Ik heb weer een algemene studiekostenaftrekpost-post voor de aangifte 2008 in elkaar gezet:
Mag ik mijn studiekosten aftrekken? Ja! Onder studiekosten (scholingsuitgaven) worden verstaan de uitgaven voor een studie voor het beroep of werk, of voor een toekomstig beroep of werk. De kosten van een studie voor liefhebberij of met een algemeen karakter zijn niet aftrekbaar. Ook moet je enige vorm van begeleiding krijgen, het op eigen houtje bestuderen van vakliteratuur is dus niet aftrekbaar.
Welke kosten mag ik aftrekken?- Les- of collegegeld;
- Kosten voor studieboeken, vakliteratuur en ander lesmateriaal;
- Afschrijving duurzame zaken; Hierbij moet rekening worden gehouden met levensduur, restwaarde en privé-gebruik. Voor een computer geldt een afschrijvingstermijn van 36 maanden en een restwaarde van 10%. Voorbeeld: Je koopt op 1 juli 2007 een PC van 1.500 euro, waarvan je aannemelijk kan maken dat je hem voor 33% van de tijd voor je studie gebruikt. De aftrek wordt dan: 1.500-150=1.350. 1.350/3=450. Maar, je hebt hem in 2007 maar 6 maanden, dus het bedrag vermenigvuldig je in dit jaar met 6/12e. Ook gebruikt je hem maar voor 1/3 deel voor de studie.
De aftrekpost voor de computer wordt hier dus 75 euro.
Let op: ontvangen vergoedingen van bijvoorbeeld een werkgever moet je van de bovenstaande bedragen afhalen.
Welke kosten komen niet in aanmerking? - Rente voor schulden op grond van de Wet Studiefinanciering 2000;
- Uitgaven voor levensonderhoud (huisvesting, kleding, voeding);
- Reis- en verblijfkosten;
- Uitgaven voor studiereizen en excursies;
- Uitgaven voor werk-of studeerruimte (inclusief de inrichting).
Wat is de "Drempel"?Het bedrag wat je totaal aan aftrekbare studiekosten hebt gemaakt moet je verminderen met 500 euro. Dit is de drempel.
Ik krijg studiefinanciering, mag ik alle bovenstaande kosten zomaar aftrekken?Nee, je mag niet de daadwerkelijk gemaakte studiekosten aftrekken, maar je hebt te maken met “normbedragen”. Ook moet je de studiefinanciering die je ontvangt afhalen van de aftrekpost. Hierbij hoef je alleen het deel daar vanaf te halen wat je als (toekomstige) gift krijgt, dus niet de lening.
Je moet de berekening 2 keer maken, één keer voor het eerste half jaar, en één keer voor het laatste half jaar. Daarbij zijn de bedragen voor het MBO anders dan de bedragen voor het HBO/WO. Ook moet je kijken of het bedrag wat je uitgeeft aan studiekosten boven of onder een bedrag zit.
De berekeningen zijn:
MBO, periode 1.1.2008 - 30.6.2008Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 1.551 euro: aftrek is (775,50 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 1.551 euro: aftrek is (studiekosten – 775,50 – ontvangen beurs)
MBO, periode 1.7.2008 - 31.12.2008Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 1.556 euro: aftrek is (783 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 1.556 euro: aftrek is (studiekosten – 783 – ontvangen beurs)
HBO/WO, periode 1.1.2008 - 30.6.2008Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 2.198,04 euro: aftrek is (1.099,02 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 2.198,04 euro: aftrek is (studiekosten – 1.099,02 – ontvangen beurs)
HBO/WO, periode 1.7.2008 - 31.12.2008Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 2.216,04 euro: aftrek is (1.108,02 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 2.216,04 euro: aftrek is (studiekosten – 1.108,02 – ontvangen beurs)
Je totale aftrekpost Studiekosten wordt dan het berekende bedrag van de eerste periode, plus het berekende bedrag uit de tweede periode, minus de drempel van 500 euro.
Ik heb geen recht meer op de prestatiebeurs, mag ik nu de werkelijke kosten aftrekken?Dit is bijvoorbeeld het geval als je wat studievertraging hebt opgelopen en als gevolg daarvan geen prestatiebeurs meer krijgt Je moet de berekening zoals hierboven gebruiken als je recht hebt op studiefinanciering volgens de Wet Studiefinanciering 2000. Onder het begrip studiefinanciering vallen ook:
-een aanvullende IBG-lening
-een OV-jaarkaart
Ook als je hiervan wel gebruik kán maken, maar dit vrijwillig niet doet, heb je nog steeds recht op studiefinanciering. Je mag in dat geval dus nog steeds niet de werkelijke kosten aftrekken, maar je hebt te maken met bovenstaande berekeningen.