abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64996451
Soms vind ik het zo moeilijk om relaties op te bouwen.

Bijna heel mijn leven gaat het al slecht met opleidingen en werk. Daardoor ben ik vaak in sociale situaties ook niet zo handig. Ik ben vaak onzeker bij mensen, die maatschappelijk meer gepresteerd hebben dan ik.

Vorig jaar nog een conflict gekregen met mijn oom, die ook cardioloog is. Hij zou mij helpen met een zakelijke kwestie, waar ik moeilijk uit kwam wegens de buitenlandse taal waarin alles stond. Echter het contact liep nogal stroef en daardoor viel ik verbaal uit (zonder te schelden). Hij beweert echter, dat ik zat te tieren en schelden...Toevallig waren mijn vriendin en moeder aanwezig en die beamen, dat ik niet gescholden heb.

Het vervelende is nu wel, dat het contact is verbroken en ook met zijn dochter en kinderen waar ik goed contact mee had...
Dat terwijl ik in mailtjes de zaak heb uitgelegd. Echter blijkbaar heb ik mijn naam tegen en wordt alles toch negatief uitgelegd!

Vorige maand vroeg een buurman/tennismaat mij om hem te helpen.
Echter ik kwam net terug van boodschappen, moest nog lunchen en iets voorbereiden en daarna meteen weg naar een cursus. Echter ik zei alleen, dat ik geen tijd had en reed weg...Hij zei nog, dat het maar 2 min. zou duren, maar het kwam gewoon niet uit.

Normaal zien we elkaar wel 1x/2 weken. Echter nu hoor ik al bijna 4 wk. niets meer, dus mailde even.
Blijkt hij verontwaardigd te zijn, omdat ik het zo druk heb (doelend op het akkefietje), dat hij daarom ook maar niets van zich liet horen...

Ik heb maar gemaild, dat ik het flauw vindt en heb uitgelegd waarom ik geen tijd had...
pi_64996548
Dus die gast is al beledigt doordat jij zo kort af doet tegen hem terwijl hij besluit JOUW te helpen en dan ga je ook nog eens mailen dat je het flauw vindt. Ja jij kan nog wel wat sociale lessen gebruiken.

Komt op mij over als of jij hier degene bent die moeilijk/onredelijk is.
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 17:09:35 #3
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64996617
Als je bovenstaande communicatie nou iets tactischer had aangekleed had je al die problemen niet gehad. Als je geen tijd hebt om de buurman te helpen, kan je natuurlijk ook iets zeggen als: "Sorry buurman, ik wil je best helpen, maar ik moet nog van alles doen en moet ook nog naar een cursus. Ik heb echt geen tijd, de volgende keer help ik je"

Dan zal hij het ook een stuk minder zwaar opnemen dan wanneer je zegt: "Sorry, geen tijd" en je vervolgens wegrijdt.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 17:11:32 #4
262 Re
Kiss & Swallow
pi_64996682
en het doel van dit topic?

hoe leren om te gaan met mensen? want echte skills heb je idd niet nee
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_64996785
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 17:07 schreef mirved het volgende:
Dus die gast is al beledigt doordat jij zo kort af doet tegen hem terwijl hij besluit JOUW te helpen en dan ga je ook nog eens mailen dat je het flauw vindt. Ja jij kan nog wel wat sociale lessen gebruiken.

Komt op mij over als of jij hier degene bent die moeilijk/onredelijk is.
Goed lezen...!
pi_64996963
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 17:11 schreef Re het volgende:
en het doel van dit topic?

hoe leren om te gaan met mensen? want echte skills heb je idd niet nee
Het is toch een forum?
Misschien kunnen ik of anderen er iets van opsteken, niks mis mee, toch?
  dinsdag 13 januari 2009 @ 17:18:23 #7
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_64996988
Wat is jouw excuus, ben je autist, heb je asperger, ben je manisch, dyslectisch.... Welke van de standaard Fok!-ziekten heb jij allemaal ?
zzz
pi_64997189
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 17:18 schreef _Led_ het volgende:
Wat is jouw excuus, ben je autist, heb je asperger, ben je manisch, dyslectisch.... Welke van de standaard Fok!-ziekten heb jij allemaal ?
Geen van allen, misschien je een beter idee?
  dinsdag 13 januari 2009 @ 17:24:11 #9
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_64997223
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 17:23 schreef Rolex1 het volgende:

[..]

Dan ben je gewoon een lomperik zonder enig empathisch vermogen of sociale vaardigheden !

Lees nou zelf nog eens dat stukje na over je buurman, vind je dan zelf niet dat je wat aardiger had mogen zijn ?
En er dan ook nog achteraan sturen dat je hem flauw vindt ?
zzz
  dinsdag 13 januari 2009 @ 17:27:00 #10
167595 mirved
Infobesitas
pi_64997326
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 17:23 schreef Rolex1 het volgende:

[..]

Ik had het verkeerd gelezen idd.

Zou me overigens niet verbazen als je licht autistisch bent (komt heel veel voor en is ook niets om je voor te schamen). Tja door met mensen om te gaan leer je juist wat wel en niet te zeggen lijkt me. Alleen moet je wel inzicht hebben wat je fout doet. Als je je eigen fout niet ziet dan is het natuurlijk hopeloos.
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
pi_64997588
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 17:24 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Dan ben je gewoon een lomperik zonder enig empathisch vermogen of sociale vaardigheden !

Lees nou zelf nog eens dat stukje na over je buurman, vind je dan zelf niet dat je wat aardiger had mogen zijn ?
En er dan ook nog achteraan sturen dat je hem flauw vindt ?
Nee, het was idd. beter geweest om even uit te leggen wat de reden was, maar ik had gewoon nog veel te doen in korte tijd. Ik stopte namelijk even, alleen om hem te groeten..

Echter in het verleden heb ik hem heel vaak geholpen, omdat ik veel tijd over heb. Laat het nu net niet uitkomen.
pi_64997644
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 17:21 schreef Re het volgende:

[..]

jawel hoor...

maar als je een dagboek wil openen ga je maar naar KLB ofzo

kijk ts: zo dus niet

of proberen altijd beleefd te blijven en er dan verder maar gewoon schijt aan hebben want jij bent tenslotte beleefd
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_64998532
Wat bedoel je met de titel? Ben jij een van de moeilijke mensen of vind je je buurman en oom moeilijk? En wie moet er mogelijk toleranter zijn?

In je voorbeelden vind je ik je asociaal en egocentrisch. Verbaast me niks dat je tegen problemen aanloopt. Probeer eens te kijken naar hoe dingen voor een ander overkomen, in plaats van naar hoe je ze zelf bedoelt. De meeste mensen zijn niet helderziend.
pi_65002487
Voordat er een slotje op gaat, nog maar snel een laatste reactie.

Alles moet natuurlijk in een breder perspectief gezien worden, maar dat wordt niet gegund.
Tja, dat kan je natuurlijk hier verwachten. Twee voorbeelden en je wordt gelijk afgebrand.

Uit deze brij reacties op de man, zal ik proberen enige feedback te halen.
Mod, gezien je kommentaar...draai de sleutel maar om...
pi_65003489
Lastig als je door je eigen onzekerheid niet zo handig reageert op mensen. Je wordt beoordeeld op wat je laat zien, niet op hoe je het bedoelt. Je bedoelt het vast niet onaardig maar het kan zo over komen.

Daarom is het belangrijk om in iedere situatie goed naar je zelf te kijken. Hoe kwamen de dingen over die je gezegd hebt?
Natuurlijk heeft zo'n verhaal twee kanten, de ander vat het erg persoonlijk op. Maar als je wilt dat het contact beter verloopt moet je de oplossing bij jezelf zoeken...
Volgens mij is dat best te leren, kwestie van terugkijken op de situatie en vaststellen waar je op communicatief gebied nog aan moet werken.

Het zou waarschijnlijk ook al helpen als je minder onzeker bent over wat je zelf hebt neergezet. Maar hoe je dat doet...? misschien een training o.i.d. Maar daar moet je je wel goed bij voelen.

Kijk je ook tegen je buurman op?
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_65003608
Volgens mij heb ik het stuk anders gelezen dan jullie. TS heeft toch niets gedaan? z'n oom werd kwaad op hem om onverklaarbare redenen en hij heeft niet gescholden ofzo. Daarna wilde TS zn excuses aanbieden maar oom accepteerde dat niet. Zelfde met de buurman. TS heeft geen tijd en kapt het gesprek af, misschien niet nodig als het maar 2 minuten zou duren maar later neemt TS het iniatiaief om contact met buurman weer te zoeken. Waarom zou de buurman zo kwaad worden om dat ene akkefietje als ze verder altijd goede vrienden waren? Lijkt me dat TS niet de dader is dus.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 20:36:54 #17
262 Re
Kiss & Swallow
pi_65004439
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 19:51 schreef Rolex1 het volgende:
Voordat er een slotje op gaat, nog maar snel een laatste reactie.

Alles moet natuurlijk in een breder perspectief gezien worden, maar dat wordt niet gegund.
Tja, dat kan je natuurlijk hier verwachten. Twee voorbeelden en je wordt gelijk afgebrand.

Mod, gezien je kommentaar...draai de sleutel maar om...
er komt helemaal geen slotje op
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_65007417
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 19:51 schreef Rolex1 het volgende:

Oh boehoe. Die twee voorbeelden zijn het enige wat je ons geeft, als die representatief zijn zijn dit onze gevoelens er over. Wat een slachtofferig geklaag zeg, het wordt me niet gegund, ik word afgebrand, boehoehoe. Mensen proberen je alleen maar duidelijk te maken dat hoe jij je in de beschreven situaties gedraagt écht asociaal is. Zo moeilijk is het echt niet die feedback er uit te halen, maar het is al wel duidelijk dat je hier komt om zielig te doen, niet uit oprechte interesse in de reacties.
pi_65007849
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 21:48 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Oh boehoe. Die twee voorbeelden zijn het enige wat je ons geeft, als die representatief zijn zijn dit onze gevoelens er over. Wat een slachtofferig geklaag zeg, het wordt me niet gegund, ik word afgebrand, boehoehoe. Mensen proberen je alleen maar duidelijk te maken dat hoe jij je in de beschreven situaties gedraagt écht asociaal is. Zo moeilijk is het echt niet die feedback er uit te halen, maar het is al wel duidelijk dat je hier komt om zielig te doen, niet uit oprechte interesse in de reacties.
Ok, zo kan je het ook opvatten.
Ik wilde nog op je eerste reactie reageren, omdat hier zeker goede feedback in staat.
Kritiek is nooit makkelijk, maar toch probeer ik de kern te begrijpen.
pi_65008098
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:18 schreef gamepwner het volgende:
Volgens mij heb ik het stuk anders gelezen dan jullie. TS heeft toch niets gedaan? z'n oom werd kwaad op hem om onverklaarbare redenen en hij heeft niet gescholden ofzo. Daarna wilde TS zn excuses aanbieden maar oom accepteerde dat niet. Zelfde met de buurman. TS heeft geen tijd en kapt het gesprek af, misschien niet nodig als het maar 2 minuten zou duren maar later neemt TS het iniatiaief om contact met buurman weer te zoeken. Waarom zou de buurman zo kwaad worden om dat ene akkefietje als ze verder altijd goede vrienden waren? Lijkt me dat TS niet de dader is dus.
Bedankt voor je support.
De andere reacties zorgen er ook voor dat ik probeer te begrijpen, waar ik fout zit. Zo zou ik kunnen proberen mijn emoties te beheersen.
Ik ben de eerste, die toe zal geven, dat ik vaak verkeerd kan reageren op anderen, omdat ik vaak met een mond vol tanden zit. Ook omdat ik niet goed in mijn vel steek of gestresst ben...
Ik heb net twee EQ-testen gedaan en scoor vrij laag, dus daar is nog zeker wat te verbeteren.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 22:04:02 #21
199912 bikkeltje2
gaat altijd door
pi_65008125
Vanwege korte lontjes bij anderen is TS asociaal? Omdat TS geen smoesjes en leugentjes gebruikt is hij asociaal?
Qua sociale vaardigheden kan er veel beter, idd. Maar om alles richting TS te schuiven reikt naar afschuiven. Nu is afschuiven is onze moderne cultuur een norm geworden, maar om dan over te gaan op verwijten als iemand dat niet doet gaat wel heel erg ver.

De manier waarop iemand afgebrand wordt is niet echt sociaal. De hoeveelheid projectie is indrukwekkend.

Mijn suggestie voor TS: leun emotioneel minder op anderen, meer je eigen zaakjes doppen, aan minder kwetsbare momenten bloot staan en investeer meer in jezelf ipv naar anderen te kijken. En bedenk: grote ego's hebben het vaker moeilijker dan jij (ook als ze het zelf niet door hebben)
pi_65008720
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 22:04 schreef bikkeltje2 het volgende:
Vanwege korte lontjes bij anderen is TS asociaal? Omdat TS geen smoesjes en leugentjes gebruikt is hij asociaal?
Qua sociale vaardigheden kan er veel beter, idd. Maar om alles richting TS te schuiven reikt naar afschuiven. Nu is afschuiven is onze moderne cultuur een norm geworden, maar om dan over te gaan op verwijten als iemand dat niet doet gaat wel heel erg ver.

De manier waarop iemand afgebrand wordt is niet echt sociaal. De hoeveelheid projectie is indrukwekkend.

Mijn suggestie voor TS: leun emotioneel minder op anderen, meer je eigen zaakjes doppen, aan minder kwetsbare momenten bloot staan en investeer meer in jezelf ipv naar anderen te kijken. En bedenk: grote ego's hebben het vaker moeilijker dan jij (ook als ze het zelf niet door hebben)
Heel mooi verwoord.
Zelf ben ik wat introvert en een einzelganger (enig kind) en heb een broertje dood aan dominante mensen. Vandaar, dat ik veel reacties nogal hard vond. Echter ik probeer toch feedback eruit te halen.

Eerder heb ik in een groep gezeten met mensen, die vrij agressief (Borderline) konden reageren. Dat zorgde er voor, ondanks dat ik alles goed bedoelde, mij ging afsluiten van hun. Echter ik realiseer in deze maatschappij dien je ook haar op je tanden te kweken en voor jezelf op te komen!
  dinsdag 13 januari 2009 @ 22:38:14 #23
199912 bikkeltje2
gaat altijd door
pi_65009738
Toch beste wel een hot item: je sociale vaardigheden toe-eigenen waardoor je wel assertief bent maar niet agressief. Een dunnen schiedslijn die door de verharding in de mij waarschijnlijk ook opschuift. Voor mensen die buiten de NL cultuur komen (zeg niet in NL geboren) wordt het nog moeilijker om de finesses te doorgronden.

Maar richten op wat je wel moet doen (ipv wat je niet moet doen) en datgene wat je zegt zoveel mogelijk bij jezelf houden is al een goede eerste begin. Vb bij wat wel: een opmerking waar je niets mee kan, laten gaan. Een opmerking die je niet kan plaatsen, een vraag stellen wat iemand nu echt bedoelt en vragen naar voorbeelden. Dan probeer je er iets uit te halen en als het er niet in zit, dan niet! etc. Een opmerking die je raakt, aangeven dat je geblokkeerd raakt. Is dat iemand zijn bedoeling, dan valt er niets meer te halen. Is dat NIET iemand bedoeling, dan zal die ervan schrikken en rustiger worden en wie weet excuseren. Blokkade weg, deur weer open. Makkelijk gezegd, moeilijk om in de praktijk te doen.

En nu aan de slag, luie donder!!!!
pi_65018774
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 21:48 schreef Dipkip het volgende:

[..]

dat ts aso zou zijn vind ik wel meevallen hoor. als het omgedraaid was, en ts had gepost over hoe zn buurman tegen hem had gezged "sorry, ff geen tijd, moet gaan"m dan had iedereen *ook* geroepen dat ts zich niet moet aanstellen en moet snappen dat mensen het soms druk hebben.

ts: soms kan je het gewoon toch niet goed doen, dus beter dan om gewoon je eigen integriteit te bewaren en het te laten gaan.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_65021390
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 09:11 schreef simmu het volgende:
dat ts aso zou zijn vind ik wel meevallen hoor
Ik bedoel niet zozeer dat ik TS wil scharen onder de hooligans, bumperklevers en andere aso-typen. Ik bedoel meer, dat hij blijkbaar niet zo sociaal is ingesteld als hij met een reageert op die omschreven situaties. A-sociaal, niet anti-sociaal. Ik stoot ook wel eens iemand voor het hoofd met iets wat ik niet zo bedoel, maar als ik dan van de ander hoor dat hij het vervelend opvat, dan heb ik er geen moeite mee me te verontschuldigen voor hoe het overkwam.

Verbaal uitvallen en roepen 'geen tijd' en wegfietsen, zijn wel typisch dingen waarvan je je wel moet kunnen voorstellen dat ze voor de ander vervelend overkomen, ook al bedoelde jij ze niet zo. TS redeneert enorm vanuit zichzelf, zonder er bij stil te staan hoe dingen over kunnen komen. In die zin egocentrisch gedrag: hij weet hoe iets bedoelt is en als anderen het niet zo opvatten dan zitten zij fout. Hooguit zal hij hen een uitweiding geven over hoe het bedoelt was, maar de stap maken zich in de ander te verplaatsen of te accepteren dat mensen verschillen en het een communicatiefout kan zijn ipv een fout van de ander, dat is allemaal een brug te ver. Dat lijkt me echt iets om te veranderen, want dat levert je heel veel conflicten op. Zeker in combinatie met de slachtofferrol waar TS ook in de openingspost al in zit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')