Nee alles is goed maar vind het gewoon leuk om erover na te denken en misschien dat er mensen zijn die goed zijn in biologie.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:36 schreef DJMO het volgende:
en als je kindje blond haar met groene ogen krijgt is het minder gewenst dan met zwart haar en bruine ogen oid ??mij maakt het echt totaal niet uit wat voor kleur haar of ogen hij later krijgt, (voor zover ik weet worden baby's trouwens vrijwel altijd met blauwe ogen geboren en veranderen die na verloop van tijd kleur) als het maar gezond blijft
Daar is niet echt antwoord op te geven, omdat oogkleur (en haarkleur) niet door 1 gen bepaald wordt. Sommige van de 'oogkleur-genen' hebben dominantie, andere niet. Er is dus, vlogens mij, niet veel zinnigs over te zeggen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:31 schreef panda1980 het volgende:
Ik zou ook graag weten of groene ogen dominant zijn over blauw en bruin?
1 2 3 | groen G B blauw B B |
Dat is dus ook niet waar. Dominantie betekent dat het altijd 'wint' (om het maar zo te zeggen). Dus zouden ouders met bruine ogen (en grootouders en overgrootouders) nooit een kind met blauwe ogen kunnen krijgen. Maar dat kan wel gebeuren.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:41 schreef panda1980 het volgende:
Ze zeggen toch altijd dat bruine ogen dominant zijn over blauwe?
Bruin is het meest dominant, groen is het minst 'kleurecht'.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:41 schreef panda1980 het volgende:
Ze zeggen toch altijd dat bruine ogen dominant zijn over blauwe?
Wat is groene ogen dan over blauwe of bruine?
Yeps, als bijv. oma bruin heeft mag je daar ook rekening mee gaan houdenquote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:43 schreef Goover het volgende:
Je zou met deze gegevens kansschematjes kunnen gaan invullen. Ik weet niet precies meer hoe dat ging. Dat waren van die tabeletjes met 4 mogelijkheden er in.
Voorbeeld:
Papa met blauwe ogen, mamma met groene ogen. Als blauw dominant over groen is...
[ code verwijderd ]
25% kans op groen
75% kans op blauw
Maar er zaten nog wel wat extra haken en ogen aan geloof ik...
Je hebt natuurlijk gelijk, maar bruin overheerst makkelijker dan blauw en zeker als groen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:45 schreef Bioman_1 het volgende:
[..]
Dat is dus ook niet waar. Dominantie betekent dat het altijd 'wint' (om het maar zo te zeggen). Dus zouden ouders met bruine ogen (en grootouders en overgrootouders) nooit een kind met blauwe ogen kunnen krijgen. Maar dat kan wel gebeuren.
Het is wel zo (blijkt uit statistieken) dat de kans op een bepaalde oogkleur afhankelijk is van de oogkleur van de ouders (wat ook zeer aannemelijk klinkt).
Maar je kan dus niet echt spreken over dominantie, omdat er meerdere genen bij betrokken zijn.
Ja je zou de ouders bijvoorbeeld moeten gaan bekijken als:quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:47 schreef RockabeIIa het volgende:
[..]
Yeps, als bijv. oma bruin heeft mag je daar ook rekening mee gaan houden
Ja, dat geluk heb ik ook gehad... Ergens in de familie moet iemand ooit ook eens rood haar hebben gehad...quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:37 schreef Netsplitter het volgende:
het kan zelfs rood haar krijgen wanneer dat ergens in de familie zit.
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:04 schreef pinquit het volgende:
papamax-bruine ogen oma-bruin/opa-blauw
mamamax- bruine ogen oma-bruin/opa-bruin
max: blauwgroen met een bruin randje.
Mama max: slettebakjequote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:06 schreef pinquit het volgende:
ohja, en haarkleur.
papamax-donkerblond/bruin oma-zwart/opa-blond
mamamax- donkerbruin/zwart oma-zwart/opa-zwart
max- blond
Gek he, wij hadden wel de blauwe ogen verwacht, maar echt niet zo een wittekop. We zijn beiden nogal donker van haar. Bij zijn geboorte had Fons trouwens wel mijn haarkleur.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:11 schreef Brighteyes het volgende:
Gek hoor, ik had een donkerharig, donkerogig kindje verwacht, krijg je zo'n heerlijke blonde met blauwe ogen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |