Ik heb toevallig op GoT ook in een schotland topic gepost, laat ik die reply hier ook maar even neerzetten, wellicht heeft iemand er wat aan:
Even wat ervaringen van mij. Ik ben in 2000 naar Noord Engeland/Schotland geweest, en in 2001 naar Ierland. Naar Schotland gingen we met de 
eigen auto, met de boot van IJmuiden naar NewCastle, vanaf daar meteen door naar Edinburgh, en dan door naar de rest van Schotland, en de Highlands. Uiteindelijk via het Lake District en langs Hadrian's Wall weer terug naar Newcastle.
Ik noem Ierland even, omdat we in Ierland dus een auto huurden, en dus met het stuur aan de andere kant. Mijn eigen ervaring met het rijden aan de andere kant van de weg was veel beter met de eigen auto. Je bent dan gewend aan hoe alles in de auto werkt, en waar alles zit, en je hoeft dan alleen op te letten waar je rijdt. De dode hoek was eigenlijk alleen op snelwegen een probleem, maar omdat ik een vrouw naast me had zitten was dat met inhalen allemaal geen probleem.
In Ierland heb ik voornamelijk rond Dublin, en zo'n 50, 60 km buiten Dublin gereden, we waren er slechts voor een lang weekend van 5 dagen. En ik merkte dat ik - zelfs met een AUTOMAAT, want schakelen met de linkerhand wilde ik niet aan beginnen - ik veel meer moeite had met autorijden dan met de eigen, vertrouwde auto.
Als ik weer de keus had, zou ik denk ik weer met een auto willen rijden met het stuur aan de linkerkant van de auto, zoals in Europa/VS/Canada normaal is. Ik woon nu iets TE ver weg (VS) om met de eigen auto aan een bootoversteek te beginnen.
De boot heeft ook grote nadelen natuurlijk, want het duurt 16 uur voordat je van IJmuiden naar Newcastle bent. Wel zijn de cabines (tenzij je echt zuinig bent en alleen een stoel wilt) vrij comfortabel, en kun je prima slapen. Het is namelijk een nachtboot die om 17:00 ong. vertrekt (althans toen) en om 08:00 met tijdsverschil aankomt in NewCastle, dus je kunt meteen goed aan de dag beginnen.
Ook is het goed om te weten dat ze met windkracht 10 nog gewoon uitvaren, iets wat wij ondervonden, want we waren allebei goed ziek onderweg..... op de terugweg was alles perfect, en heerlijk rustig. 
Verder commentaar op je reis: Tenzij je er al eens geweest bent, zou ik Edinburgh niet overslaan. Het is een mooie stad met een prachtige geschiedenis, en een goed beginpunt van een reis naar Schotland. Wij hadden zelf een Bed & Breakfast geboekt in Edinburgh, en de reis van NewCastle was een goede twee uur als ik me goed herinner, maar wij deden het lekker op onze gemak, lunchen in een dorpje aan zee ergens, en nog een paar keer stoppen hier en daar, om zo aan het eind van de middag bij de B&B aan te komen in Edinburgh, waarna dag 1 officieel over was. (de bootnacht niet meegerekend.)
Qua weer: Eind April, begin Mei heb je de beste kans op goed weer. In Juni, Juli, Augustus kan het van alles zijn. Bovendien is het in Mei nog lekker rustig, en heb je niet de zomertoeristen. Ook dien je te weten dat zo vanaf eind Mei, het in Schotland STIKT van de muggen, en de "midges" (kleine, bijtende insecten) die echt HEEL vervelend kunnen zijn. Het zou niet de eerste keer zijn dat campeerders eerder vertrekken van een camping omdat het zwermt van die ondingen.
Meer info hier:
http://www.undiscoveredscotland.co.uk/usfeatures/midges/http://www.lochnesscottages.co.uk/midges-ticks.htmIk raad dan ook altijd aan om in de LENTE naar Schotland te gaan. Volgens de schotten die ik ken is het zowel qua kans op zonnig weer, minder kans op "midges" en veeeeeel minder toeristen gewoon de beste periode om te gaan. Als je geen kinderen hebt en dus verbonden bent aan schoolvakanties, raad ik de zomer eigenlijk af.
Verder:  

Schotland  

Proud to be American. 
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin