ga eens bedenken hoeveel groepen je nodig zal hebben.quote:Op zondag 4 januari 2009 12:32 schreef calypso_01 het volgende:
Gateway schreef: en dan moet je dus altijd alle spanning in je huis afschakelen......
Dit is inderdaad voor nood het overbruggen van die groepschakelaar.
Als ik met bedrading bezig ben dan deed ik altijd al de groepenschakelaar en aardlek op 0, dus onveiliger is het niet lijkt mij. Heb nu slechts 3 groepen, ik zoek nu een andere kast met meer groepen en automaten.
1fase of 3fase heeft alleen te maken met de onderdelen die in de kast gebruikt zijn en hoe de componenten samen aangesloten zijn. Bij een 1 fase kast heb je tweepolige ALS nodig, bij een 3 fase kast word die zelfde ALS vierpoligquote:Op zondag 4 januari 2009 13:29 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ga eens bedenken hoeveel groepen je nodig zal hebben.
kijk dan als je een 1 of 3 fasen installatie hebt, en hoezwaar je hoofdzekering(en) zijn.
t heeft weinig zin om 9 eindgroepjes neer te hangen op een 1 fase 25A hoofdzekering
want dan ga je die er continu frituren!
bedenk als je aardlekautomaten (alamat) wil of gewoon losse aardleks en losse automaten ( max 4 losse automaten per aardlek )
alamats zijn vaak wat duurder.. maar ook zo veel handiger imo. maar dat moet je zelf weten![]()
vervolgens ga je bij wat installateurs langs om een offerte( let er evt op dat je kast wel op een 3 fasen aansluiting moet passen, een 3F past op een 1F.. anders om niet zonder heel veel moeite
)
je zoekt de beste er uit.. laat t plaatsen..
je hebt gelijkquote:Op zondag 4 januari 2009 13:41 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
1fase of 3fase heeft alleen te maken met de onderdelen die in de kast gebruikt zijn en hoe de componenten samen aangesloten zijn. Bij een 1 fase kast heb je tweepolige ALS nodig, bij een 3 fase kast word die zelfde ALS vierpolig![]()
Een Hager 2 polige aardlekschakelaar kost : ¤ 89,29
Een Hager 4 polige aardlekschakelaar kost : ¤ 116,64
Zelfde geld voor de hoofschakelaar, bij een 1 fase kast is deze tweepolig bij een 3 fase kast is hij 4 polig.
Een Hager 2 polige hoofschakelaar kost : ¤ 25,41
Een Hager 4 polige hoofschakelaar kost : ¤ 31,98
Een gewone installatieautomaat ( B16 A) : ¤ 20,-
Een aardlekautomaat (B16 A, 30 mA) : ¤ 84,-
Het maakt dus nog wel wat uit wat je precies wilt, en mogelijk is !
1 fase aansluitingen zijn vaak 35ampere, 3 fasen vaak 3x25 (voor woonhuizen dan he!)quote:Op zondag 4 januari 2009 13:46 schreef densmee het volgende:
hoe kan ik dan zien of wij thuis 3 fasen 25 of 35 A afgezekerd zijn want die zekeringen zijn afgeschermd en afgezegeld
Dit is zelf niet te controleren. Je zult het energiebedrijf moeten vragen wat voor aansluiting voor elektriciteit je in jou woning hebt.quote:Op zondag 4 januari 2009 13:46 schreef densmee het volgende:
hoe kan ik dan zien of wij thuis 3 fasen 25 of 35 A afgezekerd zijn want die zekeringen zijn afgeschermd en afgezegeld
maar vaak is dit standaard.quote:Op zondag 4 januari 2009 13:53 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dit is zelf niet te controleren. Je zult het energiebedrijf moeten vragen wat voor aansluiting voor elektriciteit je in jou woning hebt.
1x 25A komt ook vaak genoeg voor hoorquote:Op zondag 4 januari 2009 13:48 schreef gateway het volgende:
[..]
1 fase aansluitingen zijn vaak 35ampere, 3 fasen vaak 3x25 (voor woonhuizen dan he!)
heb ook niet zegt dat het niet kanquote:Op zondag 4 januari 2009 14:19 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
1x 25A komt ook vaak genoeg voor hoor
Wat is het probleem dan?quote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:32 schreef gateway het volgende:
[..]
je zegt het zelf: VEPLICHT..... Daarom: lekkere installateur..... Voor nood, ok. zou ik ook doen. maar de klant dan gelijk een offerte doen voorhet vervangen van de kast (al dan niet in beunhaastijd)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |