Dat vraag ik me dus ook af. Hoe kunnen de artsen en wetenschap dat over het hoofd zien. Willen ze wel een oplossing voor het probleem? Aan de statistieken te zien absoluut niet.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 13:21 schreef ErikT het volgende:
Conclusie: ik denk dat de oorzaak van de extreme toename van dit gedrag onder kinderen ergens anders gezocht moet worden. Het lijkt me sterk dat er in een halve generatie opeens zoveel meer kinderen met een afwijking worden geboren.
OT: 25% stijging voor meisjes over het afgelopen jaar. Dat zijn geen misselijke percentages.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:00 schreef Re het volgende:
en trouwens waar staat precies (in absolute getallen dan even) dat het aantal ADHDers steeds meer wordt (volgens mij al jaren stabiel op 3,5% van schoolgaande kinderen), ik lees alleen dat er meer medicatie wordt uitgeschreven, wat ook een groot gedeelte kan afhangen omdat de huidige medicatie generiek is geworden.
Desalniettemin is de verwachting dat door het veranderen van de guidelines dat aantal weer zal dalen.
Dat slaat op de medicatie, niet op het aantal. Hoeveel % nieuwe gevallen zijn er per jaar? Dus niet cumulatiefquote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:06 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
OT: 25% stijging voor meisjes over het afgelopen jaar. Dat zijn geen misselijke percentages.
http://xandernieuws.punt.nl/?id=491108&r=1&tbl_archief="e:Op vrijdag 16 januari 2009 18:19 schreef Re het volgende:
[..]
Dat slaat op de medicatie, niet op het aantal. Hoeveel % nieuwe gevallen zijn er per jaar? Dus niet cumulatief
Stel je even voor: je hebt een kind welke druk is. Je bent het type stereotype ouder welke sommigen hier beschrijven, dus je wil met medicijnen je kind rustig krijgen. Je dringt bij de arts aan op een middel. Je krijgt ritalin omdat de arts meent dat sprake is van ADHD (of jij en de arts er in meegaat om van het gezeik af te zijn).quote:Op vrijdag 16 januari 2009 12:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Het werkt natuurlijk wel drogerend, alleen niet met de bedoelde werking.
Waar staat dat ik dat vanzelfsprekend vind dan?quote:Wat ik zeg is dat het om een gedragsafwijking gaat en dat ik het helemaal niet vanzelfsprekend vind om die er bij 5% van de kinderen uit te drogeren.
Vertel eens: waar schrijf ik dat?quote:Dat is jouw redenering: Je kunt het objectief vaststellen, dus moet er drugs in.
Het is vooral een logica die je mij niet hebt zien bezigen.quote:Een logica die de aandeelhouders in de farmaceutische industrie ongetwijfeld zullen onderschrijven, maar die buiten het financiele belang om wel wat nadere onderbouwing behoeft dunkt me.
Dat doe ik helemaal niet. Ik protesteer alleen tegen de gedachtegang van lambiekje dat de industrie ziektes aan het verzinnen is om medicijnen te verkopen en dat allemaal via een groot complot (geheten BigPharma) waar de gehele medische wereld bij betrokken is.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 12:47 schreef Boris_Karloff het volgende:
Maar we moeten niet lichtzinnig over medicijn gebruik doen.
Verondersteld dat het altijd zo zwartwit ligt, ik geloof niet dat het drogeren van kinderen die niet aan ADHD lijden met ADHD-medicijnen het twistpunt is. Misschien denken sommige pillendraaiers dan anders over, verder keurt niemand dat goed. Het twistpunt is het stelselmatig drogeren van kinderen die wél die afwijking hebben.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 19:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Stel je even voor: je hebt een kind welke druk is. Je bent het type stereotype ouder welke sommigen hier beschrijven, dus je wil met medicijnen je kind rustig krijgen. Je dringt bij de arts aan op een middel. Je krijgt ritalin omdat de arts meent dat sprake is van ADHD (of jij en de arts er in meegaat om van het gezeik af te zijn).
Gevolg is dat jouw kind die geen ADHD heeft (daar gaan we maar even vanuit in deze casus) nog drukker wordt.
Wat zou nou een logische reactie zijn? Doorgaan, of terug naar de arts. Ik denk persoonlijk dat je wel een heel bizarre ouder moet zijn om ritalin vervolgens te willen combineren met weet ik wat voor rustgevend middel.
Ik zeg dat er iets niet helemaal klopt als 5% van de kinderen moet worden gedrogeerd om gewenst gedrag te vertonen. Jij werpt mij dan tegen dat het objectief vast te stellen is omdat anders de medicijnen niet het juiste effect hebben. Dat is natuurlijk alleen maar een zinnige tegenwerping wanneer dat objectieve gegeven met zich mee zou brengen dat er gedrogeerd moet worden.quote:Het is vooral een logica die je mij niet hebt zien bezigen.
Nee, het draadje gaat om de stelling van lambiekje dat er verkeerde diagnoses gesteld worden en dat de stijging in het aantal diagnoses zijn vermoeden bevestigt.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 20:01 schreef Weltschmerz het volgende:
Het twistpunt is het stelselmatig drogeren van kinderen die wél die afwijking hebben.
Ik vraag mij werkelijk af waar ik dat gezegd heb. Het lijkt mij heel sterk dat ik heb gezegd dat ze allemaal aan de ritalin moeten, ik ben immers geen arts, dus hoe zou ik dat nou moeten weten?quote:Ik zeg dat er iets niet helemaal klopt als 5% van de kinderen moet worden gedrogeerd om gewenst gedrag te vertonen. Jij werpt mij dan tegen dat het objectief vast te stellen is omdat anders de medicijnen niet het juiste effect hebben. Dat is natuurlijk alleen maar een zinnige tegenwerping wanneer dat objectieve gegeven met zich mee zou brengen dat er gedrogeerd moet worden.
Feit blijft dat er een ziekelijke hoeveelheid Amerikaanse kinderen gedrogeerd wordt? Is dat normaal?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 20:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, het draadje gaat om de stelling van lambiekje dat er verkeerde diagnoses gesteld worden en dat de stijging in het aantal diagnoses zijn vermoeden bevestigt.
[..]
Het lijkt me evident dat er naar alternatieve oplossingen gezocht moet worden. Dat Ritalin of gelijksoortige drugs geen optie is lijkt me duidelijk.quote:Ik vraag mij werkelijk af waar ik dat gezegd heb. Het lijkt mij heel sterk dat ik heb gezegd dat ze allemaal aan de ritalin moeten, ik ben immers geen arts, dus hoe zou ik dat nou moeten weten?
Voordat ik dat niveau met jou ga bespreken wil ik eerst eens dat jij erkent dat ADHD niet een kwestie is van ongezonde voeding oid.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 20:21 schreef Lambiekje het volgende:
Feit blijft dat er een ziekelijke hoeveelheid Amerikaanse kinderen gedrogeerd wordt? Is dat normaal?
Dat is helemaal niet duidelijk. Het zal best zo zijn dat niet iedereen dat nodig heeft. Zoals de ene persoon met suikerziekte zonder medicijnen overlijdt en de ander het niet eens merkt dat hij het heeft. Er zijn gradaties. Diegenen die er het meest door getroffen worden zullen baat hebben bij het medicijn (het zorgt ook wel voor meer dan alleen ander gedrag, het bevordert ook het leervermogen bijvoorbeeld). Diegenen die er het minst door worden getroffen kunnen wellicht door meer regelmaat, minder prikkels, enz. worden geholpen.quote:Het lijkt me evident dat er naar alternatieve oplossingen gezocht moet worden. Dat Ritalin of gelijksoortige drugs geen optie is lijkt me duidelijk.
En ik zeg dat er iets niet goed zit als een gedragsafwijking bij 5% van de kinderen betekent dat die kinderen gedrogeerd moeten worden. Als je iets tegen Lambiekje wil zeggen moet je je tot Lambiekje richten.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 20:18 schreef DS4 het volgende:
Nee, het draadje gaat om de stelling van lambiekje dat er verkeerde diagnoses gesteld worden en dat de stijging in het aantal diagnoses zijn vermoeden bevestigt.
Dit schreef jij naar aanleiding van mijn opvatting:quote:Ik vraag mij werkelijk af waar ik dat gezegd heb. Het lijkt mij heel sterk dat ik heb gezegd dat ze allemaal aan de ritalin moeten, ik ben immers geen arts, dus hoe zou ik dat nou moeten weten?
Ik vatte hem ironisch op, en dat betekent dus dat het feit dat retalin niet (zo) werkt als je geen ADHD hebt wél in de weg zou moeten staan aan mij redenatie.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 12:08 schreef DS4 het volgende:
Als je geen ADHD hebt werkt het niet als drogerend. Maar laat deze feitelijkheid vooral niet in de weg staan van jouw redenatie...
Dat doe ik ook. Alleen hoor ik van jou dat jij meent dat ik allerhande zaken tegen jou zou hebben beweerd, die ik niet heb beweerd.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 20:32 schreef Weltschmerz het volgende:
Als je iets tegen Lambiekje wil zeggen moet je je tot Lambiekje richten.
Laat ik het zo zeggen: ik vatte jouw opmerking op als "het verstrekken van ritalin is bedoeld om kinderen rustig te houden". Aangezien dat niet werkt als je geen ADHD hebt...quote:Ik vatte hem ironisch op, en dat betekent dus dat het feit dat retalin niet (zo) werkt als je geen ADHD hebt wél in de weg zou moeten staan aan mij redenatie.
Je zou een zinnig punt hebben, wanneer de aanwezigheid van die afwijking ook betekent dat je moet drogeren. Dat is het enige wat jou verwijzing naar dat feit van die werking relevant maakt. Daar leid ik uit af dat je dus van mening bent dat als retalin werkt, het goed is om dat kind er mee te drogeren. Dat is de "dus".
Nee, het is om kinderen met een specifieke gedragsafwijking rustig te houden. Ik zeg juist dat een afwijking niet betekent dat je maar moet drogeren, en dan reageer jij met dat het niet werkt als die afwijking er niet is. Tja...quote:Op vrijdag 16 januari 2009 20:39 schreef DS4 het volgende:
Laat ik het zo zeggen: ik vatte jouw opmerking op als "het verstrekken van ritalin is bedoeld om kinderen rustig te houden". Aangezien dat niet werkt als je geen ADHD hebt...
Ik heb je verteld hoe ik jouw opmerking gelezen heb. Ten onrechte kennelijk, maar niet de moeite waard om er over door te gaan.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 12:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, het is om kinderen met een specifieke gedragsafwijking rustig te houden. Ik zeg juist dat een afwijking niet betekent dat je maar moet drogeren, en dan reageer jij met dat het niet werkt als die afwijking er niet is. Tja...
Staffunctie in de productie (procestechnologie)quote:Op vrijdag 16 januari 2009 19:51 schreef DS4 het volgende:
Overigens: wat doe jij in de farmacie dan?
Je mag het eigenlijk niet zeggen maar...quote:Op vrijdag 16 januari 2009 22:51 schreef ATuin-hek het volgende:
Ahnee... weer zo'n topic...
Edit: oh het valt mee
[Forum] Banmeldtopic. Bekijk hier je banduur.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
Zoals Lambiekje.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 13:36 schreef Re het volgende:
http://www.nice.org.uk/guidance/index.jsp?action=download&o=42060
voor achtergrond info en mensen die zomaar wat lullen
Ik heb anders nog nooit een positief woord vernomen over Ritalin van mensen die het voorgeschreven kregen.quote:Op zondag 18 januari 2009 22:38 schreef Saphire het volgende:
De onwetendheid van sommige mensen in dit draadje is ronduit stuittend. Ga eerst de achtergrond info die Re gaf eens doorlezen, je schamen en kom daarna terug. Als je bijvoorbeeld ziet hoeveel kinderen gewoon normaal kunnen functioneren door gebruik van de medicatie en uiteindelijk kunnen functioneren zonder de medicatie dan is dat het zonder meer waard.
Ik wel. Ik heb in 1999 een gespreksgroep opgericht voor ouders. Laten we zeggen dat van de moeders van kinderen die Ritalin kregen, zeker 50% positief was. We hadden met zijn allen wel het idee dat er wat 'gewenning' optrad en dat de medicatie telkens afgesteld moest worden. Het 'regelen' met de medicatie is niet eenvoudig.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:08 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ik heb anders nog nooit een positief woord vernomen over Ritalin van mensen die het voorgeschreven kregen.
Andere medicatie ben ik niet bekend mee, daar kan het aan liggen.
Hoiquote:Op maandag 19 januari 2009 13:08 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ik heb anders nog nooit een positief woord vernomen over Ritalin van mensen die het voorgeschreven kregen.
Andere medicatie ben ik niet bekend mee, daar kan het aan liggen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |