abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 december 2008 @ 20:03:20 #1
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_64506273
ik lees het volgende op Wiki.

Slechts deze 10 landen waren in 1914-1918 neutraal: Argentinië, Chili, Denemarken, Mexico, Nederland, Noorwegen, Spanje, Venezuela, Zweden en Zwitserland. De rest van de wereld - 34 staten - was met elkaar in oorlog. Het heeft weinig gescheeld of Nederland had een keuze gemaakt: opperbevelhebber generaal C.J. Snijders had een sterke voorkeur voor het onoverwinnelijk lijkende Duitsland. Koningin Wilhelmina steunde hem.

De Nederlandse regering was tot álles bereid om die neutraliteit te redden. Grove schendingen, zoals het torpederen van tientallen Nederlandse vrachtschepen (vooral nadat Duitsland in februari 1915 de onbeperkte duikbootoorlog afkondigde), werden stilzwijgend geslikt. Toen een Brits vliegtuig in 1917 per ongeluk Zierikzee bombardeerde, reageerde Nederland nauwelijks. De neutraliteit hield ook in dat soldaten van de oorlogvoerende naties moesten worden opgepakt, ontwapend en geïnterneerd als zij al dan niet per ongeluk de Nederlandse grens overschreden. Zo was er in Gaasterland een interneringskamp voor Duitsers.

Op het toenmalige eiland Urk werden de hele oorlog lang 2000 Britse mariniers vastgehouden die in 1914 onder persoonlijke aanvoering van Winston Churchill hadden geholpen Antwerpen te verdedigen. Na de val van die stad waren de mariniers naar Nederland ontsnapt, waar ze prompt werden geïnterneerd (velen ontsnapten vervolgens ook van Urk, quasi spelevarend op de Zuiderzee). In interneringskampen in Amersfoort, Zeist, Harderwijk en Bergen aan Zee zaten 30.000 gevluchte Belgische militairen opgesloten. In kamp Zeist kwam het tot een ernstig oproer toen Nederlandse wachtposten twee Belgen verhinderden daaruit te ontvluchten. De bewakingstroepen schoten zeven Belgen dood en verwondden er 22.

Al met al hadden de oorlogvoerende landen weinig waardering voor de Nederlandse neutraliteit, die zij vaak als lafheid beschouwden. Bovendien verdachten zij Nederland er van een slaatje uit de oorlog te willen slaan. Niet helemaal ten onrechte; het nog steeds gebruikte scheldwoord OW'er (oorlogswinstmaker) stamt uit die periode.

En toen Nederland aan het einde van die oorlog vluchtende Duitse troepen toestemming gaf om over Nederlands grondgebied snel de veilige Heimat te bereiken, en Nederland vervolgens óók nog eens asiel verleende aan de vluchtende Duitse keizer Wilhelm II, was voor België de maat vol. Op het moment dat de geallieerde overwinnaars in 1919 in Parijs om de tafel gingen zitten om Europa opnieuw in te delen, eiste de Belgische minister van buitenlandse zaken Paul Hymans als straf voor de Nederlandse houding de volgende gebieden op: Zuid-Limburg ten zuiden van Roermond, plus heel Zeeuws-Vlaanderen, plus de Westerschelde.

Maar Engeland, Frankrijk en de Verenigde Staten steunden de onhandig opererende Belgische minister daarin niet. Zij zagen Hymans als een hebzuchtige lastpost en vreesden dat Nederland boos zou worden over het verlies van die aanzienlijke stukken grondgebied en aansluiting zou kunnen zoeken bij een herlevend Duitsland. Het Nederlandse leger maakte zich al klaar om België 'preventief' binnen te vallen. En op een nieuw Europees conflict zaten de geallieerden niet te wachten. (België kreeg in Versailles uiteindelijk alleen van Duitsland de Oostkantons - de streek van Eupen, Malmédy en Sankt-Vith - plus in Afrika de Duitse kolonie Ruanda-Urundi, als mandaatgebied).

Na thuiskomst van minister Hymans kopte de Belgische krant De Standaard: BELGIË VERLATEN EN VERNEDERD DOOR ZIJN BONDGENOTEN

Pro-Duits
De geallieerden wisten goed dat de stemming in Nederland over het algemeen pro-Duits was, of misschien beter gezegd: anti-Engels. Dat laatste had nog steeds te maken met het optreden van de Britten vijftien jaar eerder in de Boerenoorlog in Zuid-Afrika. Tijdens de oorlogsjaren heeft het er zelfs enige malen om gespannen of Nederland toch niet de kant van de Duitsers zou kiezen. Opperbevelhebber generaal C.J. Snijders was daar verklaard voorstander van. Steeds opnieuw ruziede hij daarover met de regering, die strikt de neutraliteit wilde handhaven.

Het is verwonderlijk dat de Nederlandse regering deze pro-Duitse generaal niet gewoon de laan uitstuurde. De enige reden daarvoor was dat koningin Wilhelmina, toentertijd 35 jaar oud, bij die conflicten consequent de zijde van haar opperbevelhebber koos. De reden dat de koningin wellicht pro-Duits was, was dat de kleine Wilhelmina door haar moeder vaak naar 'Onkel Willie' in Berlijn werd gestuurd. De Kaiser organiseerde dan grote militaire parades om het kind in te laten zien dat er niet te spotten viel met de slagkracht van het nieuwe Duitsland onder Pruisische leiding.

In april 1918 leek de bom te barsten. Het Duitse voorjaarsoffensief ging van start en een Duitse inval in Nederland leek onvermijdelijk. Generaal Snijders deelde de regering mee dat tegenstand tegen de Duitse troepen geen zin had.

Minister van Oorlog De Jonge vond het nu welletjes. Hij eiste officieel het ontslag van Snijders. Opnieuw verklaarde koningin Wilhelmina dat zij de generaal niet zou ontslaan, "zelfs niet als dit het heengaan van de minister tot gevolg zou hebben". Logischerwijs zou de regering op deze mededeling hebben moeten reageren met aftreden. Maar er waren verkiezingen op komst, dus bleven de heren zitten - net als de generaal. Die ruimde pas een half jaar later het veld, op 6 november - vijf dagen voor het einde van de oorlog - toen de regering hervormingen in de krijgsmacht doorvoerde.

conclusie :

WIlhelmina wat een slet, onze regering een bende pussy's en waarom is er niet gewoon voor een Duitse aansluiting gekozen???
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 30 december 2008 @ 20:06:34 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_64506389
Misschien moet je je niet baseren op Wiki, maar op ietwat diepere bronnen? Heb je de biografie van fasseur over Wilhelmina gelezen? Zou ik zeker doen. Ook de biografie over de premier in oorlogstijd, Cort van der Linden, werpt een heel ander licht op de zaken dan jij uit dit stuk meent te moeten halen.

En een Duitse aansluiting had ons in 1918 een enorm probleem opgeleverd. Dan waren we namelijk waarschijnlijk een deel van het land en onze koloniën kwijtgeraakt. Dat wilde je echt niet in die tijd, hoor.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_64506488
quote:
WIlhelmina wat een slet, onze regering een bende pussy's en waarom is er niet gewoon voor een Duitse aansluiting gekozen???
Is dat jouw conclusie of die van de Wiki? .
En heb je een linkje naar het artikel?
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
  dinsdag 30 december 2008 @ 20:09:36 #4
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_64506497
Wow.

Dat is toch wel de meest domme, stompzinnige, kortzichtige, riducule kutconclusie die ik de afgelopen maanden hier op FOK! heb gelezen.

Serieus.

Was het hard werk?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  dinsdag 30 december 2008 @ 20:11:03 #5
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_64506539
ik heb de tijd nu niet om dat te lezen, ik moet het daarom doen met een tjah.. misschien beperkte samenvatting. Maar jij kan me vast veel meer vertellen.

En waarom zouden we onze koloniën zijn kwijtgeraakt, het KNIL zou daarop kunnen reageren. Wij zouden zelfs. Heel Indië kunnen verkrijgen.

Maargoed, je hebt dan nog de West indien...
pi_64506621
Gewapenende neutraliteit was de beste optie in 14-18.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  Admin dinsdag 30 december 2008 @ 20:27:00 #7
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_64507107
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 20:09 schreef Dagonet het volgende:
Wow.

Dat is toch wel de meest domme, stompzinnige, kortzichtige, riducule kutconclusie die ik de afgelopen maanden hier op FOK! heb gelezen.

Serieus.

Was het hard werk?
Dat dus.

Mijn God zeg, hier zakt m'n broek, voor de tweede keer vandaag, vanaf.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin dinsdag 30 december 2008 @ 20:30:52 #8
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_64507290
Wat een artikel, er is geen beginnen aan om het te ontkrachten cq te verbeteren.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_64507356
WO1 was eigenlijk zo'n nutteloze oorlog. De enige die voordeel hebben gehaald uit deze oorlog waren de etnische groepen in Europa die een eigen staat wilden (Polen, Tsjechen, de Serven die hun grote slavische staat realiseerden).

Toch eigenlijk ongelooflijk dat de hele wereld was veranderd doordat de chauffeur van Franz-Ferdinand een verkeerde afslag nam waardoor Princip hem dood kon schieten. De rest was gewoon een domino-effect. Hoewel de Duitsers zo dichtbij de overwinning waren gaf het lage moraal en de troepen van de VS de doorslag. Duitsland heeft het verlies zwaar moeten bekopen doordat zij de complete schuld in de schoenen geschoven kregen (onterecht)

Neutraliteit was gewoon het beste wat Nederland kon doen. Wat hadden wij in deze oorlog te winnen?
  dinsdag 30 december 2008 @ 20:37:22 #10
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_64507564
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 20:09 schreef Dagonet het volgende:
Wow.

Serieus.

Was het hard werk?

Hee hee!
rustig aan zeg.. ik lees het enkel en trok mijn conclusie op basis van wat daar stond.
dat is toch niet raar?

Herschrijf het Artikel dan, of vertel mij dan hoe de houding van Nederland wel precies was, en wat daarbij gebeurde om zo duidelijkheid te scheppen!
  dinsdag 30 december 2008 @ 20:39:10 #11
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_64507637
Het moet trouwens domste, ridicuulste, kortzichtigste, stompzinnigste zijn.
Dat meest domme etc is een anglicisme.
.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  Admin dinsdag 30 december 2008 @ 20:39:51 #12
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_64507673
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 20:37 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Hee hee!
rustig aan zeg.. ik lees het enkel en trok mijn conclusie op basis van wat daar stond.
dat is toch niet raar?

Herschrijf het Artikel dan, of vertel mij dan hoe de houding van Nederland wel precies was, en wat daarbij gebeurde om zo duidelijkheid te scheppen!
Begin hier maar:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=6493

dinsdag 30 december 2008 @ 21:06:06 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_64508766
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 20:37 schreef Pumatje het volgende:
Hee hee!
dat is toch niet raar?
Hoe, vertel me want ik ben echt, écht nieuwsgierig, haal je uit dat artikel dat Wilhelmina een slet zou zijn?
Begin eerst maar met de eerste drie woorden van je conclusie uit te leggen, doen we daarna de rest.
  dinsdag 30 december 2008 @ 21:10:12 #14
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_64508957
Toffe anekdote:
Als meisje van dertien bezocht Wilhelmina samen met haar moeder de regentes ook keizer Wilhelm II van Duitsland. Deze pochte tegenover de kind-koningin dat zijn gardisten bijna twee meter lang waren. Wilhelmina glimlachte beleefd en antwoordde dat, wanneer de sluizen geopend werden, dit kleine landje twee en een halve meter onder water stond.

Pwnd!
pi_64509053
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 20:11 schreef Pumatje het volgende:
En waarom zouden we onze koloniën zijn kwijtgeraakt, het KNIL zou daarop kunnen reageren. Wij zouden zelfs. Heel Indië kunnen verkrijgen.

Maargoed, je hebt dan nog de West indien...
Alleen Bulgarije heeft volgens mij niet zoveel grond verloren, maar Duitsland, Oostenrijk-Hongarije en het Ottomaanse Rijk hebben behoorlijk moeten inleveren na hun verlies.

Als wij ons aangesloten hadden bij Duitsland, dan waren we zwaar de lul.
pi_64509258
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 21:10 schreef Dagonet het volgende:
Toffe anekdote:
Als meisje van dertien bezocht Wilhelmina samen met haar moeder de regentes ook keizer Wilhelm II van Duitsland. Deze pochte tegenover de kind-koningin dat zijn gardisten bijna twee meter lang waren. Wilhelmina glimlachte beleefd en antwoordde dat, wanneer de sluizen geopend werden, dit kleine landje twee en een halve meter onder water stond.

Pwnd!

Leuk.
  dinsdag 30 december 2008 @ 21:23:00 #17
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_64509526
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 21:06 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Hoe, vertel me want ik ben echt, écht nieuwsgierig, haal je uit dat artikel dat Wilhelmina een slet zou zijn?
Begin eerst maar met de eerste drie woorden van je conclusie uit te leggen, doen we daarna de rest.
slet/stom wicht

neem het scheldwoord niet te letterlijk. Slet kwam op dat moment in me op.
pi_64509549
Dat NL grotendeels pro-Duits was, was toch al lang bekend?
Veel mensen stonden achter de Dietse gedachte. Dat Nederlanders en (West-)Duitsers broedervolkeren waren.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 30 december 2008 @ 21:26:32 #19
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_64509715
ja dat begrijp ik ook wel.
Maar ik hoor hier veel commentaar nu betreft mijn topic. Maar de moeite om het zelf volwassen en fatsoenlijk wel duidelijk aan me te maken blijf weg.

Lekker eerlijk is dat.
pi_64509970
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 21:10 schreef Dagonet het volgende:
Toffe anekdote:

Pwnd!

WWI was ook een familieruzie tussen neef Willie, neef Nikki en neef George. Eigenlijk was de halve wereld onder het bewind van een grote familie
  dinsdag 30 december 2008 @ 21:39:11 #21
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_64510349
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 21:23 schreef Pumatje het volgende:

[..]

slet/stom wicht

neem het scheldwoord niet te letterlijk. Slet kwam op dat moment in me op.
Maar hoe kwam je überhaupt tot die conclusie?
pi_64511103
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 21:39 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Maar hoe kwam je überhaupt tot die conclusie?
Gokje:
WIlhelmina is wellicht een bastaard-kind...en tja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan...zo moeder zo dochter?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Admin dinsdag 30 december 2008 @ 21:55:53 #23
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_64511314
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 21:26 schreef Pumatje het volgende:
ja dat begrijp ik ook wel.
Maar ik hoor hier veel commentaar nu betreft mijn topic. Maar de moeite om het zelf volwassen en fatsoenlijk wel duidelijk aan me te maken blijf weg.

Lekker eerlijk is dat.
Ja sjezus, jij komt met een uiterst dubieus stuk.
WO1 is een verdomd ingewikkelde materie en jij komt na een uiterst slecht stuk met een uiterst slechte conclusie, alleen al het ontkrachten is uren werk.

dinsdag 30 december 2008 @ 22:43:24 #24
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_64513815
Nogmaals: Begin eens met het lezen van een biografie van Wilhelmina en sla dan eens een boek open over WO1. Yvonne heeft vast wel een paar titels. Ik denk dat je je daarna diep gaat schamen voor je OP...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_64518330
Neutraliteit was logisch. Puur om pragmatische redenen.

Nederland was het grootste toevoerland van levensmiddelen van Duitsland (en dus het leger), wederzijdse afhankelijkheid dus. Dit voorkwam ook een verdere escalatie van de duikbootcrisis.
Engeland profiteerde ook van een neutraal Nederland. Strategisch gelegen havens zouden zo niet in Duitse handen vallen. Toch had Duitsland meer baat bij de neutrale status van Nederland.
Daarom vroeg Engeland aan Nederland om zich aan te sluiten bij de geallieerden. Nederland weigerde (om de genoemde economische redenen, maar ook om de zelfstandigheidspolitiek die zich al in de 19e eeuw had ingezet).

Engeland kon als reactie op de weigering dreigen met het ontnemen van de Nederlandse koloniën, en eiste het blokkeren van de toevoer naar Duitsland. Hiervoor 'zwichtte' de Nederlandse regering, zonder de Duitsers boos te maken.
De toevoer was een overheidstaak, maar liet deze taak wegvloeien naar een particuliere onderneming (NOT). De NOT blokkeerde de toevoer wél, waardoor de Nederlandse regering haar neutrale status kon behouden. Nederland bleef echter wel de eigen productie aan Duitsland leveren. Duitsland kon alleen maar tevreden zijn.

Sterk staaltje neutraliteitspolitiek dus.

Maakte Nederland overigens wel populair bij de geallieerde landen... Franse spotprent:
I don't really come from outer space || Last.fm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')