abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65822598
Wat mij altijd is bijgebracht is dat je hebt twee soorten mensen. Open en gesloten mensen.
Gesloten mensen raken in mijn ogen minder snel overprikkeld dan open mensen. Dit komt volgens mij omdat gesloten mensen zich op de één of andere manier gemakkelijker kunnen afsluiten van de buitenwereld (denk aan drukte in de omgeving). Een gesloten persoon kan een drukke omgeving zowel prettig als onprettig ervaren. Echter is een gesloten persoon eerder instaat zich af te sluiten van de omgeving als hij onprettige impulsen ervaart. Een gesloten persoon kan zich minder druk maken over een ruzie op de achtergrond tussen mensen die hij/zij niet kent.
Als je open bent, kan je daarin tegen ook genieten van drukte. Maar als je niet goed weet hoe je moet omgaan met je eigen open karakter, dan kunnen impulsen heel hard binnenkomen. En bestaat er dus een kans dat je overprikkeld raakt van de drukte in je omgeving. Ik heb gemerkt dat open personen veel meer waarnemen van hun omgeving (zelfs details die helemaal niet relevant zijn)

Of er iets aan te doen is? Geen idee........... Ik denk zelf van niet. Ik denk dat je moet leren omgaan met je eigen karakter. Mensen die heel open zijn hebben soms meer behoefte om zich af te zonderen als ze lange tijd in een drukke omgeving zijn. Dus even naar buiten, even er tussenuit. Zodat ze tot zichzelf kunnen komen.

Voor mij is het belangrijk dat ik bewust ben van wanneer ik overprikkeld raak en zodoende maatregelen kan nemen (even koffie pauze, even weg van de drukte lopen, even me afzonderen met iemand waar ik me goed bij voel en die ik vertrouw) Al even alleen naar de wc kan me al die rust geven om meer bij mijzelf te komen. Als je vroeg merkt dat je overprikkeld raakt, hoef je minder grote maatregelen te nemen om weer tot jezelf te komen.

Je leert met vallen en opstaan. Je totaal afsluiten van drukke omgevingen is niet het antwoord. Misschien zou je jezelf er bewust mee moeten confronteren, en het dan opbouwen naar steeds een beetje meer drukte. Zo leer je omgaan met de hoeveelheid impulsen en ben je aan het einde van de dag minder uitgeput. Zolang je zelf een rustige houding en stem aanhoudt kun je ook een signaal aan je collega's afgeven dat je liever op een rustige manier wordt benadert. Een geordende kamer kan bijvoorbeeld ook rust geven. En zo zijn er wel meerdere dingen....
  zondag 8 februari 2009 @ 09:21:26 #27
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_65842816
En 'nee' leren zeggen.
Als je weet van jezelf dat werkfeestjes zo'n impact op je hebben dat je er de volgende dag nog van slag van bent; ga niet. Zeg nee.
Als je daar moeite mee hebt kun je standaard antwoorden bij zulke vragen: ik denk er even over na.
(Un)masking for the greater good.
pi_65854165
Je komt over als een introvert persoon. Extraverte mensen kunnen lang onder andere mensen zijn, introverte mensen willen en moeten momenten van rust inbouwen zodat ze tot zichzelf kunnen komen. Blijkbaar heb jij deze rustmomenten hard nodig, gun het jezelf dan ook. Gebruik je rustmomenten om je weer op te laden, geniet ervan, zodat je later weer onder de mensen kunt zijn. Wanneer je je overprikkeld voelt, stel jezelf dan gerust met de gedachte dat je later op de dag weer op jezelf kunt zijn.
pi_65894969
quote:
Op zondag 8 februari 2009 17:10 schreef Henk1056 het volgende:
Je komt over als een introvert persoon. Extraverte mensen kunnen lang onder andere mensen zijn, introverte mensen willen en moeten momenten van rust inbouwen zodat ze tot zichzelf kunnen komen. Blijkbaar heb jij deze rustmomenten hard nodig, gun het jezelf dan ook. Gebruik je rustmomenten om je weer op te laden, geniet ervan, zodat je later weer onder de mensen kunt zijn. Wanneer je je overprikkeld voelt, stel jezelf dan gerust met de gedachte dat je later op de dag weer op jezelf kunt zijn.
Dit. Vergelijk het met een batterij. De batterij van extraverte mensen laadt zichzelf op als ze met andere mensen zijn en de batterij van introverte mensen laadt zichzelf op als ze alleen zijn en loopt leeg als ze zich te lang onder de mensen begeven.

Ik ben zelf een introvert persoon en dat merk ik ook wel aan mezelf. Daarentegen heb ik geen last van drukte juist omdat ik me in mezelf kan keren. Ik vind het juist leuk om chaotische situaties te observeren en zelf het hoofd koel te houden .

Maar goed de ene introvert is de andere niet, volgens de Briggs-Meyer test heb je 8 verschillende typen introverten (ik vind dat overigens een HELE accurate test).
pi_65924621
quote:
Op maandag 9 februari 2009 21:38 schreef ThaMadEd het volgende:

[..]

Dit. Vergelijk het met een batterij. De batterij van extraverte mensen laadt zichzelf op als ze met andere mensen zijn en de batterij van introverte mensen laadt zichzelf op als ze alleen zijn en loopt leeg als ze zich te lang onder de mensen begeven.

Ik ben zelf een introvert persoon en dat merk ik ook wel aan mezelf. Daarentegen heb ik geen last van drukte juist omdat ik me in mezelf kan keren. Ik vind het juist leuk om chaotische situaties te observeren en zelf het hoofd koel te houden .

Herkenbaar. Ik ga meestal ook in de observatie stand bij overprikkeling. Als ik te lang doordraaf of te veel in 1 week of teveel op 1 dag afspreek (of het nou leuke dingen zijn of verplichtingen), krijg ik geheid een migraine aanval.
Heb vandaag ook maar mijn sportkluppie afgezegd, want had vanmorgen al een bespreking, vanmiddag veel telefoontjes en dan ben ik wel weer klaar met sociaal doen. (kluizenaar die ik ben )
quote:
Maar goed de ene introvert is de andere niet, volgens de Briggs-Meyer test heb je 8 verschillende typen introverten (ik vind dat overigens een HELE accurate test).
*google Briggs-Meyer test*

[ Bericht 4% gewijzigd door StreepjesSok op 10-02-2009 20:14:22 ]
Als je geen prioriteit bent, wees dan ook geen optie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')