quote:
Op woensdag 25 februari 2009 16:38 schreef Saffira6 het volgende:Geweldig, die onwetendheid van mensen.. om je dood te lachen, maar tegelijk erg treurig. Bijstand en huisvesting voor Roma zigeuners? Haha, waar haal je het vandaan? Ik heb net nog weer een verhaal geschreven over hoe zo'n nachtmerrie het leven van vele kinderen in Bulgarije en Roemenie is. Allochtonen uit beide landen krijgen hier in ons land geen enkele vorm van uitkering, geen huisvesting (die mercedesen waar altijd over gesproken wordt: daar slapen ze in), omdat ze nog steeds geen verblijfs- of werkvergunning krijgen: ze mógen helemaal niet aan het werk. Maar het is nog altijd beter voor ze om hier te zijn zonder kans op werk of huis, dan in hun eigen land, waar men ze alles aan mag doen enkel omdat ze Roma's zijn. Deze mensen verkopen de Riepe omdat ze niks anders hebben, het is pure inkomensvorming voor ze, daarom nemen we ze als verkopers aan. Iedere verkoper koopt het blad in voor 1 euro (er wordt nooit gepoft of voorgeschoten) en verkoopt het voor 1,50, dat is dus 50 cent winst. Reken maar eens uit hoe lang je moet staan voor je daar 'bakken met geld' mee hebt verdiend.
Als er geen Roma zigeuners waren had de Riepe het niet opgered de laatste jaren. En hadden 'onze eigen daklozen': autochtone drugs- en alcoholverslaafden of om welke reden dan ook zwervers, allang geen Riepe meer gehad om een beetje onder de mensen te komen, wat structuur in hun leven te krijgen en een zakcentje bij te verdienen bóvenop hun daklozenuitkering, die voor de duidelijkheid, NIET aan Roma's toekomt. Verdiep je eerst eens in het leven van je medemens, voor je op je luie reet, vanuit je warme huis van alles roept over mensen die het heel wat minder hebben dan jij.
Hmmm enfin
En hoe zit het met de autochtonen verkopers die veelal in de steden staan en wel een huis en uitkering hebben?
Die krijgen al die inkomsten bovenop hun bijstandsuitkering zonder dat ze maar iets ervan opgeven aan de sociale dienst?
En betreft de bakken met geld die de mensen uit het Oostblok binnenhalen met de Riepe, kunnen we er echt vanuit gaan dat ze werkelijk 6 tot 8 uur staan? en in die 6 tot 8 uur zo'n 50 riepes kunnen verkopen?
Als ik persoonlijk een Riepe koop geef ik meestal 5 euro en hoef geen wisselgeld terug, soms geef ik ook zomaar wat geld en koop dan geen Riepe.
Hier in drachten voor de supermarkt zie ik ook regelmatig mensen zomaar fooi geven zonder dat ze er een riepe voor terug willen.
laten we er dan vanuit gaan dat ze een gemiddelde krijgen van 2 euro per riepe wat een hele voorzichtige schatting is want mensen kopen de Riepe om de verkoper te steunen en de Riepe zelf dus geven ze standaard wel foor lijkt mij.
Als ze 50 Riepes verkopen en 1 euro gemiddeld winst maken op de Riepe dan hebben ze 50 euro per dag, doe hier een gemiddelde van 15 euro bovenop van mensen die geen straatkrant willen maar ze een extra centje toe willen stoppen dan kom ik uit op 65 euro netto winst per dag.
Als dat maal 5 gedaan wordt dan kom ik op 325 euro, doen we dat vervolgens nog een keer maal 4 kom ik op 1625,- euro netto winst per persoon per maand waar dus geen vaste lasten of andere kosten vanaf gaan behalve de vaste lasten van hun auto en de benzine.
Mochten ze ook nog reiskosten vergoed krijgen dan telt de brandstof niet eens mee als extra uitgave.
Deze mensen komen dus niet voor niets naar Nederland want zien een gouden handeltje in de verkoop van de Riepe blijkbaar.
Als de oplage van de Riepe tussen de 50.000 en 70.000 ligt en er zijn 100 verkopers die deze aan de man brengen dan lijkt het mij wel dat het voor sommige een behoorlijk inkomen is, voor de autochtonen een royale bijverdienste als naast de Riepe verkoop een uitkering genieten.
Dus vraag ik mij af of het werkelijke doel wel dagbesteding is, het lijkt erop dat werkprojecten er alle baat bij heeft om de Riepe in stand te houden op commerciële basis?
Mocht het wel over dagbesteding gaan, wat is dan de meerwaarde voor een mens om met een daklozenkrant de hele dag te venten? Een gemiddelde Riepe verkoper zal een soort van drive moeten hebben om met zo'n krantje de hele dag te staan. Voor de mensen uit het Oostblok is die overduidelijk want dat is het geld. Maar voor de autochtonen? zou dat werkelijk dagbesteding zijn? of grijpen veel van deze de verkoop van de Riepe aan om in hun drugbehoefte te kunnen voorzien?
Groet van een kritische Riepe lezer
[ Bericht 0% gewijzigd door Mike30 op 09-03-2009 20:03:16 ]