abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64621742
Hoi

Aankomende dinsdag word ik geopereerd aan mn pols (er wordt een ganglion, vochtophoping uitgehaald), en nou zei de chirurg dat ik dan mag kiezen tussen oplosbare en gewone (die ik er in het zkh eruit moet laten halen) hechtingen.
Heeft iemand een idee wat het verschil is? Behalve dan dat de ene wel oplost en de andere niet? Maakt de ene hechting het litteken mooier ofzo?
Ik vraag me namelijk af waarom hij dan zegt dat ik mag kiezen, want oplosbare hechtingen lijken me dan sowieso het handigst..

Naja, iemand een idee?
Ik ben een meisje =)
pi_64621868
Even een tvp, want ik ben heel nieuwsgierig maar weet er verder geen fuck van.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_64622272
Nja oplosbaar lijkt me zeker het handigst.
Misschien dat je mag kiezen ivm de stof waaruit de hechting bestaat.
Voor oplosbare hechtingen wordt meestal polymelkzuur gebruikt, voor onoplosbare hechtingen kunststof monofilament van nylon of polypropyleen. Maar aan de andere kant weet die chirurg het als je niet tegen een van die stoffen zou kunnen..
Misschien dat die onoplosbare hechtingen beter zijn als je normaliter iets 'actiever' bent, die zullen wel wat steviger zijn dus misschien een beter idee als je meer beweegt, dan gaat er niet zo snel iets kapot.
Maar ik weet het ook niet zeker..
pi_64622323
Hmm mja, wel beetje vaag dat hij zegt dat ik mag kiezen, maar niet waarom ik moet kiezen
Ik ben een meisje =)
pi_64622376
quote:
foto Op zaterdag 3 januari 2009 19:47 schreef Dupje het volgende:
Hmm mja, wel beetje vaag dat hij zegt dat ik mag kiezen, maar niet waarom ik moet kiezen
En het kwam niet in je op om het aan die arts te vragen?
pi_64622692
Ik ben nog lang geen chirurg, dus pin mij er niet op vast. Maar het handige van oplosbare hechtingen is dat je ze in de patiënt kan laten zitten en zo bijvoorbeeld handig een stuk darm kan gaan hechten. Het scheelt de arts ook weer in tijd, want je bent toch zo'n kwartier bezig met de patiënt om de hechtingen te verwijderen (en een praatje te maken). Oplosbare hechtingen vallen er na een tijdje van de huid af gok ik zo. Volgens mij heeft het niet zo'n invloed op het litteken. Ik zou mooi voor de oplosbare gaan. Vind het ook wel toffer eigenlijk Succes met de operatie!
Geniet, maar drink met Maarten.
  zaterdag 3 januari 2009 @ 19:58:31 #7
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_64622735
quote:
foto Op zaterdag 3 januari 2009 19:48 schreef Thieske het volgende:

[..]

Dan had ze het niet nog eens hier gevraagd of wel, helder licht
pi_64623020
quote:
foto Op zaterdag 3 januari 2009 19:58 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Dan had ze het niet nog eens hier gevraagd of wel, helder licht
Ik zal de achterliggende gedachte van m'n reactie even voor je voorkauwen aangezien je het blijkbaar lastig vind om die er zelf uit te halen:

Als je zo'n keuze voorgelegd krijgt lijkt mij de eerste reactie om te vragen of er een verschil tussen beide opties is en zo ja welke? Ipv ja en amen knikken en de spreekkamer uitrennen. Maar het zou misschien kunnen dat er een reden is waarom ze niet doorgevraagd heeft vandaar dat ik dat even aan TS vroeg....
pi_64623043
quote:
foto Op zaterdag 3 januari 2009 19:48 schreef Thieske het volgende:

[..]

Die arts deed echt alsof ik vervelend was en rende ongeveer weg tijdens die mededeling. Dus nee, het lukte me niet meer om het aan hem te vragen, anders had ik dat natuurlijk wel gedaan
quote:
foto Op zaterdag 3 januari 2009 19:57 schreef MaartenJalink het volgende:
Ik ben nog lang geen chirurg, dus pin mij er niet op vast. Maar het handige van oplosbare hechtingen is dat je ze in de patiënt kan laten zitten en zo bijvoorbeeld handig een stuk darm kan gaan hechten. Het scheelt de arts ook weer in tijd, want je bent toch zo'n kwartier bezig met de patiënt om de hechtingen te verwijderen (en een praatje te maken). Oplosbare hechtingen vallen er na een tijdje van de huid af gok ik zo. Volgens mij heeft het niet zo'n invloed op het litteken. Ik zou mooi voor de oplosbare gaan. Vind het ook wel toffer eigenlijk Succes met de operatie!
Ok Dan kan ik dus wrs gewoon voor de oplosbare gaan. Maar dan vraag ik me nog steeds af, waarom stelt hij de vraag en doet hij er niet gewoon sowieso oplosbare in?
Ik ben een meisje =)
  zaterdag 3 januari 2009 @ 20:20:23 #10
213087 Nielez
10100111001
pi_64623577
Zie je hem binnenkort? Zo ja, vraag t hem.
Nee? Misschien kun je een belletje doen?
pi_64623767
quote:
foto Op zaterdag 3 januari 2009 20:20 schreef Nielez het volgende:
Zie je hem binnenkort? Zo ja, vraag t hem.
Nee? Misschien kun je een belletje doen?
Ik zie hem bij de operatie Ik vraag het dan wel even. Mn arm wordt toch alleen verdoofd. Maar ik dacht dat ik t antwoord miss hier kon vinden
Ik ben een meisje =)
pi_64623793
Gokje

Het duurt langer voordat de hechtingen weg zijn met oplosbare hechtingen dan met normale.
Aangezien de huid een bepaalde tijd gehecht moet worden zullen ze beide bijv minstens 4 dagen moeten zitten.

De normale worden dan verwijderd, de oplosbare beginnen dan met oplossen zodat je ze langer ziet/ er last van hebt.
De normale hebben het nadeel dat je ze er door een arts uit moet laten halen.
  zaterdag 3 januari 2009 @ 20:33:36 #13
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_64624130
Ik heb even wat gegoogeled en het is best lastig om hier iets over te vinden... Ik kwam bij een site uit die zegt dat niet-oplosbare hechtingen een "mooier" litteken geven.
Ik weet dat mijn vader (die is meerdere keren geopereerd aan zijn polsen carpaal tunnel syndroom) niet-oplosbare hechtingen kreeg op zijn pols van de plastisch chirurg, ik weet echter niet of dat inderdaad was voor een "mooier" litteken.
Ik zou het voor de zekerheid of nog even navragen voor de operatie, of bel de huisartsassistent die weet het vast ook wel
Hoe dan ook, veel succes met de operatie!
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_64624622
quote:
foto Op zaterdag 3 januari 2009 20:25 schreef Thieske het volgende:
Gokje

Het duurt langer voordat de hechtingen weg zijn met oplosbare hechtingen dan met normale.
Aangezien de huid een bepaalde tijd gehecht moet worden zullen ze beide bijv minstens 4 dagen moeten zitten.

De normale worden dan verwijderd, de oplosbare beginnen dan met oplossen zodat je ze langer ziet/ er last van hebt.
De normale hebben het nadeel dat je ze er door een arts uit moet laten halen.
quote:
foto Op zaterdag 3 januari 2009 20:33 schreef Marijkezwolle het volgende:
Ik heb even wat gegoogeled en het is best lastig om hier iets over te vinden... Ik kwam bij een site uit die zegt dat niet-oplosbare hechtingen een "mooier" litteken geven.
Ik weet dat mijn vader (die is meerdere keren geopereerd aan zijn polsen carpaal tunnel syndroom) niet-oplosbare hechtingen kreeg op zijn pols van de plastisch chirurg, ik weet echter niet of dat inderdaad was voor een "mooier" litteken.
Ik zou het voor de zekerheid of nog even navragen voor de operatie, of bel de huisartsassistent die weet het vast ook wel
Hoe dan ook, veel succes met de operatie!
Thanks beide! Er zijn nu dus al meerdere theorieen! Hehe.
Oplosbare zijn vooral handig omdat je niet terug hoeft naar het zkh, en het enige voordeel van niet oplosbare hechtingen is dat het mogelijk een mooier litteken geeft... Hmmm
Ik ga het sowieso dinsdag even vragen, maar kan ik er nu alvast over nadenken.
Ik ben een meisje =)
pi_64625425
W.s kan de dokterassistente de hechtingen er ook uithalen, hoef je niet naar het ZH.
pi_64626143
quote:
foto Op zaterdag 3 januari 2009 21:04 schreef Katinkat het volgende:
W.s kan de dokterassistente de hechtingen er ook uithalen, hoef je niet naar het ZH.
Ja maar ik ga naar het zkh in Nijmegen, waar ik woon, en mijn dokter zit nog in Eindhoven Dus dan is het zkh toch handiger..
Ik ben een meisje =)
pi_64626538
Die hechtingen kun je er zelf ook uithalen, alsof je daar een dokter voor nodig hebt.
  FOK!fossiel zaterdag 3 januari 2009 @ 21:45:51 #18
1455 Keroppi
kool kikker
pi_64627153
Zelf eruit halen kan prima. Toen mijn vinger door de huisarts gehecht was (onoplosbaar trouwens, maar dat had te maken met de draaddikte en bovendien behouden onoplosbare hechtingen langer hun trekkracht) heb ik met hem overlegd of ik ze er zelf uit mocht halen.

Het is dan wel handig dat je:
a) Als het op een lastige plek zit iemand hebt die je vertrouwd bij het verwijderen (ik heb het door mijn co-schapmaatje laten doen)
b) Over een 'hechtingenmesje' beschikt. Die hebben een haakje en zijn daardoor erg geschikt om hechtingen eruit te halen.
Chick on a mission
pi_64627210
Altijd aan de arts vragen en nooit internet geloven.
Geniet, maar drink met Maarten.
  zaterdag 3 januari 2009 @ 22:03:21 #20
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_64627837
Ik heb meer last gehad van de oplosbare dan de normale hechtingen. Ze blijven namelijk trekken; ook als de normale al verwijderd zouden zijn. Ik vond dat dat best nog lang duurde dus heeft de arts hem er uiteindelijk nóg uit gehaald. Toch kies ik voor de oplosbare. Het is namelijk zo dat wanneer een normale hechting er niet uit wil je een uitdaging hebt terwijl een oplosbare er niet uit hoeft.
Jawohl Herr Kaloin!
  zondag 4 januari 2009 @ 18:06:12 #21
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_64654702
Ik heb zelf op mijn rug een moedervlek laten weghalen, daar gingen ook oplosbare hechtingen in. Zo'n anderhalve week later viel de pleister eraf, en ik had een mooi stuk wildvlees eraan overgehouden. Blijkbaar waren dus onder de leukoplast (die sterke bruine pleister) de hechtingen losgelaten en de wond is gaan wijken. Het is zo fucking lelijk, zulke lelijke huid ist geworden. Het is inmiddels een paar jaar geleden en ik ben nog steeds huiverig om naar de plastisch chirurg te gaan om het te laten herstellen. Maar ik ga het nog wel doen. Dan maar een groter litteken.
Een paar maande terug heb ik een kijkoperatie in mn buik gehad, 3 gaatjes waarvan 1 in mn navel; die zie je dus niet. De andere 2 wel zichtbaar maar met gewone hechtingen gedicht, die zien er zo mooi uit. Gewoon een heel dun, wat lichter lijntje en verder niet..
Dus mijn tip; gewone hechtingen en lekker later laten verwijderen.
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_64655880
Hmmmm ik ging eerst liever voor oplosbare, maar miss toch maar gewone hechtingen nu
Ik ben een meisje =)
pi_64658609
maand geleden heb ik een kijkoperatie van mijn buik gehad en zijn oplosbare hechtingen gebruikt, na 2 weken waren ze nog niet opgelost en begonnen ze flink te irriteren. Toen heb ik ze er zelf maar handmatig eruit gepeuterd Heb nu alleen nog rode streepjes waar de incisie heeft plaatsgevonden en knalrode stipjes waar de hechtingen hebben gezeten.

Misschien had niet oplosbare hechtingen beter geweest in dit geval
  zondag 4 januari 2009 @ 20:15:33 #24
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_64660346
quote:
foto Op zondag 4 januari 2009 19:40 schreef miss-piggy het volgende:
maand geleden heb ik een kijkoperatie van mijn buik gehad en zijn oplosbare hechtingen gebruikt, na 2 weken waren ze nog niet opgelost en begonnen ze flink te irriteren. Toen heb ik ze er zelf maar handmatig eruit gepeuterd Heb nu alleen nog rode streepjes waar de incisie heeft plaatsgevonden en knalrode stipjes waar de hechtingen hebben gezeten.

Misschien had niet oplosbare hechtingen beter geweest in dit geval
Dat had ik ook, en ik had gewone hechtingen. Het duurt sowieso wel ff voordat je huid weer hersteld is en rustig is na hechtingen Maar.. ik deel je mening.
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_64708258
ik zou toch voor gewone hechtingen kiezen. Oplosbare kunnen een reactie geven zoals bij Miss Piggy. Gewone hechtingen zijn daarin veiliger. Ik had bij mijn kijkoperatie 3 oplosbare hechtingen, 1 van twee steken en twee van 1 steekje, het duurde 5 weken voor ze eruit waren en om nou te zeggen dat het keurig genezen is.... mwoah, ik heb toch wel 3 littekentjes erbij nu.....
I had a signature once. It was awful.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop