abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 januari 2009 @ 21:28:56 #176
11682 Moonah
Jolie femme
pi_65297261
Er zijn diverse observatiesystemen Yp. Die worden systematisch een aantal keer per jaar afgenomen. Maar eigenlijk ga je (ik tenminste ) meer af op je ervaring, gevoel en gewoon het werken met een kind. Die toetsen/volgsystemen zijn vaak een objectieve bevestiging van zaken die je al wist. Hoewel de eerlijkheid me gebiedt te bekennen dat er ook wel eens iets doorheen glipt hoor, en dan ben ik toch wel blij met die ellendige toetsen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 21 januari 2009 @ 21:30:29 #177
11682 Moonah
Jolie femme
pi_65297322
Oh en Chacama, gelukkig niets ernstigs met Maud!
pi_65297341
Wij gebruiken het leerlingvolgsysteem van Tije de Vos.
Zij gaat uit van didactische leeftijden. Vanaf groep 3 wordt iedere maand geteld. Zo zou een 3e groeper dus in oktober DLE 2 "moeten" hebben. Dit is voor de ouders ook erg inzichtelijk/te begrijpen en als leerkracht kan je goed uitleggen wat het niveau is. Zo kan je dus goede gesprekken voeren over eventuele achterstanden of juist enorme uitschieters naar boven. In principe toetsen wij 2x per jaar. Maar aangezien je met DLE's werkt zou je tussendoor kunnen toetsen.

*gaat redelijk kort door de bocht met dit verhaal*
  woensdag 21 januari 2009 @ 21:40:24 #179
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_65297721
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 21:20 schreef bixister het volgende:
ik vind 't wel erg knap van de juffen dat ze de voortgang op juist al die gebieden zo gedetailleerd bijhouden. dat doen ze althans bij Piet op school wel. ongelooflijk, wat een werk!

moonah, ik herken 't wel, dat 't je nogal veel doet of ze je kind wel lief & leuk vinden. en een ópluchting als dat dan inderdaad wel 't geval blijkt te zijn.
Toen wij vorig schooljaar een gesprekje met de juf hadden om te horen hoe Saskia het deed op school viel ik werkelijk van mijn stoel van verbazing.. De juf had Saskia net zo goed door als ikzelf Ze wist precies wat ze wel en niet graag deed, wat ze wel en niet goed kon..
Ik vond dat echt heel knap en heeft mij heel veel vertrouwen in haar gegeven.

Overigens de psz toetsen leggen zich (hier tenminste) voornamelijk toe op taalontwikkeling aangezien wij hier als 'groot Rotterdam' worden aangemerkt en er dan meer kans is op meer kinderen met een taalachterstand doordat Nederlands vaak niet de eerste taal bij die kinderen thuis is. Zo kan er op de psz wat sneller worden bijgestuurd om een kind goed Nederlands te leren
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_65299136
Op het oude kdv gingen ze ook starten met toetsen. Volgens piramide was dat, van het cito. Ik vind dat ook zo grappig E.T. dat de leidsters bij het kdv zoveel over Anna weten.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_65306255
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:38 schreef E.T. het volgende:

[..]

Dat zou voor mij een grotere zorg zijn dan de aangeboden lesstof niet zo boeiend vinden. Want als hij dit in een groepje van 15 peuters al heeft..... hoe gaat hij zich straks dan redden in een klas met 30+ kleuters?
Als hij niet leert hoe hij zich moet concentreren (en dat is echt niet alleen maar met het aanbieden van moeilijkere dingen) houdt hij daar zijn hele leven last van
Maar dat hij zich niet kna concentreren is vooral met voorlezen en dat is waarschijnlijk gewoon omdat ie het saai vind. Want als ie zelf aan het werk mag kan ie het wel heel goed. Nu zeiden ze op de psz wel dat hij natuurlijk niet te vergeten nog niet eens 2,5 is dus het niet eens zo heel gek is. Ze willen dus zien uit te vinden of dat door zijn leeftijd komt of door verveling!!
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_65306371
wat als hij tijdens het voorlezen gewoon niet stil kan zitten, omdat dat gewoon bij zijn leeftijd past ? Wat verstaan de peuterjuffen dan onder concentratie ?
pi_65306503
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 07:43 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
wat als hij tijdens het voorlezen gewoon niet stil kan zitten, omdat dat gewoon bij zijn leeftijd past ? Wat verstaan de peuterjuffen dan onder concentratie ?
Weet ik niet. Als ik hier thuis met hem voorlees (en dan zijn het geen boekjes die ze op de psz lezen) dan is ie een en al oor. Ze willen daar dat ie gewoon blijft zitten en naar het boekje blijft kijken. En dat doet ie niet. Hij zit steeds achterste voren en met andere kindjes te praten en vragen te stellen over dingen die zouden kunnen gebeuren in zo'n verhaal!!
Liefde
pi_65306709
hahaha, ondernemend type !
Bij mij in de groep kijken kinderen mij ook niet altijd aan als ik wat uitleg, maar dat betekent niet dat ze niet luisteren. In de meeste gevallen weten ze gewoon wat ik gezegd hed (uitzonderingen daar gelaten, haha). Ik kan namelijk tijdens een vergadering ook luisteren en aantekeningen maken of leuke poppetjes tekenen

Wat zou er gebeuren als jullie het boekje samen gaan uitkiezen, zodat de juf dat kan voorlezen ?
pi_65306820
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 08:34 schreef kapitein_pannekoek het volgende:

Wat zou er gebeuren als jullie het boekje samen gaan uitkiezen, zodat de juf dat kan voorlezen ?
Nou gister was Mikael met zijn klasje naar de bieb ivm het voorleesontbijt gedoe. Daar mochten alle kindjes een boekje uitkiezen die ze dan de aankomende weken gingen voorlezen. Maar Mikael vind die boekjes gewoon niet leuk. Hij wil echt de verhalen zeg maar. Gewoon als Jip en Janneke of Otje of Pluk. Niet een boek waarbij hij de plaatjes ook moet kijken maar waat ie gewoon kan zitten en bezig zijn met zijn eigen ding en ondertussen kan luisteren. En dat soort verhaaltjes willen ze niet voorlezen omdat de andere kindjes daar hun aandacht niet bij houden. Liever 1 die niet oplet dan 7 anderen. Nu lezen ze zulke verhaaltjes tijdens het vrij spelen wel eens met hem apart.
Liefde
pi_65307005
Wat jammer dat de psz niet aan zijn behoefte voldoet. Als je vind dat ik doorzaag, dan moet je het zeggen..

Dus Mikael had een leuk verhalenboek uitgekozen en toen werd dat dus "afgekeurd" en uiteindelijk niet meegenomen naar de psz ?
pi_65307130
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 08:57 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
Wat jammer dat de psz niet aan zijn behoefte voldoet. Als je vind dat ik doorzaag, dan moet je het zeggen..

Dus Mikael had een leuk verhalenboek uitgekozen en toen werd dat dus "afgekeurd" en uiteindelijk niet meegenomen naar de psz ?
Ik heb het boekje meegenomen naar huis en volgende week mag ie het meenenemn en dan gaan ze met hem en de ouste kindjes dat lezen!!

[ Bericht 0% gewijzigd door MeNicole op 22-01-2009 09:09:49 ]
Liefde
  donderdag 22 januari 2009 @ 09:20:25 #188
11682 Moonah
Jolie femme
pi_65307498
Nou, hiep hoi. Mijn eerste vrije ochtend.
Thies net weggebracht naar de psz. Hij moest een beetje huilen, ik hield me groot, heb snel afscheid genomen, mijn kind huilend in de armen van de (lieve!) juf achtergelaten en op de gang staan brullen. En nu schiet ik weer vol. Toen ik stiekem door het raam keek zat mijn ventje eerst op schoot, maar al snel naast de juf op zijn stoel de kring rond te kijken. De juf zag mij en stak haar duim omhoog. Ik heb er ook wel vertrouwen in dat het goed gaat, Thies vindt het vast heel leuk om daar te spelen, hij leert er andere kinderen kennen, leert (hopelijk!) praten.... Maar pffff, het is pas 9.15u. Ik moet nog wachten tot 11.45.
Ik ga zo maar boodschappen doen. Normaal doe ik dat met Thies.
Het zal nu wel een stuk sneller gaan, maar het zal ook veel minder gezellig zijn.
Blegh, ik moet mijn kind leren loslaten, ik weet het.
  donderdag 22 januari 2009 @ 09:22:26 #189
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_65307544
Oh ik vond dat ook zo moeilijk toen, en als ze hopenlijk binnenkort hier weer gaat zal dat ook wel weer zo zijn.
HEt wordt nog veel erger moonah straks vraagt hij of hij asjeblieft mag , ik voelde me zo aan de kant geschoven toen

Engaging Infinite Improbability Drive..
  donderdag 22 januari 2009 @ 09:23:36 #190
108648 cattie
lieve moeder
pi_65307572
Och Moonah, zo voelde ik me ook toen Ive voor het eerst naar het kdv ging! Volgens mij gaat Thies het helemaal leuk vinden daar en dan is het voor jou hopelijk ook wat makkelijker om hem los te laten.
  donderdag 22 januari 2009 @ 09:31:06 #191
11682 Moonah
Jolie femme
pi_65307743
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 09:22 schreef _evenstar_ het volgende:
HEt wordt nog veel erger moonah straks vraagt hij of hij asjeblieft mag
Ik weet niet of ik dat erger zal vinden. Het is natuurlijk een positieve ontwikkeling als hij graag wil gaan. En uiteraard gun ik hem dat. Dat ík moeite heb met het loslaten is míjn probleem, daar zal ik mee moeten leren dealen. Als híj het maar fijn vindt, daar gaat het me om. En gelukkig heb ik dat vertrouwen wel. We moeten er alleen even doorheen, en dat kost van beide kanten wat tranen.

Tnx voor jullie lieve woorden Evenstar en Cattie.
pi_65307779
Over een tijdje word je door Thies naar huis gestuurd als je hem daar af zet.

Mikael heeft sinds 2 weken een nieuw jongentje in de klas. Dat jochie heet Marcus maar Mikael noemt hem steeds Noud Als ik vraag hoe dat jochie heeft zegt ie gewoon Marcus en dan erachteraan: Maar ik noem hem Noud!!
Liefde
  donderdag 22 januari 2009 @ 09:33:04 #193
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_65307800
Moonah Het goed vast helemaal goed!
Lekker snel alleen boodskappies doen!!!
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_65307801
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 09:32 schreef MeNicole het volgende:
Over een tijdje word je door Thies naar huis gestuurd als je hem daar af zet.
Check! .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_65313006
Lastig en moeilijk Moonah. Kun je even bellen hoe het gaat tussendoor? Voor je eigen rust? Al is hij nu als het goed gaat al weer thuis. Het was vast een succes. Thies is zo'n open jochie naar andere kindjes en volwassenen toe.

Bijna elke ochtend is 1 van de eerst zinnen die we horen: "juffie peluh?" Dan voel ik me ook wel stom, vaak wil ze niet eens thuis blijven. Maar het wel fijn dat het praktisch altijd zo goed gaat.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  donderdag 22 januari 2009 @ 13:55:44 #196
11682 Moonah
Jolie femme
pi_65316287
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 12:23 schreef YPPY het volgende:
Lastig en moeilijk Moonah. Kun je even bellen hoe het gaat tussendoor? Voor je eigen rust? Al is hij nu als het goed gaat al weer thuis. Het was vast een succes. Thies is zo'n open jochie naar andere kindjes en volwassenen toe.
Ah, da's lief dat je dat zegt.
Bellen is/was niet nodig hoor. Het loslaten vind ik gewoon moeilijk. En dan helpt een belletje ook niet (stel je voor dat ik hem op de achtergrond zou horen huilen.... ). maar het is hardstikke goed gegaan. Wist ik ook wel.
quote:
Bijna elke ochtend is 1 van de eerst zinnen die we horen: "juffie peluh?" Dan voel ik me ook wel stom, vaak wil ze niet eens thuis blijven. Maar het wel fijn dat het praktisch altijd zo goed gaat.
Jij moet je niet stom voelen! Dat staat toch los van jou? Heerlijk, haar enthousiasme, van genieten!
  donderdag 22 januari 2009 @ 14:00:19 #197
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_65316449
Fijn dat het goed is gegaan Moonah. En natuurlijk wist je dat vantevoren, maar dat maakt het afscheid nemen helaas niet makkelijker

Finn is trouwens ook wel eens teleurgesteld als blijkt dat ie die dag niet naar het kdv gaat en dat alleen papa of mama de deur uit gaat. Maar dat is ook zo weer vergeten en ik ben blij dat ie het daar zo naar zijn zin heeft.
  vrijdag 23 januari 2009 @ 12:17:40 #198
144006 chacama
Ondernemend!
pi_65340447
Wat goed van Thies En voor mama Moonah een . Dat loslaten is verschrikkelijk.

En voor Yppy een en een hart onder de riem. Hier hoor ik ook elke ochtend: Ada... ada toe???? En nu is dat hier ook bijna dagelijks de gang van zaken, maar ik begrijp wat je bedoelt.

Wij zijn vanochtend gaan spieken op de peuterspeelzaal. Ik heb genoten... Maud heeft eerst even bij mij op schoot de kat uit de boom gekeken en is daarna gaan puzzelen, heeft gekeken in de gang, een poging gedaan tot fietsen en daarna netjes in de kring (naast me) samen met de andere kindjes naar het verhaal geluisterd en goed mee gedaan in de kring. Daarna zijn we naar Ada gegaan. En ze gaf de juf een kus en zwaaide: doeiii. En toen de juf vroeg of ze weer een keer zou komen zei ze volmondig en met een grote lach: ja... speluh!!! Dus ik heb er alle vertrouwen in dat dit helemaal goed gaat komen. Ik ga nog even bellen met de organisatie of ze iets eerder mag komen, omdat ze anders eerst 2x gaat en het daarna meteen vakantie is. Dat lijkt me verwarrend.

En nog even een klein spammetje. De echte vakantie-spam komt in het foto-topic. Maar die moet nog van de camera afkomen. En deze is van mijn mobiel.

[ Bericht 9% gewijzigd door chacama op 24-01-2009 21:57:57 (foto) ]
  vrijdag 23 januari 2009 @ 13:52:10 #199
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_65343958
Och Moonah, wat moeilijk! Het is inderdaad die rare eerste keer en ik denk dat het geen bal uitmaakt of dat met 4 maanden is, of nu met ruim twee. Je mannetje gaat voor het eerst ergens heen zonder jou en dat is gewoon raar, moeilijk en niet zo leuk!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  zondag 25 januari 2009 @ 21:52:10 #200
1762 YPPY
Yppiaans
pi_65400329
Fijn dat het zo goed ging met Maud op de peuterspeelzaal.

Zit nu te schrijven in Anna's 'dagboek', echt leuk om van alles terug te lezen. Het eerste jaar heb ik meteen bijgehouden en een maandje terug ben ik aan de rest begonnen. Nu ben ik nog maar een half jaar achter. Het lijkt me wel leuk voor haar voor 'later'.

Over 2 weken gaan we op een basisschool kijken. Vinden jullie dat vroeg? Ik krijg wel verbaasde reacties dat ik die afspraak al heb gemaakt. Behalve van een andere moeder uit het dorp die nog fanatieker is. Fjew Nu kan ik de maandag nog redelijk makkelijk vrij nemen, maar 1 februari heb ik gedeeltelijk een andere functie waardoor dat veel lastiger is. En aangezien J. alleen op maandag vrij is, moeten we wel op die dag. Ik wil wel een beetje op tijd, want als deze school het wordt, kan ik de nso (2 dagen) gaan regelen en moet J. zijn ouderschapsverlof vast gaan leggen. Wordt het een andere school, dan hebben we een probleem en moet ik zien dat ik ouderschapverlof/andere werktijden krijg. Wat is een kdv toch makkelijk.
*OUD heilige*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')