan op mars gevonden

Het niveau van de reacties op de Frontpage is er wel weer naar zeg

Het is alleen nog wachten op Paginabeheerder met zijn schoolmeesterposts
Wetenschappelijk nieuws is helaas te weinig te vinden op de FP. Heb er zelf een tijd geschreven, maar soms vind ik nu nog berichten die drie tot vier dagen oud zijn. Enige wat dan ontbreekt is de nederlandse vertaling, maar een nederlandse bron is makkelijker Maar goed... ze doen hun best en die reacties... tja..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')