Vandaag gezien:
Viaggio in Italia (Journey To Italy)Zelden heb ik een film gezien waarin relatief zo weinig gebeurt in een voortkabbelend verhaal over een Engels echtpaar dat naar Italie gaat, waar ze er achter komen dat hun huwelijk toch niet zo goed is als ze dachten.
Het zit allemaal mooi in elkaar en ik zie wel in wat er filmtechnisch goed aan is, maar het pakte me eigenlijk totaal niet. Het tempo ligt te laag en het kabbelde te veel voort.
Misschien over een tijdje nog een keer een kans geven.
IMDB Cijfer: 7,5/10
Mijn Cijfer: 6,5/10
The WrestlerNa 3 totaal verschillende soorten films gaat Darren Aronofsky in z`n nieuwste film opnieuw een andere richting op. Dit keer vertelt ie het verhaal van de aan lager wal geraakte worstelaar Randy "The Ram" Robinson. 20 jaar geleden ontzettend populair maar sindsdien is het bergafwaarts gegaan met z`n carriere. Nu doet ie nog slechts kleine wedstrijdjes en werkt ie part-time in een grote supermarkt. Totdat ie wordt gevraagd nog één keer mee te doen: een re-match van een legendarische wedstrijd ter ere van de 20e verjaardag van die wedstrijd...
Inderdaad: als je zo op het eerste gezicht het verhaal leest denk je dat het een pure formule film is en lijkt het uit te draaien op één groot cliché. Maar direct vanaf de eerste scene zie je al dat Aronofsky er absoluut geen 2 uur durend cliché van heeft gemaakt.
Hij ontwijkt handig de cliché`s die wel een dergelijk verhaal schuilen en maakt er een prachtig levensverhaal van, waarbij je al snel met het hoofdpersonage meeleeft.
De manier van filmen is rauw en documentaire achtig, het lijkt vaak echt alsof je naar een docu zit te kijken van een has-been. Vaak handheld gefilmd en The Ram op de voet volgend.
Mickey Rourke speelt de rol van z`n leven. Hij overtuigd zonder enige moeite en maakt van The Ram een gehavend personage die spijt heeft van veel dingen die hij in z`n leven fout heeft gedaan en daar nu mee moet proberen te leven. Een prachtige allround die alles in zich heeft, zowel een lach als een traan.
Een gewaagde keuze dus van Aronofsky om deze film te maken, waarmee hij z`n opgebouwde reputatie op het spel zette. Maar hij slaagt met vlag en wimpel. Een prachtige film waar je met plezier en ontroering naar zult kijken.
Subliem
IMDB Cijfer: 8,7/10
Mijn Cijfer: 8,8/10