Omdat ze daarop geilen. Ouwehoeren over kunst is hun vak, dat is wat ze kunnen, en die opleiding leidt in wezen op voor andere ouwehoerders over kunst, die in een commissie zitten die gaat beslissen welke kunstenaar het beste verhaal heeft bij zijn werk waarna het in een openbaar gebouw mag hangen. Het is triest, maar als je geen mooie verhaaltjes bij je werk hebt wat voedig geeft aan mensen die erover moeten praten dan wordt het moeilijk.quote:Op woensdag 7 januari 2009 16:34 schreef Locusta het volgende:
Waarom zou jij met kleuren gaan werken en "diepzinnige" verhalen verzinnen bij tekeningen als die er simpelweg niet zijn?
wat een gelul.quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Omdat ze daarop geilen. Ouwehoeren over kunst is hun vak, dat is wat ze kunnen, en die opleiding leidt in wezen op voor andere ouwehoerders over kunst, die in een commissie zitten die gaat beslissen welke kunstenaar het beste verhaal heeft bij zijn werk waarna het in een openbaar gebouw mag hangen. Het is triest, maar als je geen mooie verhaaltjes bij je werk hebt wat voedig geeft aan mensen die erover moeten praten dan wordt het moeilijk.
Het verschilt per academie geloof ik, maar op basis van 'mooi' en 'niet mooi' kunnen ze je natuurlijk geen cijfers of diploma geven. Dus zo'n academie heeft altijd een cultuur van kunst uitleggen. Misschien moet je eens wat rapportjes en verslagen van academies en kunstcommissies opzoeken om een beetje een beeld te krijgen naar wat ze op zoek zijn, en je dan gewoon aanpassen aan wat zij van je willen. Zonder er zelf door besmet te raken graag.
Onderbouw zelf eens.quote:
ik maak alleen even duidelijk dat TS zich niet druk moet maken om jouw verzinselsquote:
Nee, ik heb alleen niet zoveel met de wijze van beoordeling en het slag werk wat daar het product van is. Maar dat is deels een gevolg van het feit dat het op zijn artistieke waarde beoordeeld moet worden. Het lijkt mij echter wel verstandig als TS zich daarop instelt.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 19:58 schreef Batsnek het volgende:
Onderbouw zelf eens.
Ik heb nog nooit een zweverig verhaal bij mn werk gehouden om het te verklaren/beter te maken/whatever. Ben je ooit afgewezen ofzo, dat je zo hatelijk erover praat?
En zo gaat dat op elke opleiding tot beeldend kunstenaar?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 20:15 schreef Batsnek het volgende:
waarom zou er op een kunstacademie niet op mooi of lelijk beoordeeld kunnen worden? Wij deden niet anders.
Op onze academie wel, dus ik vraag me af hoe je bij dat soort onzin komt. Ik ben op meerdere academies geweest en elke academie heeft andere uitgangspunten en doelstellingen, maar ik zou graag wat voorbeelden zien uit de praktijk als je daar zo zeker van bent.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 20:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En zo gaat dat op elke opleiding tot beeldend kunstenaar?
Omdat ik sympathiek tegenover zijn benadering sta, en ik denk dat hij er wel degelijk rekening mee moet houden dat het belangrijk is wat hij over zijn werk kan zeggen. Zoals ik ook al zei kan dat per academie verschillen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 20:29 schreef Batsnek het volgende:
Er vraagt hier iemand naar advies en jij verkoopt hem ( naar mijn mening ) klinkklare onzin, waarom?
Zeg ik dan dat hij maar wat uit zijn nek moet lullen? Ik denk dat het hem helpt als hij er wat zinnigs over kan zeggen. Anders moet de toelatingscommissie afgaan op verkreukelde hoekjes, wat mij nou ook niet een heel erg sterk selectiecriterium lijk.quote:denk je dat hij er baat bij heeft als de toelatingscommissie geen idee heeft waarover hij aan het lullen is?
Kijk, dat zijn nu nog eens wijze dingen. Ik zou dat waarderen, als iemand dat zou doen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 20:54 schreef De-oneven-2 het volgende:
Je moet gewoon naar binnenlopen, een dikke merkstift uit je binnenzak halen,
en daarmee vervolgens de tafel - waarachter de heren die erover gaan zitten - onderkalken.
Mochten ze je tijdens dat proces vragen - en die kans is zeker aanwezig- waar je in hemelsnaam mee bezig denkt te zijn, moet je daarop antwoorden met 'Ja, sorry, ik kan het gewoon niet laten.'
Succes gegarandeerd.
Dat schijnt nogal een populaire opvatting te zijn he, onder de kunstenmakers en heren musici, dat ze eigenlijk verhaaltjes aan het vertellen zijn in plaats van wat te tekenen en pling-plang-plong. Ik snap niet, waar die omslachtigheid voor nodig is. Het lijkt me vaak, vooral in de moderne, beeldende kunsten, alsof het stiekem gewoon een bende analfabeten zijn en daarom maar wat gaan kliederen om hun eitje kwijt te kunnen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 22:04 schreef Batsnek het volgende:
Ik houd zelf ook niet zo van provocatief of schreeuwerig werk, ik maak liever rustgevende dingen. Maar stille subtiele werken kun mooie sterke verhalen vertellen. Denk maar aan muziek, hoe rustgevend subtiele muziek kan zijn, maar tegelijkertijd heel krachtig.
Er zitten zeker verschillen in de academie's. In mijn oude klas zaten mensen die voor meerdere scholen toelatingen hadden gedaan en voor het CABK gekozen hadden. Maar er zaten ook mensen die op andere academies afgewezen waren.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 16:54 schreef KingWithoutACrown het volgende:
Ik dacht dat mijn topic na 2 dagen al doodgebloed was, maar dat lijkt dus wel mee te vallen. Bedankt voor de reacties.
Batsnek, weet jij of het toelatingspercentage per academie verschilt? Ik las ergens dat de kunstacademie waar ik heen wil een strenger is dan anderen. En hoe ziet zo'n toelatingsgesprek er ongeveer uit? Zit er vaak een student bij?
Vind je het trouwens goed als ik wat van mijn werk naar jou pm?
Ik ben het dus met je eens. Ik vind dat een werk zelfdragend moet zijn en dat het onbelangrijk is wat de maker er voor ideeen bij had en wat anderen denken dat dat was. Dat lijkt me echter niet het uitgangspunt van elke opleiding tot beeldend kunstenaar. Ik zet het misschien wat zwaar aan, maar ik denk dat je daar rekening mee moet houden als je zo'n opleiding wilt volgen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 21:34 schreef Batsnek het volgende:
Wat over je werk zeggen is iets heel anders dan triest over je werk ouwehoeren. Daarnaast laat ik liever werk voor zichzelf spreken; als je er niks inziet, zal er ook wel niet zoveel inzitten.
In tegenstelling tot Batsnek ben ik het hier wel mee eens. Het is wat overdreven, maar als je voor de richting beeldende kunst gaat (en dus niet grafisch, fotografie of AV ofzo), dan klopt dit verhaal wel in grote lijnen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Omdat ze daarop geilen. Ouwehoeren over kunst is hun vak, dat is wat ze kunnen, en die opleiding leidt in wezen op voor andere ouwehoerders over kunst, die in een commissie zitten die gaat beslissen welke kunstenaar het beste verhaal heeft bij zijn werk waarna het in een openbaar gebouw mag hangen. Het is triest, maar als je geen mooie verhaaltjes bij je werk hebt wat voedig geeft aan mensen die erover moeten praten dan wordt het moeilijk.
Het verschilt per academie geloof ik, maar op basis van 'mooi' en 'niet mooi' kunnen ze je natuurlijk geen cijfers of diploma geven. Dus zo'n academie heeft altijd een cultuur van kunst uitleggen. Misschien moet je eens wat rapportjes en verslagen van academies en kunstcommissies opzoeken om een beetje een beeld te krijgen naar wat ze op zoek zijn, en je dan gewoon aanpassen aan wat zij van je willen. Zonder er zelf door besmet te raken graag.
Wat heb je uiteindelijk allemaal met je portfolio gedaan?quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:14 schreef KingWithoutACrown het volgende:
'Tis alweer een tijdje geleden dat ik hier wat van mij heb laten horen, maar het gesprek stelde niks voor. Ging best wel goed, zorgen om niks dus.
Nogmaals bedankt voor alle reacties.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |