abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 10 januari 2009 @ 21:17:39 #1
241436 Mariannatrog
eerlijkheid duurt het langst
pi_64897857
Het wordt een zeldzaam verschijnsel, de Nederlandse straatkrantverkoper met een Riepe in de hand.
Je ziet ze nog slechts in de binnenstad van Groningen en een enkeling in Leeuwarden, verder is de straatkrant de Riepe bijna volledig overgenomen door zigeuners.

Ik heb niets tegen zigeuners, integendeel, maar wanneer de Riepe zigeuners uit Oost europa moet halen om de Riepe aan de man te brengen is de rek er gewoon uit en moeten ze er gewoon mee stoppen.

De verhalen over de rijke zigeuner met een nieuwe Mercedes die de daklozenkrant verkopen is inmiddels wel achterhaald, rijk zijn ze nog steeds niet en de Mercedes waar ze in zouden rijden is ook verre weg van nieuw. Maar het is voor deze mensen weliswaar een fulltime job geworden waar ze zo'n 8 uur per dag mee bezig zijn en een behoorlijk bedrag maandelijks mee verdienen zonder hier belasting of iets dergelijks voor te betalen.

Ik woon zelf in het dorpje Zuidlaren en heb hier al zo'n 15 verschillende zigeuners gezien met de Riepe.
Aangezien ze in geheel Noord-Nederland opereren vraag ik mij serieus af hoeveel Oost-Europeanen verkopers de Riepe al voor zich heeft lopen.

Ze zijn waarschijnlijk verantwoordelijk voor de toestroom van enkele honderden zigeuners die ze onder de vleugels hebben genomen, dit druist tevens tegen de plannen van het kabinet in die de deuren nog een tijdje dicht wil houden voor de 'nieuwe gasten' uit de Balkan.
geen
pi_64897880
Ja leuk. Die krijgen dus niets meer he, lelijke circusartiesten.
pi_64897914
Je ziet ze nog steeds te veel. Kut zigeuners.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  Redactie Frontpage zaterdag 10 januari 2009 @ 21:33:40 #4
38148 crew  Innisdemon
pi_64898308
Klopt, hier bij de appie heijn zie je ze ook regelmatig staan (koukleumen )
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_64898483
Het zit je hoog, hè?
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  zondag 11 januari 2009 @ 16:48:37 #6
241436 Mariannatrog
pi_64918647
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 21:41 schreef Nosh het volgende:
Het zit je hoog, hè?
Ja, het is ethisch onjuist hoe het gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mariannatrog op 11-01-2009 22:24:30 ]
geen
pi_64997179
Je kunt ze toch ook zelf verkopen? Heb je ook geen zigeuner nodig
  woensdag 14 januari 2009 @ 16:46:24 #8
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_65035822
TS moet zich niet bemoeien met wie de Riepe verspreiden. Als de Riepe geen Nederlanders voor het werk kan krijgen, en zigeuners zijn bereid het krantje te verkopen - dan is daar niets mis mee. Wie ben jij in godsnaam om te bepalen of iemand's krantje bestaansrecht heeft? Als je het een slechte zaak vindt, dan koop je het krantje gewoon niet. Stemmen met je portemonnee heet dat.
[b]@RemiLehmann[/b]
  vrijdag 16 januari 2009 @ 11:07:30 #9
241436 Mariannatrog
pi_65101850
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:46 schreef reem het volgende:
TS moet zich niet bemoeien met wie de Riepe verspreiden. Als de Riepe geen Nederlanders voor het werk kan krijgen, en zigeuners zijn bereid het krantje te verkopen - dan is daar niets mis mee. Wie ben jij in godsnaam om te bepalen of iemand's krantje bestaansrecht heeft? Als je het een slechte zaak vindt, dan koop je het krantje gewoon niet. Stemmen met je portemonnee heet dat.
Idd, er zouden meer mensen moeten stemmen met de portemenee in dit soort praktijken.
De sociale dienst gaat wel tandenborstels tellen om te kijken of je geen woonvoordeel hebt maar ze kijken niet naar de bedragen die Riepe verkopers binnen halen boven op hun bijstandsuitkering en de jarenlange huisvesting die zij al genieten.
geen
pi_66450804
Geweldig, die onwetendheid van mensen.. om je dood te lachen, maar tegelijk erg treurig. Bijstand en huisvesting voor Roma zigeuners? Haha, waar haal je het vandaan? Ik heb net nog weer een verhaal geschreven over hoe zo'n nachtmerrie het leven van vele kinderen in Bulgarije en Roemenie is. Allochtonen uit beide landen krijgen hier in ons land geen enkele vorm van uitkering, geen huisvesting (die mercedesen waar altijd over gesproken wordt: daar slapen ze in), omdat ze nog steeds geen verblijfs- of werkvergunning krijgen: ze mógen helemaal niet aan het werk. Maar het is nog altijd beter voor ze om hier te zijn zonder kans op werk of huis, dan in hun eigen land, waar men ze alles aan mag doen enkel omdat ze Roma's zijn. Deze mensen verkopen de Riepe omdat ze niks anders hebben, het is pure inkomensvorming voor ze, daarom nemen we ze als verkopers aan. Iedere verkoper koopt het blad in voor 1 euro (er wordt nooit gepoft of voorgeschoten) en verkoopt het voor 1,50, dat is dus 50 cent winst. Reken maar eens uit hoe lang je moet staan voor je daar 'bakken met geld' mee hebt verdiend.
Als er geen Roma zigeuners waren had de Riepe het niet opgered de laatste jaren. En hadden 'onze eigen daklozen': autochtone drugs- en alcoholverslaafden of om welke reden dan ook zwervers, allang geen Riepe meer gehad om een beetje onder de mensen te komen, wat structuur in hun leven te krijgen en een zakcentje bij te verdienen bóvenop hun daklozenuitkering, die voor de duidelijkheid, NIET aan Roma's toekomt. Verdiep je eerst eens in het leven van je medemens, voor je op je luie reet, vanuit je warme huis van alles roept over mensen die het heel wat minder hebben dan jij.
pi_66453302
Kampers en zigeuners. Het is jammer dat ze bestaan.
pi_66456153
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 16:38 schreef Saffira6 het volgende:
Geweldig, die onwetendheid van mensen.. om je dood te lachen, maar tegelijk erg treurig. Bijstand en huisvesting voor Roma zigeuners? Haha, waar haal je het vandaan? Ik heb net nog weer een verhaal geschreven over hoe zo'n nachtmerrie het leven van vele kinderen in Bulgarije en Roemenie is. Allochtonen uit beide landen krijgen hier in ons land geen enkele vorm van uitkering, geen huisvesting (die mercedesen waar altijd over gesproken wordt: daar slapen ze in), omdat ze nog steeds geen verblijfs- of werkvergunning krijgen: ze mógen helemaal niet aan het werk. Maar het is nog altijd beter voor ze om hier te zijn zonder kans op werk of huis, dan in hun eigen land, waar men ze alles aan mag doen enkel omdat ze Roma's zijn. Deze mensen verkopen de Riepe omdat ze niks anders hebben, het is pure inkomensvorming voor ze, daarom nemen we ze als verkopers aan. Iedere verkoper koopt het blad in voor 1 euro (er wordt nooit gepoft of voorgeschoten) en verkoopt het voor 1,50, dat is dus 50 cent winst. Reken maar eens uit hoe lang je moet staan voor je daar 'bakken met geld' mee hebt verdiend.
Als er geen Roma zigeuners waren had de Riepe het niet opgered de laatste jaren. En hadden 'onze eigen daklozen': autochtone drugs- en alcoholverslaafden of om welke reden dan ook zwervers, allang geen Riepe meer gehad om een beetje onder de mensen te komen, wat structuur in hun leven te krijgen en een zakcentje bij te verdienen bóvenop hun daklozenuitkering, die voor de duidelijkheid, NIET aan Roma's toekomt. Verdiep je eerst eens in het leven van je medemens, voor je op je luie reet, vanuit je warme huis van alles roept over mensen die het heel wat minder hebben dan jij.
Mooi dat je hier even reageert. Nu ook nog hopen dat iemand het ook nog echt leest en dan is mijn dag weer goed
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  † In Memoriam † woensdag 25 februari 2009 @ 19:54:19 #13
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_66456842
quote:
Bijstand en huisvesting voor Roma zigeuners? Haha, waar haal je het vandaan?
1-1-2007 lid, 2 jaar uitstel van vrij verkeer. Vanaf dit jaar kunnen Romenen en Bulgaren na drie maanden hier geweest te zijn gewoon een uitkering aanvragen.
Carpe Libertatem
pi_66457278
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 19:54 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

1-1-2007 lid, 2 jaar uitstel van vrij verkeer. Vanaf dit jaar kunnen Romenen en Bulgaren na drie maanden hier geweest te zijn gewoon een uitkering aanvragen.
Legaal, ja. Als ze hier legaal zijn geweest en wit hebben gewerkt.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  † In Memoriam † woensdag 25 februari 2009 @ 20:18:29 #15
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_66457807
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 20:05 schreef Mwanatabu het volgende:
Legaal, ja. Als ze hier legaal zijn geweest en wit hebben gewerkt.
Maar vanaf begin dit jaar kunnen ze hier dus legaal werken, want vrij verkeer, want al twee jaar EU-lid.

Ik vind het een bizar systeem verder hoor, want van mij mag iedereen hier legaal werken.
Carpe Libertatem
  woensdag 25 februari 2009 @ 21:26:11 #16
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_66460150
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 19:31 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Mooi dat je hier even reageert. Nu ook nog hopen dat iemand het ook nog echt leest en dan is mijn dag weer goed
ik heb het gelezen.
pi_66871032
quote:

Hmmm enfin

En hoe zit het met de autochtonen verkopers die veelal in de steden staan en wel een huis en uitkering hebben?
Die krijgen al die inkomsten bovenop hun bijstandsuitkering zonder dat ze maar iets ervan opgeven aan de sociale dienst?

En betreft de bakken met geld die de mensen uit het Oostblok binnenhalen met de Riepe, kunnen we er echt vanuit gaan dat ze werkelijk 6 tot 8 uur staan? en in die 6 tot 8 uur zo'n 50 riepes kunnen verkopen?
Als ik persoonlijk een Riepe koop geef ik meestal 5 euro en hoef geen wisselgeld terug, soms geef ik ook zomaar wat geld en koop dan geen Riepe.
Hier in drachten voor de supermarkt zie ik ook regelmatig mensen zomaar fooi geven zonder dat ze er een riepe voor terug willen.

laten we er dan vanuit gaan dat ze een gemiddelde krijgen van 2 euro per riepe wat een hele voorzichtige schatting is want mensen kopen de Riepe om de verkoper te steunen en de Riepe zelf dus geven ze standaard wel foor lijkt mij.

Als ze 50 Riepes verkopen en 1 euro gemiddeld winst maken op de Riepe dan hebben ze 50 euro per dag, doe hier een gemiddelde van 15 euro bovenop van mensen die geen straatkrant willen maar ze een extra centje toe willen stoppen dan kom ik uit op 65 euro netto winst per dag.
Als dat maal 5 gedaan wordt dan kom ik op 325 euro, doen we dat vervolgens nog een keer maal 4 kom ik op 1625,- euro netto winst per persoon per maand waar dus geen vaste lasten of andere kosten vanaf gaan behalve de vaste lasten van hun auto en de benzine.
Mochten ze ook nog reiskosten vergoed krijgen dan telt de brandstof niet eens mee als extra uitgave.

Deze mensen komen dus niet voor niets naar Nederland want zien een gouden handeltje in de verkoop van de Riepe blijkbaar.

Als de oplage van de Riepe tussen de 50.000 en 70.000 ligt en er zijn 100 verkopers die deze aan de man brengen dan lijkt het mij wel dat het voor sommige een behoorlijk inkomen is, voor de autochtonen een royale bijverdienste als naast de Riepe verkoop een uitkering genieten.

Dus vraag ik mij af of het werkelijke doel wel dagbesteding is, het lijkt erop dat werkprojecten er alle baat bij heeft om de Riepe in stand te houden op commerciële basis?
Mocht het wel over dagbesteding gaan, wat is dan de meerwaarde voor een mens om met een daklozenkrant de hele dag te venten? Een gemiddelde Riepe verkoper zal een soort van drive moeten hebben om met zo'n krantje de hele dag te staan. Voor de mensen uit het Oostblok is die overduidelijk want dat is het geld. Maar voor de autochtonen? zou dat werkelijk dagbesteding zijn? of grijpen veel van deze de verkoop van de Riepe aan om in hun drugbehoefte te kunnen voorzien?

Groet van een kritische Riepe lezer

[ Bericht 0% gewijzigd door Mike30 op 09-03-2009 20:03:16 ]
pi_76884534
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 21:19 schreef DutchErrorist het volgende:
Je ziet ze nog steeds te veel. Kut zigeuners.

kut nazi
  zaterdag 16 januari 2010 @ 12:36:29 #19
223512 HugoChavez
Amor vincit Omnia
pi_76886433
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 19:54 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Het domste besluit ooit gemaakt in Brussel. Toelating van schurkenstaten Bulgarije en Roemenië.
"Wie kinderen heeft, is bezorgd om zijn kinderen. Wie runderen heeft, is bezorgd om zijn runderen.
Wie niets heeft, kent geen zorgen.", Bhoedda
"Voorwaar, de vermindering wordt vaak tot aanwinst,
de vermeerdering vaak tot verlies.", Lao Tzu
  zaterdag 16 januari 2010 @ 13:04:59 #20
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_76887359
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 20:18 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Maar vanaf begin dit jaar kunnen ze hier dus legaal werken, want vrij verkeer, want al twee jaar EU-lid.
quote:
Werkvergunning blijft voor Bulgaren en Roemenen

Economie te onzeker om vrij verkeer toe te staan.

Wie een werknemer uit Bulgarije en Roemenië in dienst wil nemen, moet daar voorlopig nog een tewerkstellingsvergunning voor aanvragen. Nu de economie wankelt, wil minister Donner (SZW) voorkomen dat goedkope arbeidskrachten de plaats van Nederlandse werknemers in gaan nemen.

Hoewel Bulgarije en Roemenië sinds kort tot de Europese Unie behoren, bestaat nog geen vrij verkeer van arbeid tussen deze landen en Nederland. Aanvankelijk wilde minister Donner vanaf 1 januari 2009 mogelijk maken dat mensen uit deze landen wel in Nederland mogen werken.

Aangezien nog niet valt te voorspellen hoe de economie zich verder ontwikkelt en welke gevolgen dit heeft voor de werkgelegenheid, is besloten de grenzen op dit moment niet open te stellen voor Bulgaarse en Roemeense werknemers.

Uit onderzoek van SEO zou overigens blijken dat arbeidsmigranten over het algemeen juist een positieve economische bijdrage hebben.
http://www.personeelsnet.nl/dossier.php?Id=4062&waar=9

Bericht van 1-12-2008
  zaterdag 16 januari 2010 @ 13:05:41 #21
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_76887383
Oh, ik zie nu pas dat dit topic al bijna een jaar oud is. .
pi_86661967
De riepe....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')