Zoals ik zei, art. 7:46jquote:Op woensdag 21 januari 2009 12:35 schreef quirina het volgende:
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/46f.html
Wanneer mag je er als verkoper van afwijken?
Maar goed. Dat betekent uiteraard niet datquote:art. 6:83 a)
wanneer een voor de voldoening bepaalde termijn verstrijkt zonder dat de verbintenis is nagekomen, tenzij blijkt dat de termijn een andere strekking heeft.
de nieuwe termijn onredelijk lang mag zijn.quote:Met andere woorden, indien door omstandigheden de levertermijn van 17-20 werkdagen niet gehaald wordt, staat het de verkoper vrij om een langere levertijd te hanteren."
Je kan verkoper zelf schriftelijk nog een redelijke termijn geven voor nakoming. Als hij die redelijke termijn niet nakomt, dan treedt het verzuim wel in (dus in feite een fatale termijn). En dan heb je altijd het recht op ontbinding.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:56 schreef quirina het volgende:
Oh dus als de webshop aangeeft in hun algemene voorwaarden dat ze een langere leveringstijd mogen hanteren dan staan ze dus in hun recht?
Nee, binnen de grenzen van de wet mogen algemene voorwaarden worden gesteld. De grenzen zijn niet limitatief opgesomd in artikel 6:236 / 237 BW. Waarin onder andere staat dat het onredelijk bezwarend is dat de verkoper de aan wederpartij toekomende bevoegdheid tot ontbinding beperkt of uitsluit.quote:( en dan staan die algemene voorwaarden dus boven de wet?)
quote:Art. 7:11 BW
Indien bij een consumentenkoop de zaak bij de koper wordt bezorgd door de verkoper of een door deze aangewezen vervoerder, is de zaak pas voor risico van de koper van de bezorging af, zelfs al was zij reeds eerder afgeleverd in de zin van artikel 9.
In deze situatie? Voor een paar laarzen? Paar dagen? Misschien een week? Desnoods koopt TL de laarzen in een andere winkel, zodat TL ze alsnog kan leveren. Ik bedoel... als ik het eerste bericht lees.. de koop werd gesloten op 22 oktober ofzo? Er zijn nu inmiddels al enkele maanden verstreken. Maar goed.. je moet als koper wel zelf aan de gang moeten om ze schriftelijk in gebreke moeten stellen en een redelijke termijn geven voor nakoming.quote:Op woensdag 21 januari 2009 14:14 schreef quirina het volgende:
gauw editten he![]()
Maar goed wat is nou een redelijke levertermijn als je wel af mag wijken?
Ik zal me even beter moet inlezen. Ik dacht dat het ging om een totale niet voldoen aan aflevering.quote:
Dus komt hij die redelijke termijn niet na, dan is artikel 7:22 BW van toepassing:quote:1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a.
aflevering van het ontbrekende;
3.
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
Kort samengevat: geef schriftelijk redelijke termijn voor nakoming van het niet-geleverde. Overschrijding van die redelijke termijn betekent dat ontbinding (dus geld terugvragen) mogelijk is. Deze artikelen zijn van dwingend recht en mogen dus niet ten nadele van de koper worden afgeweken, dus ook niet met algemene voorwaarden.quote:1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:
a.
de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;
b.
de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.
2.
De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3.
Over de bewijskwestie zal de rechter het laatste woord hebben, want op deze manier komen jullie er alle twee niet uit. TL zegt bewijs te hebben dat jij levering heb geweigerd. Jij ontkent zo'n dergelijke levering aangeboden te hebben gekregen (een blote ontkenning). En zo blijf jij dus zitten met dat TL je geld niet teruggeeft.quote:Op woensdag 21 januari 2009 16:09 schreef French het volgende:
@ space-chinees
Zij zouden wel degelijk mij het artikel hebben aangeboden, maar dat zou ik zelf geweigerd hebben.
![]()
Je begrijpt, ik zie het bewijs graag tegemoet. Toen ik hen in gebreke stelde (inmiddels 3,5 week geleden, dik 2 maanden na aankoop) waren ze wel degelijk van plan om te leveren, alleen wisten ze niet wanneer. Bewijs: ongeveer 20 mailtjes heen en weer. Er is nooit gesproken over het weigeren van een nalevering, integendeel.
Dat was nou juist de hele issue.
quote:Op zondag 25 januari 2009 01:25 schreef quirina het volgende:
Bij de importeur klagen is lastig als je niet weet wie de importeur is. Hoe zou je dat uit moeten zoeken?
quote:De distributie van UGG Australia voor retailers wordt in de Benelux uitgevoerd door Radicals BV. Voor dealers bij u in de buurt , zie de Dealer Locator.
Adres
Radicals BV
Postbus 1050
3300 LB Dordrecht
The Netherlands
Tel: +31 (0)78 631 67 70
Fax: +31 (0)78 631 50 04
E-mail: info@radicals.nl
Nee, natuurlijk niet, dan hadden ze nooit tegen die prijzen mogen verkopen....quote:Op zondag 25 januari 2009 11:49 schreef quirina het volgende:
Ik vraag me af of ze uberhaupt wel een officieel verkooppunt zijn?
Dan ben je als bedrijf echt een epische faalquote:Op zondag 25 januari 2009 11:25 schreef French het volgende:
Ik zie net dat trendylaarzen mijn aangetekende brief heeft geweigerd.....
Je mag in nederland niet eens uggs verkopen als je niet aangesloten bent bij radicals (ugg nederland). In die zin zijn ze eigenlijk ook al in overtredingquote:Op zondag 25 januari 2009 12:10 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Dan ben je als bedrijf echt een epische faal
Je mag in Nederland verkoop toch niet aan een lidmaatschap hangen? Dat zou oneerlijke concurentie opleveren..quote:Op dinsdag 27 januari 2009 09:43 schreef ivetje het volgende:
[..]
Je mag in nederland niet eens uggs verkopen als je niet aangesloten bent bij radicals (ugg nederland). In die zin zijn ze eigenlijk ook al in overtreding
Als er iemand voor de rechter wordt gesleept, is het wel trendy, get your money while you can!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 18:39 schreef French het volgende:
Ik heb een mail terug van Radicals dat ze er al druk mee bezig waren.... Volgens hen hebben zij de monopolypositie in de Benelux wat betreft de verkoop van Ugg Australia.
Ben benieuwd...
Alleen brand zo'n dagvaarding niet de hele winter doorquote:Op woensdag 4 februari 2009 18:56 schreef quirina het volgende:
ach papier kan ook lekker warm zijn( als je het in de fik steekt)
Haha, da's idd waar!! Ga morgen even kijken ervoor. Dagje shoppen in Den bosch dus ff alle winkels opschrijven die uggs verkopen en gaan!!quote:Op woensdag 4 februari 2009 19:02 schreef quirina het volgende:
die lo pro in de winkel kan je gelijk meenemen na het afrekenen, das ook wel een verschil!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |