quote:
Op maandag 5 januari 2009 23:50 schreef Chinless het volgende:[..]
Waarop baseer jij dan dat ik mijn rijbewijs kwijt ben? Het was in beide gevallen in de auto vd zaak, waarbij de ene een transactievoorstel was (beken ik dan schuld?, nee toch). Ze hebben mij toen alleen geflits. Dit is de eerste keer dat ik ben aangehouden
De nieuwste ontwikkeling is dat Justitie tegenwoordig de neiging heeft om transactievoorstellen waarbij ze een bestuurdersverklaring meesturen, na te kijken. Als de T betaald wordt, zonder ingevulde bestuurdersverklaring, koppelen ze het bankrekeningnummer eraan en is die persoon de bestuurder (hoe dit loopt als je een gezamenlijke rekening hebt weet ik niet). Zodoende een T dus altijd anoniem betalen, mits je geflitst bent. Bij staandehouding heeft het uiteraard geen zin

.
quote:
Op maandag 5 januari 2009 23:37 schreef Chinless het volgende:Ik heb nog geen boete betaald

Dat zal nog wel komen
Geef liever een aantal tips waardoor ik die boete zo laag mogelijk kan krijgen

Je krijgt geheid geen boete meer thuis. Je moet nu voorkomen en daar zijn drie opties bij: vrijspraak, veroordeling of verdaging (dan moet je nog een keer terug komen omdat er bijv bewijs onderzocht moet worden). Vrijspraak is duidelijk. Veroordeling betekent dat je ter plekke een boete opgelegd krijgt door de rechter, aan de hand van de eis van de OvJ. Je krijgt daarna de vraag of je nog in hoger beroep wil (met de mededeling erbij dat je daar nog 14 dagen over na kan denken), of de mogelijkheid direct aan te geven dat je af ziet van hoger beroep.
Die boete ga je niet lager dan standaard krijgen, daar zijn normbedragen voor. Hij zal eerder hoger uitvallen doordat het je tweede T in relatief korte tijd is. Een verhoging van 20% ten opzichte van de 'normale' boete (die geldt voor een eerste overtreding) is dan gebruikelijk.
quote:
Op maandag 5 januari 2009 23:28 schreef Chinless het volgende:Nja dan 2 vreemde dingen: Ik woon in Bergen op Zoom, ik moet in Tilburg voorkomen. Terwijl zn arrondissement kantoor ook in BoZ zit. (beide van de Rechtbank Breda).
Dat klopt. Je moet altijd voorkomen bij het arrondissement waar je pleeglocatie onder valt.[/q]
quote:
Op maandag 5 januari 2009 23:30 schreef Chinless het volgende:En waar ik mee zit... Hoe kan ik dit verzachten ? ik ben hier totaal onervaren mee en daarbij ben ik er nog steeds niet mee eens dat ik 113 reed. Het is een weg met stoplichten om te zoveel meter en ik reed in een punto 1.4 die traag was. Kan ik daar iets mee?
Dat wordt moeilijk. Oom agent heeft het gemeten en dat is 'waarheid'. Als je twijfelde had je de eventuele videotape moeten laten veiligstellen als bewijsmateriaal, dat heb je vast niet gedaan. Verder is de verklaring van de agent goud waard voor Justitie. Je kunt lullen als Brugman maar het helpt je weinig, ben ik bang

.
Ook al heb je nu die Punto nog, je maakt weinig kans. We zijn 9 maanden verder, wie zegt niet dat je auto in de tussentijd aangepast is, of dat je een andere hebt gekocht? Een optie was geweest om direct na de overtreding een meetrapport door TNO op te laten maken met prestatiemogelijkheden enzo, en op basis daarvan moest 100% overtuigend bewezen worden dat het onmogelijk was. Ik bedoel, er staan stoplichten, maar als die allemaal op groen staan kun je toch aardig doorjakkeren, toch? Wie zegt dat die stoplichten in je nadeel hebben gewerkt?
quote:
Verder, ik heb mijn rijbewijs nodig voor mijn werk. Ik probeer een verklaring van mijn werkgever te fixen, maar ik rij woon-werk al 55k per jaar
Ik zou het mooi voor je willen maken, maar ik ben bang dat het op het volgende neerkomt:
Justitie wil bloed zien. Je was weliswaar geen directe recidivist meer, maar dat kruisje achter je naam stond er nog. Hypothetisch gezien kunnen ze je na een +31 en 4 jaar en 11 maanden later nog een +31 al oproepen. Een +59 en een +66 getuigen niet van veel respect voor de limieten, aldus een OvJ. Dat je aanvankelijk het rijbewijs terug kreeg gaf goede hoop, maar dit een dagvaarding is simpelweg slecht bericht. Wat de uitslag precies zal worden weet niemand, maar de eis zal fors zijn. Ik denk aan een onvoorwaardelijke ontzegging van vier maanden (ja, alsnog dus), of een hele hoge boete en een voorwaardelijke ontzegging van vier maanden met een proeftijd van twee jaar.
Wat ik je adviseer: peuter bij je werkgever een brief los waarin hij aangeeft dat het verliezen van je rijbewijs direct ontslag tot gevolg heeft. Dit is vooral van nut als je kostwinner bent. Steek daarnaast ter zitting de hand in eigen boezem en ga door het stof. Hoewel je volstrekt niet met de gang van zaken eens bent, heb je juridisch geen poot om op te staan (voor zover ik me herinner dan?). Je hebt geen video, geen testrapport, kortom: geen bewijs. Alleen je mooie blauwe ogen die zweren dat je geen 120 hebt gereden, maar helaas is een rechter daar niet vatbaar voor. Beken schuld, geef aan dat je ontzettend veel spijt hebt, je leven gebeterd hebt en dat een invordering toch wel enorme consequenties zal hebben voor je leven (baan kwijt etc.). Het komt er feitelijk op neer dat je een rechter zal moeten overtuigen dat jouw persoonlijke belang groter is dan het maatschappelijke belang. En vermeld vooral dat je daar aan gaat werken en sinds de overtreding al heel braaf bent. Een volgende 30+ betekent namelijk een gegarandeerde ontzegging.
Ik had verwacht dat je na de teruggave er met een nieuwe T vanaf zou komen, maar kennelijk moet je toch ter verantwoording komen. Gezien de kosten en de drukte bij het OM is dat vaak niet om vermanend te zijn, maar om maatregelen te nemen. Vandaar mijn horrorstory, want ik vrees het ergste voor je.
Bovenstaande is overigens gebaseerd op de veronderstelling dat die +59 op de één of andere manier alsnog aan jou gekoppeld is (bestuurdersverklaring, rekeningnummer, zoiets). Als dat niet zo is, moet je voor de +66 voorkomen. Da's ook een stevige, maar daar kom je vaak nog vanaf met een boete (en eventueel een voorwaardelijke ontzegging).