Daar ligt het probleem niet echt op de markt, lijkt me. Eerder dat er geen nieuwe instroom meer is. Je kunt wel over willen springen naar een duurder segment, maar als niemand je oude, wat goedkopere, huis meer wil kopen, gaat dat toch niet lukken.quote:Op maandag 12 januari 2009 16:39 schreef capricia het volgende:
Ah, dus jouw idee is ook dat alles dichter op elkaar komt te zitten in de huizenmarkt.
Dan wordt het dus wel makkelijker om over te springen naar een wat duurder segment!
Maar d'r komt toch een moment dat het uitgezakt is, en we de dalingen wel zo'n beetje gehad hebben. Dan is de 'bodem' bereikt en gaat er toch wel weer wat meer verkocht worden. Toch?quote:Op maandag 12 januari 2009 16:45 schreef watchers het volgende:
[..]
Daar ligt het probleem niet echt op de markt, lijkt me. Eerder dat er geen nieuwe instroom meer is. Je kunt wel over willen springen naar een duurder segment, maar als niemand je oude, wat goedkopere, huis meer wil kopen, gaat dat toch niet lukken.
enig sinds mensen vragen gewoon te veel voor een woning en er zijn geen mensen meer dit dat kunnen betalen.quote:Op maandag 12 januari 2009 16:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ah, dus jouw idee is ook dat alles dichter op elkaar komt te zitten in de huizenmarkt.
Dan wordt het dus wel makkelijker om over te springen naar een wat duurder segment!
Moet ik nu alle qoutes gaan verzamelen van; Het gaat klappen, de grootste zeepbel ooit, harde landing, crash enz enz??quote:Op maandag 12 januari 2009 16:41 schreef watchers het volgende:
[..]
Niemand heeft hier -of waar dan ook- een daling van 30% in een paar maanden voorspeld, grapjas. Een daling van 0,9% in een maand, nog voor de kredietcrisis (ja, de cijfers van het Kadaster gaan nog steeds over de prijzen van maanden eerder, zelfs al schijn je dat niet te weten), na een steeds sterkere afvlakking, is nogal een trendbreuk te noemen. In de provincie waar jij zit, is er volgens het Kadaster zelfs al een daling van 1% tov het jaar daarvoor.
En dan moet de economische crisis -waarvan jij overigens beweerde een aantal maanden terug dat die toen op zijn dieptepunt zat- hier nog goed beginnen.
Hoezo dus geen daling?
Tja en met jou vele anderen die er zo over denken. 1 moet de eerste zijn en degene die volgen zullen langzaam aan weer meer betelen en dus weer een lichte stijging. Neemt niet weg dat je op dit moment heel goed zaken kan doen.quote:Op maandag 12 januari 2009 16:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar d'r komt toch een moment dat het uitgezakt is, en we de dalingen wel zo'n beetje gehad hebben. Dan is de 'bodem' bereikt en gaat er toch wel weer wat meer verkocht worden. Toch?
Op dat moment liggen kennelijk de prijzen wat dichter op elkaar dan nu...Mooi moment, lijkt me..
Dan zal ik het maar even dikmaken. Grappig om een positief bericht om te buigen naar een negatief bericht omdat dat is dat de consumetn wil horen.quote:Op maandag 12 januari 2009 19:31 schreef edwinh het volgende:
Huizenkoper wacht op prijsdaling"
Kopers zien kansen in de huidige woningmarkt. Dat blijkt uit de VBO Woonindex die het vierde kwartaal tegen alle verwachtingen in een stijging vertoont van 4,7%.
Kopersmarkt
Met een verruiming van het huizenaanbod, een lichte prijsdaling en een toenemende transactietijd, zien kopers hun onderhandelingspositie sterk verbeteren.
Maar liefst 72% van de kopers geeft aan dat kopers het in de huidige woningmarkt voor het zeggen hebben. Er is sprake van een duidelijke kopersmarkt.Toch houden huizenkopers pas op de plaats als het gaat om een aankoop.
Aankoopbeslissing uitstellen
Bijna 40% van de kopers stelt een aankoopbeslissing uit omdat men speculeert over een verdere prijsdaling. Dat de op de reële economie overgeslagen kredietcrisis het koopproces danig verstoort, blijkt uit het feit dat bijna 83% van de woonconsumenten de huidige economie een rol laat spelen in de beslissing al of niet een woningaankoop te doen. Bij 39% speelt dit zelfs een beslissende rol.
Starterswoningen
Kopers verwachten overigens niet dat de kredietcrisis veel gevolgen heeft voor starterwoningen. Met name op het middensegment en hogere segment vanaf 500 duizend euro drukt de kredietcrisis het zwaarst.
Stemming somber
De stemming onder verkopers is somber. Meer dan de helft (52%) voorziet of ondervindt problemen in het verkoopproces en ruim 37% vreest een waardedaling van de woning. Bijna 30% van de woonconsumenten denkt daarnaast ook rekening te moeten houden met een waardedaling in de beleggingsportefeuille.
Hypotheek
Door de voorzichtige houding van hypotheekverstrekkers zien zowel kopers als verkopers de hoogte van het hypotheekbedrag dat maximaal kan worden opgenomen significant dalen. Het rond krijgen van de financiering voor een woningaankoop is beduidend moeilijker geworden. Bijna 33% van de woonconsumenten ziet een daling in het maximaal te lenen hypotheekbedrag.Men is wel positiever over de hypotheekrente. Zowel kopers als verkopers zijn positief gestemd over de hypotheekrente die volgens hen het komende jaar nog meer zal dalen.
Dat moment zal zeker een keertje komen inderdaad. En dan is ongetwijfeld de boel flink in elkaar geschoven. Was in de jaren 80 ook zo dat de onderlinge verschillen tussen de segmenten lang niet zo groot waren als nu (wat uitzonderingen in Bloemendaal en omstreken daargelatenquote:Op maandag 12 januari 2009 16:47 schreef capricia het volgende:
Maar d'r komt toch een moment dat het uitgezakt is, en we de dalingen wel zo'n beetje gehad hebben. Dan is de 'bodem' bereikt en gaat er toch wel weer wat meer verkocht worden. Toch?
Op dat moment liggen kennelijk de prijzen wat dichter op elkaar dan nu...Mooi moment, lijkt me..
Heb je haast ofzo? Geef het even wat tijd zou ik zeggen. Huizenbubbels lopen meestal niet in een half jaar opeens met 40% leeg. Daar gaan meestal een paar jaar overgheen. Alhoewel het op sommige plekken in de VS en GB al extreem hard gaat.quote:Op maandag 12 januari 2009 17:55 schreef Sjabba het volgende:
Moet ik nu alle qoutes gaan verzamelen van; Het gaat klappen, de grootste zeepbel ooit, harde landing, crash enz enz??
Jij hebt onafhankelijke cijfers die recenter zijn dan die uit het vastgoedbericht van november van het Kadaster (dus minimaal de cijfers van een maand of 3 daarvoor)?quote:Dat het nog van voor de crisis is kan je ook niet blijven volhouden...
De prijsindex van het Kadaster zit iets ingewikkelder in elkaar heb ik begrepen. De gemiddelde koopsomcijfers zijn nog een stukje groter. Take your pick. In beide gevallen een daling.quote:Daling die jij noemt is een gemiddelde verkoopprijs is het niet?
Hij daalde nog wat verder nadat jij had gesteld dat het juist weer omhoog zou gaan. Maar wees gerust: ook deze 'top' is tijdelijk. Hij gaat nog wel een stukje omlaag, hoor. Overigens riep je over de economie ook iets dergelijks niet-onderbouwd optimistisch. In de echte wereld ondertussen...quote:Als je begrijpend had leren lezen dan zag je dat het dieptepunt wat ik noemde de beurs betrof die overigens nog steeds hoger staat dan toen riep dat de bodem bereikt is.
Jij beweert dat er geen daling te zien was. Die is er gewoon wel.quote:Je punt is?
quote:Op maandag 12 januari 2009 19:31 schreef edwinh het volgende:
Huizenkoper wacht op prijsdaling"
Kopers zien kansen in de huidige woningmarkt. Dat blijkt uit de VBO Woonindex die het vierde kwartaal tegen alle verwachtingen in een stijging vertoont van 4,7%.
Kopersmarkt
Met een verruiming van het huizenaanbod, een lichte prijsdaling en een toenemende transactietijd, zien kopers hun onderhandelingspositie sterk verbeteren.
Maar liefst 72% van de kopers geeft aan dat kopers het in de huidige woningmarkt voor het zeggen hebben. Er is sprake van een duidelijke kopersmarkt.Toch houden huizenkopers pas op de plaats als het gaat om een aankoop.
Aankoopbeslissing uitstellen
Bijna 40% van de kopers stelt een aankoopbeslissing uit omdat men speculeert over een verdere prijsdaling. Dat de op de reële economie overgeslagen kredietcrisis het koopproces danig verstoort, blijkt uit het feit dat bijna 83% van de woonconsumenten de huidige economie een rol laat spelen in de beslissing al of niet een woningaankoop te doen. Bij 39% speelt dit zelfs een beslissende rol.
Starterswoningen
Kopers verwachten overigens niet dat de kredietcrisis veel gevolgen heeft voor starterwoningen. Met name op het middensegment en hogere segment vanaf 500 duizend euro drukt de kredietcrisis het zwaarst.
Stemming somber
De stemming onder verkopers is somber. Meer dan de helft (52%) voorziet of ondervindt problemen in het verkoopproces en ruim 37% vreest een waardedaling van de woning. Bijna 30% van de woonconsumenten denkt daarnaast ook rekening te moeten houden met een waardedaling in de beleggingsportefeuille.
Hypotheek
Door de voorzichtige houding van hypotheekverstrekkers zien zowel kopers als verkopers de hoogte van het hypotheekbedrag dat maximaal kan worden opgenomen significant dalen. Het rond krijgen van de financiering voor een woningaankoop is beduidend moeilijker geworden. Bijna 33% van de woonconsumenten ziet een daling in het maximaal te lenen hypotheekbedrag.Men is wel positiever over de hypotheekrente. Zowel kopers als verkopers zijn positief gestemd over de hypotheekrente die volgens hen het komende jaar nog meer zal dalen.
Laat mij de boel ook even aandikkenquote:Op maandag 12 januari 2009 20:39 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dan zal ik het maar even dikmaken. Grappig om een positief bericht om te buigen naar een negatief bericht omdat dat is dat de consumetn wil horen.
Grappig dat je wat dingen vergeten bent dik te maken....quote:Op maandag 12 januari 2009 20:39 schreef Sjabba het volgende:
Dan zal ik het maar even dikmaken. Grappig om een positief bericht om te buigen naar een negatief bericht omdat dat is dat de consumetn wil horen.
Je hebt als verkoper niet zoveel in de praktijk aan kopers die kansen zien, als ze daardoor aangemoedigd eens even lekker -en verstandig- gaan wachten tot hoever die kansen zich nog verder gaan ontwikkelen. Waarom nu al kopen, als je niet hoeft en straks nog goedkoper uit kunt zijn? En al helemaal als daarnaast een slechte economie en huiverige banken jouw persoonlijke toestand weleens direct zouden kunnen beinvloeden.quote:Toch houden huizenkopers pas op de plaats als het gaat om een aankoop.
Door de voorzichtige houding van hypotheekverstrekkers zien zowel kopers als verkopers de hoogte van het hypotheekbedrag dat maximaal kan worden opgenomen significant dalen. Het rond krijgen van de financiering voor een woningaankoop is beduidend moeilijker geworden. Bijna 33% van de woonconsumenten ziet een daling in het maximaal te lenen hypotheekbedrag.
Je was me voorquote:Op maandag 12 januari 2009 21:02 schreef Prutzenberg het volgende:
Laat mij de boel ook even aandikken
Tja, ik had het gepost voor ik het doorhad.quote:
Ponzi schemequote:Op maandag 12 januari 2009 21:07 schreef Prutzenberg het volgende:
Het is eigenlijk heel simpel:
Het zijn de starters die de markt aan de gang houden. Zonder hen geen verloop.
De huizen zijn zo langzamerhand onbetaalbaar geworden dus het is einde oefening voor de bubble.
Je kunt ook stellen dat mensen in een starterswoning moeten doorstromen om starters een kans te geven...quote:Op maandag 12 januari 2009 21:07 schreef Prutzenberg het volgende:
Het is eigenlijk heel simpel:
Het zijn de starters die de markt aan de gang houden. Zonder hen geen verloop.
De huizen zijn zo langzamerhand onbetaalbaar geworden dus het is einde oefening voor de bubble.
Doe maar een bod op mijn geld.quote:Op maandag 12 januari 2009 23:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt ook stellen dat mensen in een starterswoning moeten doorstromen om starters een kans te geven...
Briljantquote:Op maandag 12 januari 2009 23:59 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Doe maar een bod op mijn geld.
Als je genoeg huis biedt mag je mijn geld kopen.
quote:Goudzoekers
Wat weten we eigenlijk van geld? Goudzoekers gaat op zoek naar de spelregels van de economie en laat zien hoe mensen omgaan met geld en hoe geld omgaat met mensen. Martijn Kieft, Chris Vijn en Hans de Geus gaan op ontdekkingstocht door de financiële jungle en banen zich een weg door de ongeschreven regels van de financiële markten. Wat betekenen economische ontwikkelingen voor het leven van alledag? Goudzoekers toont aan wie de baas is over uw portemonnee. Legt bloot hoe de markt inspeelt op ontwikkelingen die u nog niet heeft zien aankomen, ontmaskert wie er van profiteert en laat zien wie de dupe is van de snelle veranderingen. Kieft, Vijn en De Geus duiken in de wereld van angsthazen en graaiers, slimmerds en naïevelingen en winnaars en verliezers. Hierbij kijken ze niet zozeer naar de grafieken op de aandelenbeurzen en de economische cijfers, maar vooral naar de invloed ervan op ons leven. En zo doorgronden zij het wezen van geld en welke prijs wij ervoor betalen
Datum:
14 januari 2009
Uitzendtijd:
19:20 - 19:55 uur
Natuurlijk het beroep van makelaar is een tijd terug vrij gegeven en daarna kon iedereen zich makelaar noemen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 00:34 schreef WammesWaggel het volgende:
Volgens een stukje uit de trailer van dit programma gaan er nog veel meer makelaars hun baan verliezen, en terecht MI.
[..]
quote:AMSTERDAM - De gemiddelde verkoopprijs van een koopwoning is vorig jaar volgens voorlopige cijfers met 1,8 procent gedaald tot 233.000 euro.
''De effecten van de kredietcrisis waren vooral in het laatste kwartaal van 2008 duidelijk voelbaar op de woningmarkt. Voor het eerst sinds 1990 was er sprake van een aanmerkelijke daling van de huizenprijzen'', aldus de makelaarsorganisatie.
quote:Verwachting
Vooral dure woningen zijn moeilijker verkoopbaar. In het goedkopere segment zijn de negatieve effecten minder voelbaar. De makelaarsorganisatie herhaalde de eerder afgegeven verwachting dat de huizenprijzen dit jaar met ongeveer 5 procent zullen dalen.
''Hoewel op dit moment moeilijk te voorspellen, verwacht de NVM dat de prijzen zich in het goedkopere segment zullen handhaven. In het midden- en hogere segment zullen de prijzen nog onder druk blijven staan'', aldus de NVM.
Stijging
Hukker stelt dat de huizenprijzen uiteindelijk wel weer zullen gaan stijgen. Het bezit van een eigen huis is volgens hem op de langere termijn altijd een prima belegging gebleken, met fors meer rendement dan je op een spaarrekening zou krijgen.
De afgelopen 25 jaar is de woningprijs jaarlijks gemiddeld 6 tot 7 procent gestegen. ''We zitten nu in een dip, maar structureel is er weinig veranderd op de woningmarkt; daar is sprake van krapte'', aldus de bestuursvoorzitter.
Over de ook al vaker genoemde negatieve berichtgeving en het dalende vertrouwen dat de toestand aanwakkert.quote:''De woningmarkt is een vertrouwensmarkt en door alle negatieve berichtgeving over de economische vooruitzichten wacht een deel van de consumenten liever even af met het kopen van een woning. Dit heeft een drukkend effect op de prijzen'', aldus NVM-topman Ger Hukker in een toelichting.
Is dit, buiten de laatste 25 jaar, wel waar?quote:Hukker stelt dat de huizenprijzen uiteindelijk wel weer zullen gaan stijgen. Het bezit van een eigen huis is volgens hem op de langere termijn altijd een prima belegging gebleken, met fors meer rendement dan je op een spaarrekening zou krijgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |