Oh, wat lastig Fuente...niet leuk he?

Ik weet soms niet wat eraan te doen hoor. Ze zijn soms zo opvliegerig.
Evenstar, Arwen heeft dan precies hetzelfde als onze meiden (alleen andere smoezen)...op een gegeven moment gaan wij wel streng ermee om, omdat het anders steeds later wordt dat ze in bed liggen. Wat bij ons heel goed werkt is echt een ritueel wat je strak volhoudt, dus dat ze precies weten wat er komt. Dan kun je zeggen, als ze met iets anders komen, 'maar...we zouden nu nog 1 liedje zingen en dan naar??? BED !' en dan laat ik hen de zin afmaken. Dat helpt heel goed, op de een of andere manier.
Zo moet Emma altijd eerst zalf overal gesmeerd krijgen (want eczeem en droge huid), daarna pyjama aan, tandjes poetsen, daarna gezellig op de stoel samen zitten, eventjes kletsen over de dag, een paar liedjes zingen (precies 3, dan weten ze hoe 't gaat

) of nog 1 boekje erbij soms, als ze erg lief hebben opgeruimd bijvoorbeeld, en daarna gaat ze zelf in bed klimmen (nog een heel ritueeltje van: oeh, hoe snel ga jij nu in bed klimmen?? en dan tellen, want anders doet ze het echt op haar slome japies...), en ga ik bij de deur zwaaien, handkusjes geven en zeggen dat ik van haar houd (dat moet ik ook echt niet vergeten, want wat ik ook vergeet, daar denkt zij wel aan!)
Daarna 'Oogjes dicht, snaveltje....' ' TOE!' zegt Emma dan.
Tot zover ons (best uitgebreide

) ritueel. Kan ook best wel even in beslag nemen maar 't is meestal wel heel gezellig.
Oh ja, wat Emma's smoes elke keer is als ze nog niet wil slapen: 'IK MOET PLASSSEN MAMA!!!!' En dan heeft ze net op de WC geplast. Zet je haar op de wc, plast ze helemaal niet. Zeg je dat het niet mag omdat ze net geplast heeft (luier weer helemaal uit etc., en je moet nog een kind naar bed brengen) dan gaat ze krijsen... Lastig!
[ Bericht 82% gewijzigd door Suzanna op 15-01-2009 08:41:17 ]