Dat snap ik ook niet.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:24 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Waarom doen massa's memsen dat dan?
Sowieso ben ik van mening dat je alleen iets moet kopen wanneer je het geld er voor hebt. Daarnaast is het dat als de auto alleen WA verzekerd is en jij rijdt hem in de prak dat je dan nog aan het af betalen bent voor een auto die je niet meer hebt.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:30 schreef _Flash_ het volgende:
Ik zie niet in waarom lenen dom zou zijn.
Vorig jaar heb ik een auto gekocht. 2.5K inruil, 6K spaargeld en 2.5K lening.
Die 100 euro ofzo aan rente heb ik er voor over om een goede auto te rijden.
Wellicht is jouw financiele situatie anders. Als TS zijn volledige spaargeld+bijlenen gaat investeren in iets wat belasting+brandstof+onderhoud vereist en aan het eind van de rit in waarde gehalveerd is, tja. Kredietcrisis is er niet voor niets.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:30 schreef _Flash_ het volgende:
Ik zie niet in waarom lenen dom zou zijn.
Vorig jaar heb ik een auto gekocht. 2.5K inruil, 6K spaargeld en 2.5K lening.
Die 100 euro ofzo aan rente heb ik er voor over om een goede auto te rijden.
waarom komen massa's mensen jaarlijks in de schuldsanering terecht....quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:24 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Omdat 50% van de mensen een IQ lager dan 100 heeft ?quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:24 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Duh... Als-dan verhaal.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:32 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Sowieso ben ik van mening dat je alleen iets moet kopen wanneer je het geld er voor hebt. Daarnaast is het dat als de auto alleen WA verzekerd is en jij rijdt hem in de prak dat je dan nog aan het af betalen bent voor een auto die je niet meer hebt.
Nee, jij hebt geen geld dus kan je het ook niet uitgeven. In het geval van duurzame zaken als een huis/vakantiehuis is dit anders, maar een auto die zeer veel afschrijft waar je voor moet lenen is gewoon niet slim.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:41 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Duh... Als-dan verhaal.
Dus het ligt toch genuanceerder.
Nou nee, ik zie niet in waarom je zou moeten lenen. Mijn ouders hebben heel hun leven gedaan zonder een cent te lenen en ik heb ook nog geen cent schuld gehad. Alleen iets kopen als je het kan betalen.quote:
Weet je hoe veel mensen ernstige geldproblemen hebben en leningen niet kunnen afbetalen? Om jezelf daartegen te behoeden zou ik geen geld lenen voor een auto. Als je hem echt nodig hebt voor je werk ofzo kan je voor 3000 euro echt wel iets fatsoenlijks kopen. Een mooie Starlet van eind jaren 90 of een Mazda 323, zijn betrouwbaar.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:24 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
TS heeft een IQ van ruim boven de 100quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:38 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Omdat 50% van de mensen een IQ lager dan 100 heeft ?
Omdat het groortste deel van de Nederlanders geen opleiding hoger dan MBO heeft genoten ?
Omdat de massa dom is ?
TS kan maar 1 ding doen dat dommer is dan van de bank geld lenen voor een auto,
en dat is van z'n vrienden geld lenen voor een auto.
Als ie nu al niet op kan brengen om te sparen, hoe kan ie het dan wel opbrengen om het af te lossen ?
En dat is denk ik de verstandigste beslissing.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:00 schreef FortunaHome het volgende:
[..]
TS heeft een IQ van ruim boven de 100
TS heeft een hoger opleiding dan MBO
TS is niet dom
Maar TS heeft inmiddels besloten om voor een paar honderd euro dit wrak op te knappen en hopen op betere tijden.
Allemaal bedankt voor de adviezen en de voorbarige conclusies
Ik verlaat dit topic nu.. wie door wil emmeren kan dat doen... mzzl
Je ouders hadden/hebben geen hypotheek? Jij zelf ook niet? Ook geen studieschuld?quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:09 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nou nee, ik zie niet in waarom je zou moeten lenen. Mijn ouders hebben heel hun leven gedaan zonder een cent te lenen en ik heb ook nog geen cent schuld gehad. Alleen iets kopen als je het kan betalen.
appels =/ perenquote:Op donderdag 15 januari 2009 14:10 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Je ouders hadden/hebben geen hypotheek? Jij zelf ook niet? Ook geen studieschuld?
Kan je dan niet beter een half jaar sparen? Gezinsuitbreiding is iets wat je een half jaar vantevoren wel aan ziet komen lijkt me.quote:Op donderdag 15 januari 2009 14:31 schreef _Flash_ het volgende:
Die reactie verwachtte ik al
"Een hypotheek? Ja maar dat is áááánders."
M.i. is dat gewoon een schuld hoor.
Dat zei ik om aan te geven dat het toch wel genuanceerder ligt dan TheSorrow, Dennis101 en tho_Omas stellen. Je kan prima een lening voor een duurzaam consumptiegoed afsluiten. Hoeft helemaal niet dom te zijn. Zolang je maar voor jezelf een realistische planning hebt om de boel af te lossen.
Kijk, 10 jaar lang betalen voor een auto is inderdaad niet goedkoop. Maar als je een paar K leent omdat je een betrouwbare auto wilt kopen vanwege bijvoorbeeld gezinsuitbreiding of een andere reden, en je kan dat in een half jaar terugbetalen, waarom zou je dat niet doen? (En natuurlijk wel je auto allrisk verzekeren.)
Voor die 100 euro aan rente heb ik in mijn geval wel al een half jaar plezier en rust gekocht.
Een hypotheek is idd ook een lening MAAR wel met een waardevast onderpand, namelijk je huis of een ander duurzaam object. Een auto is dat niet en schrijft hard af, daarom heet een lening bij een auto ook geen hypotheek maar een lening.quote:Op donderdag 15 januari 2009 14:31 schreef _Flash_ het volgende:
Dat zei ik om aan te geven dat het toch wel genuanceerder ligt dan TheSorrow, Dennis101 en tho_Omas stellen. Je kan prima een lening voor een duurzaam consumptiegoed afsluiten. Hoeft helemaal niet dom te zijn. Zolang je maar voor jezelf een realistische planning hebt om de boel af te lossen.
Kijk, 10 jaar lang betalen voor een auto is inderdaad niet goedkoop. Maar als je een paar K leent omdat je een betrouwbare auto wilt kopen vanwege bijvoorbeeld gezinsuitbreiding of een andere reden, en je kan dat in een half jaar terugbetalen, waarom zou je dat niet doen? (En natuurlijk wel je auto allrisk verzekeren.)
Voor die 100 euro aan rente heb ik in mijn geval wel al een half jaar plezier en rust gekocht.
Naar draagkracht dus. Met een hypotheek is dat hetzelfde.quote:Op donderdag 15 januari 2009 14:31 schreef _Flash_ het volgende:
Dat je huis een duurzaam onderpand is zou ik tegenwoordig niet meer te hard zeggenquote:Op donderdag 15 januari 2009 15:05 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Een hypotheek is idd ook een lening MAAR wel met een waardevast onderpand, namelijk je huis of een ander duurzaam object. Een auto is dat niet en schrijft hard af, daarom heet een lening bij een auto ook geen hypotheek maar een lening.
Onroerend goed is tot op de dag van vandaag nog steeds een veel betere investering dan een auto (en dan doel ik op een auto als alledaags gebruiksvoorwerp, natuurlijk geen zeldzame klassieker).quote:Op zaterdag 17 januari 2009 07:56 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Dat je huis een duurzaam onderpand is zou ik tegenwoordig niet meer te hard zeggen
Maar ik bedoel maar te zeggen, als je een autolening (daar ging het eigenlijk over) redelijk rap kan afbetalen, dat ook doet, en als het duidelijk is wat het je kost, wat is daar dan zo oliedom aan?
Ook al weer zon suf voorbeeld. Het kopen van een biertje in een cafe is alleen vergelijkbaar met het kopen van een auto. Je vergelijking zou pas op gaan als je moet lenen om een biertje in een cafe te kopen en dat is (op een vergelijkbare schaal als het kopen van een auto) ook niet slim, omdat bier een verbruiksgoed is (je gebruikt het en dan is het definitief weg) tenzij de bedingt dat je de lege glazen mag houden. Maar ja, dan heb je nog niks, want glazen doen geloof ik niet zoveel op de tweedehandsmarkt.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 07:56 schreef _Flash_ het volgende:
Ja, dat kost geld. Maar een biertje in het cafe kost ook geld, net als zoveel andere secondaire zaken.
Omdat er geen fokkers zijn die ze waarschuwen...quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:24 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Waarom doen massa's mensen dat dan?
Qua afschrijving maakt het natuurlijk niet zoveel uit of je het geld geleend hebt of gespaard hebt. In beide gevallen moet je sparen/of achteraf terug betalen voor iets wat je niet (meer) rijdt of gaat rijden.quote:Op donderdag 15 januari 2009 15:05 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Een hypotheek is idd ook een lening MAAR wel met een waardevast onderpand, namelijk je huis of een ander duurzaam object. Een auto is dat niet en schrijft hard af, daarom heet een lening bij een auto ook geen hypotheek maar een lening.
De een betaalt voor het genot van een biertje in het café (trouwens met een afschrijving van 100% in 2 uur), de ander betaalt voor het genot van auto kunnen rijden.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:02 schreef Argento het volgende:
[..]
Ook al weer zon suf voorbeeld. Het kopen van een biertje in een cafe is alleen vergelijkbaar met het kopen van een auto. Je vergelijking zou pas op gaan als je moet lenen om een biertje in een cafe te kopen en dat is (op een vergelijkbare schaal als het kopen van een auto) ook niet slim, omdat bier een verbruiksgoed is (je gebruikt het en dan is het definitief weg) tenzij de bedingt dat je de lege glazen mag houden. Maar ja, dan heb je nog niks, want glazen doen geloof ik niet zoveel op de tweedehandsmarkt.
Over 30 jaar gezien is een huis nog altijd zo waardevast als het komt qua onderpand.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 07:56 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Dat je huis een duurzaam onderpand is zou ik tegenwoordig niet meer te hard zeggen
Maar ik bedoel maar te zeggen, als je een autolening (daar ging het eigenlijk over) redelijk rap kan afbetalen, dat ook doet, en als het duidelijk is wat het je kost, wat is daar dan zo oliedom aan?
Ja, dat kost geld. Maar een biertje in het cafe kost ook geld, net als zoveel andere secondaire zaken.
(Oja, en met gezinsuitbreiding krijg je met wel meer kosten te makenbovendien kunnen de inkomsten een jaartje lager liggen ivm bv ouderschapsverlof.)
Je kunt voor 3.000 euro's best een fatsoenlijk autootje kopen. Geen Mooie glimmende nieuwe Golf natuurlijk, maar dit is het moment dat je op de blaren moet zitten die je op hebt gelopen toen je bij het BKR je billen brandde.quote:Op maandag 12 januari 2009 14:00 schreef FortunaHome het volgende:
Ik heb ongeveer ¤3000 euro spaargeld te besteden van mezelf, maar ik wil gewoon een fatsoenlijke bak nu.
Ik ben het eens met de TS. Als je ooit eens een dubbele BKR-notering hebt gehad vind ik het belachelijk dat je dan zo lang nog geen lening krijgt. Als je ooit twee keer in je wilde jaren in de Jellinek-kliniek hebt gezeten, kun je na een paar jaar toch ook wel weer eens een borreltje proberen?quote:Op maandag 19 januari 2009 12:48 schreef Errrwin het volgende:
[..]
Je kunt voor 3.000 euro's best een fatsoenlijk autootje kopen. Geen Mooie glimmende nieuwe Golf natuurlijk, maar dit is het moment dat je op de blaren moet zitten die je op hebt gelopen toen je bij het BKR je billen brandde.
Simpletonquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 22:55 schreef cofi het volgende:
Waarom sluiten mensen voor van alles en nog wat leningen af? Er zijn (mijn mening) maar twee dingen waar je voor moet lenen:
1) Studie
2) Huis
Echt...die mensen die voor andere dingen leningen afsluiten zijn gewoon echt stom bezig!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |