Vast wel; sommigen zijn er aan dood gegaan en anderen hadden slechts een spiertje verrekt.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 22:42 schreef stapjeterug het volgende:
Misschien heeft iemand het zelfde(gehad)?
inderdaad, het klinkt niet gezond en ik zou als ik TS was zou ik morgen gelijk een afspraak gemaakt hebben met de huisartsquote:Op dinsdag 13 januari 2009 22:44 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Vast wel; sommigen zijn er aan dood gegaan en anderen hadden slechts een spiertje verrekt.
Ik zou eens een medisch geschoolde bezoeken, want als het echt zo erg is als jij zegt, dan moet je niet zitten te FOK!ken, maar de huisartsenpost bellen
Nee schat, dat is linksquote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:08 schreef Adelante het volgende:
Rechts pijn duidt meestal op hartproblemen
echt waar? ik dacht altijd dat het hart een beetje links zat en dat je dan rechts pijn zou hebben bij problemen.... 't klinkt nu ook niet erg logisch neequote:
Je hart zit een beetje linksig in het midden (voor de kijker een beetje rechtsig). Maar sommigen zijn verkeerdom gebouwd, dus bij hen is het net andersom. Ingewikkeldquote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:14 schreef Adelante het volgende:
echt waar? ik dacht altijd dat het hart een beetje links zat en dat je dan rechts pijn zou hebben bij problemen.... 't klinkt nu ook niet erg logisch nee
daarom moet TS ook vooral niet hier naar goedbedoelde adviezen luisteren
Ja, een situs inversus komt zo vaak voor dat je daar echt rekening mee moet houden ...quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:21 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Je hart zit een beetje linksig in het midden (voor de kijker een beetje rechtsig). Maar sommigen zijn verkeerdom gebouwd, dus bij hen is het net andersom. Ingewikkeld
Je zegt dat het achter het sternum zit! Hoe kom je daarbij? Er staat rechts onder de ribben. Tevens hoeft dit niet direct spierpijn te zijn. Het kan net zo goed bewegingspijn zijn (bij hoesten en omdraaien in bed!) bij peritoneale prikkeling. Wellicht is het griepje van vorige week op de galblaas geslagen? Daar moet je natuurlijk naar vragen verder (koorts?).quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:22 schreef dotKoen het volgende:
Een cholecystitis? Lijkt me onwaarschijnlijk. Die pijn zit in de bovenbuik, is altijd aanwezig en meestal gepaard met braken, misselijkheid en koorts.
Nee, pijn achter sternum die een paar dagen bestaat, stekend van aard, gepaard met inademen en beweging klinkt toch echt als pijn aan het spieren en/of het skelet. Syndroom van Tietze bijvoorbeeld. Ook het feit dat TS het als spierpijn aanvoelt wijst erop dat het geen viscerale pijn is.
Ik zou toch even met de HAP bellen, die waarschijnlijk zullen zeggen dat het niet ernstig is. Je kunt eventueel morgen naar de huisarts.
Ik ben geen arts.
Je hebt helemaal gelijk over dat sternum, ik had de TT verkeerd gelezen. Griepjes die op de galblaas slaan? Niet over gelezen, maar lijkt me niet logisch qua mechanisme. Een patient met een cholecystitis ligt doodstil door inderdaad de geprikkelde buik, is echt ziek, in tachycardie, koortsig. Neem aan dat TS dat wel verteld had. Net zoals verergering bij eten van (vet) voedsel.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:34 schreef Grunn1988 het volgende:
[..]
Je zegt dat het achter het sternum zit! Hoe kom je daarbij? Er staat rechts onder de ribben. Tevens hoeft dit niet direct spierpijn te zijn. Het kan net zo goed bewegingspijn zijn (bij hoesten en omdraaien in bed!) bij peritoneale prikkeling. Wellicht is het griepje van vorige week op de galblaas geslagen? Daar moet je natuurlijk naar vragen verder (koorts?).
En nee, ik ben ook nog geen arts
Ga dat eens even opnieuw leren! Ontsteking van het viscerale peritoneum is inderdaad slechts vaag te lokaliseren, maar prikkeling van het pariëtale peritoneum kan je met één vinger aanwijzen. Voorbeeld: een appendicitis merk je eerst rond de navel (viscerale peritoneum, die ligt op de appendix) en daarna verplaatst het naar de rechter onderbuik (McBurney) en dan wordt ook de pariëtale peritoneum geprikkeld.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:42 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk over dat sternum, ik had de TT verkeerd gelezen. Griepjes die op de galblaas slaan? Niet over gelezen, maar lijkt me niet logisch qua mechanisme. Een patient met een cholecystitis ligt doodstil door inderdaad de geprikkelde buik, is echt ziek, in tachycardie, koortsig. Neem aan dat TS dat wel verteld had. Net zoals verergering bij eten van (vet) voedsel.
Feit blijft dat de pijn blijkbaar goed te lokaliseren is, wat niet voor peritoneaalprikkeling pleit.
Kan je mijn andere vragen misschien ook beantwoorden?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:48 schreef stapjeterug het volgende:
Pijn zit echt op een centraal punt. Voor de vrouwen onder ons; precies onder de rechter BH beugel. Heb ook even gedacht dat dat het was. Totaal geen last van mijn buik en er zijn ook geen opzwellingen.
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:12 schreef Grunn1988 het volgende:
- Is de pijn na gisteren verplaatst? (Naar de hele buik?)
Nee pijn zit op zelfde plek
- En zo ja, is de buik hard?
Nee dus, geen last van buik verder
- Is de pijn zo erg dat je er juist van wil bewegen of juist helemaal niet?
Liever niet bewegen
- Straalt de pijn door naar de rug? (Of is het totaal anders?)
Gaat niet door naar de rug, maar heb wel voorgaande de pijn een paar dagen enorme rugpijn gehad.
- -Ben je bekend met galstenen?
Nee
- Is er een zwelling te voelen?
Nee, maar als ik er op druk, lichtelijk, doet het wel zeer
- Heb je koorts?
Vorige week gehad, zoals in bericht; heb griep gehad toen geen last gehad van deze pijn, is naderhand gekomen.
- Wat is je voorgeschiedenis qua ziekten (bijvoorbeeld maagzweer?)
Geen ziektes
- Slik je medicijnen?
Slik geen medicijnen
- Welke kleur heeft je ontlasting?
Zelfde als ieder ander![]()
- Welke kleur heeft je oogwit?
Wit![]()
Ik denk dat je een cholecystitis (galblaasontsteking) of wellicht galstenen hebt (daarom al die vragen), maar dat kan ook zijn omdat ik daar maandag een toets over heb. De symptomen klinken mij in ieder geval bekend in de oren.
Als je weet wat het is, wil je het dan vermelden?
Laat ik weten
In elk geval vaker dan een situs reversus (maar dan zit ook het hoofd achterstevoren, dus dat zie je sneller).quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:24 schreef dotKoen het volgende:
Ja, een situs inversus komt zo vaak voor dat je daar echt rekening mee moet houden ...
Hmmm... pijn rechtsboven in de buik, bewegingspijn, drukpijn doen mij echt aan een cholecystitis denken. Misschien toch maar even bellen met de huisartspost?quote:
Je hebt gelijk, ik verwarde een galsteen met een cholecystitis. Bij het laatste kan je blijkbaar, in tegenstelling tot galstenen ook prikkeling van het pariëtale blad krijgen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:52 schreef Grunn1988 het volgende:
[..]
Ga dat eens even opnieuw leren! Ontsteking van het viscerale peritoneum is inderdaad slechts vaag te lokaliseren, maar prikkeling van het pariëtale peritoneum kan je met één vinger aanwijzen.
We zitten hier natuurlijk niet in de spreekkamer en er is geen arts-patientrelatiequote:Verder neem je dingen aan waar je TS niet naar vraagt. Laat haar eerst eens even antwoord gevenStudeer je btw ook GNK? Welk jaar?
Vrouwelijkheid jep! 24 jaar, normaal gewicht, eet verder gezond en slik de pil inderdaad. verder geen ziektes of medicijnen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:06 schreef Grunn1988 het volgende:
[..]
Hmmm... pijn rechtsboven in de buik, bewegingspijn, drukpijn doen mij echt aan een cholecystitis denken. Misschien toch maar even bellen met de huisartspost?
In 95% schijnt een galsteen de oorzaak te zijn. Risicofactoren hiervoor zijn: vrouwelijkheid, hogere leeftijd, zwaarlijvigheid, snel gewichtsverlies, veel vet eten, de pil (of andere medicatie) en nog wat ziektes (maar die had je niet zei je). Herken je deze risicofactoren?
Ah chill. Ik heb rode slippers van je uni, maar dat terzijde. Ik doe het derde jaar in Groningen. In ieder geval; bij een galsteen krijg je koliekpijn en beweeg je liever ("dan ren je door het huis van de pijn") en bij peritonitis doet elke beweging pijn. Daarom vroeg ik ook of ze liever stil lag of bewoog. Kolieken kunnen overigens in het begin voorkomen. Sinds gisteren was de pijn heel erg, dus misschien is toen de pariëtale prikkeling gekomen? Zomaar een gedachtensprongetje.quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:08 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik verwarde een galsteen met een cholecystitis. Bij het laatste kan je blijkbaar, in tegenstelling tot galstenen ook prikkeling van het pariëtale blad krijgen.
[..]
We zitten hier natuurlijk niet in de spreekkamer en er is geen arts-patientrelatie. Tweedejaars in Nijmegen.
En mocht het een galsteen zijn wat gebeurt er dan? qua behandeling?quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:06 schreef Grunn1988 het volgende:
[..]
In 95% schijnt een galsteen de oorzaak te zijn. Risicofactoren hiervoor zijn: vrouwelijkheid, hogere leeftijd, zwaarlijvigheid, snel gewichtsverlies, veel vet eten, de pil (of andere medicatie) en nog wat ziektes (maar die had je niet zei je). Herken je deze risicofactoren?
quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:09 schreef ElisaB het volgende:
Jullie vallen om het hardst over elkaar heen om moeilijke dingen te zeggen. Het is jammer dat je dat met dit onderwerp doet, maar anders was het om te lachen
Jou eens op met je dokter voelen en intelligent zitten doen in een poging de rest van het volk te imponeren. Het is dom!
Dat vind ik ook waarschijnlijk dan de galblaasontsteking.quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:10 schreef zhe-devilll het volgende:
Ik vermoed spierpijn.
Laatst heerste er een raar virus, nml onderrugpijn.
Nu zul je denken dat is geen virus maar als 30 mensen in je omgeving onderrugpijn hebben anderhalve week lang dan moet het bijna wel een virus zijn en ook deze klacht hoorde ik al weer van 3 mensen, nml borstspierpijn...
Vaag...
Ze heeft griep gehad en ze hoestquote:Op woensdag 14 januari 2009 00:12 schreef Grunn1988 het volgende:
[..]
Ah chill. Ik heb rode slippers van uni, maar dat terzijde. Ik doe het derde jaar in Groningen. In ieder geval; bij een galsteen krijg je koliekpijn en beweeg je liever ("dan ren je door het huis van de pijn") en bij peritonitis doet elke beweging pijn. Daarom vroeg ik ook of ze liever stil lag of bewoog. Kolieken kunnen overigens in het begin voorkomen. Sinds gisteren was de pijn heel erg, dus misschien is toen de pariëtale prikkeling gekomen? Zomaar een gedachtensprongetje.
Flikker op. TS vraagt erom en dan krijgt ze het. Bemoei je ergens anders mee als je niets nuttigs hebt te zeggen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:09 schreef ElisaB het volgende:
Jullie vallen om het hardst over elkaar heen om moeilijke dingen te zeggen. Het is jammer dat je dat met dit onderwerp doet, maar anders was het om te lachen
Jou eens op met je dokter voelen en intelligent zitten doen in een poging de rest van het volk te imponeren. Het is dom!
Gaat ook zeker gebeuren morgen, maar je weet maar nooit of mensen het gevoel kennen, of weten wat het is. Of er in ieder geval iets van kennen of over kunnen vertellen. Vind de reacties wel fijn. Maar nogmaals de huisarts wordt zeker gebelt!quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:13 schreef yvonne het volgende:
Zeg lieve artsen in spé, les 1, geen diagnose via i-net.
Dit is nu niet echt de bedoeling en dat horen jullie ook te weten.
TS, bel een arts, ik wil ook wel even je diagnose stellen hoor, je bent een week geleden grieperig geweest, je hoest en je hebt pijn. Lijkt me dan meer in de longen te zitten dan in de galblaas heren.
Oftwel
Geen diagnose via i-net.
In alle jaren FOK! nog nooit een juiste diagnose zien stellen
Kortom, bel een arts, sterkte
Lieve Yvonne, ik heb TS ook al minstens 2 keer geadviseerd de HAP te bellen. En we stellen geen diagnose (TS is immers niet mijn patient), maar discussiëren (zoals het op een forum gebruikelijk is) over probleem dat TS voorlegt.quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:13 schreef yvonne het volgende:
Zeg lieve artsen in spé, les 1, geen diagnose via i-net.
Dit is nu niet echt de bedoeling en dat horen jullie ook te weten.
TS, bel een arts, ik wil ook wel even je diagnose stellen hoor, je bent een week geleden grieperig geweest, je hoest en je hebt pijn. Lijkt me dan meer in de longen te zitten dan in de galblaas heren.
Oftwel
Geen diagnose via i-net.
In alle jaren FOK! nog nooit een juiste diagnose zien stellen
Kortom, bel een arts, sterkte
Nou Yvonne, je hoort het. Wij vertellen gewoon wat we denken te weten en TS snapt dat wij geen artsen zijn. Ze gaat heus wel naar de huisartsquote:Op woensdag 14 januari 2009 00:17 schreef stapjeterug het volgende:
[..]
Gaat ook zeker gebeuren morgen, maar je weet maar nooit of mensen het gevoel kennen, of weten wat het is. Of er in ieder geval iets van kennen of over kunnen vertellen. Vind de reacties wel fijn. Maar nogmaals de huisarts wordt zeker gebelt!
Schat, als je iets mankeert en je krijgt dit allemaal onder ogen dan maak je je alleen maar meer zorgen hoor, les 2quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:17 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Lieve Yvonne, ik heb TS ook al minstens 2 keer geadviseerd de HAP te bellen. En we stellen geen diagnose (TS is immers niet mijn patient), maar discussiëren (zoals het op een forum gebruikelijk is) over probleem dat TS voorlegt.
Ik heb wel vaker griep gehad, maar deze pijn nog nooit. Hoesten plus griep betekend voor mij niet dat ik deze onverklaarbare pijn heb.....quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:15 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ze heeft griep gehad en ze hoestDo the math
Kappen nou
Nou heb je het voor elkaarquote:Op woensdag 14 januari 2009 00:16 schreef Grunn1988 het volgende:
Flikker op. TS vraagt erom en dan krijgt ze het. Bemoei je ergens anders mee als je niets nuttigs hebt te zeggen.
Patiënten gaan sowieso het net op om te zoeken en komen altijd bij de minst prettige dingen uit. Dit is gewoon wat ik denk, maar dat hoeft niet waar te zijn natuurlijk. Maar dat snapt ze hopelijk wel. Welterusten in ieder gevalquote:Op woensdag 14 januari 2009 00:21 schreef yvonne het volgende:
[..]
Schat, als je iets mankeert en je krijgt dit allemaal onder ogen dan maak je je alleen maar meer zorgen hoor, les 2
"Stel de patient gerust*
Maar goed, niet teveel raars verzinnen, gewoon bij de basisgegevens blijven en ik ga naar bedje
Ehh, TS is niet mijn patiëntquote:Op woensdag 14 januari 2009 00:21 schreef yvonne het volgende:
[..]
Schat, als je iets mankeert en je krijgt dit allemaal onder ogen dan maak je je alleen maar meer zorgen hoor, les 2
"Stel de patient gerust*
Maar goed, niet teveel raars verzinnen, gewoon bij de basisgegevens blijven en ik ga naar bedje
Patiënten zie je in je praktijk. Diagnose hoor je inderdaad niet te stellen via het net. Maar er over discussiëren mag en TS snapt datquote:Op woensdag 14 januari 2009 00:24 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ehh, TS is niet mijn patiënt. En verder waren dat niet les 1 en les 2.
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:36 schreef kissa het volgende:
TS, als ik jou was zou ik morgen toch even een arts bellen. Dit is te heftig en duurt te lang voor een verrekt spiertje.
Sterkte en beterschap!
Zeker niet en bedankt voor je bericht, maar zoals ik al eerder zei maak ik morgen een afspraak. Omdat ik er nogal mee zit (ken deze rare pijn niet) wilde ik al een soort van voorkennis op doenquote:Op woensdag 14 januari 2009 00:29 schreef kissa het volgende:
[..]
Niets mis met mijn advies toch?
Echt goed bedoeld ...
quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:22 schreef yvonne het volgende:
Nou heb je het voor elkaar
Niemand doet zo tegen Vrouwe ElisaB
Ga je schamen en je mond spoelen
Dat van het arts bellen is goed. Dat het te heftig is om aan spieren/skelet te liggen ben ik het niet helemaal mee eens.quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:29 schreef kissa het volgende:
[..]
Niets mis met mijn advies toch?
Echt goed bedoeld ...
Waarom was je bang dat het je lever zou zijn? Drink je veel?quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:36 schreef stapjeterug het volgende:
[..]
Zeker niet en bedankt voor je bericht, maar zoals ik al eerder zei maak ik morgen een afspraak. Omdat ik er nogal mee zit (ken deze rare pijn niet) wilde ik al een soort van voorkennis op doenIk was namelijk ook bang dat het misschien mijn lever kon zijn..... zou nog steeds kunnen natuurlijk, maar was gewoon benieuwd naar reacties. Daar lijkt me een forum ook voor bedoelt. Misschien is er wel iemand die het zelfde heeft... je weet maar nooit
Het kan van alles zijnquote:Op woensdag 14 januari 2009 00:36 schreef stapjeterug het volgende:
[..]
Zeker niet en bedankt voor je bericht, maar zoals ik al eerder zei maak ik morgen een afspraak. Omdat ik er nogal mee zit (ken deze rare pijn niet) wilde ik al een soort van voorkennis op doenIk was namelijk ook bang dat het misschien mijn lever kon zijn..... zou nog steeds kunnen natuurlijk, maar was gewoon benieuwd naar reacties. Daar lijkt me een forum ook voor bedoelt. Misschien is er wel iemand die het zelfde heeft... je weet maar nooit
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |