Ik zou het met Tomas (bijna 4) niet doen, op basis van de omschrijving. Gemene sneeuwgeesten, nachtmerries. Straks zit hij huilend in het theater, zo'n voorstelling maakt zoveel indruk en het is zo lastig uitleggen dat het allemaal 'nep' is als hij het vlak voor zich ziet gebeuren.quote:Op woensdag 21 januari 2009 12:35 schreef Saffier het volgende:
Even een vraag; familie vanwil ivm de verjaardag van zijn oma naar het Theater. Tobias is nu 3 jaar en 3 maanden en ze willen hiernaartoe; http://www.jeugdtheaterhofplein.nl/winter/index.htm. Ik wil best naar het theater maar ik twijfel nogal over de voorstelling, het ziet er best eng uit nl en sinds een week of 2 moet overal het licht aan en kan er een spook in de gang zitten enzo volgens Tobias... ik neig naar een 'nee', wat zouden jullie doen met deze voorstelling?
Mikael vind het helemaal geweldig. Eindelijk bezig zijn zeg maar!!quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:18 schreef cattie het volgende:
MeNicole, ik zou het wel laten doen (als Mikael er zelf geen probleem mee heeft).
Kunnen ze niet gewoon even wachten tot hij daadwerkelijk kleuter is en dan die test doen? Ik snap niet dat ze daar nu al zo'n vaart achter zetten eigenlijk. Behandelen ze hem op de psz dan anders omdat hij voor loopt? Hier weten ze dat Tomas iets voorloopt maar daar zijn ze vrij makkelijk in. De kids kunnen gewoon zelf uitzoeken waar ze mee willen spelen e.d. en hij pakt gewoon standaard dingen voor de iets oudere kindjes.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:15 schreef MeNicole het volgende:
Toen Mikael net naar de psz ging hebben ze hem meteen al in de gaten gehouden met het peutervolgsysteem omdat ze van het cb door hadden gekregen om Mikael zijn ontwikkeling in de gaten te houden. Toen scoorde ie al ruim boven van dat wat ie zou moeten kunnen. Vorige week hebben ze dat weer gedaan en scoorde hij veel hoger dan de vorige keer. Nu hebben ze vandaag een soort cito toest voor peuters met hem gedaan en hij had maar 1 fout. Nu willen ze volgende week een soort gelijke toets doen maar dan voor kleuters.
Hij krijgt op de psz idd "werkjes" voor de oudste peuters. Hij gaat ook met de oudste kindjes mee naar de basisschool af en toe om hem zo meer uitdaging te geven. Maar ik denk dan ook: Het houdt een keer op. Wat moet ie dan straks als ie 4 is. Dingen van groep 1a2 gaan doen?quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:26 schreef TearSong het volgende:
[..]
Kunnen ze niet gewoon even wachten tot hij daadwerkelijk kleuter is en dan die test doen? Ik snap niet dat ze daar nu al zo'n vaart achter zetten eigenlijk. Behandelen ze hem op de psz dan anders omdat hij voor loopt? Hier weten ze dat Tomas iets voorloopt maar daar zijn ze vrij makkelijk in. De kids kunnen gewoon zelf uitzoeken waar ze mee willen spelen e.d. en hij pakt gewoon standaard dingen voor de iets oudere kindjes.
Eigenlijk snap ik al die tests niet zo. Wat bekijken ze dan precies? Wat voor 'vragen' moet hij dan beantwoorden?
Tja of het een keertje ophoudt is de vraag natuurlijk. Als hij steeds een stapje voorloopt op de anderen...quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:53 schreef MeNicole het volgende:
[..]
Hij krijgt op de psz idd "werkjes" voor de oudste peuters. Hij gaat ook met de oudste kindjes mee naar de basisschool af en toe om hem zo meer uitdaging te geven. Maar ik denk dan ook: Het houdt een keer op. Wat moet ie dan straks als ie 4 is. Dingen van groep 1a2 gaan doen?
Ja daar ben ik ook wel blij om. Hun weten dat allemaal beter dan ik dat doe. Ik weet niet anders dan dat dit gewoon is zeg maar. Mikael is Mikael anders weet ik niet!quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:06 schreef TearSong het volgende:
[..]
Tja of het een keertje ophoudt is de vraag natuurlijk. Als hij steeds een stapje voorloopt op de anderen...
Ik moet zeggen dat ik het wel netjes vind dat ze het bij jou zo goed in de gaten houden
Dat zij het beter weten qua kennis en ontwikkeling is wel zo, maar aan de andere kant zeg je zelf ook voor jou is hij gewoon Mikael. Dat ze er zo goed op letten, zou ik alleen maar blij mee zijn. Ze doen het niet om Mikael te pesten, maar om te zorgen dat hij zich verder goed blijft ontwikkelen. Ik snap je twijfel wel, maar ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat Mikael als hij 4 is niets meer te doen heeft. Misschien is hij dan al druk bezig met lezen. Prima toch. Als hij zich op die manier ontwikkelt. Het is soms moeilijk om buiten het gebruikelijke plaatje te denken, maar ieder kind is en blijft uniek.quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:08 schreef MeNicole het volgende:
[..]
Ja daar ben ik ook wel blij om. Hun weten dat allemaal beter dan ik dat doe. Ik weet niet anders dan dat dit gewoon is zeg maar. Mikael is Mikael anders weet ik niet!
Dat zou voor mij een grotere zorg zijn dan de aangeboden lesstof niet zo boeiend vinden. Want als hij dit in een groepje van 15 peuters al heeft..... hoe gaat hij zich straks dan redden in een klas met 30+ kleuters?quote:Op woensdag 21 januari 2009 16:34 schreef MeNicole het volgende:
Mikael heeft ook heel snel dat ie zich op de psz niet kan concentreren.
Herkenbaar. Op de PSZ werd ik ineens aangesproken door de juf...ze waren buiten aan het spelen en daar stond op de stoep met verf 'X502' geschreven. Tomas zei dus tegen de juf 'hey, daar staat X502!' en de juf vond dat al wat vreemd en vroeg dus of ik dat een keer aan hem verteld had. Ik had het nog nooit gezien dus dat zeg ik ook tegen de juf, vervolgens is ze de rest van de week bezig geweest met Tomas letters en cijfers die op de kleding van de andere kindjes stonden te laten lezen, ze kon het haast niet geloven..terwijl ik dacht dat alle kinderen van zijn leeftijd dat doenquote:Op woensdag 21 januari 2009 14:08 schreef MeNicole het volgende:
[..]
Ja daar ben ik ook wel blij om. Hun weten dat allemaal beter dan ik dat doe. Ik weet niet anders dan dat dit gewoon is zeg maar. Mikael is Mikael anders weet ik niet!
Haha dat lijkt misschien al gauw zo he als je zulke dingen opschrijftquote:Op woensdag 21 januari 2009 16:41 schreef TearSong het volgende:
Overigens schrijf ik dit met enige tegenzin want het is helemaal niet de bedoeling om een 'kijk mijn peuter eens slim zijn' verhaal af te steken hoor. Misschien dat wat hij doet wel heel normaal is, maar als dat niet zo is dan is het misschien handig als er ook eens naar gekeken wordt.
Nou ja, dat was ook mijn eerste ingeving en zoals ik er tot nu toe over dacht. Maar dan lees ik hier over peutervolgsystemen via het CB en citotoetsen op de psz en dan denk ik 'ik heb zeker iets gemist ofzo dat dit tegenwoordig de manier is om met dat soort dingen om te gaan' en als ik dan lees dat het handig is dat basisscholen voorbereid zijn op kindjes die misschien iets voor liggen dan ga ik inderdaad twijfelen. Moet ik er dan ook eens naar laten kijken of niet? Waar ik voorheen wel doorhad dat hij waarsch. iets snel is met dingen als cijfers en letters, sommetjes maken e.d. maar zoiets had van 'we zien op de basisschool wel' begin ik nu n.a.v. de reacties over die toetsing te twijfelen. Dus vandaar mijn berichtjequote:Op woensdag 21 januari 2009 20:10 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
Als Montessori juf krijg ik echt helemaal jeuk van toetsen/testen. En vooral op zo'n jonge leeftijd. Die ontwikkeling is nog zo grillig en onvoorspelbaar. Wat wil je (of de psz) er nou mee bereiken? Als je toch gewoon de kinderen goed observeert, dan valt de ontwikkeling gewoon op en daar handel je naar. Daar heb je (als ouder of psz) toch geen toets voor nodig ?
quote:Op woensdag 21 januari 2009 20:29 schreef PM-girl het volgende:
En Thies is zo charmant, dat zien ze daar ook heus wel!
Peuter hè!quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |