Waar iedereen behoorlijk last van kan hebben jaquote:Op donderdag 15 januari 2009 21:23 schreef IHVK het volgende:
[..]
Bedoel je een buitenaardse killer bactier/virus?
Dat vond ik toen idd ècht interessant, dit is meer een vervolg op wat iedereen al dacht.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 03:11 schreef rubbereend het volgende:
zo verrassend is het toch niet? Toen water vrij zeker was op Mars kon je redelijk veilig zeggen dat er ook wel leven zou zijn
Ik denk dat dit op zich nog wel mee zal vallen aangezien bacteriën en virussen het feit dat ze schade aan kunnen richten grotendeels te danken hebben aan co-evolutie met gastorganismen en aangezien die op Mars niet aanwezig zijn zal dit wel meevallen.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 00:13 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Waar iedereen behoorlijk last van kan hebben jaDoet me denken aan de griep, daar ging men vroeger gewoon dood aan.
Nou nee. Ook al zijn alle voorwaarden (voor zover we weten) voor leven aanwezig is het nog de vraag of daaruit volgt dat er dan ook leven zelf aanwezig is.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 03:11 schreef rubbereend het volgende:
zo verrassend is het toch niet? Toen water vrij zeker was op Mars kon je redelijk veilig zeggen dat er ook wel leven zou zijn
inderdaad...quote:Op vrijdag 16 januari 2009 08:09 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Als nu ook nog blijkt dat in één zonnestelsel (het onze) op twee planeten leven voorkomt moet de conclusie wel zijn dat het heeal wemelt van leven.
Dat is imo ook het belangrijke aan de vraag of er leven op Mars is. Ook al is het maar de meest simpele microbe dan heeft dat enorme consequenties voor leven in de rest van het heelal.
Er is dan nog één "maar" die we moeten onderzoeken en dat is of het leven op aarde en mars wellicht dezelfde oorsprong heeft. Dat zou nog een (hele kleine) mogelijkheid kunnen zijn. Mocht dat het geval zijn dan weten we nog niet hoe uniek leven is.
Er zullen toch op zijn minst monsters van Mars hierin meer detail geanalyseerd moeten worden. Die zullen dan gehaald moeten worden (of daar ter plekke worden genanalyseerd). Ik hoop maar dat door deze (mogelijke) ontdekking een bemande reis naar Mars dichterbij komt. Maar goed, eerst maar eens zien of het verhaal standhoudtquote:Op vrijdag 16 januari 2009 08:39 schreef Frutsel het volgende:
[..]
inderdaad...
Was bang dat de huidige crisis de budgetten van bijv de Nasa terug worden gedraait... al zou dit natuurlijk weer een reden kunnen zijn om ermee door te gaan. (of doen ze het erom?![]()
)
en ja, er werd al geopperd dat leven op aarde misschien vanuit Mars kwam... Dat onderzoek wordt cruciaal... maar we moeten haast naar Mars toe om daar een antwoord op te vinden, of hebben we dan genoeg aan nieuw bodemmonsters enzo?
Nu zijn het nog microben maar straks evolueren ze nog in boosaardige schepsels die ons willen vernietigen! we moeten een preventieve aanval uitvoeren.quote:Op donderdag 15 januari 2009 21:25 schreef IHVK het volgende:
Als dit maar geen leugen is om animo op te wekken om troepen naar Mars te sturen.
National Geopgraphic. Discovery doet zulke dingen niet meer, die laten liever zien hoe dikke Duitsers aan auto's knutselenquote:Op vrijdag 16 januari 2009 03:18 schreef Jaytonism het volgende:
Cool. Sluit mooi aan bij de Space Week van Discovery van vorige week.
Uiteindelijk zullen we iig bodemmonsters (met microben) in een lab moeten krijgen.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 08:39 schreef Frutsel het volgende:
[..]
inderdaad...
Was bang dat de huidige crisis de budgetten van bijv de Nasa terug worden gedraait... al zou dit natuurlijk weer een reden kunnen zijn om ermee door te gaan. (of doen ze het erom?![]()
)
en ja, er werd al geopperd dat leven op aarde misschien vanuit Mars kwam... Dat onderzoek wordt cruciaal... maar we moeten haast naar Mars toe om daar een antwoord op te vinden, of hebben we dan genoeg aan nieuw bodemmonsters enzo?
Misschien hebben die "bacteriën" wel een heel ander systeem in de plaats van DNA. Ik kan me er ook niks anders bij voorstellen maar daarom is het nu juist zo spannend. De vraag of het leven op andere planeten volgens de zelfde mechanismen etc werk zou voor het eerst een klein beetje beantwooord worden.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 09:02 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
. En dan maar hopen dat het een aantal van die microben bevat natuurlijk zodat we het DNA kunnen analyseren.
Voorlopig is er alleen nog maar methaan vastgesteld.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 08:48 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Er zullen toch op zijn minst monsters van Mars hierin meer detail geanalyseerd moeten worden. Die zullen dan gehaald moeten worden (of daar ter plekke worden genanalyseerd). Ik hoop maar dat door deze (mogelijke) ontdekking een bemande reis naar Mars dichterbij komt. Maar goed, eerst maar eens zien of het verhaal standhoudt
Dat kan. Het kan zelfs silicium-gebasseerd zijn, koolstof is meer voor de hand liggend, maar dan nog kan het geheel verschillend zijn en wellicht geen DNA zoals wij dat kennen bevatten. Hoe dan ook hebben we dan een antwoord of het dezelfde oorsprong heeft als het leven op Aarde.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 09:06 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Misschien hebben die "bacteriën" wel een heel ander systeem in de plaats van DNA. Ik kan me er ook niks anders bij voorstellen maar daarom is het nu juist zo spannend. De vraag of het leven op andere planeten volgens de zelfde mechanismen etc werk zou voor het eerst een klein beetje beantwooord worden.
Die marswagentjes die daar nu rijden dan, die sturen toch ook bodemmonsters terug? (of niet?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 09:02 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Uiteindelijk zullen we iig bodemmonsters (met microben) in een lab moeten krijgen.
Als je mensen op Mars hebt is het allemaal wat makkelijker want als het ene monster niet geschikt is kun je een nieuwe opscheppen. Maar zo'n missie is zo vreselijk kostbaar dat het alleen daarom al verre toekomstmuziek is.
Het beste alternatief is een sonde sturen die wat grond opschept en daarna terugvliegt. Ook dat is extreem kostbaar (en moeilijk) maar een stuk beter te doen. De techniek daarvoor bestaat al. En dan maar hopen dat het een aantal van die microben bevat natuurlijk zodat we het DNA kunnen analyseren.
Kleine methaan-fabriekjes die onder de meest extreme omstandigheden kunnen overleven is misschien iets om voorzichtig mee te zijn idd.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 09:08 schreef barthol het volgende:
[..]
Voorlopig is er alleen nog maar methaan vastgesteld.
Maar als er microorganismen op mars aanwezig zijn, dan zou het een denkbeeldige bemande reis naar mars nog gecompliceerder maken. In elk geval niet dichterbij brengen. En monsters met levende buitenaardse micro organismen wil je niet importeren op aarde. Dat kan een trojan horse zijn. Er kunnen al invasive species problemen onstaan bij het introduceren van aards leven op andere plekken op aarde.
Ze analyseren de grond wel maar of ze er wat van meenemen weet ik niet. Heeft denk ik ook niet zoveel zin want volgens mij is het plan niet om ze op te halen.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 09:19 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Die marswagentjes die daar nu rijden dan, die sturen toch ook bodemmonsters terug? (of niet?)
(maar die zitten zeker niet in de buurt vanwaar nu datgene ontdenkt is wat ze denken dat het is ?)
Nee helaas niet. En die hebben eigenlijk ook voornamelijk optische instrumenten aan boord. Een camera die als soort van microscoop fungeert aan de arm is het enige wat iets had kunnen ontdekken. Hoewel het dan al meercellig leven had moeten zijn. Een klein wormpje bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 09:19 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Die marswagentjes die daar nu rijden dan, die sturen toch ook bodemmonsters terug? (of niet?)
(maar die zitten zeker niet in de buurt vanwaar nu datgene ontdenkt is wat ze denken dat het is ?)
Hoe dan ook, of het leven is op Mars origineel, of het is verwant aan "ons"; in beide gevallen is het een ontdekking van de bovenste plank.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 09:16 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Dat kan. Het kan zelfs silicium-gebasseerd zijn, koolstof is meer voor de hand liggend, maar dan nog kan het geheel verschillend zijn en wellicht geen DNA zoals wij dat kennen bevatten. Hoe dan ook hebben we dan een antwoord of het dezelfde oorsprong heeft als het leven op Aarde.
Het is allemaal nog een grote "als" want tot nu toe zijn er alleen indirecte aanwijzingen voor leven helaas. Je zou willen dat het hele ruimteonderzoek wat meer prioriteit zou krijgen.
quote:Op vrijdag 16 januari 2009 09:35 schreef Hanoying het volgende:
Voorlopig lopen we elkaar wel weer lekker op te naaien want de aanwezigheid van Methaan hoeft dus niet per definitie te wijzen op een biologische oorsprong.
Ja klopt, dat was suf...quote:Op vrijdag 16 januari 2009 09:31 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Nee helaas niet. En die hebben eigenlijk ook voornamelijk optische instrumenten aan boord. Een camera die als soort van microscoop fungeert aan de arm is het enige wat iets had kunnen ontdekken. Hoewel het dan al meercellig leven had moeten zijn. Een klein wormpje bijvoorbeeld.
Er staat een nieuwe rover op het program die iets meer kan (kan kleine experimenten uitvoeren) maar ook die zal niet specifiek naar leven zoeken. En die gaat ook geen monsters terugsturen.
De Beagel sonde die ongeveer tegelijkertijd met de rovers lande 5 jaar terug was specifiek uitgerust om naar leven te zoeken en uitgerekend die hebben we niks meer van gehoord na de landing. Waarschijnlijk gecrashed.
Wetenschappelijk nieuws is helaas te weinig te vinden op de FP. Heb er zelf een tijd geschreven, maar soms vind ik nu nog berichten die drie tot vier dagen oud zijn. Enige wat dan ontbreekt is de nederlandse vertaling, maar een nederlandse bron is makkelijkerquote:Op vrijdag 16 januari 2009 10:17 schreef Hanoying het volgende:
Methaan op mars gevonden
Het niveau van de reacties op de Frontpage is er wel weer naar zeg![]()
Het is alleen nog wachten op Paginabeheerder met zijn schoolmeesterposts
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |