abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64847123
Dit verbaast mij niet meer.
Deze maatschappij gaat bikkelhard worden.
De verschijnselen en veranderingen zie ik overal om me heen.

Ik zag eens een docu van Desmond Morris waarin een sociologisch experiment werd uitgevoerd dat ik zo goed bij dit artikel vond passen dat ik het maar eens samenvat.

De eerste proef speelde zich af in een klein dorp.
Een acteur gekleed in pak deed net of hij onwel werd midden op straat.
Binnen enkele seconden werd hij door een voorbijganger geholpen en binnen enkele minuten had zich een groep behulpzame omstanders verzameld.
De proef werd herhaald maar deze keer droeg de acteur povere kleding en precies dezelfde resultaten werden bereikt.

Toen als locatie een drukke straat in een grote Amerikaanse stad werd gekozen met honderden passanten per uur lag de acteur in pak lange tijd ongemoeid op straat tot iemand in het voorbijgaan zijn zakken rolde.
Het duurde daarna nog geruime tijd tot iemand de acteur aantikte en vroeg of deze in orde was.
De acteur in povere kleding werd helemaal niet aangeroerd.
Een opmerkelijk detail was dat mensen soms over de acteur in pak heenstapten maar in een boog om de pover geklede acteur heenliepen.
pi_64847219
Tja, in hoeverre is dat artikel ook niet een beetje suggestief?

Wat er beschreven is dat dat jongetje 'enkele minuten' nadat hij door het ijs gezakt is door een vrouw geholpen werd die haar sjaal toewierp...

Zeker als het gewoon gaat om een 'interpretatie' betreft, dus het die jongen zelf is die misschien het gevoel heeft dat het wel 'enkele minuten duurde' voordat hij geholpen werd en dat hij ook mensen gezien heeft die niet direkt naar hem toe kamen lopen (waarschijnlijk omdat die zagen dat een andere vrouw al het snelste reageerde), kan het best zijn dat het nog heus wel reuze meevalt met die geveinsde 'onverschilligheid'.

het boos worden om 'omstanders' kan dan zelfs een beetje een afleiding zijn voor de eigenlijke 'verantwoordelijkheid' en die ligt toch echt bij dat jongetje als hij tegen de wil van zn ouders teveel risico genomen heeft of bij zn ouders als die hem niet heel duidelijk verteld hebben voorzichtiger te zijn met ijs, zeker onder bruggetjes, waar het ijs minder snel dichtvriest.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_64847341
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 07:29 schreef Superfast het volgende:

[..]

Met een ruzie zou ik me ook niet snel bemoeien dat geef ik eerlijk toe

Helemaal als een club allochtonen elkaar de tering inslaat hoef je van mij geen heldhaftig optreden te verwachten.
Als het om een vrouw of kind zou gaan is het al een ander verhaal.

Maar een kind in een wak laten spartelen?
mee eens
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_64847711
Ik zou denk ik ook doorgefietst zijn, je hoort schaatsende kinderen geluidsoverlast produceren en je ziet niks bijzonders, dan fiets je door.

Het hele artikel is gebaseerd op de aanname dat talloze voorbijgangers door hadden dat er een kind in een wak lag. Daar blijkt helemaal niks van. Telegraafjournalistiek dus, van het AD dus mét taalfouten en zonder bekwaamheid in het tendentieuze.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 12:54:50 #55
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_64847843
Komt bij dat het kind Mitch heet. Die moet wel kamper ouders hebben, het zou goed zijn als die zich niet zouden voortplanten.
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 13:34:12 #56
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_64849274
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 12:54 schreef Ps2K het volgende:
Komt bij dat het kind Mitch heet. Die moet wel kamper ouders hebben, het zou goed zijn als die zich niet zouden voortplanten.
Mitch moet van zijn ouders met houten speelgoed spelen. Zijn ouders moeten slaag krijgen.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 13:36:53 #57
94617 Ps2K
pi_64849386
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 13:34 schreef beelz het volgende:

[..]

Mitch moet van zijn ouders met houten speelgoed spelen. Zijn ouders moeten slaag krijgen.
En het kind is te dom om in te schatten of ijs dik genoeg is. Verder mocht ie willen dat hij houten speelgoed had. Zijn moeder maakt speelgoed van vilt!
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 13:39:33 #58
44649 beelz
pi_64849520
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 13:36 schreef Ps2K het volgende:

[..]

En het kind is te dom om in te schatten of ijs dik genoeg is. Verder mocht ie willen dat hij houten speelgoed had. Zijn moeder maakt speelgoed van vilt!
Ja dat is idd een stom joch. Die volwassenen die nu onheus worden bejegend waren juist goed bezig, ze zagen een genetisch manco en besloten de natuur te helpen door dit foutje van de natuur uit de genenpoel te verwijderen door hem niet te helpen. Chapeau voor de voorbijgangers!
Besef Regulier!
  vrijdag 9 januari 2009 @ 13:41:01 #59
94617 Ps2K
pi_64849569
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 13:39 schreef beelz het volgende:

[..]

Ja dat is idd een stom joch. Die volwassenen die nu onheus worden bejegend waren juist goed bezig, ze zagen een genetisch manco en besloten de natuur te helpen door dit foutje van de natuur uit de genenpoel te verwijderen door hem niet te helpen. Chapeau voor de voorbijgangers!
Volgens mij is die pa van Mitch ook gewoon die klapjostie die de elfstedentocht ging schaatsen deze week... beide moeten naar een speciale school in een busje.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 13:43:40 #60
44649 beelz
pi_64849666
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 13:41 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Volgens mij is die pa van Mitch ook gewoon die klapjostie die de elfstedentocht ging schaatsen deze week... beide moeten naar een speciale school in een busje.
Uit compleet onbetrouwbare bronnen heb ik vernomen dat de vader van Mitch een veganist is. Mensen die geen vlees eten zijn niet te vertrouwen. Het ijs wist dit en besloot de vader van Mitch te straffen voor zijn veganistische levensstijl door zijn zoontje te nemen. Helaas kwam er dus zo'n trut langs met een sjaal.
Besef Regulier!
  vrijdag 9 januari 2009 @ 14:08:22 #61
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_64850554
Tja de gevolgen van individualisering (mmhh klopt die zo) van de samenleving.
En dat doen we toch echt helemaal zelf allemaal. Dit is nu eenmaal wat Nederland graag wil.

ikke ikke ikke en de rest kan stikke....
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
pi_64856100
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 10:05 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Waar iedereen misschien aan voorbij gaat: het jongetje lag volgens de OP onder de brug in een wak, als je als passant bijvoorbeeld over die brug fietst, dan zie je hem dus al niet spartelen.
En dat mensen niet reageren op "help, help" van een kind lijkt mij persoonlijk dan een beetje "the boy who cried wolf". Helemaal als de rest van het ijs vol gillende kinderen en andere schaatsers staat.

Meen ook een keer op tv te hebben gezien (misschien in CSI), dat als je wordt overvallen of aangerand, dat je dan beter heel hard "Brand! Brand" kunt schreeuwen i.p.v. "Help!". Dan schijnen mensen sneller geneigd zijn te helpen.
Mensen direct aanspreken. Meneer in de blauwe jas! Mevrouw met de rode sjaal!

Je hoeft maar 1 iemand als individu te benaderen, en spontaan voelt "men" zich wel genoodzaakt te helpen.
pi_64856676
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:17 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Mensen direct aanspreken. Meneer in de blauwe jas! Mevrouw met de rode sjaal!

Je hoeft maar 1 iemand als individu te benaderen, en spontaan voelt "men" zich wel genoodzaakt te helpen.
Nou ja, als je als 10-jarig jongetje in een wak ligt te spartelen onder een brug, dan denk je daar natuurlijk niet zo snel aan. Dunkt me.
En dan heet je ook nog Mitch.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_64858411
Bij de naam Mitch denk ik altijd gelijk aan:

Maargoed, ik snap niet waarom die mensen doorlopen...
pi_64858715
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 17:18 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Maargoed, ik snap niet waarom die mensen doorlopen...
Als je het jongetje niet ziet omdat-ie onder de brug ligt en je hoort hem niet omdat er andere gilkindjes op het ijs staan, bijvoorbeeld.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_64858793
De mensen moeten zich doodschamen.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
pi_64858951
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 17:27 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Als je het jongetje niet ziet omdat-ie onder de brug ligt en je hoort hem niet omdat er andere gilkindjes op het ijs staan, bijvoorbeeld.
Ja dan doen ze het niet expres nee, dat vind ik dan weer niet zo raar.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 18:02:10 #68
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_64859864
-je avatar gaf een malware melding bij verschillende users, vandaar verwijderd-
  vrijdag 9 januari 2009 @ 18:06:16 #69
3542 Gia
User under construction
pi_64860006
quote:
Gewoon blik op oneindig en doorschaatsen. Ze zijn toch met zijn tweeën, dan komen ze er zelf wel uit!!
pi_64860073
O tempora, o mores.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')