abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64515179
Hallo allemaal!

Ik heb een kwestie waar ik graag wat adviezen over zou krijgen. Ik ben student en heb verder geen baantjes dan hieronder beschreven.

Het is zo dat ik al een hele tijd DJ ben. Dit doe ik op veel feesten in mijn woonplaats, vooral veel studentenfeesten, maar ook in een aantal clubs in deze stad. Veelal kleine klusjes die een leuk zakcentje voor een student opleveren. Al dit DJ’en word meestal handje contantje afgerekend zoals bij vele DJ’s. Ja ik weet dat het moreel fout is maar daar wil ik het in dit topic niet over hebben.

Nu begint dit DJ werk steeds serieuzere vormen aan te nemen, er wordt op dit moment een website gebouwd en in het nieuwe jaar heb ik een aantal “serieuzere” boekingen waarbij het allemaal wat officiëler moet. Ik moet mijzelf dus in gaan schrijven bij de kamer van koophandel zodat ik mijn DJ optredens kan factureren en ik belasting ga betalen. Ik heb al gehoord dat het nuttig is mij in te schrijven als “entertainer”, omdat ik dan meer belastingvoordeel zou genieten(meer dingen aftrekbaar? Zie onderaan). Klopt dit?

Na wat onderzoek gedaan te hebben lijkt het mij het handigst om mij in te schrijven als “zelfstandig ondernemer” of te wel ZZP’er (zelfstandig zonder personeel). De kosten van dit inschrijven zijn geloof ik bij inschrijving 11 euro en vervolgens 60 euro per jaar (voor de KvK registratie). Klopt dit? Of zie ik wat over het hoofd?

Vervolgens zal ik mij aan moeten melden bij de belastingdienst om een BTW nummer te verkrijgen. Als ik de KvK inschrijving en het BTW nummer heb kan ik facturen voor mijn optredens maken. Ik geef een bedrag X op ter vergoeding van het optreden (inc. BTW) en de BTW maak ik dan ieder kwartaal over aan de belastingdienst? Klopt dit?

Al deze facturen ga ik netjes in een map ordenen. Het bedrag op de facturen zonder BTW (want dat maak ik ieder kwartaal over aan de belastingdienst) dat zijn dan mijn inkomsten. Moet ik hierover loonheffingbelasting betalen? Of kan ik ook nog dingen aan de uitgave kant zetten zodat ik daar geen belasting over hoef te betalen? En hoeveel zal dit dan zijn? Ik verwacht dat ik per maand hoogstens 800 euro (4 maal draaien a 200 per x ex BTW) ga verdienen. Krijg ik dan loonheffingskorting omdat ik student ben?

De aanschaf van muziek, het bouwen en onderhouden van de website en voor een DJ andere relevante zaken is BTW vrij neem ik aan? Hoe werkt dit? Kan ik het BTW bedrag van deze producten gewoon aftrekken van mijn kwartaalbedrag aan BTW wat ik overmaak aan de belastingdienst? Ik snap sowieso niet zo veel van het principe van “aftrekbaarheid”. Waar trek ik het vanaf? Van het BTW bedrag dat ik iedere kwartaal overmaak? Van mijn loonheffing (als ik die al moet betalen)? Schrijf ik deze producten op in mijn kasboek als uitgave?

De puntjes in het blok hierboven zijn eigenlijk mijn grootste vragen aangezien ik zelf 0 ervaring met de belastingdienst heb. Ik snap niet precies wat mijn uitgaven zijn en hoe ik deze in mijn boekhouding op moet nemen. Wat voor belasting ik moet betalen, hoe ik mijn BTW terug kan krijgen en dergelijke. Daar zou ik graag wat goede uitleg over krijgen.

En wat nou als ik opeens helemaal geen DJ werk meer kan/wil doen, heb ik dan problemen? Of kan ik dan zomaar die KvK registratie opzeggen?

Alvast bedankt voor de hulp!

pi_64517144
tvp, interessant onderwerp en iig duidelijk geformuleerd
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_64517325
even tvp..

vroeger toen ik nog veel draaide werd ik ook zwart betaald althans dat dacht ik..
tot ome belastingdienst een controle uitvoerde bij een tent waar ik draaide en ik daar schijnbaar gewoon op de loonlijst stond (nooit contract oid getekend), verder onderzoek bleek dat die andere zwarte klusjes ook gewoon door werden gegeven..

ik mocht dus fijn wat betalen

stom en eerlijk? JA...
suck my asshole taco bender
pi_64517753
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 23:07 schreef ARR-I het volgende:
Na wat onderzoek gedaan te hebben lijkt het mij het handigst om mij in te schrijven als “zelfstandig ondernemer” of te wel ZZP’er (zelfstandig zonder personeel).
Voor de KvK is het gewoon een "eenmanszaak" in jouw geval, of je nou personeel hebt of niet. En dan ben je dus zelfstabndig ondernemer
quote:
Vervolgens zal ik mij aan moeten melden bij de belastingdienst om een BTW nummer te verkrijgen. Als ik de KvK inschrijving en het BTW nummer heb kan ik facturen voor mijn optredens maken. Ik geef een bedrag X op ter vergoeding van het optreden (inc. BTW) en de BTW maak ik dan ieder kwartaal over aan de belastingdienst? Klopt dit?
Op de factuur zet je wat je kost (zonder BTW dus), een specificatie voor de BTW (dus 19% van de kosten) en het totaal van beide. Aangenomen dat je per kwartaal aangifte mag doen klopt het dat je het per kwartaal overmaakt (het kan ook een andere periode zijn in sommige gevallen).
quote:
Al deze facturen ga ik netjes in een map ordenen. Het bedrag op de facturen zonder BTW (want dat maak ik ieder kwartaal over aan de belastingdienst) dat zijn dan mijn inkomsten.
Je omzet
quote:
Moet ik hierover loonheffingbelasting betalen? Of kan ik ook nog dingen aan de uitgave kant zetten zodat ik daar geen belasting over hoef te betalen? En hoeveel zal dit dan zijn? Ik verwacht dat ik per maand hoogstens 800 euro (4 maal draaien a 200 per x ex BTW) ga verdienen. Krijg ik dan loonheffingskorting omdat ik student ben?
Nee, je zult geen loonheffing betalen en er is ook geen sprake van loonheffingskorting, maar inkomstenbelasting (indien van toepassing, hoeveel etc heb ik geen verstand van). Je ontvangt geen loon namelijk, maar winst uit je onderneming (en bij een eenmanszaak ben jij de onderneming, dus de winst van de onderneming is inkomen voor jou)
quote:
De aanschaf van muziek, het bouwen en onderhouden van de website en voor een DJ andere relevante zaken is BTW vrij neem ik aan?
Nee, dat is niet BTW vrij, maar aftrekbaar. Dat bedoel je ook, maar toch
quote:
Hoe werkt dit? Kan ik het BTW bedrag van deze producten gewoon aftrekken van mijn kwartaalbedrag aan BTW wat ik overmaak aan de belastingdienst? Ik snap sowieso niet zo veel van het principe van “aftrekbaarheid”. Waar trek ik het vanaf? Van het BTW bedrag dat ik iedere kwartaal overmaak?
Juist Indien je over een bepaalde periode meer aftrekt dan je betaald hebt, dan krijg je geld toe van de belastingdienst. Per periode krijg je een aangifteformulier van ze waarmee je aan kunt geven wat je nog moet betalen na aftrek. Dat laat je aan ze weten en maakt dat bedrag over. Zo simpel is het
quote:
Schrijf ik deze producten op in mijn kasboek als uitgave?
Een kasboek is voor contante uitgaven, dus daar kunnen ze inkomen. Anders komen ze in je bankboek.
quote:
En wat nou als ik opeens helemaal geen DJ werk meer kan/wil doen, heb ik dan problemen? Of kan ik dan zomaar die KvK registratie opzeggen?
Uiteraard.
pi_64517992
Dus als je nieuwe draaitafels nodig hebt, vinyl, serato scratch, een laptop om serato op te draaien, naalden, koffers, speakers thuis om te oefenen, geludidemping om buren niet lastig te vallen, koptelefoon, cd-rs, nieuwe zonnebril tegen blacklight, oordopjes an laat meten, hotelbonnen voor overnachten.. is allemaal aftrekbaar?

(verkapte tvp)
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
pi_64518193
quote:
Op woensdag 31 december 2008 00:00 schreef Man-E-Faces het volgende:
Dus als je nieuwe draaitafels nodig hebt, vinyl, serato scratch, een laptop om serato op te draaien, naalden, koffers, speakers thuis om te oefenen, geludidemping om buren niet lastig te vallen, koptelefoon, cd-rs, nieuwe zonnebril tegen blacklight, oordopjes an laat meten, hotelbonnen voor overnachten.. is allemaal aftrekbaar?
Als jij 10.000 per jaar omzet en voor 100.000 af wilt trekken, dan lijkt me niet dat ze daar in gaan trappen. Een en ander moet wel in verhouding staan, Maar er zijn hier ongetwijfeld mensen die daar meer verstand van hebben; bij mij is alles altijd in verhouding (normale omzet en normale uitgaven).
pi_64518217
Superreactie! Bedankt.

Ik schrijf mijzelf idd in als eenmanszaak.

Ik betaal geen loonheffing maar inkomstenbelasting. Op dit punt heb ik nog wat vraagjes. Hoeveel is dit? Kan ik hier nog dingen van aftrekken (benzine vergoeding of iets dergelijks?)? En gelden hier voor studenten coulante regels? Iemand die dit kan verhelderen?

Dan het BTW verhaal. Stel ik verdien in een kwartaal 2400 euro ex BTW. Dan moet ik 2400 x 0,19 aan BTW overmaken (=456¤). Nu kan ik dus 456¤ aan BTW van mijn aangeschafte producten terugvorderen? Maar je hebt het over dat ik meer terug kan krijgen. Dus ik zou in principe meer geld af kunnen trekken dan waar ik recht op heb. Dan zou ik geld toe krijgen. Lijkt mij dat de belastingdienst dat niet fijn vindt en dat ook hier grenzen aan zitten? Iemand die weet hoe dit zit?

Hoe zit het trouwens met benzine die ik verbruik om op locatie te komen? Je krijgt iets van 19 cent kilometer vergoeding toch? Hoe werkt dit met de belasting? Kan ik dit ook aftrekken van de BTW die ik per kwartaal betaal? Of van mijn inkomensbelasting?
pi_64519085
quote:
Op woensdag 31 december 2008 00:05 schreef ARR-I het volgende:
Ik betaal geen loonheffing maar inkomstenbelasting. Op dit punt heb ik nog wat vraagjes. Hoeveel is dit? Kan ik hier nog dingen van aftrekken (benzine vergoeding of iets dergelijks?)?
Je hebt omzet en winst. Wat je aan geld binnen krijgt (excl. BTW) is je omzet. Maar natuurlijk heb je ook kosten (BTW is geen kostenpost, voor de duidelijkheid). Eventuele kosten trek je af van de omzet, en dat is je brutowinst. Hoe en wat allemaal aftrekbaar is weet ik ook niet.
quote:
En gelden hier voor studenten coulante regels? Iemand die dit kan verhelderen?
Nee, daar geven ze helemaal niets om. Wel krijg je als starter diverse voordelen; ga hiervoor eens rond de tafel zitten met een boekhouder om hier het maximale uit te halen.
quote:
Dan het BTW verhaal. Stel ik verdien in een kwartaal 2400 euro ex BTW. Dan moet ik 2400 x 0,19 aan BTW overmaken (=456¤). Nu kan ik dus 456¤ aan BTW van mijn aangeschafte producten terugvorderen? Maar je hebt het over dat ik meer terug kan krijgen. Dus ik zou in principe meer geld af kunnen trekken dan waar ik recht op heb. Dan zou ik geld toe krijgen. Lijkt mij dat de belastingdienst dat niet fijn vindt en dat ook hier grenzen aan zitten? Iemand die weet hoe dit zit?
Wat je aftrekt heeft niets te maken met wat je al af hebt gedragen. Het is niet zo dat je maximaal 456 euro af mag trekken omdat je dat af hebt gedragen. Het zou dus inderdaad best eens een keer voor kunnen komen dat je 456 hebt afgedragen, maar 567 aftrekt. Je krijgt dan dus geld van de BD, maar het is niet zo dat dit meer is dan "waar je recht op hebt". Je hebt hier namelijk gewoon recht op. Hoe ze ermee omgaan als dit structureel voorkomt: geen idee.
quote:
Hoe zit het trouwens met benzine die ik verbruik om op locatie te komen? Je krijgt iets van 19 cent kilometer vergoeding toch? Hoe werkt dit met de belasting? Kan ik dit ook aftrekken van de BTW die ik per kwartaal betaal? Of van mijn inkomensbelasting?
Ik weet niet veel van de mogelijkheden op dit gebied, maar het gaat hier wederom om kosten zoals boven besproken.

Voor de duidelijkheid: je moet BTW betalen over vrijwel al je uitgaven. Je kunt een deel hiervan terugvragen (door dit deel af te trekken van de BTW die je voor de staat reeds geïncasseerd hebt). Dit heeft geen enkele invloed op de inkomstenbelasting. De andere kant op werkt het ook: hoeveel inkomstenbelasting je moet betalen wordt nooit beïnvloed door het te betalen/ontvangen BTW-bedrag. Het zijn twee losse dingen die ze niet samen op een hoop gooien; je kunt dus best op enig moment inkomstenbelasting moeten betalen, en op dezelfde dag BTW terugkrijgen.

Kosten zoals vervoerskosten trek je dus af van de omzet. Pas wanneer de kosten eraf zijn ga je inkomstenbelasting betalen over het restant. Je trekt dus niets af inkomstenbelasting, maar daarvoor al van het bedrag op basis waarvan die belasting bepaald wordt.
pi_64519172
quote:
Op woensdag 31 december 2008 00:05 schreef ARR-I het volgende:

Dan het BTW verhaal. Stel ik verdien in een kwartaal 2400 euro ex BTW. Dan moet ik 2400 x 0,19 aan BTW overmaken (=456¤). Nu kan ik dus 456¤ aan BTW van mijn aangeschafte producten terugvorderen? Maar je hebt het over dat ik meer terug kan krijgen. Dus ik zou in principe meer geld af kunnen trekken dan waar ik recht op heb. Dan zou ik geld toe krijgen. Lijkt mij dat de belastingdienst dat niet fijn vindt en dat ook hier grenzen aan zitten? Iemand die weet hoe dit zit?
Die grens is de kleine ondernemersregeling (KOR). Zie wederom de site van de BD hierover. Kortweg houdt deze regeling in dat je tot een bepaald bedrag geen BTW hoeft af te dragen (betalen), maar ook niet kan terugvorderen van de BD. normaliter verreken je de BTW bij je aangifte. Dus ontvangen BTW van je facturen minus de BTW van de kosten die je hebt gemaakt is het bedrag wat je moet afdragen of terug moet krijgen van de BD. Dus soms als je meer BTW hebt betaald dan gefactureerd krijg je geld terug van de BD.

edit: de rest is hierboven al gezegd.
teach them how to fish, not catch the damn things for them. -> www.google.nl
  woensdag 31 december 2008 @ 00:30:40 #10
201459 DanielSmith
Tavern on the green
pi_64519335
Interessant! Voor mij (nog) niet echt aan de orde, maar ik gluur vast even mee.
pi_64519521
Wederom duidelijk.

Benzine is dus een kostenpost en er gaat dus het aantal km * 0,19 af van de omzet. Stel ik schaf een koptelefoon aan (essentiel voor mijn werk). Dan is dat ook een kostenpost. Kan ik die dan ook van de omzet afhalen? Wat zou nog meer als kostenpost kunnen gelden om van de omzet af te trekken, iemand die hier meer duidelijkheid over kan geven? Als ik nieuwe CD-spelers koop om thuis mee te oefenen is dat dan ook een kostenpost? Of is het pas een kostenpost als ik deze tijdens een optredengebruik? Als ik 's middags thuis weg ga om 's avonds bij een optreden te zijn en ik ga tussendoor wat eten, is dat een kostenpost? Iemand die de grenzen van het begrip "de kostenpost" aan kan geven?

Het BTW verhaal is nu duidelijk. Dank!

Er schiet me zojuist nog iets te binnen. Ik heb gehoord dat het ook handig kan zijn om een VAR-verklaring te regelen bij de belastingdienst. Iemand die weet wat dat is en wat ik daarmee kan?
pi_64519784
quote:
Op woensdag 31 december 2008 00:35 schreef ARR-I het volgende:
Stel ik schaf een koptelefoon aan (essentiel voor mijn werk). Dan is dat ook een kostenpost. Kan ik die dan ook van de omzet afhalen?
Ja.
quote:
Als ik nieuwe CD-spelers koop om thuis mee te oefenen is dat dan ook een kostenpost?
Hoogstens gedeeltelijk lijkt me, aangezien je ze hoogstwaarschijnlijk ook privé gebruikt. Er is echter niemand die vraagt waar die spelers gebruikt gaan worden, dus wanneer je er twee koopt dan lijkt dat me redelijk. Wie zegt dat je ze niet alleen tijdens optredens gebruikt? Het wordt iets anders wanneer de factuur "inbouw CD-spelers in woning" vermeldt
quote:
Of is het pas een kostenpost als ik deze tijdens een optredengebruik? Als ik 's middags thuis weg ga om 's avonds bij een optreden te zijn en ik ga tussendoor wat eten, is dat een kostenpost? Iemand die de grenzen van het begrip "de kostenpost" aan kan geven?
Eten is voor zover ik weet gedeeltelijk op te voeren als kostenpost, details weet ik niet.
quote:
Er schiet me zojuist nog iets te binnen. Ik heb gehoord dat het ook handig kan zijn om een VAR-verklaring te regelen bij de belastingdienst. Iemand die weet wat dat is en wat ik daarmee kan?
Wanneer je meerdere opdrachtgevers hebt zou ik me hier niet druk over maken. Een VAR wordt normaliter gebruikt om te voorkomen dat de BD je werkzaamheden als verkapt dienstverband ziet (bijvoorbeeld wanneer je altijd in dezelfde discotheek draait).
pi_64519891
Ik heb even wat over een VAR-verklaring opgezocht:

Een VAR-verklaring is een Verklaring Arbeidsrecht en deze kan je bij de belastingdienst aanvragen. Een VAR verklaring kan meerdere uitkomsten hebben. Aangezien mijn DJ werkzaamheden mijn enige inkomsten zijn kom ik uit in categorie 2:

2. - Winst uit onderneming

Dit klopt toch?

Dan de reden van de VAR verklaring. Het is bedoeld als verklaring voor de opdrachtgever. Steeds vaker willen opdachtgevers deze ontvangen als zekerheid dat ze geen afdragingen hoeven te doen. Het staat dus los van het KVK verhaal maar is wel handig om te hebben. Ik denk dat ik deze ook aan ga vragen. Goed plan toch?
pi_64519952
quote:
Op woensdag 31 december 2008 00:41 schreef Roy_T het volgende:
Wanneer je meerdere opdrachtgevers hebt zou ik me hier niet druk over maken. Een VAR wordt normaliter gebruikt om te voorkomen dat de BD je werkzaamheden als verkapt dienstverband ziet (bijvoorbeeld wanneer je altijd in dezelfde discotheek draait).
Okee dus als ik vaker in dezelfde club draai is het handig om te hebben en zo niet lekker laten zitten?
pi_64520181
quote:
Op woensdag 31 december 2008 00:45 schreef ARR-I het volgende:

Okee dus als ik vaker in dezelfde club draai is het handig om te hebben en zo niet lekker laten zitten?
Je mag best vaker in dezelfde club draaien, maar niet altijd in dezelfde club en verder nergens. Wanneer je iedere zaterdag in Club X draait en op vrijdag op wisselende plekken (bijvoorbeeld) heb je geen VAR nodig.

In mijn ervaring gaan opdrachtgevers er per definitie vanuit dat zij niet je enige klant zijn en vragen ze niet om een VAR. Het staat inderdaad los van de KvK en voorkomt dat de BD meent dat je eigenlijk een medewerker bent van je opdrachtgever, waarna deze alsnog loonheffing e.d. moet afdragen.
pi_64520538
Je bent een held, bedankt!

Toch is er weer een vraag naar boven gekomen (ik had google met rust moeten laten ) . Ik las net dit nieuwsbericht:
quote:
Gezamenlijke motie SP en D66 regelt artiestenstatus voor dj
De bandjeswereld had het er lang moeilijk mee. Tien jaar geleden nam niemand buiten het eigen wereldje een dj serieus. Vijf jaar geleden erkenden muzikanten hun gelijke in de artiest achter de draaitafel. Vanaf januari ziet ook de politiek geen verschil meer. Maandag dienden D66 en SP samen een motie die de minister meteen overnam. Vanaf januari is elke dj die ergens optreedt artiest en kan dus ook elke organisator die een dj boekt het lage btw-tarief hanteren.

Bij het gevecht om de artiestenstatus gaat het grofweg om twee zaken. Ten eerste is er de loonbelasting en sociale premies. Artiesten kunnen gebruik maken van de zogenaamde artiestenregeling. Dan dragen ook zij loonbelasting en sociale premies af van hun gage via de boeker/concertzaal. Het voordeel is duidelijk: heb je geen werk als artiest, dan is er ook voor jou een sociaal vangnet. De dj kan hier nu echter niet zomaar gebruik van maken. Hij moet bewijzen dat ook hij een artiest is, maar het is niet kraakhelder hoe hij dat zou kunnen doen. Gevolg: het hangt van de belastinginspecteur af of een dj wel of niet als artiest wordt gezien.

Daarnaast is er de omzetbelasting waar een artiest of een boeker van een artiest mee te maken heeft. De entree voor concerten is in principe belast met het lage btw tarief van 6 procent. Maar een dj, is dat nu een artiest of niet? Voor de omzetbelasting is er wel een richtlijn. Wanneer - hou je vast - hij of zij eigen werk produceert dat is opgenomen in een professionele studio en als dat werk in vaktijdschriften besproken wordt door collega's, mag een dj zichzelf artiest noemen. En het is aan de organisator of boeker van een artiest om dit te bewijzen.

Deze regel speelt in de hand dat juist de goed betaalde bekendere dj's onder het lage tarief vallen, terwijl onbekende beginnende talenten onder het hoge tarief vallen. Maar het lage tarief was nu juist bedoeld om een 'culturele infrastructuur' te stimuleren.

De oplossing is volgens Boris van der Ham (D66) en Arda Gerkens (SP) heel simpel: schaf het arbitraire onderscheid tussen dj en artiest af. Dat scheelt de organisator een hoop administratie en geeft hem meer ruimte om aanstormend talent te boeken en het geeft de dj de rechten die ook andere artiesten al hebben.

De grote maar is het feit dat bij een gelijktrekking van alle dj's zonder een bewijslast, je ook de discotheek op de hoek de mogelijkheid geeft om het lage btw-tarief te hanteren. Dat schopt velen tegen het zere been. Moet je de commerciele exploitant van een discotheek dat belastingvoordeel geven? Van der Ham vindt van wel: "Je moet soms met hagel schieten in de politiek. Bovendien stel je die vraag ook niet als de kroeg op de hoek het lokale bluesbandje boekt of wanneer Marco Borsato tien keer het Gelredome uitverkoopt." Volgens de beide politici is het heel simpel: "De politiek moet dat oordeel over smaak niet maken."

Naast dit verzoek was er ook nog een motie om de rompslomp rondom de artiestenregeling te beperken. Nu zorgt de artiestenregeling voor heel veel papierwerk bij popzalen omdat ze aan het eind van het jaar elke artiest die is betaald door het podium een loonverklaring moeten opsturen. Volgens SP en D66 kan dat veel simpeler. Ze hebben de minister gevraagd te komen met een oplossing. Deze motie gaat komende week in stemming.
Betekend dit dat ik slechts 6% BTW op mijn facturen moet zetten ipv 19%? Of geldt dit alleen aan de kant van de club/tent/disco die mij inhuurt en niet voor mij als DJ?
  woensdag 31 december 2008 @ 01:02:55 #17
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64520590
http://www.vnpf.nl/files/File/belangen/Djenfiscus.pdf

Leesvoer
quote:
Op woensdag 31 december 2008 00:35 schreef ARR-I het volgende:
Benzine is dus een kostenpost en er gaat dus het aantal km * 0,19 af van de omzet. Stel ik schaf een koptelefoon aan (essentiel voor mijn werk). Dan is dat ook een kostenpost. Kan ik die dan ook van de omzet afhalen? Wat zou nog meer als kostenpost kunnen gelden om van de omzet af te trekken, iemand die hier meer duidelijkheid over kan geven? Als ik nieuwe CD-spelers koop om thuis mee te oefenen is dat dan ook een kostenpost? Of is het pas een kostenpost als ik deze tijdens een optredengebruik? Als ik 's middags thuis weg ga om 's avonds bij een optreden te zijn en ik ga tussendoor wat eten, is dat een kostenpost? Iemand die de grenzen van het begrip "de kostenpost" aan kan geven?
Die 19 cent is iets tussen werkgevers en werknemers. Jij mag de daadwerkelijke benzinekosten aftrekken.
Let ook op dat sommige dingen, zoals een draaitafel, investeringen zijn die je niet in 1x als kost kunt opvoeren maar die je over een paar jaar af moet schrijven.

VAR verklaring zou ik laten zitten omdat je veel opdrachtgevers hebt en slechts incidenteel bij eentje werkt. Dat zal niet per ongeluk als dienstverband worden aangemerkt.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_64520784
Dank voor de link. Eens even lezen. Dat stukje wat je postte is uit 2004 dat nieuwsbericht van mij uit eind 2006 of 2007. DJ's zijn nu bij wet dus artiesten. Hoe zit dit met mijn BTW tarief op mijn facturen? 6% of 19%? Ik zie in dit artikel iets over loonbelasting en sociale premies staan maar we waren net tot de conclusie gekomen dat ik die niet hoef te betalen. Hoe zit dit(punt 1A uit dat artikel)?

Wat bedoel je met daadwerkelijke benzinekosten? Moet ik dan mijn verbruik gaan uitrekeken, omzetten naar liters benzine en dan de dagelijkse benzineprijs hanteren? Lijkt mij vrij omslachtig toch?

tel ik koop een draaitafel wie bepaalt dan over hoeveel jaar ik dit aftrek? En wanneer kan ik iets wel als 1 post opvoeren?

[ Bericht 12% gewijzigd door ARR-I op 31-12-2008 01:17:52 ]
pi_64522067
Als het echt serieuze vormen gaat aannemen, zou je een boekhouder kunnen overwegen, denk aan 50 a 75 euro in de maand, deze weten heel goed wat aftrekbaar is en ook allerlei trucs.
gsm is bijvb ook aftrekbaar en internet.
pi_64522163
Producten of diensten die betrekking hebben tot het uitvoeren van je vak mag je gewoon aftrekken, een draai tafel om te oefenen, boxen etc... gewoon aftrekbaar.

Wanneer je een auto in je bedrijf hebt gedoopt, mag je dit 100% aftrekken mits het alleen voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt. Meestal wordt er ook prive gebruik van gemaakt. Om onderscheidt te maken tussen prive km's en zakelijke km's wordt je geacht een rittenstaat bij te houden van waar naar je reist. Verder, als je een marge auto heb, dan mag je bij voorbaat de BTW niet berekenen bij de aangiftes (OB).

De afschrijvingen schieden meestal in 5 jaar of langer, bedrag dient wel hoger te zijn dan 450 euro, anders hoef je het niet af te schrijven.
kusje
pi_64524039
Nog meer leesvoer: Handboek ondernemen
  woensdag 31 december 2008 @ 11:09:28 #22
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64526023
quote:
Op woensdag 31 december 2008 01:02 schreef GlowMouse het volgende:
Die 19 cent is iets tussen werkgevers en werknemers. Jij mag de daadwerkelijke benzinekosten aftrekken.
19 ct/km geldt ook als je als ondernemer in je privé auto zakelijke kilometers doorbelast.
De werkelijke kosten kun je in aftrek brengen als het een zakelijke auto betreft.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 31 december 2008 @ 11:20:50 #23
167022 RSie
Nomen Nescio
pi_64526380
Ik zou me als ik jou was ook maar eens gaan verdiepen in de rechten op het gebruik van muziek.
zodra je muziek gaat draaien in openbare gelegenheden zal je Bumarechten moeten gaan afstaan.
pi_64527015
quote:
Op woensdag 31 december 2008 09:01 schreef DonJames het volgende:
Nog meer leesvoer: Handboek ondernemen
Erg nuttige informatie, wel een hoop materiaal om door te lezen! Zie wel dat ik me in 1x in kan schrijven bij de KvK en belastingdienst. Dit is wel zo handig
quote:
Op woensdag 31 december 2008 11:20 schreef RSie het volgende:
Ik zou me als ik jou was ook maar eens gaan verdiepen in de rechten op het gebruik van muziek.
zodra je muziek gaat draaien in openbare gelegenheden zal je Bumarechten moeten gaan afstaan.
Koop al mijn muziek die ik gebruik met DJ'en legaal en de locatie waar je draait is verantwoordelijk voor het betalen van Bumarechten als ik het goed heb. Ik geloof dat clubs dit sowieso al betalen.
  woensdag 31 december 2008 @ 11:45:27 #25
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_64527227
Je krijgt bij de Kvk ook een fantastische map boordevol info over alle do's en dont's in het ondernemerschap. Ook de belastingdienst heeft zo'n infomap.
zo heb je alles in recente oplage..

Als dat werk heel serieus gaat worden, dan kan het geen kwaad een accountant te zoeken, anders ga je geheid centjes mislopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')