Ja, maar diegene is wel belastingplichtige (als in zij ontvangt een aangiftebiljet) en dan zou dus het artikel 8.10 opgaan in mijn ogen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:28 schreef ManAtWork het volgende:
Nee, want in geval er geen fiscaal partner is die voldoende belasting betaald, heb je geen recht op de heffingskorting.
Dit is correcter geformuleerd.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:28 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je hebt wel recht op de korting, hij wordt alleen niet uitbetaald als je geen inkomen en/of fiscale partner met inkomen hebt.
Klinkt logisch, maar dat recht kun je dus niet uitoefenen en waar staan deze beperkingen in de wet?quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:28 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je hebt wel recht op de korting, hij wordt alleen niet uitbetaald als je geen inkomen en/of fiscale partner met inkomen hebt.
Klopt, zie voor de regelingen artt. 8.8 en 8.9 Wet inkomstenbelasting 2001.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:30 schreef Adelante het volgende:
[..]
Klinkt logisch, maar dat recht kun je dus niet uitoefenen en waar staan deze beperkingen in de wet?
Wat ik daar lees, ziet met name op verhoging van gecombineerde heffingskortingen en niet zo zeer op mijn vraag.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:38 schreef DonJames het volgende:
[..]
Klopt, zie voor de regelingen artt. 8.8 en 8.9 Wet inkomstenbelasting 2001.
Dan lees je het niet goed genoegquote:Op donderdag 8 januari 2009 13:44 schreef Adelante het volgende:
[..]
Wat ik daar lees, ziet met name op verhoging van gecombineerde heffingskortingen en niet zo zeer op mijn vraag.
Uitkeringen zijn over het algemeen vrijgesteld, dus dat argument gaat niet op.quote:Ik vind het enigszins vreemd dat iemand die geen gebruik heeft gemaakt van een uitkering nu door de Overheid gestraft wordt, omdat zij dat niet heeft gedaan en geen recht meer heeft op de algemene heffingskorting.
Nee, je hebt gelijk. Ik meende dat veel uitkeringen (WW, ziektewet etc.) waren vrijgesteld, maar deze vrijstelling geldt alleen voor de LB, niet voor de IB.quote:Op donderdag 8 januari 2009 14:13 schreef Meeldraad het volgende:
Uitkeringen vrijgesteld? Dat zouden ze misschien moeten doen, maar dat is het in ieder geval nog niet zo. Lijfrente-uitkering waarvan de premies in het verleden niet zijn afgetrokken misschien, box 3 verhalen, maar voor het overige...? Of welke uitkeringen bedoel jij dan DJ?
Tenzij je een fiscaal partner hebt, dan mag je nog gebruik maken van zijn/haar betaalde/ingehouden belasting. Gelukkig wordt deze ouderwetse, verwerpelijke vorm van alleenstaandendiscriminatie afgeschaftquote:@ Adelante
De uitbetaling van de heffingskorting is een korting op de heffing, een korting op de te betalen belasting dus. Het is geen toeslag of subsidie. Als je geen inkomen hebt, betaal je geen belasting/heffing, dus kun je er ook geen korting op krijgen. Enige uitzondering is de algemene heffingskorting die je toch kan ontvangen op voorrwaarde dat je fiscale partner wél voldoende belasting per saldo afdraagt/heeft gedragen om geld aan jou terug te geven. Dit wordt vanaf 2009 trouwens ook in 15 jaar afgebouwd tot nul.
Het gaat dus nogmaals om een korting/teruggave, niet om een toesalg of subsidie. Je kunt noooit meer terug krijgen dan je hebt betaald. Anders is het dus geen terug krijgen meer.
dat roep jij nou echt al zolang ik hier rondlooop maar ook in 2008 was het weer iets van 2075 euro en volgens mij is het voor 2009 nog steeds 2000 euro...quote:Op donderdag 8 januari 2009 14:24 schreef DonJames het volgende:
Tenzij je een fiscaal partner hebt, dan mag je nog gebruik maken van zijn/haar betaalde/ingehouden belasting. Gelukkig wordt deze ouderwetse, verwerpelijke vorm van alleenstaandendiscriminatie afgeschaft
quote:Let op!
De verhoging van de algemene heffingskorting voor de inflatie geldt vanaf 1 januari 2008 niet meer. Deze zogenoemde indexering gebeurt in 2008 nog wel, om bij te dragen aan het behoud van de koopkracht. Van 2009 tot en met 2011 wordt de verhoging van de algemene heffingskorting geleidelijk weer verminderd tot de hoogte van de korting in 2007..
Dus voortaan om de 5 jaar kindjes inplannen.quote:Deze overdraagbaarheid van de algemene heffingskorting wordt afgebouwd in 15 jaar tijd met 6,67% per jaar. De afbouw start in 2009. Dit betekent dat er in dit jaar ¤ 1.873 van de algemene heffingskorting overgedragen mag worden aan de partner. De beperking van de overdraagbaarheid geldt niet indien de belastingplichtige waarnaar de korting wordt overgedragen geboren is voor 1-1-1972 of indien er in het huishouden kinderen van 5 jaar of jonger aanwezig zijn. Voor deze groepen blijft de overdraagbaarheid voor 100% gehandhaafd.
Zie de post van Meeldraad. Verder moet je mijn uitvallen tegen de "aanrechtsubsidie" ook weer niet ál te serieus nemen, het is meer een running gagquote:Op donderdag 8 januari 2009 14:50 schreef tinny het volgende:
[..]
dat roep jij nou echt al zolang ik hier rondlooop maar ook in 2008 was het weer iets van 2075 euro en volgens mij is het voor 2009 nog steeds 2000 euro...
ps
verdwijnen?? denk het niet...
bron: BD
[..]
Lijkt me wel verstandig als je niet ineens veel wilt terugbetalen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:13 schreef _The_General_ het volgende:
Moet ik, vanwege een loonstijging in oktober, ook een herberekening van mijn zorgtoeslag doen?
Terugbetalen moet ie toch al want het jaar is voorbij. Dus heeft een aanpassing van de ZT over 2008 geen zin meer.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:42 schreef riX- het volgende:
[..]
Lijkt me wel verstandig als je niet ineens veel wilt terugbetalen.
voor 2009 is het echter wel handig om alvast aan te passen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Terugbetalen moet ie toch al want het jaar is voorbij. Dus heeft een aanpassing van de ZT over 2008 geen zin meer.
die 216 heb je al betaald.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:54 schreef AllOfTheSameBlood het volgende:
Ik doe voor het eerst aangifte (althans, dat wil ik gaan doen), maar ik heb ook veel vragen. Ik snap er uiteraard geen reet van. Ik heb het nu ongeveer ingevuld, maar nu krijg ik bij het overzichtscherm het volgende:
"Terug te krijgen: 58" (was een vakantiebaantje voor een paar weken en ik ben 17, ja het is weinig)
En vervolgens daaronder in hetzelfde scherm onder het kopje "Premie volksverzekeringen" met als totaalbedrag 216.
Wat betekent dat, moet ik die 216 nog gaan betalen als ik aangifte doe? Want in dat geval doe ik uiteraard geen aangifte
Ik snap er echt de ballen van, en misschien ga ik dan maar vanavond even met mijn moeder ernaar kijken. Als het te lastig is laat ik het wel zitten, maar een paar tientjes is best mooi meegenomen..
Dan krijg je dus die 58 euro terug.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:54 schreef AllOfTheSameBlood het volgende:
Ik doe voor het eerst aangifte (althans, dat wil ik gaan doen), maar ik heb ook veel vragen. Ik snap er uiteraard geen reet van. Ik heb het nu ongeveer ingevuld, maar nu krijg ik bij het overzichtscherm het volgende:
"Terug te krijgen: 58" (was een vakantiebaantje voor een paar weken en ik ben 17, ja het is weinig)
En vervolgens daaronder in hetzelfde scherm onder het kopje "Premie volksverzekeringen" met als totaalbedrag 216.
Wat betekent dat, moet ik die 216 nog gaan betalen als ik aangifte doe? Want in dat geval doe ik uiteraard geen aangifte
Ik snap er echt de ballen van, en misschien ga ik dan maar vanavond even met mijn moeder ernaar kijken. Als het te lastig is laat ik het wel zitten, maar een paar tientjes is best mooi meegenomen..
En ik maar denken dat ik in een IB 2008 topic zat te posten.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:56 schreef Nizno het volgende:
[..]
voor 2009 is het echter wel handig om alvast aan te passen.
De te betalen IB en PVV worden in het overzicht apart vermeld. Na toepassing van de heffingskortingen zal het bedrag op nul uitkomen en de ingehouden loonheffing terugbetaald worden.quote:[..]
die 216 heb je al betaald.
ja en dat doe je in 2009.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:59 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En ik maar denken dat ik in een IB 2008 topic zat te posten.![]()
[..]
als je het aangifte programma download dan heb je gewoon 1 programma voor alle situaties. Dus ook een TJsituatie.quote:Op donderdag 8 januari 2009 16:24 schreef Graa het volgende:
klopt het dat als ik te veel belasting betaal (loonheffingskorting) het terug kan vorderen door middel van een TJ-biljet?
en nog een vraag!
als ik naar de site van de belastingdienst ga zie ik alleen TJ-biljet van het jaar 2007 en 2006 enz.
Maar er moet er toch ook 1 zijn van het jaar 2008?
Als je in OP kijkt zie je daar een link naar het aangifteprogramma, die downloaden en invullen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 16:30 schreef Graa het volgende:
maar ook van het jaar 2008?
en niet van het jaar 2007!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |