Whehe, das dan toch weer een aardig stukkiequote:Op woensdag 31 december 2008 00:34 schreef MaartenHaarlem het volgende:
Haarlem , begin maar alvast te lopen
Nee hoor, hier kan niemand iets verknallenquote:Op woensdag 31 december 2008 00:35 schreef bikkeltje2 het volgende:
g7-g6 (of verknal ik nou de boel, schaken is voor mij zeker tien jaar geleden, maar wel leuk!)
Je mag niet meer voor zwart als je voor wit hebt gezetquote:
dammit we hebben een afkijker ! Dood aan de loper ! schaakhooligans verenig u !quote:
b2-b4quote:Op woensdag 31 december 2008 00:43 schreef santax het volgende:
[..]
en dat brengt ons hier:
[ afbeelding ]
Met wit aan zet.
beter goed gejat, dan slecht zelf bedacht!quote:Op woensdag 31 december 2008 00:44 schreef MaartenHaarlem het volgende:
[..]
dammit we hebben een afkijker ! Dood aan de loper ! schaakhooligans verenig u !
Als je met de pin nog 2 stappen hebtquote:Op woensdag 31 december 2008 00:50 schreef rudedeltadude het volgende:
Wanneer heb je nou de keus om die pion te slaan?
Als je ernaast staat of als ie aan je voorbij gaat?
En passant:quote:Op woensdag 31 december 2008 00:50 schreef rudedeltadude het volgende:
Wanneer heb je nou de keus om die pion te slaan?
Als je ernaast staat of als ie aan je voorbij gaat?
Helemaal duidelijk zo!quote:Op woensdag 31 december 2008 00:57 schreef santax het volgende:
[..]
En passant:
[ afbeelding ]
Start positie
[ afbeelding ]
Zwart doet de pion 2 stappen vooruit en komt zo naast de witte te staan. Wit heeft nu eenmalig de keuze, schuin slaan of niet? Doet wit nu niet meteen slaan, dan vervalt het recht op en passant en mag wit de zwarte pion de volgende beurten niet meer slaan.
[ afbeelding ]
Wit besluit te slaan en schuift schuin naar voren. De zwarte pion is weg.
Hopelijk is dit wat duidelijker? Anders moet je het zeggen... dan probeer ik nog wel wat voorbeeldjes te maken.
(let overigens niet op de verschoven koning... Ik had de setup fout gemaakt en wit was aan zet in plaats van zwart)
g1-h3quote:Op woensdag 31 december 2008 00:56 schreef bikkeltje2 het volgende:
C5-D4
Opjagen, goed idee (weer gejat!)
Proost!
[ afbeelding ] (begin een beetje zenuwachtig aan het worden)
Ik doe het met het schaakprogramma Fritz 11, maar er zijn ook gratis tooltjes op internet. Heb er eentje in de OP gezet. Ik update even de positie en eens kijken of ik iets tegen je kan doen daarquote:Op woensdag 31 december 2008 01:02 schreef bikkeltje2 het volgende:
D4-C3 (schaak)
OPJAGEN!!!!!!![]()
Hoe maak je zo'n overzicht?
quote:
Mja logische zet, het was beter voor wit geweest de pin op te heffen door de loper tussen paard en toren in te zetten denk ik. Maar wie weet, vinden we nog wel een geniaal trucjequote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |