abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 januari 2009 @ 13:44:25 #1
15869 gr8w8
Better by design.
pi_64576622
Wat is het risico als er langdurig water van riolering voor je huis de grond in stroomt? Zie gr8w8's huisje in Berckelbosch, Eindhoven en verder. In het kort: De aansluiting van riolering van ons nieuwbouwhuis op de hoofdriolering in de straat lijkt stuk. Er is een gat gegraven en de riolering behorende bij het huis is het in elk geval niet, het probleem lag verder. En dus niet onder verantwoordelijkheid van de bouwer (Ballast-Nedam) maar de gemeente. Daar hebben we zo onze twijfels bij, in elk geval is het huis niet 100% opgeleverd, we wachten nu al drie weken op reparatie en dus wordt de laatste termijn niet betaald. Maar goed, dat is mijn vraag voor nu niet:

- Kan het kwaad dat er rioolwater in de grond voor je huis stroomt en blijft staan? Voor fundering of (toekomstige) tuin? Het is dus afvalwater van twee personen plus kleine uk. Veel 'zuiver' water dus van douche, badje, afwasmachine en natuurlijk ook WC-water met toebehoren, om het maar netjes te zeggen.
Welkom bij de V&D der webfora.
  vrijdag 2 januari 2009 @ 13:51:33 #2
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_64576837
Jullie "vuil" daar zou ik me geen zorgen over maken. Misschien een beetje over het zeep dat er bij zit.
De rest is volgens mij afbreekbaar, en wasmiddel is tegenwoordig ook wel anders dan 30 jaar terug toch?
Waar stroomt het in? In je tuin?
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
  vrijdag 2 januari 2009 @ 13:52:15 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_64576862
De echte problemen komen natuurlijk niet van wc-spul diep onder de grond, maar wel van dingen als gootsteenontstopper en chemicalien. Geen idee wat dat doet qua bodemvervuiling, in ieder geval ben je als eigenaar van de grond daar wel verantwoordelijk voor, dus als je iemand aansprakelijk wilt stellen is dat nu het moment
Hoewel het er dan op neer zal komen dat je het riool niet meer mag gebruiken tot het gemaakt is.
censuur :O
  vrijdag 2 januari 2009 @ 13:53:32 #4
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_64576889
Daarom, stroomt het op straat of in je tuin. Als het op straat is zou ik me er niet druk over maken. Behalve dan als echt de uitwerpselen voor je deur liggen, dat wordt wel heel beroerd allemaal natuurlijk.
Maandag de gemeente bellen, dat ze dan Ballast maar onder druk zetten.
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_64577171
hij lijkt stuk, waarom denk je dat? ZIe je het vuilwater boven de grond komen? Stroomt het niet weg?
You dream it, I live it.
pi_64580764
als ik jou was, bellen naar de gemeente en vragen hoe het zit en wanneer gemaakt kan worden
want het is echt niet normaal om zolang te moeten wachten.
succes
  vrijdag 2 januari 2009 @ 16:34:22 #7
15869 gr8w8
Better by design.
pi_64582497
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 14:02 schreef Meddo het volgende:
hij lijkt stuk, waarom denk je dat? ZIe je het vuilwater boven de grond komen? Stroomt het niet weg?
Drie weken geleden, begon alles te borrelen. Die maandagochtend, Bijna drie weken terug, dus naar de uitvoerder en om half tien stonden ze al te graven. Er werd gevraagd om eens door te trekken en toen borrelde het bij het gat. Men gaf aan dat het probleem dus zeker niet in of bij het huis zat, maar pas wat daarbuiten lag. En dus onder de gemeente viel, overigens wel uitgevoerd door een ander onderdeel van Ballast-Nedam. We zouden gewoon alles kunnen doen.

Achteraf werd wel duidelijk waarom ze er zo snel waren: buren gaven aan dat er op andere plekken ook zulke problemen waren geweest, waarbij de hele straat, dus verder dan alleen het huis in kwestie, werd open gebroken. Ook bij nig onbewoonde en/of huizen zonder klachten... Bekend probleem dus, en niet zomaar iets.

Eerste kerstdag bleek er echter ineens een vijvertje te zijn. 27 december gebeld, men zou een monteur langs sturen om ieg even te kijken of het kwaad kon en liefst of hij aan dat water iets kon doen. Niemand gezien.

Paar dagen later stond het na douchen weer gevaarlijk hoog, dus even gebeld. Nee, de monteur had gezegd dat hij er nu alleen toch niets aan kon doen en ja, dat hadden ze vergeten aan ons te melden. Echter geen garantie. Op de vraag of ze de vloer zouden vergoeden als het misging, gaven ze ook niet thuis...

Ja, er zitten feestdagen tussen, maar drie weken lang geen actie op zoiets vind ik niet kunnen. Bij bestaande bouw is het anders, maar nu is Ballast-Nedam aanspreekpunt.
  vrijdag 2 januari 2009 @ 16:36:57 #8
15869 gr8w8
Better by design.
pi_64582568
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 13:52 schreef RemcoDelft het volgende:
De echte problemen komen natuurlijk niet van wc-spul diep onder de grond, maar wel van dingen als gootsteenontstopper en chemicalien. Geen idee wat dat doet qua bodemvervuiling, in ieder geval ben je als eigenaar van de grond daar wel verantwoordelijk voor, dus als je iemand aansprakelijk wilt stellen is dat nu het moment
Hoewel het er dan op neer zal komen dat je het riool niet meer mag gebruiken tot het gemaakt is.
Hmz, dat klinkt dus 'positief' Inderdaad alleen wat zeep van douchen.

Wasmachine durven we niet aan te zetten, mama doet de was. Heel fijn, ze strijkt ook meteen, wat een luxe.
  vrijdag 2 januari 2009 @ 16:39:06 #9
15869 gr8w8
Better by design.
pi_64582645
Ow, en gemeente is dus gebeld door Ballast-Nedam rechtstreeks. Dat is ook bevestigd door telefoniste die we aan de lijn hadden van Ballast. Maar maandag, als er niemand is voor 1300 uur zelf maar nabellen...
  Moderator vrijdag 2 januari 2009 @ 17:45:45 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_64586238
tvp

[ Bericht 51% gewijzigd door Bassfly op 02-01-2009 18:20:09 ]
  vrijdag 2 januari 2009 @ 18:17:27 #12
15869 gr8w8
Better by design.
pi_64586386
Dat is dus in feite ook hier. BN Bouw voor huis, BN-infra voor riool, en BN voor de ontwikkeling van het hele project. Anders was BN nog steeds aanspreekpunt aangezien het een nieuwbouwproject is en je voor alles bij hun moet zijn.
pi_64586563
Aha, dan heeft BN-infra de beide huisaansluitingen dus volledig aangelegd en zijn zij daarvoor verantwoordelijk. Maar waar zit die vijver nou precies? Nabij de fundering of de erfgrens?
  vrijdag 2 januari 2009 @ 18:28:19 #14
15869 gr8w8
Better by design.
pi_64586713

Onderaan de foto de drempel van de deur, bovenin zie je een randje van tussen de tegels. Tot daar is 'ons' stoepje, daarboven het trottoir van de straat. Zoals je ziet hebben ze even richting huis gegraven, maar vooral bij die rand veel afgegraven. Als ik zo bovenstaande lees, zit dar dan ook meer dan alleen een buis. Dat heeft de uitvoerder dus in elk geval aangegeven, dat het probleem niet in de buis vanuit het huis zit.
pi_64587031
Van jouw woning uit loopt een buis tot het ontstoppingsputje (ongeveer op de erfgrens), tot daar ben jij verantwoordelijk. Of de aannemer als ie het nog niet heeft opgeleverd.
Vanaf het ontstoppinsputje tot het riool is de gemeente verantwoordelijk. Of zij BN infra verantwoordelijk stellen ivm nieuwbouw of oplevering riool en huis aansluitingen is voor jouw niet van belang.

Als ze niks tot het putje/erfgrens gevonden hebben moet je bij de gemeente zijn. En ik zou zelf contact met ze opnemen. Als het een nieuwbouw wijk is, heb je vast wel ergens een nummer van de gemeente opzichter/projectleider.
You dream it, I live it.
pi_64587596
Je loopt misschien wat risico op verzakkingen in je tuin als het riool daar echt beroerd in elkaar zit. Je huis zal afdoende gefundeerd zijn mag ik hopen. Maar bel maandag even met de gemeente zou ik zeggen. Die zullen dan ook wel weer met Ballast Nedam bellen omdat het hele project vermoedelijk nog niet is opgeleverd. Dat gevecht moet je vooral aan die 2 partijen overlaten lijkt me.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_64588282
Als ik de foto zo bekijk en lees dat Ballast verder geen problemen heeft gevonden vanaf het onstopingsstuk/inspectieputje, dan zal het riool waarschijnlijk onder 'tegenschot' zijn aangelegd.

Kan een fout zijn van BN omdat zij de standpijp in het hoofdriool te weinig hebben ingekort, maar kan ook komen doordat de gemeente het hoofdriool (+knevelinlaten) te hoog heeft laten aangeleggen.

Inderdaad iets waar BN/gemeente maar uit moeten zien te komen.
  vrijdag 2 januari 2009 @ 19:23:48 #18
15869 gr8w8
Better by design.
pi_64588816
Afgaande op de reacties hier, gaan we hoe dan ook maandagochtend meteen zelf de gemeente bellen. Dan maar een dubbele melding. Ook gaan we even alles netjes op papier zetten en zoals gezegd bij de notaris de laatste termijn vast laten houden. De woning is nu anderhalve maand geleden opgeleverd. Die laatste termijn van 5% blijft daar drie maanden staan en wordt dan overgemaakt aan BN, tenzij je bezwaar maakt. Dit lijkt me wel een goede reden tot bezwaar.

Kortom, dan hebben we en meermaals BN rechtstreeks benaderd, ook schriftelijk, er is een prikkel vanuit gemeente en een (financiele) prikkel vanuit notaris met een vastgelegd bezwaar. Maar het liefste heb ik dat ze gewoon maandagochtend om half acht hier voor de deur staan en het oplossen natuurlijk.
  donderdag 15 januari 2009 @ 11:01:07 #19
15869 gr8w8
Better by design.
pi_65062665
Ze hebben nu het hele stuk van voordeur tot straat (dus inc parkeerplaats) open gegraven. Pas bij het laatste stukje, dus bij de rand van de parkeerplaats, is de buis van riolering gewoon ingedrukt. Hoe dat kon, wisten ze ook niet. De buis daarnaast van hemelwaterafvoer is niet beschadigd. Simpelweg eroverheen gereden met een vrachtwagen is dus onwaarschijnlijk. Hoe dan ook, dat gedeelte wordt dus vervangen.

Verder zagen ze dat er tegenschot in de afvoer van de riolering zit direct bij de voordeur. Daar zitten de buizen van regenwater en riolering gekruist en de riolering gaat onderdoor, maar blijkbaar is die dus net iets dieper gelegd dan de rest van de buis. Dat wordt nu dus ook meteen gefixed om problemen te voorkomen.

Ik probeer nog even een foto te maken, dat wordt een stuk duidelijker. In elk geval is het nu zo opgelost.
  donderdag 15 januari 2009 @ 11:23:57 #20
15869 gr8w8
Better by design.
pi_65063445

De ingedeukte buis.

De gekruiste buizen. Bruin is dus de riolering, die bij de kruising lager ligt dan verder in de straat.
pi_65079037
ingedeukt, dat heb ik nog nooit gezie.. volgens mij knapt gewoon kapot
You dream it, I live it.
pi_65080679
apart inderdaad
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')