abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64680291
Hoi,

Kan iemand vertellen hoe hout kan drogen in een standaard model houthok (zie foto's hieronder van google).

Het probleem met deze houtopslag is dat het toch gewoon naar binnen kan regenen, niet van boven (dak) maar wel schuin naar binnen van voren? Of valt dit heel erg mee?

Dus hoe effectief is zo'n houtopslag om hout te drogen nu eigenlijk?

pi_64680743
Ik denk wel dat dat werkt, anders doet niet iedereen het op deze manier.
pi_64680773
Best effectief Hout wordt gedroogd doormiddel van wind, daarom zijn hokken ook altijd open, drogen van hout duurt zon 2 jaar wil het goed branden.

--

Haardhout moet vooral droog zijn. Hoe droog hout is, wordt uitgedrukt door het percentage vocht dat in het hout zit. Vers gekapt hout, heeft een vochtigheidsgehalte van ongeveer 50%. Na een jaar drogen is dit gedaalt tot zo'n 20% en na 2-3 jaar drogen tot 12-15%. Goed haardhout heeft een vochtigheidsgehalte wat onder de 20% ligt. De energiewaarde van dit hout ligt op ongeveer 4,2 kWh/kg. Deze waarde neemt drastich af bij vochtig hout.
Stoken met vochtig hout levert een sissend vuur met grote rookontwikkeling op, wat op z'n beurt weer zorgt voor vervuiling van uw rookkanaal. Een vuurtje aan de gang houden met vochtig hout, valt niet mee. De kolen gloeien amper, en u blijft hout toevoegen om het vuur aan de gang te houden. Ook het vlammenspel bij vochtig hout is minimaal, kortom een afbreuk aan het stookplezier.

De tijd die het hout nodig heeft om te drogen is mede afhankelijk van de houtsoort. Houtsoorten met veel tannines (zoals eikenhout) moeten langer drogen om deze tannines uit het hout te krijgen. Houd hier rekening mee.

Hout opslaan

Voor optimaal stookplezier moet u uw hout droog opslaan. Let hierbij echter wel op de volgende punten:

* zorg dat het beschut is voor regen
* zorg het hout vrij van de grond ligt zodat vochtoptrek voorkomen wordt (laat bijvoorbeeld de pallet eronder zitten of plaats latjes)
* zorg dat de wind vrij toegang tot het hout heeft, zodat het verder kan drogen

Sla uw hout dus buiten op in een houtopslag of onder een afdak. In schuur of garage droogt uw hout niet en zal er snel schimmel ontstaan.
-HOP-
pi_64681537
Ja maar jullie beantwoorden mijn vraag niet: bij dit soort houthokken kan het toch schuin naar binnen regenen?
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 5 januari 2009 @ 12:28:19 #5
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_64681641
Ligt er een beetje aan hoe het ten opzichte van de windrichting staat. Als de wind overwegend van achteren komt heb je er weinig last van. Als je de wind van voren krijgt wel
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_64683110
En daarbij regent het volgens mij te weinig om de blokken echt nat van binnen te laten worden.
-HOP-
  maandag 5 januari 2009 @ 13:16:14 #7
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_64683300
quote:
Op maandag 5 januari 2009 12:25 schreef josvr het volgende:
Ja maar jullie beantwoorden mijn vraag niet: bij dit soort houthokken kan het toch schuin naar binnen regenen?
Volgens mij is hout na kappen vochtig vanwege het feit dat een boom vocht door het hout heen leidt naar de bladeren toe; daartoe zit het door de hele boom. Als het regent echter wordt, dacht ik, alleen de buitenkant nat, en dat droogt ook snel weer op. Dat trekt volgens mij niet zo snel door het gehele hout heen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_64683310
quote:
Op maandag 5 januari 2009 13:10 schreef SilentSimon het volgende:
En daarbij regent het volgens mij te weinig om de blokken echt nat van binnen te laten worden.
Als dat zo zou zijn, waarom heeft een houthok dan een dak. Waarom zou dan het gewoon buiten opstapelen op een ondergrond (pallet) niet voldoen?
  maandag 5 januari 2009 @ 13:18:47 #9
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_64683382
een beetje regen doet niets met haardhout, dat hok is prima!. Ventilatie is veel belangrijker
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  maandag 5 januari 2009 @ 13:26:45 #10
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_64683658
quote:
Op maandag 5 januari 2009 13:16 schreef josvr het volgende:
Als dat zo zou zijn, waarom heeft een houthok dan een dak. Waarom zou dan het gewoon buiten opstapelen op een ondergrond (pallet) niet voldoen?
Ik denk omdat je sneeuw er niet op wilt hebben liggen, en omdat regen van boven ook een stuk gemakkelijker door je gehele hout sijpelt op plekken waar de wind later moeilijker bijkomt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_64687194
regen die van boven op je hout valt sijpelt door de hele stapel heen. ALs het enkel langs de zijkant erop regent spoelt het grootste deel er gewoon vanaf. Je moet ook zo stapelene zodat de blokken aflopen naar de buitenkant toe
  maandag 5 januari 2009 @ 21:59:57 #12
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_64707402
Je moet een afweging maken of je zoveel mogelijk wilt ventileren = zo veel mogelijk wind er op dus geen enkele beschutting die dat tegen houdt of dat je het hout uit de regen wilt houden = helemaal afdekken/inbouwen. Zo'n afdak is dus eigenlijk een tussenoplossing waarbij je het hout minimaal afdekt voor optimale ventilatie. Zo'n afdak neemt veel minder ventilatie weg dan schermen oid er voor tewijl je wel het meeste vocht weg houdt.

Als je meer afdekt kan het vocht niet meer snel genoeg uit het hout weg en als je minder afdekt komt er veel meer (4x zoveel? ik noem maar wat) vocht bij het hout waardoor het hout tussen de buien niet meer genoeg tijd heeft om het vocht kwijt te raken.

Dus teveel afdekken is weinig vocht dat in het hout trekt maar ook weinig dat er uit kan
Bij te weinig afdekken kan er veel vocht in het hout trekken maar ook veel er weer uit in een korte tijd
Bij een juist evenwicht heb je dus wel wat vocht dat er in trekt maar kan het hout het veel sneller vocht kwijt raken dan dat het kan op nemen.

Dat juiste evenwicht is blijkbaar een afdak gebleken dat van voren helemaal open is.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  † In Memoriam † maandag 5 januari 2009 @ 23:31:58 #13
25682 2cv
Niet subtiel
pi_64711868
Zoiets hebben wij ook, werkt prima.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_64727334
quote:
Op maandag 5 januari 2009 @ 13:16 schreef Iblis het volgende:

[..]

Volgens mij is hout na kappen vochtig vanwege het feit dat een boom vocht door het hout heen leidt naar de bladeren toe; daartoe zit het door de hele boom. Als het regent echter wordt, dacht ik, alleen de buitenkant nat, en dat droogt ook snel weer op. Dat trekt volgens mij niet zo snel door het gehele hout heen.
Dat inderdaad. Zelfs al gooi je het hout allemaal op een grote hoop zonder afdakje, zal het nogsteeds drogen. (zij het wat langzamer)
  dinsdag 6 januari 2009 @ 18:00:32 #15
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_64737421
Maar op de kopse kanten kan hout prima vocht opnemen, hij transporteerd in die richting ook vocht naar de bladeren.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_64737798
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:59 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Dat inderdaad. Zelfs al gooi je het hout allemaal op een grote hoop zonder afdakje, zal het nogsteeds drogen. (zij het wat langzamer)
probleem is dat het dan wss eerder begint te rotten, afhankelijk van de ondergrond
pi_64943868
De foto uit de OP is niet de beste manier om hout te drogen. Je kan er beter GEEN wanden omheen hebben. Dakje erover wel, omdat van bovenaf inregenen maakt dat er plassen op je hout komen te staan waar het gaat rotten. Maar aan de zijkanten kan het het best zo open mogelijk zijn. Ja, dat regent nat. Maar toch droogt het het best. Zet de kop van een stapel naar het westen, zodat je zo min mogelijk regen op de kopse kanten van het hout krijgt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')