Bron: http://www.nos.nl/nosjour(...)9_browseroorlog.htmlquote:Firefox loopt verder in op Internet Explorer
De internetbrowser van Microsoft, Internet Explorer, verliest terrein aan andere browsers. De softwaregigant blijft wel veruit de marktleider, maar het aandeel loopt wel behoorlijk terug.
Het onderzoeksbureau Net Applications houdt de verhoudingen in het gebruik van internetbrowsers bij. Volgens hun vergelijking is het marktaandeel van Internet Explorer in de tweede helft van 2008 gedaald van 74 naar 68 procent.
Opvallend
De daling is opvallend, jarenlang was de stevige positie van Internet Explorer als aanvoerder van de browsers min of meer stabiel. Volgens het bedrijf wordt in bedrijfsnetwerken nog steeds uitsluitend Explorer gebruikt en komen andere browsers er alleen aan te pas op de computer thuis.
Vooral de grootste concurrent van Microsoft, Mozilla Firefox, neemt de positie op de PC van Explorer steeds vaker over, in dezelfde periode waarin het marktaandeel van de browser van Microsoft terugliep, groeide het aandeel van Firefox, naar 21 procent. Dat is een toename van vier procent ten opzichte van zes maanden daarvoor.
Open source
De browser van Mozilla is grotendeels gebaseerd op open source software, dat is software met broncodes die voor iedereen beschikbaar zijn. Safari van Apple steeg van zes naar acht procent en nieuwkomer Chrome, de nieuwe browser van Google, wist in de eerste maanden sinds de introductie een marktaandeel te bereiken van ongeveer één procent. De browsers Opera en Netscape hebben beide een marktaandeel van minder dan één procent en aan Netscape wordt sinds februari 2008 niet meer gewerkt.
De cijfers van Net Applications zijn gebaseerd op wereldwijde statistieken. De Nederlanders blijken nog niet zo happig te zijn om over te stappen van Internet Explorer op Firefox; in ons land loopt het marktaandeel van de browser van Mozilla zo’n tien procent achter op het wereldwijde gemiddelde, blijkt uit eerder gepubliceerde cijfers.
Nederlanders hebben waarschijnlijk gemiddeld langer internet dan de rest van de wereld => Mensen maakten eerst (en eerder) kennis met IE en willen het na jaren niet meer los laten.quote:Op maandag 5 januari 2009 12:26 schreef Elfletterig het volgende:
Browser-nieuws:
[..]
Bron: http://www.nos.nl/nosjour(...)9_browseroorlog.html
De vraag is of Microsoft het tij nog kan keren, of dat Firefox langzamerhand Explorer gaat verdrukken. Hoe komt het trouwens dat Nederlanders nog niet zo happig zijn op Firefox? Zijn we te lui om wat anders te installeren dan de standaard-browser van Microsoft?
Nou ja, de meeste internetters gebruikten destijds toch Netscape.quote:Op maandag 5 januari 2009 12:30 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Nederlanders hebben waarschijnlijk gemiddeld langer internet dan de rest van de wereld => Mensen maakten eerst (en eerder) kennis met IE en willen het na jaren niet meer los laten.
Ik denk dat door de grote hoeveelheid mensen die in nederland toegang hebben tot 't internet, er veel meer mensen zijn die zich niet echt verdiepen in internet. Daardoor wordt er meer gebruik gemaakt van IE.quote:Op maandag 5 januari 2009 12:30 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Nederlanders hebben waarschijnlijk gemiddeld langer internet dan de rest van de wereld => Mensen maakten eerst (en eerder) kennis met IE en willen het na jaren niet meer los laten.
Zijn ‘we’ echt zoveel luier dan de rest van de Wereld? En als we echt lui waren, zouden we dan niet FF gebruiken? Een programma dat het internetten vele malen simpeler en makkelijker maakt?quote:Op maandag 5 januari 2009 12:33 schreef Frankz0rz het volgende:
De enigste reden dat IE de browsermarkt domineert is zoals vele wel weten omdat het bij Windows inbegrepen is. De reden dat Nederlanders niet zo haperig zijn op Firefox e.d is omdat ze IE best vinden werken en ze dus geen reden hebben om over te stappen, dus er komt ook een beetje luiheid bij kijken.
Dat lijkt me inderdaad de beste verklaring.quote:Op maandag 5 januari 2009 12:35 schreef eleusis het volgende:
Onze hoge breedbandpenetratie (relatief meer 'digibeten') en dienstensector (internetten op kantoor, software opgelegd door werkgever) gok ik.
Maar denk dat 't komt door wat eleusis zegt en wat ik eerder zeiquote:Op maandag 5 januari 2009 12:35 schreef pfaf het volgende:
[..]
Zijn ‘we’ echt zoveel luier dan de rest van de Wereld? En als we echt lui waren, zouden we dan niet opera gebruiken? Een programma dat het internetten vele malen simpeler en makkelijker maakt?
Niet als het Google lukt om hun plannen ten uitvoer te brengen.quote:Op maandag 5 januari 2009 12:26 schreef Elfletterig het volgende:
De vraag is of Microsoft het tij nog kan keren
Dus standaard Google Chrome op computers van bedrijven als Dell en HP in plaats van Internet Explorer. Als dat lukt, is het de genadeklap voor IE.quote:"We will probably do distribution deals. We could work with an OEM and have them ship computers with Chrome pre-installed."
Nou, ik zou er wel van wakker liggen. Toevallig zat ik gisteren bij een vriend achter de pc. Één die weigert FF te installeren. Toen ik in de adresbalk gewoonweg “hyves” intypte, begon hij te giechelen:“Je moet wel www en .nl typen, gekkie”quote:Op maandag 5 januari 2009 12:36 schreef buachaille het volgende:
Zelf werk ik naar volle tevredenheid met Firefox; de plug inns zijn zeer makkelijk en ik vind ff t.o.v. IE een stukje overzichtelijker. maar al zou ff morgen ophouden te bestaan dan heb ik geen probleem met IE.
In FF doe ik voor het Fok-forum altijd: ALT+D, for, TAB, ENTER volgens mij werkt dat in IE precies hetzelfde dus dat zou het probleem niet moeten zijn.quote:Op maandag 5 januari 2009 12:40 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nou, ik zou er wel van wakker liggen. Toevallig zat ik gisteren bij een vriend achter de pc. Één die weigert FF te installeren. Toen ik in de adresbalk gewoonweg “hyves” intypte, begon hij te giechelen:“Je moet wel www en .nl typen, gekkie”
Netscape Navigator 3quote:Op maandag 5 januari 2009 13:00 schreef Metro2005 het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik maar heel zelden Internet explorer gebruik en gebruikt heb. Vroeger netscape, toen mozilla en nu firefox. IE was bij mij altijd traag, instabiel en sinds tabbed browsing in firefox zat was ik helemaal om.
Opera vind ik een te rommelige interface hebben en safari is ook wel aardig.
In FF kun je naar de site zonder dat het in de geschiedenis staat. Overigens zijn er nog tientallen andere voordelen, maar dit viel me gisteren toevallig op.quote:Op maandag 5 januari 2009 12:51 schreef buachaille het volgende:
[..]
In FF doe ik voor het Fok-forum altijd: ALT+D, for, TAB, ENTER volgens mij werkt dat in IE precies hetzelfde dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Toch weer bijna .... het was ooit meer dan 95%. Dat noem ik gewoon een forse daling. In sommige landen (oostbloklanden vooral) is het gebruik van firefox zelfs al 50% !quote:Op maandag 5 januari 2009 13:07 schreef Meh7 het volgende:
IE heeft toch weer bijna 70%. De meeste computers worden met Windows geleverd, veel mensen nemen de moeite niet om iets te veranderen dat werkt. Verder zal Microsoft simpelweg meer functies van Firefox ook implementeren in de eigen browser (zoals ze bij tabbed browsing gedaan hebben), hierdoor zullen minder normale gebruikers verleid zijn om op Firefox over te stappen. Ik denk niet dat Firefox een veel grotere aandeel zal hebben zolang de meeste PC's en laptops met Windows geleverd worden.
Dat vind ik echt het grootste voordeel van FF. Ook dat als je bijvoorbeeld 'dark knight imdb' of 'dark knight wiki' invoert, gewoon meteen de goede pagina opent.quote:Op maandag 5 januari 2009 12:40 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nou, ik zou er wel van wakker liggen. Toevallig zat ik gisteren bij een vriend achter de pc. Één die weigert FF te installeren. Toen ik in de adresbalk gewoonweg “hyves” intypte, begon hij te giechelen:“Je moet wel www en .nl typen, gekkie”
Goed punt, ik wou het net posten. Overigens zie ik de laatste tijd juist veel gewone burgers overschakelen naar FF, moet trouwens wel gezegt worden dat FF vanuit veiligheid niet veel beter (of zelfs slechter) is als IE.quote:Op maandag 5 januari 2009 12:30 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
mee eens, verder vind ik FF er gelikter uitzien dan IEquote:Op maandag 5 januari 2009 13:17 schreef Toryu het volgende:
[..]
Dat vind ik echt het grootste voordeel van FF. Ook dat als je bijvoorbeeld 'dark knight imdb' of 'dark knight wiki' invoert, gewoon meteen de goede pagina opent.
En dat je FF helemaal naar eigen smaak in kunt richten mbv add-ons maakt het een briljant programma
Boeit me niet zo, ik vind voor de vele development plugins handig, met name:quote:Op maandag 5 januari 2009 13:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
mee eens, verder vind ik FF er gelikter uitzien dan IE
Op mijn werk is het helaas verplicht, zoals bij zoveel bedrijven.quote:Op maandag 5 januari 2009 12:28 schreef pfaf het volgende:
Nog onbegrijpelijk veel IE-gebruikers, maar het is weer iets.
Neu niet eens. Overigens werk ik beroepsmatig met bepaalde content management systemen die nog steeds alleen IE ondersteunen.quote:Op maandag 5 januari 2009 15:01 schreef Painted_Horse het volgende:
[..]
Op mijn werk is het helaas verplicht, zoals bij zoveel bedrijven.
Ik denk dat dat ook het hoge percentage IE verklaart.
Hoe zit dat met de Eu nu eigenlijk? Microsoft mocht toch niet langer een mediaplayer en browser meeleveren met windows ivm monopolie?quote:Op maandag 5 januari 2009 13:07 schreef Meh7 het volgende:
IE heeft toch weer bijna 70%. De meeste computers worden met Windows geleverd, veel mensen nemen de moeite niet om iets te veranderen dat werkt. Verder zal Microsoft simpelweg meer functies van Firefox ook implementeren in de eigen browser (zoals ze bij tabbed browsing gedaan hebben), hierdoor zullen minder normale gebruikers verleid zijn om op Firefox over te stappen. Ik denk niet dat Firefox een veel grotere aandeel zal hebben zolang de meeste PC's en laptops met Windows geleverd worden.
Inderdaad. Ik snap die hele Firefox hype ook niet, dat zou een Opera hype moeten zijn.quote:Op maandag 5 januari 2009 12:27 schreef zquing het volgende:
Blijft jammer dat er zo weinig mensen zijn die opera gebruiken. Voor mij toch wel de beste browser die er is
Nou ja, FF is natuurlijk wel Open Source. En hoe zit het eigenlijk met add-ons/plug-ins?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:48 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik snap die hele Firefox hype ook niet, dat zou een Opera hype moeten zijn.
Als Opera eerder gratis was geweest, was dat ook wel gebeurd.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:48 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik snap die hele Firefox hype ook niet, dat zou een Opera hype moeten zijn.
Mijn eerste kennismakingen waren toch echt met Netscape, een Mozilla voorloper...quote:Op maandag 5 januari 2009 12:30 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Die heb je bij Opera niet nodig, alles zit er standaard in. Nouja niet alles, maar wel erg veelquote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:50 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nou ja, FF is natuurlijk wel Open Source. En hoe zit het eigenlijk met add-ons/plug-ins?
Ja, erg jammer. Want het is voor mij wel by far de nummer 1 browser.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als Opera eerder gratis was geweest, was dat ook wel gebeurd.
IE zal in het meest positieve geval een MSN search naar "for" geven...quote:Op maandag 5 januari 2009 12:51 schreef buachaille het volgende:
[..]
In FF doe ik voor het Fok-forum altijd: ALT+D, for, TAB, ENTER volgens mij werkt dat in IE precies hetzelfde dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Probeer Chrome eensquote:Op maandag 5 januari 2009 13:32 schreef Fliepke het volgende:
Volgens mij vergeet iedereen hier dat Nederland best Microsoft minded. Zie de hoge penetratie van MSN op de gemiddelde nederlandse computer, hierdoor krijgen wij vaak als eerste of een van de eerste de nieuwste beta. Dat hangt allemaal met elkaar samen.
Ik begrijp trouwens niet waarom Opera niet meer gebruikt wordt. Ik heb FF en Opera naast elkaar gebruikt de laatste dagen en wat is FF in vergelijking ontzettend traag. Heel irritant zelfs, ik denk dat grotendeels daar op over ga stappen.
Old-school internetters zijn natuurlijk begonnen met Mosaicquote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Mijn eerste kennismakingen waren toch echt met Netscape, een Mozilla voorloper...
Wat mis je dan als huis-, tuin-, en keuken gebruiker?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:18 schreef TC03 het volgende:
Het is denk ik een probleem dat het voor de huis-, tuin- en keukengebruiker niet duidelijk is wat er mis is met Internet Explorer. Het werkt gewoon, waarom overstappen? Pas als je eenmaal Firefox (of Chrome, Opera, etc.) hebt gebruikt merk je pas wat je voor functionaliteit mist.
Weinig, het handigst aan FF vind ik nog de vele addons, qua functionaliteit zitten IE en FF redelijk op gelijke hoogte tegenwoordig.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:48 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Wat mis je dan als huis-, tuin-, en keuken gebruiker?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |