Nee alles is goed maar vind het gewoon leuk om erover na te denken en misschien dat er mensen zijn die goed zijn in biologie.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:36 schreef DJMO het volgende:
en als je kindje blond haar met groene ogen krijgt is het minder gewenst dan met zwart haar en bruine ogen oid ??mij maakt het echt totaal niet uit wat voor kleur haar of ogen hij later krijgt, (voor zover ik weet worden baby's trouwens vrijwel altijd met blauwe ogen geboren en veranderen die na verloop van tijd kleur) als het maar gezond blijft
Daar is niet echt antwoord op te geven, omdat oogkleur (en haarkleur) niet door 1 gen bepaald wordt. Sommige van de 'oogkleur-genen' hebben dominantie, andere niet. Er is dus, vlogens mij, niet veel zinnigs over te zeggen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:31 schreef panda1980 het volgende:
Ik zou ook graag weten of groene ogen dominant zijn over blauw en bruin?
1 2 3 | groen G B blauw B B |
Dat is dus ook niet waar. Dominantie betekent dat het altijd 'wint' (om het maar zo te zeggen). Dus zouden ouders met bruine ogen (en grootouders en overgrootouders) nooit een kind met blauwe ogen kunnen krijgen. Maar dat kan wel gebeuren.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:41 schreef panda1980 het volgende:
Ze zeggen toch altijd dat bruine ogen dominant zijn over blauwe?
Bruin is het meest dominant, groen is het minst 'kleurecht'.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:41 schreef panda1980 het volgende:
Ze zeggen toch altijd dat bruine ogen dominant zijn over blauwe?
Wat is groene ogen dan over blauwe of bruine?
Yeps, als bijv. oma bruin heeft mag je daar ook rekening mee gaan houdenquote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:43 schreef Goover het volgende:
Je zou met deze gegevens kansschematjes kunnen gaan invullen. Ik weet niet precies meer hoe dat ging. Dat waren van die tabeletjes met 4 mogelijkheden er in.
Voorbeeld:
Papa met blauwe ogen, mamma met groene ogen. Als blauw dominant over groen is...
[ code verwijderd ]
25% kans op groen
75% kans op blauw
Maar er zaten nog wel wat extra haken en ogen aan geloof ik...
Je hebt natuurlijk gelijk, maar bruin overheerst makkelijker dan blauw en zeker als groen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:45 schreef Bioman_1 het volgende:
[..]
Dat is dus ook niet waar. Dominantie betekent dat het altijd 'wint' (om het maar zo te zeggen). Dus zouden ouders met bruine ogen (en grootouders en overgrootouders) nooit een kind met blauwe ogen kunnen krijgen. Maar dat kan wel gebeuren.
Het is wel zo (blijkt uit statistieken) dat de kans op een bepaalde oogkleur afhankelijk is van de oogkleur van de ouders (wat ook zeer aannemelijk klinkt).
Maar je kan dus niet echt spreken over dominantie, omdat er meerdere genen bij betrokken zijn.
Ja je zou de ouders bijvoorbeeld moeten gaan bekijken als:quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:47 schreef RockabeIIa het volgende:
[..]
Yeps, als bijv. oma bruin heeft mag je daar ook rekening mee gaan houden
Ja, dat geluk heb ik ook gehad... Ergens in de familie moet iemand ooit ook eens rood haar hebben gehad...quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:37 schreef Netsplitter het volgende:
het kan zelfs rood haar krijgen wanneer dat ergens in de familie zit.
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:04 schreef pinquit het volgende:
papamax-bruine ogen oma-bruin/opa-blauw
mamamax- bruine ogen oma-bruin/opa-bruin
max: blauwgroen met een bruin randje.
Mama max: slettebakjequote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:06 schreef pinquit het volgende:
ohja, en haarkleur.
papamax-donkerblond/bruin oma-zwart/opa-blond
mamamax- donkerbruin/zwart oma-zwart/opa-zwart
max- blond
Gek he, wij hadden wel de blauwe ogen verwacht, maar echt niet zo een wittekop. We zijn beiden nogal donker van haar. Bij zijn geboorte had Fons trouwens wel mijn haarkleur.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:11 schreef Brighteyes het volgende:
Gek hoor, ik had een donkerharig, donkerogig kindje verwacht, krijg je zo'n heerlijke blonde met blauwe ogen.
Hier ook, benieuwd of het weer een blondje zal zijn of nu dan toch een donkere.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:58 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Gek he, wij hadden wel de blauwe ogen verwacht, maar echt niet zo een wittekop. We zijn beiden nogal donker van haar. Bij zijn geboorte had Fons trouwens wel mijn haarkleur.
Ben zo benieuwd naar nummer twee...
Ik hoop op een knalrooie.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:56 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Hier ook, benieuwd of het weer een blondje zal zijn of nu dan toch een donkere.
Noah heeft altijd blauwe ogen gehad, maar sinds een jaar ofzow komt er een soort bruine gloed ofzow doorheen en bruine vlekjes. Echt bruin zal het niet meer worden, maar vlekjes in de ogen komt wel in de familie voor.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 19:02 schreef TeenageDirtbag het volgende:
BE, ik dacht dat de kleur van de ogen bij kinderen maar tot het 2e levensjaar konden veranderen?
Daarom, uitzonderingen zijn er altijd!quote:Op dinsdag 6 januari 2009 19:10 schreef Brighteyes het volgende:
TeenageDirtbag, ik ook hoor, ik dacht zelfs tot 1 jaar, maar bij haar was het echt een flink stuk ouder dan dat.
Oh ja?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 19:11 schreef Lonaa het volgende:
Bruin is altijd dominant.
Bruin is dominant over groen, en groen over blauw.
Ik had ook spierwit haar als kind, terwijl ik toch half Zuid Europees ben. Later werd dat steeds donkerderquote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:58 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Gek he, wij hadden wel de blauwe ogen verwacht, maar echt niet zo een wittekop. We zijn beiden nogal donker van haar. Bij zijn geboorte had Fons trouwens wel mijn haarkleur.
Ben zo benieuwd naar nummer twee...
Zo werkte dat Lebensborn project van Ome Aad ook niet.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:37 schreef panda1980 het volgende:
[..]
Nee alles is goed maar vind het gewoon leuk om erover na te denken en misschien dat er mensen zijn die goed zijn in biologie.
Ogen is geloof ik het enige dat opgaat als ze overeenstemmenquote:Op woensdag 7 januari 2009 00:20 schreef snakelady het volgende:
Mijn man heeft donkerbruin haar en grijze ogen, ik heb blond haar en blauwe ogen.
Beide meiden hebben blond haar en blauwe ogen.
Maar mijn man was als kind ook blond dus is nog afwachten wat er gaat gebeuren.
Dus blond/ietwat rossig kan wel rood worden uiteindelijk?quote:Op woensdag 7 januari 2009 08:48 schreef hestria het volgende:
hier is het een soepzooitje wat haar en ogen betreft.
ik heb rood haar en groen/bruine ogen, mijn moeder heeft zwart haar met groene ogen, mijn vader blond haar met blauwe ogen.
manlief heeft bruin haar en bruine ogen, zijn moeder heeft bruin haar en bruine ogen, en zijn vader donkerblond met blauwe ogen.
Michelle heeft blond haar met grijs/blauwe ogen(eerste maanden een lichte rossige gloed)
en dennis is ook blond. ondanks dat hij nog maar 11 maanden is neigen zijn ogen wel wat naar het groene toe, maar dat kun je nu nog niet zeggen, schijnt dat de kleur nog wel kan veranderen. Dennis had trouwens ook een wat rossige gloed maar ook hij is dat kwijtgeraakt.
trouwens manlief en ik zijn de eerste levensjaren blond geweest ik dan al wel wat naar het rossige toe, maar manlief was zelfs hoogblond
Dus echt niet hoorquote:Op dinsdag 6 januari 2009 19:11 schreef Lonaa het volgende:
Bruin is altijd dominant.
Bruin is dominant over groen, en groen over blauw.
(ik zou het in een tabel voor je uit kunnen rekenen, maar dat is me op dit moment te veel werk. Als je echt wil dat ik het doe, PM me dan.)
dat is bij michelle ook, vooral in het najaar denk je echt af en toe dat er een rode gloed overzit, terwijl ze in de zomer juist weer naar het hoogblonde gaat, maar dat kan ook natuurlijk met het soort zonlicht zijn.quote:Op woensdag 7 januari 2009 09:36 schreef Llewella het volgende:
[..]
Dus blond/ietwat rossig kan wel rood worden uiteindelijk?
Ik ben zelf gewoon altijd rood geweest; als kind ook; wel donkerrood/kastanjerood.
Bij Amber lijkt het iedere dag weer anders; dan lijkt d'r haar weer blonder te worden; dan weer een wat roder juist.
Ze houd de spanning erin(Vriendlief en ik vinden rood allebei wel erg leuk/speciaal).
En de ouders van je moeder? Weet je dat?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 21:04 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Oh ja?
Pappa: bruine ogen
Mamma: grijze ogen
Ik: één grijs, één bruin oog
Broertje: grijze ogen (vrouw: bruine ogen, kinderen: bruine ogen)
Probeer daar maar chocola van te maken.
quote:Op woensdag 7 januari 2009 10:30 schreef Poppejans het volgende:
[..]
Dus echt niet hoor
Mijn vader incl zn 2 broers en zus en hun vader hebben allemaal bruine ogen en donker haar
Mijn moeder,haar zus en hun moeder groen.
Ik donker haar en hele blauwe ogen
en ben de enige van vaders kant van totaal 8 nichtjes (we hebben geen neefjes) die het kuiltje in de kin van mn opa heeft geerfd![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |