abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65280808
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 12:35 schreef Saffier het volgende:

Even een vraag; familie van wil ivm de verjaardag van zijn oma naar het Theater. Tobias is nu 3 jaar en 3 maanden en ze willen hiernaartoe; http://www.jeugdtheaterhofplein.nl/winter/index.htm. Ik wil best naar het theater maar ik twijfel nogal over de voorstelling, het ziet er best eng uit nl en sinds een week of 2 moet overal het licht aan en kan er een spook in de gang zitten enzo volgens Tobias... ik neig naar een 'nee', wat zouden jullie doen met deze voorstelling?
Ik zou het met Tomas (bijna 4) niet doen, op basis van de omschrijving. Gemene sneeuwgeesten, nachtmerries. Straks zit hij huilend in het theater, zo'n voorstelling maakt zoveel indruk en het is zo lastig uitleggen dat het allemaal 'nep' is als hij het vlak voor zich ziet gebeuren.

Kunnen ze niet iets vrolijkers uitzoeken? Of een leuke voorstelling met muziek ofzo?

Wij gaan binnenkort (7 febr.) naar Floddertje en dat lijkt mij een hele leuke voorstelling om naartoe te gaan. Ben benieuwd hoe dat gaat worden.
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_65280816
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:18 schreef cattie het volgende:
MeNicole, ik zou het wel laten doen (als Mikael er zelf geen probleem mee heeft).
Mikael vind het helemaal geweldig. Eindelijk bezig zijn zeg maar!!
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_65281016
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:15 schreef MeNicole het volgende:
Toen Mikael net naar de psz ging hebben ze hem meteen al in de gaten gehouden met het peutervolgsysteem omdat ze van het cb door hadden gekregen om Mikael zijn ontwikkeling in de gaten te houden. Toen scoorde ie al ruim boven van dat wat ie zou moeten kunnen. Vorige week hebben ze dat weer gedaan en scoorde hij veel hoger dan de vorige keer. Nu hebben ze vandaag een soort cito toest voor peuters met hem gedaan en hij had maar 1 fout. Nu willen ze volgende week een soort gelijke toets doen maar dan voor kleuters.
Kunnen ze niet gewoon even wachten tot hij daadwerkelijk kleuter is en dan die test doen? Ik snap niet dat ze daar nu al zo'n vaart achter zetten eigenlijk. Behandelen ze hem op de psz dan anders omdat hij voor loopt? Hier weten ze dat Tomas iets voorloopt maar daar zijn ze vrij makkelijk in. De kids kunnen gewoon zelf uitzoeken waar ze mee willen spelen e.d. en hij pakt gewoon standaard dingen voor de iets oudere kindjes.

Eigenlijk snap ik al die tests niet zo. Wat bekijken ze dan precies? Wat voor 'vragen' moet hij dan beantwoorden?

[ Bericht 8% gewijzigd door TearSong op 21-01-2009 13:31:31 ]
It's all up to you
  woensdag 21 januari 2009 @ 13:28:24 #154
144006 chacama
Ondernemend!
pi_65281110
Saffier, ik zou het ook niet doen. Wel een andere gezellige voorstelling, maar niet van spannende/enge dingen.

MeNicole. Ik zou het wel laten testen. Op die manier kunnen ze ook zien waar Mikael veel plezier in heeft en dat ook meer aanbieden op de PSZ. Wel fijn dat ze er goed naar kijken.

'Mama, daar is de deur' Ik ben benieuwd. Hier mogen we over een maandje. Ga vrijdag denk ik maar even koffie-drinken. Vind ik ook wel weer gezellig om Fleur d'r 'oude'juffen weer te zien.

Vanmiddag weer een glimps mogen zien van mijn vrolijke Maud. D'r vriendje was bij de oppas en samen hebben ze heerlijk de boel weer onveilig gemaakt. Lekker spontaan lachen en spelen. Niet constant op/aan me hangen en liggen.
pi_65282093
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:26 schreef TearSong het volgende:

[..]

Kunnen ze niet gewoon even wachten tot hij daadwerkelijk kleuter is en dan die test doen? Ik snap niet dat ze daar nu al zo'n vaart achter zetten eigenlijk. Behandelen ze hem op de psz dan anders omdat hij voor loopt? Hier weten ze dat Tomas iets voorloopt maar daar zijn ze vrij makkelijk in. De kids kunnen gewoon zelf uitzoeken waar ze mee willen spelen e.d. en hij pakt gewoon standaard dingen voor de iets oudere kindjes.

Eigenlijk snap ik al die tests niet zo. Wat bekijken ze dan precies? Wat voor 'vragen' moet hij dan beantwoorden?
Hij krijgt op de psz idd "werkjes" voor de oudste peuters. Hij gaat ook met de oudste kindjes mee naar de basisschool af en toe om hem zo meer uitdaging te geven. Maar ik denk dan ook: Het houdt een keer op. Wat moet ie dan straks als ie 4 is. Dingen van groep 1a2 gaan doen?

Ze hadden wel leuke dingen die ie moest doen. Ze hadden bv 5 plaatjes. Van een jongentje die op moet staan tot aan dat ie naar school gaat.
Plaatje 1: Jongentje word wakker.
Plaatje 2: Jongentje doet zijn kleren aan.
Plaatje 3: Jongentje gaat eten.
Plaatje 4: Jongentje doet jas en schoenen aan.
Plaatje 5: Jongentje is op school.
Die lagen dan door elkaar en hij moest er een goeie volgorde van maken. Zo hadden ze ook van een meisje dat met der hondje ging wandelen en een jongentje dat ging zwemmen.

Verder hadden ze een boekje waarin hij aan moest wijzen wat voor, achter, naast, boven, onder enzo was.

Ook hebben ze gekeken naar zijn woordenschat. Dit was gewoon doormiddel van hem laten praten over het weekend en andere dingen.

En ze hebben hem een verhaal voorgelezen die hij dan weer na moest vertellen. Hij was helemaal niet aan het opletten en veel meer met andere dingen bezig. Steeds erdoor heen praten enzo. Maar aan het eind kon ie precies vertellen waar het over ging.
Liefde
pi_65282531
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:53 schreef MeNicole het volgende:

[..]

Hij krijgt op de psz idd "werkjes" voor de oudste peuters. Hij gaat ook met de oudste kindjes mee naar de basisschool af en toe om hem zo meer uitdaging te geven. Maar ik denk dan ook: Het houdt een keer op. Wat moet ie dan straks als ie 4 is. Dingen van groep 1a2 gaan doen?
Tja of het een keertje ophoudt is de vraag natuurlijk. Als hij steeds een stapje voorloopt op de anderen...

Ik moet zeggen dat ik het wel netjes vind dat ze het bij jou zo goed in de gaten houden
It's all up to you
pi_65282576
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 14:06 schreef TearSong het volgende:

[..]

Tja of het een keertje ophoudt is de vraag natuurlijk. Als hij steeds een stapje voorloopt op de anderen...

Ik moet zeggen dat ik het wel netjes vind dat ze het bij jou zo goed in de gaten houden
Ja daar ben ik ook wel blij om. Hun weten dat allemaal beter dan ik dat doe. Ik weet niet anders dan dat dit gewoon is zeg maar. Mikael is Mikael anders weet ik niet!
Liefde
  woensdag 21 januari 2009 @ 14:18:56 #158
141023 ik80
leer het mij zelf te doen
pi_65282964
Menicole, zo moet je het voorlopig ook houden hoor! (Hoe hij voor jou is) Maar voor de basisschool is het wel heel fijn om te weten of ze een kind het voorsprong binnenkrijgen omdat ze daar dan op kunnen reageren. Je kan anders veel gaan mislopen, hij kan ineens gaan onderpresteren. En dan haal je het niet zo snel meer eruit.
Doen waar jij en Mikael je goed bij voelen. Probeer hem goed uit te dagen, niet meer stof maar meer inhoudelijk zou ik zeggen (snap je hem?)
  woensdag 21 januari 2009 @ 14:38:09 #159
144006 chacama
Ondernemend!
pi_65283764
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 14:08 schreef MeNicole het volgende:

[..]

Ja daar ben ik ook wel blij om. Hun weten dat allemaal beter dan ik dat doe. Ik weet niet anders dan dat dit gewoon is zeg maar. Mikael is Mikael anders weet ik niet!
Dat zij het beter weten qua kennis en ontwikkeling is wel zo, maar aan de andere kant zeg je zelf ook voor jou is hij gewoon Mikael. Dat ze er zo goed op letten, zou ik alleen maar blij mee zijn. Ze doen het niet om Mikael te pesten, maar om te zorgen dat hij zich verder goed blijft ontwikkelen. Ik snap je twijfel wel, maar ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat Mikael als hij 4 is niets meer te doen heeft. Misschien is hij dan al druk bezig met lezen. Prima toch. Als hij zich op die manier ontwikkelt. Het is soms moeilijk om buiten het gebruikelijke plaatje te denken, maar ieder kind is en blijft uniek.

Fleur kwam ook met en taalvoorsprong op de peuterspeelzaal en wat qua spelen ookal wat verder dan de andere kindjes, zo signaleerden ze daar (ze is overigens niet getest, omdat het peutervolgsysteem er toen nog niet was). Ik vond het fijn om te weten en nu ik Maud heb, zie ik pas hoever Fleur was toen.

[ Bericht 0% gewijzigd door chacama op 21-01-2009 14:38:54 (spelfout) ]
  woensdag 21 januari 2009 @ 16:22:12 #160
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_65287649
Ik zou testen om het te weten en signaleren en er verder niets mee (laten) doen.

Saskia heeft ook altijd alle Cito's op de psz zonder fouten gemaakt en ook de Cito in groep 1 mocht ze vorig jaar mee doen (toen zat ze twee weken op school) en daar haalde ze ook drie keer de hoogste score. Fijn om te weten dat ze dus wat slimmer is dan de rest, op die manier kan de juf ook snel signaleren of ze er met de pet naar gooit (alleen maar in de poppenhoek en de echte 'werkjes' afraffelen bijv.) maar verder hebben we er altijd voor gekozen om in principe dezelfde lesstof aan te bieden als de overige peuters en kleuters van haar groep. Alleen op eigen initiatief van Saskia wordt er verrijkingsstof aangeboden. Zo komt ze nu dus wel regelmatig thuis met werkjes met letters en eenvoudige leesoefeningetjes, maar dat is alleen omdat ze zelf aangeeft met letters te willen werken.. niet omdat het bij voorbaat aangeboden wordt.
Zo blijft ze wel gewoon de 5 jarige kleuter die ze nu is maar krijgt ze wel de dingen die voor haar interessant zijn
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_65288058
Chacama ik bedoel het ook precies zoals jij dat zegt.
Mikael heeft ook heel snel dat ie zich op de psz niet kan concentreren. En dat kwam met dat verhaaltje voorlezen ook weer duidelijk naar voren. Maar hij krijgt wel allemaal mee wat er gebeurd. Hij vind het gewoon "saai" en gaat daarom maar op zoek naar iets anders.

Gelukkig is het ook nog gewoon een lekkere eigenwijze peuter met zo heeeeel af en toe een bui. Hij kan zich ook uren vermaken met auto's en helicopters enzo.
Liefde
  woensdag 21 januari 2009 @ 16:38:04 #162
3011 E.T.
pi_65288194
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:34 schreef MeNicole het volgende:
Mikael heeft ook heel snel dat ie zich op de psz niet kan concentreren.
Dat zou voor mij een grotere zorg zijn dan de aangeboden lesstof niet zo boeiend vinden. Want als hij dit in een groepje van 15 peuters al heeft..... hoe gaat hij zich straks dan redden in een klas met 30+ kleuters?
Als hij niet leert hoe hij zich moet concentreren (en dat is echt niet alleen maar met het aanbieden van moeilijkere dingen) houdt hij daar zijn hele leven last van
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_65288323
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 14:08 schreef MeNicole het volgende:

[..]

Herkenbaar. Op de PSZ werd ik ineens aangesproken door de juf...ze waren buiten aan het spelen en daar stond op de stoep met verf 'X502' geschreven. Tomas zei dus tegen de juf 'hey, daar staat X502!' en de juf vond dat al wat vreemd en vroeg dus of ik dat een keer aan hem verteld had. Ik had het nog nooit gezien dus dat zeg ik ook tegen de juf, vervolgens is ze de rest van de week bezig geweest met Tomas letters en cijfers die op de kleding van de andere kindjes stonden te laten lezen, ze kon het haast niet geloven..terwijl ik dacht dat alle kinderen van zijn leeftijd dat doen

Hier dus geen volgsysteem en aangezien het laatste bezoekje bij het CB al geweest is gaat dat ook niet meer gebeuren geloof ik Ik begin er alleen nu aan te twijfelen of het handig is om hem toch te laten 'testen' voor hij naar de basisschool gaat zodat ze daar ook weten dat/of hij misschien wat verder is dan de andere kindjes. Of hij echt veel verder is weet ik overigens niet want net zoals MeNicole heb ik niet echt vergelijkingsmateriaal
Hij leert wel snel dingen, herkent alle cijfers en letters en kan kleine sommetjes oplossen. Verder hoeft hij nu niet echt meer te tellen (als hij 5 flessen ziet zegt hij direct dat het er 5 zijn, waar hij vroeger echt '1, 2, 3, 4, 5' moest tellen)
Zou het nodig zijn dat eens ergens aan te kaarten? Of toch maar afwachten wat ze er op de basisschool van zeggen zodra hij daar begint? Door het verhaal van MeNicole begin ik te twijfelen.

Overigens schrijf ik dit met enige tegenzin want het is helemaal niet de bedoeling om een 'kijk mijn peuter eens slim zijn' verhaal af te steken hoor. Misschien dat wat hij doet wel heel normaal is, maar als dat niet zo is dan is het misschien handig als er ook eens naar gekeken wordt.
It's all up to you
  woensdag 21 januari 2009 @ 17:03:49 #164
144006 chacama
Ondernemend!
pi_65288935
Tearsong, zoals je het schrijft, is het helemaal niet opschepperig geschreven. Dus wat dat betreft geen zorgen. Ik zou als ik dit zo lees (en met mijn kleuter en peutr verglijk) toch wel laten testen. Het feit dat ie aan het lezen is op het niveau van een groep2 kind en telt zonder te tellen zegt ook al wat. Juist om inderdaad met kennis naar een basisschool te gaan. Lijkt mij niet geheel onverstandig. En vraag evt. de peuterjuffen om eens te zien wat hen opvalt, naast het lezen.
pi_65289166
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:41 schreef TearSong het volgende:

Overigens schrijf ik dit met enige tegenzin want het is helemaal niet de bedoeling om een 'kijk mijn peuter eens slim zijn' verhaal af te steken hoor. Misschien dat wat hij doet wel heel normaal is, maar als dat niet zo is dan is het misschien handig als er ook eens naar gekeken wordt.
Haha dat lijkt misschien al gauw zo he als je zulke dingen opschrijft

Maar het is toch goed dat dat je opvalt, soms weet je ook niet of dingen bij de leeftijd horen of dat ze misschien al een stapje verder zijn! Mij lijkt dat ze het op school wel snel genoeg gaan zien hoor als dat het geval blijkt te zijn
  woensdag 21 januari 2009 @ 19:25:53 #166
3011 E.T.
pi_65293060
TearSong, testen klinkt wel aardig maar door wie? wat voor test? (hier op de psz hebben ze Cito-toetsen, vandaar dat Saskia daar is getest).
Over 2 maanden gaat Tomas naar de basisschool, je kunt het natuurlijk altijd aan de juf straks aangeven. Dingen opnoemen waarvan jij denkt (of weet) die niet bij zijn leeftijd passen, maar als het een goede juf is heeft ze dat ook binnen de kortste keren door
pi_65294715
Als Montessori juf krijg ik echt helemaal jeuk van toetsen/testen. En vooral op zo'n jonge leeftijd. Die ontwikkeling is nog zo grillig en onvoorspelbaar. Wat wil je (of de psz) er nou mee bereiken? Als je toch gewoon de kinderen goed observeert, dan valt de ontwikkeling gewoon op en daar handel je naar. Daar heb je (als ouder of psz) toch geen toets voor nodig ?

En het leren lezen en het schrijven van cijfers/getallen...volgens de filosofie van Montessori zijn kinderen van 3 a 3,5 juist ontzettend gevoelig om dat te leren. Dus dat vind ik niet opvallend.

Ik begrijp heel goed dat je als ouder inzicht wil krijgen in de vaardigheden van je kind, maar er zijn andere manieren om dat te bereiken ipv het afnemen van een toets. Observatie, het kind diverse cognitieve uitdagende werkjes aan te bieden, zodat je kan kijken wat hij/zij daarmee doet...

En je kan kinderen wel versneld door de leerstof laten gaan, maar waar houdt het dan op ? Je zit er ook niet op te wachten dat je kind met 9 jaar de basisschool af moet...
Ik probeer zoveel mogelijk de verbreding/verdieping in te gaan.

Mmmm, heel verhaal geworden. Ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden.
  woensdag 21 januari 2009 @ 20:29:53 #168
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_65295277
Zo, er is veel gebeurd! Ik heb niet alles goed gevolgd, maar ik zie dat Thies voor het eerst naar de speelzaal is geweest! Wat spannend en leuk en nieuw!
Fijn dat het goed gegaan is, dat het afscheid nemen niet moeilijk was. En Thies is zo charmant, dat zien ze daar ook heus wel!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_65295734
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 20:10 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
Als Montessori juf krijg ik echt helemaal jeuk van toetsen/testen. En vooral op zo'n jonge leeftijd. Die ontwikkeling is nog zo grillig en onvoorspelbaar. Wat wil je (of de psz) er nou mee bereiken? Als je toch gewoon de kinderen goed observeert, dan valt de ontwikkeling gewoon op en daar handel je naar. Daar heb je (als ouder of psz) toch geen toets voor nodig ?
Nou ja, dat was ook mijn eerste ingeving en zoals ik er tot nu toe over dacht. Maar dan lees ik hier over peutervolgsystemen via het CB en citotoetsen op de psz en dan denk ik 'ik heb zeker iets gemist ofzo dat dit tegenwoordig de manier is om met dat soort dingen om te gaan' en als ik dan lees dat het handig is dat basisscholen voorbereid zijn op kindjes die misschien iets voor liggen dan ga ik inderdaad twijfelen. Moet ik er dan ook eens naar laten kijken of niet? Waar ik voorheen wel doorhad dat hij waarsch. iets snel is met dingen als cijfers en letters, sommetjes maken e.d. maar zoiets had van 'we zien op de basisschool wel' begin ik nu n.a.v. de reacties over die toetsing te twijfelen. Dus vandaar mijn berichtje
It's all up to you
pi_65296036
Ik begrijp je berichtje, hoor ! En ik begrijp ook dat je als ouder op zoek bent.
Ik denk alleen dat het niet het 1 of het ander is. Het is niet of toetsen of we zien wel.

Misschien kan je bedenken wat je zou willen weten ? En wat je met die informatie zou willen ?
pi_65296410
Wij zijn helemaal niet met testen oid bezig (althans, Anna niet, ik wel op mijn werk).

Ze kan wel tot 13 tellen. Een, tee, tetien. En kleuren. Soms zelfs noemt ze bij toeval de goede kleur. En tijdens voorlezen zit ze keurig geconcentreerd achterstevoren ondersteboven op het bankje.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 21 januari 2009 @ 21:07:23 #172
11682 Moonah
Jolie femme
pi_65296481
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 20:29 schreef PM-girl het volgende:
En Thies is zo charmant, dat zien ze daar ook heus wel!

Fijn dat je je neus weer laat zien.
Hoe gaat het met het Simonster?

Qua toetsen, ik ben het volkomen eens met KP. Als kleuterjuf heb je zó in de peiling wat voor vlees je in de kuip hebt, zéker als een kind opvallend ver 'voor' is.
Maar dan nog, wat is voor? Een kind ontwikkelt zich op zó veel gebieden, niet alleen cognitief. Kleutergroepen zijn er juist ook om ál die gebieden te activeren/ontwikkelen. Leren knippen, netjes werken, plakken, doorzetten, concentreren, taakjes plannen, sociaal gedrag, op je beurt wachten, samen delen, op een adequate manier voor jezelf opkomen, schrijfmotoriek, spelen, emoties kunnen uiten al dan niet verbaal, je gedachten verwoorden, logisch redeneren, orientatie in de ruimte etcetcetc. Echt, er is zo veel meer te leren dan alleen maar die letters.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 21 januari 2009 @ 21:19:38 #173
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_65296869
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 21:07 schreef Moonah het volgende:
Hoe gaat het met het Simonster?
Peuter hè! En Simonster
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_65296889
ik vind 't wel erg knap van de juffen dat ze de voortgang op juist al die gebieden zo gedetailleerd bijhouden. dat doen ze althans bij Piet op school wel. ongelooflijk, wat een werk!

moonah, ik herken 't wel, dat 't je nogal veel doet of ze je kind wel lief & leuk vinden. en een ópluchting als dat dan inderdaad wel 't geval blijkt te zijn.
pi_65297006
Doen jullie dat met zo'n leerlingvolgsysteem Moonah en KP en anderen? Collega's vertelden dat ze balkjes hebben waar je alles een paar keer per jaar bijhoudt en dan precies ziet hoe het gaat met een kind op alle verschillende gebieden. Die heb je schijnbaar zelfs al voor baby's en peuters.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')